Deze 11 cabrio’s hebben enorm veel kilometers gelopen

Auteur: , 59 Reacties
Mercedes-Benz E350 CDI Cabriolet (A207) '10

Oben onhes die de wereld hebben gezien, wat voor auto's zijn dat? Team AB zocht het voor je uit!

De cabriolet is een auto die je voornamelijk koopt met het hart. Het is een typische auto voor ‘erbij’. Om uit de garage te halen wanneer de eerste zonnestraaltjes weer zichtbaar worden in de lente. We zitten nu alweer op de laatste dag van september en wie naar buiten kijkt zal zien dat het weer met rasse schreden van hete zomer naar gure herfst is gegaan.

Veel cabrio’s worden weer in de garage gezet om te overwinteren. Maar daarmee doen we de complete categorie te kort. Er zijn namelijk voldoende cabrio’s waar écht mee gereden wordt. Echte kilometervreters. Nee, TVR’s en Ferrari’s en staan er niet tussen. Hieronder een overzicht van de 11 cabrio’s met de meest kilometers op de klok via AutoTrack.nl. Om te voorkomen dat het lijstje volstaat met één soort model, pakken we per model de auto met de hoogste kilometerstand. Voor minder dan drie ton op de klok doen we het niet.

BMW 330dA Cabriolet High Executive (E93)
€ 10.950
2008
325.309

Stel, je wilt een betaalbare BMW cabriolet, maar niet eentje uit het jaar kruik. Dan kun je ook kijken naar een exemplaar met heel erg veel kilometers. Deze 330d Cabrio kost ‘slechts’ een kleine elf mille. Nog steeds een hoop geld, maar daar krijg je een vrij moderne auto met een bijzonder lekkere motor voor terug. Zo als 330d Cabriolet is ‘ie helemaal perfect, de ultieme lange-afstand-raket. Zilvergrijs is niet de meest tot de verbeelding sprekende kleur, maar het rode interieur maakt veel goed. Je kan de auto ook zorgeloos overal parkeren, want de auto heeft een stalen klapdak.

BMW 330dA Cabriolet High Executive (E93) '08

Chrysler Stratus Convertible 2.5i V6 LX
€ 1.500
1998
335.000 km

Sommige auto’s zijn niet al te best. Neem de Chrysler Stratus. Dat was een heel gemiddelde middenklasse sedan die in Nederland mondjesmaat werd verkocht. De uitgebreide standaarduitrusting en gunstige prijstelling waren de twee grote troeven. Maar verder: meh. Maar de Stratus Convertible is weer helemaal gaaf. Het rijdt een beetje als een oude speedboot. Het maakt kabaal, alles tordeert en uiteindelijk gaat het niet eens zo hard. Maar om te cruisen is het een uitstekende auto. De V6 is soepel en de automaat doet ongemerkt zijn werk. Dit exemplaar heeft veel mogen cruisen, want de 21 jaar oude auto heeft inmiddels 335.000 op de klok staan! Dat drukt de prijs behoorlijk. Dus in plaats van twee weken een cabrio huren, kun je deze kopen!

Chrysler Stratus Convertible 2.5i V6 LX Aut. '98

Peugeot 205 CJ
€ 1.900
1989
336.020 km

Nog niet zo heel lang geleden kocht je een prima 205 cabrio voor zo’n 2 tot 3 mille. Die tijden zijn nu echt voorbij. Net als de inmiddels onbetaalbaar wordende 205 GTI is de 205 Cabriolet ook hard aan het toenemen in waarde. Zelfs exemplaren die enorm veel gereden hebben, zijn nog behoorlijk wat waard, getuige de vraagprijs van bijna twee mille voor een 29 jaar oude auto met meer dan drie ton op de klok. Is deze witte 205 CJ dan een heel mooi exemplaar, hoor ik u denken? Om met Kimi Raikkonen te spreken: Mwoah. De koets ziet er redelijk uit. De aftermarket wielen zijn verschrikkelijk en het interieur heeft veel liefde nodig. De kap is niet helemaal nieuw, maar de lappen ducktape zijn wel vrij recent.

Peugeot 206 CJ '89

Mercedes-Benz SLK 200 (R170)
€ 3.250
1998
338.584 km

Het was een van de grote hits van de jaren ’90: de Mercedes-Benz SLK. Het recept was vrij simpel, maar doeltreffend. Een kleine cabrio, duidelijk ónder de SL gepositioneerd, met plaats voor twee personen en natuurlijk dat klapdak. Dat dak was bij introductie een ware attractie. Daarmee werd de SLK ineens veel breder inzetbaar. Je kon hem met een gerust(er) hart eens in de binnenstad laten staan. De meest gehoorde klacht van de toenmalige pers waren de rijeigenschappen. Zeker zo’n standaard SLK 200 reed niet echt bijzonder. Het was vrij eenvoudige techniek die blijkbaar lang meegaat, want dit exemplaar heeft er dik drie ton op zitten en ziet er eigenlijk nog best aardig uit. Wel even de originele wielen erop zetten, graag.

Mercedes-Benz SLK200 (R170) '98

Mercedes-Benz E200 Cabriolet Aut. (A124)
€ 17.750
1994
354.465 km

De Mercedes-Benz E-Klasse van de ‘124’-generatie staat bekend als een notoire kilometervreter. De auto komt uit een tijd dat Mercedes-Benz zijn auto’s welhaast té goed bouwde. Iets dat ze met de ‘210’ en ‘211’ hebben rechtgezet. Die auto’s kenden nogal hun kinderziektes. Naast een sedan, stationwagon en coupé was er ook een cabriolet. Dit exemplaar is degene met de meeste kilometers (op Autotrack). Dat je bij dit soort auto’s betaalt voor de staat waarin ze verkeren in plaats van de kilometerstand, is wel te zien aan de vraagprijs van de E-Klasse Cabrio. Het verkopende autobedrijf wil er namelijk bijna 18 mille voor krijgen. Dan heb je wel een mooie donkerblauwe E200 Cabrio met blauwe kap, grijze bekleding en die tijdloze 8-gaats velgen.

Mercedes-Benz E200 Aut. Cabriolet (A124) '94

Saab 9-3 Cabriolet 2.0t S
€ 2.450
2002
355.136 km

Deze generatie van de Saab Cabrio is onnoemlijk populair. Zo rond de milleniumwisseling was je leven op de hockeyclub niet compleet zonder een Paul & Shark trui, kinderen die Anne-Fleur en Bob Jan heten, een Labrador en een vrouw met een affectie voor sherry drinken in de ochtend. En deze Saab Cabrio. Het zijn heerlijk comfortabele en hopeloze auto’s. De stoelen zijn prettig en de motor is een pareltje, maar de carrosseriestijfheid is slapper dan een verklaring van Kajsa Ollongren. Deze Saab 9-3 Cabrio is waarschijnlijk niet anders. Wel lekker voor de veelrijder: er zit een LPG tank in! Houd je meer geld over voor de sherryverslaving van je vrouw.

Saab 9-3 Cabrio 2.0t S LPG '02

Audi A4 Cabriolet 2.5 TDI Multitronic (B6)
€ 4.945
2004
363.642 km

Het kan geen verrassing zijn dat deze Audi A4 Cabriolet in dit overzicht staat. Het is bij uitstek een auto om veel kilometers te rijden: veel comfort, automaat en een koppelrijke diesel. Helaas heeft dit exemplaar wat verfraaiingen die niet echt subtiel uitpakken: ‘S’-badge, LEDs in voorbumper, achterspoiler, dubbele uitlaat en S-Line badge mogen er direct afgehaald worden. Is ‘ie meteen een paar tientjes meer waard. Dat interieur ziet er overigens nog heel aardig strak uit. Niet alleen de conditie van deze auto, maar ook het ontwerp ervan in het algemeen.

Audi A4 Cabriolet 2.5 TFI Multitronic (B6) '04

Renault Mégane Coupe-Cabriolet Dynamique 1.6 16v
€ 1.250
2006
394.000 km

Alle vooroordelen over Franse auto’s kunnen bij wijze van spreken van tafel worden geveegd. De Mégane uit deze periode staat te boek als vrij storingsgevoelig. Wat vaak vergeten wordt te melden is dat Renault vrij snel verbeteringen doorvoerde aan de auto en zo de betrouwbaarheid vergrootte. Dit exemplaar zit er voor zijn kilometerstand (en prijs!) nog erg goed uit. Het two-tone lederen interieur is zowaar nog chique. De ongeblazen 1.6 heeft behoorlijk wat moeite met de zware CC, maar voor ontspannen ritjes uitstekend geschikt. En dat voor een bedrag waar je nog niet eens een fatsoenlijke iPhone voor hebt.

Renault Mégane Cabriolet Dynamique 1.6 16v '05

Saab 9-3 Cabriolet 1.8t Vector
€ 3.999
2005
406.291 km

Het zijn prototype kilometervreters: Saabs. Niet omdat ze onverwoestbaar zijn (dat zijn ze niet), maar vooral vanwege het feit dat het zulke fijne auto’s zijn. Het is nooit sportief, maar juist lekker comfortabel. Deze Saab 9-3 Cabriolet heeft een fijne, maar niet bijzonder sterke 1.8t motor onder de kap (feitelijk een 2.0 met lage druk turbo). De vorige eigenaren hebben meer dan 30k gemiddeld gereden met deze auto. Best opmerkelijk, want dit type was toevallig leverbaar met een (oh gruwel), dieselmotor.

Saab 9-3 Cabrio 1.8t Vector '05

Mercedes-Benz E350 CDI Cabriolet Avantgarde (A207)
€ 14.900
2010
451.987

Je zou denken dat de auto’s met de meeste kilometers ook erg oud zijn. Niets is minder waar! Deze Mercedes-Benz E-Klasse Cabrio is slechts 8 jaartjes uit. Heel opmerkelijk: ondanks dat deze auto in technisch opzicht een C-Klasse is, lijkt de huidige juist meer op een C-Klasse (terwijl dat nu weer een E-Klasse is). Verwarrend en wellicht niet heel relevant. Wat wel relevant is, is dat de auto er op het eerste zich nog keurig uitziet. Het zal ook wel een genoegen zijn om met een auto als deze meer dan 50.000 km op jaarbasis af te leggen.

Mercedes-Benz E350 CDI Avantgarde Cabriolet (A207) '10

Volvo C70 Convertible 2.4T Luxury Line
€ 2.500
2000
468.958 km

Deze grijze Volvo C70 Cabriolet is de absolute winnaar als het gaat om kilometers. De Volvo heeft in 18 jaar tijd bijna een half miljoen kilometers op de klok staan. Dat is bijna 28.000 kilometer per jaar. De eerlijkheid gebied te zeggen dat ook deze auto een bepaalde reputatie geniet. Van de sedan (S70) en estate (V70) zijn veel exemplaren te vinden met veel kilometers. Dus de basis is al goed! Alleen even een mooie setje velgen zoeken, deze doppen zijn nooit geleverd op de C70.

Volvo C70 Cabrio '00



59 reacties

Wtf bijna 400000km met een renault?!
@mikje90: Dat was de alternatieve titel ;-).
@mikje90: zag laatst bij het door Pon gesponsorde autoblad wen Citroën C5 Break 2.0 HDI voorbij komen met bijna 1 miljoen kilometer achter de kiezen.
@rufctr01: Door Pon gesponsorde autoblad?
@Donstil: autoweek
@mikje90: sjoemel Renault
Wel een geinig artikel…
Ik kan mij niet voorstellen dat iemand 15k stukslaat op een MB die bijna een half miljoen kilometer aan ervaring heeft.
@rufctr01: die zie je straks toeterend in een bruiloftsstoet
@wildewesten: of (t)rouwstoet
@wildewesten: dat denk je. Kijk je ogen uit bij een bruiloft allemaal autos waar jullie pikjes van omhooggaan.. Terwijl jullie hier lopen te haten rijden die jongens allemaal dikke bakken van lekkere drugsgeld die aan jullie kinderen worden verkocht. Heeerlijkkkk
@b0z4: gaat verder alles goed?
@b0z4: Doe maar niet joh.
@rufctr01: wat dacht je van die a4 tdi? Al die rommel is denk lastig te slijten.
@hplh: Wat bedoel je met je zin constructie.
@rufctr01: als ik het had geweten hoe slecht een A klasse was, had ik eerder €15k voor deze E klasse cabrio betaald dan de volle mep voor z’n stuk groene treurnis op wielen.
Hoe weten jullie dat die potdeksels nooit op een C70 geleverd zijn? Hebben jullie een grote database of een achterkamer tsjokvol catalogi?

Daar denk ik dus over na op een zondagavond als madam in de zetel in slaap gevallen is.
@dromedaris: Stond in de folder die ik vroeger had ;-). De C70 is standaard geleverd met lichtmetalen velgen, 16″ groot. Dat waren die veelspaak velgen. Deze doppen komen volgens mij onder een 850 ‘Alter 2’ vandaan.
@willeme: hey Willem, die doppen komen idd van een Alter2 af. Ik heb die doppen op mn wintervelgen zitten. Nog 4 maanden en dan zit ik op de 6 ton met mn 850 Estate. Volgend jaar zomer nog een Carbage Run en dan mag ie met pensioen. Waarschijnlijk wordt ie vervangen door een S80 D5 Summum aut.
@willeme: gezien de hardtop staat deze auto wellicht al sinds de winter te koop en sieren deze doppen het wintersetje. Zomaar een gokje :)
@dromedaris: lees eens wie dit artikel geschreven heeft, dan twijfel je toch niet
Tja, leuke autootjes wel. De vraagprijs van de 124 is echt bizar. Slaat nergens meer op.
@viezefreddyw: Ja, echt he? Ik snap dat de staat belangrijker is, maar dit is serieus geld. Heb je dus ook een veel nieuwere E cabrio voor ;-).
@viezefreddyw: ook wel een redelijk exclusive auto. Deze zie je vrijwel nooit, en zal ook vele malen langer door blijven rijden itt de rest.
Ik heb redelijk wat w124 gehad, maar nog nooit een cabrio, mooi verzamelaars object.
@slickrick: Zo exclusief is de 124 cabrio niet echt, dat valt best mee. Je kan 124 cabrio’s vinden met de helft minder aan kilometers voor dezelfde vraagprijs als bovenstaande. En dan heb je een 300 in plaats van deze 200.
Aftermarket (Chinese) LED’jes inbouwen… lager kun je eigenlijk niet zakken.
@thearchitect: ik zie t nog best vaak voorkomen. Ergens is t gewoon komisch te noemen
Zo’n C70 blijft een prachtige auto. En dan ook nog zo veel km’s. De perfecte combinatie. Jammer dat de kids niet achterin passen :-)
€18k voor een 20 jaar oude auto, met 3,5 ton op de teller? In geen 18.000 jaar!!
Enige echte prestatie vind ik van Renault. Nondeju, dat zie je niet vaak voorbij komen!!
Ducktape is toch alleen voor een 2CV bedoeld?
Als cabriorijder kan ik bevestigen: er zit geen enkel inspirerend exemplaar in de lijst. De harde klapdaken vallen af. De C70 is een boot. Mercedes bouwt z’n vierzitscabrio’s alsof het slagschepen zijn. Die Audi biedt binnenin evenveel levensvreugde als een graftombe (al heb ik de A4 cabrio liever dan de A5). Ik heb een Saab cabrio versleten (nieuwste generatie, 250.000 km op de teller, en toen ging ie eindelijk weg), en dat is het dus niet. De generatie van daarvoor al helemaal niet. Topstoelen, dat wel. De Renault is een van de weinige harde klapdaken met 4 zitplaatsen die niet helemaal lelijk is. Maar qua rij-ervaring is het een sof. Laten we het over de 205 aub niet hebben (wel in hatch, niet als cabrio). En de Chrysler, ach… Bottomline: als je open wilt rijden, ga voor een zachte kap, tweezitter, nooit diesel, bij voorkeur een atmo, altijd achterwielaandrijving. Dat is de beste garantie op de sensatie die je zoekt bij topless rijden. In alle andere gevallen is een (motor)fiets de betere oplossing.
@bara: Ik wil een uitzondering maken voor de 1-serie cabrio’s. Dat zijn officieel vierzitters, maar door hun korte wielbasis waren die nog best leuk om mee te rijden. Wel even de runflats vervangen door normale banden. De 2-serie cabrio die er voor in de plaats is gekomen, lijkt nergens naar. Het is net alsof je “op” de auto zit in plaats van er in. Nog nooit eerder in mijn leven was 245 pk zo’n teleurstelling.
@bara: Ik ben het absoluut wél en níet met je eens. Ja, er zijn veel beter rijdende auto’s dan degene die je in dit lijstje ziet.

Het zijn echter cabrio’s. Dat veranderd de zaak mij inziens. Bij een cabrio gaat het om het open rijden. Zonnetje op je bol, Café del Mar op de stereo en relaxed voortbewegen. Vorige week even een paar meter gereden in een Renault 19 Cabrio, en ja, ook die auto biedt dat open gevoel. Dan maakt torderen, een zwakke motor en matige rijeigenschappen eigenlijk niet zoveel uit.

Ik zat net even te kijken op de site van Mercedes. Voor een behoorlijk bedrag kun je een E400d 4-Matic cabrio meekrijgen. 340 pk aan vermogen, karrevrachten koppel, altijd tractie, een gaaf koetswerk (zeker in dat donkerrood!), behoorlijke prestaties en een redelijk verbruik. Met deze auto kun je sneller Europa doorkruisen dan in menig V12 sportwagen. Maar ja, dat is slechts een mening ;-).
@willeme: I get that. Waar het mij om gaat, is dat een vierzitscabrio een beetje is zoals een SUV. Het doet niks echt goed. Je kan er niet met vier open in zitten, want op die achterste plaatsen eet je alleen maar insecten. Je kan er ook niet met vier gesloten in zitten, wegens te krap qua been- en hoofdruimte. Je hebt geen noemenswaardige kofferruimte, en slechts zelden een noemenswaardig rijgedrag. Ze wegen altijd meer dan hun gesloten concurrenten. Ik begrijp wel dat je soms compromissen moet sluiten. Niet iedereen is in een situatie dat-ie aan de roadster kan. Maar het blijft een compromis.
@BaRa: @willeme: waarom die voorkeur voor niet stalen daken? Ok bij de 3 hebben ze de lijn van de auto vernaggelt maar voor de rest vind ik het meestal mooier en fijner als je dicht moet rijden. Is het puur de kofferruimte?
@dunhozzie: het gewicht, de lijn, en het absolute gebrek aan kofferruimte als het dak opgevouwen zit. Een pré van een stalen dak is de geluidsdemping. Maar voor mij weegt dat niet op tegen de nadelen.
@bara: Waarom zou een cabrio in vredesnaam geen diesel mogen zijn?
@evdw: Omdat het als een tractor klinkt wanneer je open rijdt. Ik heb met een zooi dieselcabrio’s getest en er ook een gereden, jaren aan een stuk. Never again. De benzine waar ik nu mee kar is een wereld van verschil. Ik ga nog liever voor een een viercilinder benzine dan voor een zescilinder diesel. Let wel: op voorwaarde dat het vermogen en koppel er naar is, natuurlijk. Wat bij veel cabrio’s lastig is, want het gewicht neemt typisch toe.
Klokje rond dat is toch een andere site
Dit zijn auto’s om met een grote bocht er om heen te lopen als je problemen wilt hebben met veel reparaties kosten moet je dit gaan kopen. Auto’s die helemaal uit geleefd zijn.
@cappie: Valt mee, beetje technisch inzicht en gevoel voor techniek brengt je ver. SLK 200K op LPG gekocht @354.000km voor €2400. Nu bijna 50.000 km verder en enkel olie/lucht filter bougies en bobines gedaan. En bandjes. Een auto kan in een ton net zo veel slijten als in 4 ton! Staat is alles, negeer die getalletjes.
Mijn R170 SLK 200 kompressor is deze week de 400.000km gepasseerd. Op LPG sinds km stand 180.000, zonder koprevisie. Verbruik op LPG over de vorige 50.000km 1:10.
In België worden dergelijke auto’s op de boot naar Afrika gereden of gesloopt, in Nederland staan ze voor een fortuin te koop in de hoop dat er nog een gek is die dit geld ervoor over heeft. En rarara, er zijn enorm veel gekken in Nl die dit nog kopen en er vervolgens nog enkele tonnen op zetten. Om je te bescheuren van het lachen.
@jannemaneke: het is ook wel duurzaam om een auto helemaal op te rijden
@tenaci: alsof de gemiddelde koper van tweedehandswagens ook maar een moer om duurzaamheid geeft, al zeker niet als het een Nl’er is. Die denkt maar aan één iets: goedkoop.
@jannemaneke: als in België auto’s net zo duur waren als hier, zou je wat meer begrip hebben voor onze “goedkoopcultuur” .
Cabrio en diesel. Die combinatie heb ik nooit begrepen. Lekker voor het verkeerslicht in je eigen vieze stinklucht gaan zitten. Is het zelfde als gaan zitten schijten en daarna nog even 10 min boor de lol blijven zitten.
@maotje: Mja, die stinklucht zit toch aan de achterkant hoor. Je hebt meer last van die vrachtwagen naast je of dat afgetrapte bestelbusje voor je. In het algemeen is cabriorijden niet echt bevorderlijk voor de gezondheid, want je krijgt alle troep puur en onversneden in je neus, ongeacht je nu voor een stoplicht staat of over de snelweg sjeest.
@maotje: Studies hebben uitgewezen dat je je eigen lucht (stank) niet vies vindt.
Die Mercedes A207 kon wel eens bij mijn vorige werk gereden hebben. Daar bood een collega een soortgelijke auto ter overname aan, na ca. 15 maanden en 140k…
Vreemd genoeg geen mx5 te vinden met 300k+ op de teller. Gezien de kwantiteit zou je dit wel verwachten, kwaliteit blijkbaar niet?
@peurst: Dat is niet echt typisch een veelrijdersauto. Maar ik zit nu bijna op 80.000, ik zal je laten weten als ik de 300 aantik ;)
@peurst: Een MX5 is dan ook een roadster! Dit zijn, behalve de SLK, familiebakken met een open dak.
Dat er zoveel km’s gemaakt worden in een cabrio is niet logisch, volgens mij zijn de klokjes van de meeste van deze auto’s wat vooruit gedraaid.
En natuurlijk voert een Volvo een lijst van kilometervreters (goed woord voor Scrabble) aan. Moosepower!!
Ik heb weinig met dit soort cabrio’s. Over het algemeen zijn dat gewoon familiebakken waar het dak van open kan. Ik ben meer van de roadsters. Onpraktisch, licht en meestal scherp rijgedrag én een open dak! Roadsters zijn ontworpen om roadster te zijn, de cabrio’s in dit artikel zijn familiebakken die ontworpen zijn als snelwegcruisers waar toevallig het dak van af kan.
De vorige eigenaar van de Saab heeft air ride geïnstalleerd?
C70 blijft nog mooi. Wij hadden c70 2.3 t5. 1999. Vader zei dat dit wel een van de beste auto was waarmee hij gereden heeft
@willeme: SLK velgen waren onderdeel van o.a. het Special Edition pakket. Dus niet origineel op deze geleverd, wel vanaf 2002 leverbaar:
Bron: https://www.mbslk.de/modules.php?name=News&file=article&sid=184

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).