Deze 22 klassiekers werden ontdekt in een Deense schuur

Auteur: , 40 Reacties

En ze zijn stuk voor stuk opzoek naar een nieuw baasje. Check dus even of er iets voor jou bijzit.

Rudolf Steiner was architect, aannemer en verwoed verzamelaar van bijzondere auto’s. Steeds als hij voor werk naar West- of Oost-Duitsland moest, nam hij wel een nieuw setje wielen mee. Die werden eerst in de schuur gezet en toen die vol was, kwamen de wagens op het erf te staan. Gedurende twintig jaar bouwde Steiner zo een collectie op van veelal personenwagens die ooit heel gewoon waren en nu bijna zijn uitgestorven.

Neem nu zo’n Fiat 128 3P, allesbehalve een clichéklassieker, wat gelijk ook de reden is waarom ze vrijwel allemaal verdwenen zijn. Of zou het de toch de extreme roestgevoeligheid zijn? Hoewel veel van Steiners auto’s droog zijn gestald, heeft het roestmonster het schuurtje zeker niet overgeslagen en veel van de auto’s zijn in deplorabele staat. En dan hebben we het nog niet eens gehad over de arme vierwielers die hun dagen buiten hebben moeten slijten. Nee, zo waanzinnig als de barnfind vorig jaar in Frankrijk, waarbij onder andere een Ferrari 250 GT SWB California werd gevonden, is deze ontdekking niet, maar deze auto’s zijn dan ook een stuk betaalbaarder.

Alle auto’s worden momenteel online geveild, bieden doe je hier.

Met dank aan H.B. Prins voor de tip!



40 reacties

Sommige zijn nog wel te redden, anderen zijn nog te gebruiken als donor, maar er zit ook een hoop materiaal voor de sloop tussen… :|
@e1000bmw523i: alles is te redden, door de juiste liefhebber. Geef mij de Unimog en de RX-7 maar.
Doe mij het Dafje maar trouwens.
Daar staat een bak jeugdsentiment zeg.
Als ik zou moeten kiezen, dan die groene RX 7.
Die zijn zolangzamerhand erg zeldzaam en geen cliché klassieker.
@jrk68: jeugdsentiment?…..Voel me gelijk stokoud…
@norge:
Daar ben ik vandaag weer pijnlijk aan herinnerd, als mensen in je omgeving wegvallen dan word je oud.

Vandaag voelde ik me even stokoud.
Er worden al fikse bedragen geboden op die veilingsite. Ik zou zeggen het aantal kilo’s oud ijzer keer € 0,15.. maar dat zeg ik wel niet..
@clarkson: je weet dat je de prijzen door 7 mag delen om de kronen om te rekenen in euro’s?
Foto 9 is toch een fiat 500,vraag me af waarom er een badge van Puch opzit? Iemand een idee?
@royke79: Dat is een in licentie gebouwde Fiat 500, maar dan met een door Puch ontwikkelde tweecilinder boxer, terwijl de gewone Fiat 500 een lijnmotor heeft.
@dizono:
sjuust, die Steyertjes schijnen veel gewilder te zijn (lees zeldzamer) dan de ‘gewone 500’
@desjonnies:
Daar ligt dan ook.een andere motor in, een boxer Twin i.p.v. een 2 cilinder lijn motor.
Ik had hem toen graag gehad maar tentijde van mijn eerste 500, nu zo’n 30 jaar geleden was het al een dure rariteit.
@royke79: haha mischien is het wel een bromobiel haha
@royke79: zo heb je ook Puch Gealandewagens. Gewone basic G-klasses, maar dan in licentie gebouwd door Puch.

Deze 500’s zijn inderdaad flink zeldzaam en gewild. Volgens mij was de kwaliteit van de Puchs namelijk beter dan die van Fiat zelf.
Wauw een groene RX7! Doe mij die maar :) Verder ook leuke auto’s..
ja hallo voor mij die alfatje en die opel manta ok
jammer dat er geen beempies tussen zitten
Die alfa, wat heerlijk!!!
Er even van uitgaande dat het motortje goed is dan is die hippe grijze Mini goed en makkelijk op te lappen :-)
Goeiedag, een Trabant met 257000 kilometer op de teller… Van een Oostduitse vertegenwoordiger geweest?
@potver7:
in nylonkousen, jampotten en bezemstelen !
Doe mij die mini maar, of als die al weg is de alfa
De Mini, UAZ en Unimog zou ik graag willen hebben.
Laat alles maar verder roesten, ouwe muik.
Dat doet mij denken aan een rotonde hier in de buurt die ze sinds gister gevuld hebben met ‘kunst’: https://scontent.xx.fbcdn.net/hphotos-xpt1/v/t1.0-9/s720x720/11180321_736809396428691_711120481251108335_n.jpg?oh=c425e8771b90a6cd75b78e2352710574&oe=55C71000

Zo zonde… Doe mij het Alfa’tje op foto 1 maar trouwens, dingen zijn tegenwoordig niet meer te vinden voor een enigszins acceptabele prijs.
@motoragent:
Die Austin Healey Sprite ( dat rooie sportwagentje) kan je op wachten dat’íe gejat wordt.
Dingen worden steeds meer gewild, is een badge-engineering project samen met de MG -Midget maar omdat de Healey kikkeroog, die de voorganger is van de Sprite qua prijzen behoorlijk duur zijn geworden, zal deze snel verdwenen zijn !
@desjonnies: Dit is ‘gelukkig’ een Mk3 met zijruitjes, deurklinken en een iets andere voorruit dan de Frogeye en Mk2. Vind de Sprite Mk2 een stuk beter te pruimen, vandaar dat ik toen ook specifiek naar zo een op zoek ben gegaan.

Iedereen die ik er over spreek zegt inderdaad wel hetzelfde; “Ik ben benieuwd hoe lang dat heel blijft…”
@motoragent: Ik snap dat een auto kunst is maar dit…..
Eigenlij zijn alle ‘gewone’ auto’s die na een leven vol gebruikssporen, het meest interessant, die twee witte zijn Ford Taunussen 17M, soort van auto die de BMW 1500 uit die tijd goed aankonden, voor een pak minder geld !
Hadden wel de wegligging van een zwangere kip door de bocht.
Maar waren snelle jongens

En die tweede serie Fiat 128 P, wat een schatje !
@desjonnies: Zelf krijg ik warme gevoelens van die Spider…
Ik ga voor die mooie sharknose Opel Manta A.
Heerlijk wagentje.
doet mij dat alfaatje maar…tijdloze schoonheid
Dat is een hoop oud ijzer
Leuk opknap werk
Lik ben vooral blij verrast dopr de diversiteit van de verzameling. Ja, de staat laat wat te wensen over. Maar automobiel geluk is in mijn ogen de variateit, niet het hoogtepunt. Dus allemaal Enzo’s, P1’s en 918’s en dergelijke zijn leuk, maar het zijn allemaal dezelfde soort auto’s.

Dit is veel leuker, van een wankelmotor in de RX7, de zingende tweetakt V4 in de Saab 96, de truttenschudder in de Daf: dit is echt leuk. Allemaal opknappen en als een soort leerschool gebruiken. Je bent pas een echte als je alle afgebeelde auto’s kan starten, parkeren en ermee door de stad rijden. Lukt meer dan 75 procent van de reaguurders niet, denk ik ;-).

Mijn favoriet is trouwens de schitterende Alfa!
@gtwillem:
Waar is dat stokkie onder het dashboard voor…?
Dat is de choke mijn waarde….
Wat mot je daarmee dan…?
DIe heb je nodig om de motor te starten als hij koud is….

En die twee stokkies tussen de stoelen in de 500 dan…?
De rechter is de choke, hetzelfde als dat stokkie onder dat dashboard bij die anderen….
Jamaar, waar is dat andere stokkie dan voor…?
Daarmee stuur je de bendix van de startmotor aan….
De benwattus…?
Oké, daar kan je hem mee starten….
Gaat dat dan niet met die sleutel…?
Nee, die is er alleen voor het contact.

Als je kabeltje wat dat stokkie met het pafje van de startmotor gebroken is kan je hem ook starten met een tak….
Maar dat leg ik je een andere keer wel uit.

Zo iets Willem…?
Toch waren dat gouden tijden, je kon zelf langs de kant van de weg je auto nog fixen met een waterpomptang een schroevendraaier en /of een hamer….
Nu bel je de ANWB en die bellen een flatbed omdat ze er ook geen ruk meer mee kunnen.
@gtwillem:

De V4 in de Saab komt van Ford en is gewoon een viertakt.
Saab’s tweektakt motor is een driecililinder lijnmotortje.
@carmasterr: ehhh, verrek, ik haal twee dingen door elkaar, Ik ben toe aan mijn weekendbiertje, denk ik!

Als groot Saab liefhebber doe ik mij zelf geen eer aan ;-)
@carmasterr: maar die v4 met open pijp klinkt wel geweldig, jammer dat er zo weinig van die v4 blokkies gemaakt zijn, buiten de ford en lancia blokken ken ik er eigenlijk geen.
@5cilinder:

De Porsche V4, maar die is niet echt bereikbaar voor de gewone sterveling ;)
Ik kan nogsteeds niet begrijpen dat mensen dit doen

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).