
J.D. Powers heeft traditiegetrouw hun jaarlijkse kwaliteitsonderzoek weer naar buiten gebracht. Porsche scoort, Fiat faalt.
In deze Initial Quality Study worden ervaringen van klanten verzameld over hun bevindingen in de eerste negentig dagen na aanschaf van een auto. Het onderzoek richt zich op 233 facetten, waaronder exterieur, motor en transmissie, rijbeleving, interieur en audio/communicatie/entertainment/navigatie. In totaal werden 207 modellen onderzocht.
Gemiddeld werden er 116 problemen per 100 auto’s gemeld. Iets hoger dan de 113 meldingen gemiddeld in 2013. J.D. Powers geeft aan dat de kleine stijging mede veroorzaakt wordt door de strenge winter in de VS. In staten waar het er minder koud aan toe ging bleef het gemiddelde aantal problemen ongeveer gelijk. Tegelijkertijd wordt er een voetnoot gezet bij nieuwe technologieën in auto’s. Klanten kunnen daar niet altijd even goed mee overweg en hebben dikwijls problemen met spraakbesturing, het koppelen van bluetooth-systemen en andere audio-gein. Ook dat wordt immers meegenomen in het onderzoek. (En toont aan dat zowel Apple als Google daar terrein kunnen winnen.)
Goed, dan de winnaar. Bovenaan de lijst is – opnieuw – Porsche geëindigd, met 74 problemen per 100 voertuig (PP100). De tweede plek is voor Jaguar en de top drie wordt afgesloten door Toyota’s luxistenzusje Lexus. Op de achtste plek komen we de eerste premium Duitser tegen: BMW. Het merk legt het af tegen zowel Kia als Hyundai, die op een respectievelijke 7e en 4e plaats zijn geëindigd. Hekkensluiter en uitschieter is Fiat, met 206 PP100. Eén plek daarboven staat Jeep, ironisch genoeg sinds kort een dochtermerk van Fiat.
Hieronder de volledige lijst. Het complete onderzoek staat daar in een pdf’je.
zoohoo Jaguar…!
Subaru ruim boven het gemiddelde ….
En dat merk wordt door de “kenners”, ook hier, als superieur gewaand ….
Verklaring, iemand..?
@Rob: perceptie… Precies even bedrieglijk en onbetrouwbaar als statistiek.
@mashell:
Omdat deze test niet op basis van feitelijke informatie gaat maar om gevoel… En gevoel is 99% afhankelijk van marketing…
Dat Porsche bovenaan staat in Amerikaanse motivering is omdat het status geeft.
Dat je GT3 al 6 maanden niet meer in jouw bezit is omdat ie anders in de fik vliegt, daar hoor je niemand over, zeker geen amerikanen.
Betrouwbaarheids statistieken niet op basis van marketingpraat en onderbuik gevoel laten een compleet ander (meer waarheid getrouwe) beeld zien. Maar zowiezo, wanneer Jaguar, Hyundai en Kia in de top 7 staan van ‘betrouwbare’ auto’s moet de schrijver van het artikel de zoutoplossing in zijn infuus stoppen en niet de vodka.
Maar, echt, DODGE boven Subaru? het meest onbetrouwbare merk van Amerika, nog slechter dan een 30 jaar oude Renault. SCION, wat ook Subaru is zou onbetrouwbaarder moeten zijn… Het zijn 100% dezelfde auto’s !!
Dadelijk zetten ze Lancia er ook nog bij de top 10.
@Rob: Verklaring: Amerikaanse Subaru’s worden lokaal geproduceerd, de onze komen volgens mij uit Japan.
@potver7: Wat is dat voor onzin sommige BMW’s worden ook in de VS in elkaar geschroefd.
@agera: geen onzin. Sommige modellen van Honda worden ook nog in Japan gemaakt, terwijl andere hier in Swindon (UK) gemaakt worden. Kwaliteitsverschil is jammer genoeg bekend.
@nasty: En ik ben zeer blij dat ik nog een Amerikaans-gebouwde Honda heb. ;)
@agera: oh, dus dát verklaart die achtste plaats…..
@Rob: het gaat hier om totale tevredenheid na 90 dagen (waarin ook dingen worden meegenomen als imagi, rijeigenschap, passieve veiligheid, perceptie van degelijkheid etc) Niet puur om betrouwbaarheid op de lange termijn. Laat ik het zo zeggen: ik denk dat een standaard Legacy 2.0 een onverwiestbare auto is. Maar op de betrouwbaarheid en AWD na heeft een. Legacy weinig extra te bieden ten opzichte van de concurrentie.
@Rob: Deze statistiek kan worden verklaard door de liefde voor de auto en het budget dat vrij wordt gemaakt om hem te onderhouden, en dit bovenop de kwaliteit van het vehikel natuurlijk.
@Rob: Ik kom weleens op het Amerikaanse Subaru Forester forum, en ik moet zeggen dat het ook wel een stel professionele zeikerds zijn. Alles is al snel een probleem. Van een te grote voorruit waardoor de auto in de zon te snel opwarmt tot richtingaanwijzers die te zacht klikken. Een gast eiste een compleet nieuwe auto omdat er op het dashboard onder een bepaalde hoek een bepaalde vervorming te zien was (van een kwartje groot). Daar heeft hij zo lang over gezeken dat hij nog een nieuwe auto heeft gekregen ook. Ik ben daar nog weinig problemen tegengekomen die echt met de betrouwbaarheid te maken hebben.
Wellicht is de Amerikaanse Subaru rijder een grotere zeikerd dan andere Amerikaanse rijders?
@Rob: Ik kan zo tientallen lijstjes maken die jij en vele andere zullen geloven. Met statistiek kan je alles bewijzen. Soms moet je gewoon kritisch zijn. Het gaat hier over een enquête na 90 dagen. Een porsche of jaguar rijder zal ook minder snel zijn product afbreken na zo’n dure aankoop.
Totaal waardeloze statistiek dus weer.
Audi onder het gemiddelde. Zal dan toch wel meevallen met die VAG-rommel ( voor de haters)
@floris1204: klopt en dat wist ik al lang. Er zijn echter sommige mensen hier die altijd keihard roepen dat VAG zo’n rommel is, maar die weten niet waar ze over praten. Zo zie je dat Audi vlakbij bijvoorbeeld BMW ligt, een te verwaarlozen verschil.
Daarnaast wordt er hier sinds kort geroepen dat de kwaliteit van Porsche nu zo slecht is sinds ze onder VAG vallen. Ehm ja wie staat er hier op nummer 1? Juist..
@kor1: de kwaliteit van de 996 is ook dramatisch. Bij zo een auto een blok maken dat door fouten tijdens de productie na 50k in de soep loopt mag gewoon niet bij Porsche. En dan doen ze het bij de 997 doodleuk weer. Dat is niet een beeld dat een paar autobloggers neerzetten; de marktwaarde van deze modellen zegt genoeg.
@floris1204:
Laat me niet lachen, het gaat hier om de eerste 90 dagen van bezit, zolang kunnen ze de schijn wel ophouden.
Wel jammer voor je dat zelfs budget merken als Hyundai en Kia beter scoren.
Eerlijk gezegd valt Mercedes mij een beetje tegen, al zou dat best eens aan de in Amerika geproduceerde ML en GL kunnen liggen.
Terugroepacties tellen blijkbaar niet mee :)
Interessant lijstje, maar voor Europa niet echt relevant. Zelfs van merken die ook hier verkocht worden zal de onderlinge volgorde hier anders zijn, omdat veel volumemerken lokaal produceren, met vaak lokale toeleveranciers en zelfs andere kwalitieitscriteria.
Maar ook bij Europese onderzoeken staat Porsche steevast bovenaan, dat wel…
Hoe je het ook wendt of keert Jaguar komt wel steeds vaker voor in de hoge regionen van dit soort lijstjes!! Hopen dat die XE snel komt!
@E34M5Touring:
Ach man, ik heb al dagen, wat zeg ik weken, slapeloze nachten van die toekomstige XE…. Ik ben zelden zo nieuwsgierig geweest naar een leasesedannetje. Mijn verwachtingen zijn zo hoog dat het haast alleen maar een teleurstelling kan worden ;-)
En dat terwijl ik niks moet hebben van fanboy gedrag (tijdens het WK heb ik al moeite om enkel en alleen voor Oranje te zijn); ondertussen wil ik alleen nog maar Jaguar….
@Rob: Ik heb me al ingeschreven voor alle updates/info/rij-mogelijkheden. Serieuze kandidaat voor vervanging van de A3 straks. Hopen op een goeie diesel!
@E34M5Touring:
De geruchten zijn toch een 2.0 diesel..? Of gaan ze toch gewoon de 2.2D uit de XF gebruiken?
Denk trouwens niet dat ze de V6 diesel uit de XF er in gaan lepelen, maar hoop doet leven! ;-)
@Rob: Persoonlijk denk ik inderdaad de 2.0l in 140/170pk en dan de 2.2 voor de zwaardere versies. Als ze echt de strijd met BMW/Audi/Mercedes aan willen gaan zul je een paar goeie diesels in je gamma moeten hebben. En dus ook een 330/35D/3.0TDI/320CDI concurrent moeten hebben. Die 2.2 kan prima 200+pk aan (doet ie al bij oa Peug/Citroen) dus wellicht is een 6pitter niet nodig. Al zou die 3.0V6d natuurlijk wel genieten zijn in zo’n auto.
Zou mij niks verbazen als Lexus als beste uit de bus zou komen, misschien wel de meest betrouwbare merk.
@agera: ben ik volkomen mee eens. en het is zeker waar :)
Ik snap het niet helemaal, dit onderzoek richt zich dus op problemen in de breedste zin van het woord. Ik vind het nogal raar om bijvoorbeeld het falen van de startmotor en het niet begrijpen van het Bluetoothsysteem beide als een gelijkwaardig ‘probleem’ te zien. Eigenlijk testen ze dus hoe goed de eigenaar de auto voor aankoop bestudeerd heeft (dat zou het aantal ’tegenvallende’ zaken moeten verminderen), hoe intuïtief de systemen in de auto zijn (dat is ook variabel, een picanto zal minder complex zijn dan een A8 bijvoorbeeld) en de daadwerkelijke kinderziekten van de auto. Dus heb je er eigenlijk niks aan de uitkomsten.
Vreemde lijst. Geen Renault/Peugeot/Citroën?
@SimonMc:
Omdat het onderzoekje uit The States is. Daar doen ze niet aan Franse auto’s….
@Rob:
+ “een” ergens.
@SimonMc: USA dus die Fiats dat is alleen maar de 500… gekocht door/voor vrouwen…
@SimonMc: Alfa Romeo paste er ook niet meer op.
@KeesB: @Rob, ah helder…
@KeesB: het gaat om problemen per 100 wagens. Ik heb het gevoel dat Alfa Romeo dat aantal tegenwoordig zelfs wereldwijd niet meer haalt…
@KeesB: In de USA kan je nog geen Alfa kopen. Maar J.D. Powers heeft dit onderzoek ook een paar jaar geleden in Duitsland gedaan en daar kwam de Alfa 159 na Mercedes op de tweede plaats. Dusss….
Voorlopig nog geen enkel probleem gehad met mijn Punto. Zo te zien ben ik de enige…
@Carreza:
Misschien ben jij dan wel de enige die snapt hoe de bluetooth carkit en de ruitenwissers werken.
Ik zou dit onderzoek als één groot compliment zien.
@Rob: Inmiddels rijdt mijn vriendin al 3,5 jaar in een punto evo zonder enig probleem.. alleen de bluetooth blue&me krijg ik maar niet gekoppeld met haar samsung phone… heb ik dan toch een maandagochtendversie gekregen?
@hans75:
Gna, vraag het @Carreza anders. Die snapt het misschien wel ;-)
Anders ff naar de dealer gaan. Zeg je “Snap der niks van!” en gaan hun wel even knooien. Een beetje dealer doet dit onder de noemer service en hoef je dus ook niks te betalen. Tenminste, zo ging het bij de wagen van mijn ouwe man. Bluetooth werkte net ff wat anders als bij zijn vorige wagen en dus snapte hij er niks meer van ;-)
Laalaalalala,kijk dat noem ik nou Premium !
@norge: maar… Het gaat over “Betrouwbaarheid”
@norge: Wellicht betrouwbaar, maar ik rij liever niet voor gek ;)
@bofkont:
Nee jij staat liever blij aan de kant van de weg ;)
@redbeams: nog nooit gehad met mijn onbetrouwbare Duitser ;)
Mercedes is gezakt.. Ben benieuwd naar de oorzaak. Slechte zaak.
Aan de hand van deze statistieken mag BMW z’n cash cow Mini wel even onder de loep nemen. Ook jammer dat Seat & Skoda er niet bij staan. Ben benieuwd hoe die scoren t.o.v. Audi en VW. Lijkt me trouwens wel een gekleurd lijstje.
Ben ik nou de enige die een gemiddelde van 116 problemen op 100 auto’s belachelijk veel vind?
Op de 4 merken na heeft elke nieuwe auto dus minimaal een klacht.
@Donstil: Nee daarom dook ik de PDF in, ik zal wat dingen citeren.
“The study, now in its 28th year, examines problems experienced by vehicle owners during the first 90 days of ownership.”
“The increase in problems among all – new vehicles is found mainly in the areas of voice recognition, Bluetooth pairing and audio systems.”
“Toyota Motor Corporation’s receives the Platinum Plant Quality Award for producing models that yield the fewest defects or malfunctions.”
Verder stond er eigenlijk niet in de PDF wat ik zocht namelijk: gaat het om mankementen of dingen die worden ervaren als problemen.
Ik bedoel “problemen met audio systems”, zijn dat echt problemen als de speakers doen het niet meer of de MP3 functie doet het niet…. of gaat het nou over gebruikers die het niet snappen? Als ik het lees denk ik dat het voor een groot deel over het laatste gaat dan is 116 per 100 ook meteen een stuk logischer.
Dit zegt niet veel. Ten eerste is het een lijstje van auto’s in de VS, dat betekend dat er hele merken gewoon niet zijn, niet compleet (onderandere de Land Rover Defender is in de VS niet te koop) of gewoon totaal andere auto’s hebben (Toyota Tacoma of de Honda Pilot bijvoorbeeld).
Daarnaast wordt dit lijstje ook bepaald door het soort auto dat een merk verkoopt, een Jeep Wrangler wordt heel anders gebruikt dan een Volkswagen Golf, de kans dat er in de eerste 90 levens dagen van een Wrangler iets kapot gaat is veel groter dan bij een Golf.
Ook zijn Amerikanen nogal goed in het verdedigen van “trots uit eigen land” er zal dus eerder een goed woordje voor een Ford worden gedaan dan voor een BMW. Ook al is de BMW beter zal een foutje bij een Ford waarschijnlijk eerder door de vingers worden gezien.
Dit neemt natuurlijk niet weg dat Fiat echt belachelijk veel meer problemen heeft dan de rest.
@robert110: Amerikaanse lijstjes….. Die mensen kunnen niet rijden en Amerikanen kunnen geen auto’s bouwen en Mexicanen nog veel minder en Europeanen weten niet hoe ze Mexicanen moeten aansturen. Ook VW doet het onder de maat.
Voor Den leek: de in de VS verkochte Fiat’s worden in Mexico gebouwd. De Europese 500 en de vorige Panda komen uit Polen en dat zijn juist buitengewoon betrouwbare Fiatjes.
Nogmaals Lexus is voor mij gewoon de beste en staat boven Porsche en Jag waarom?
Modelaanbod van Lexus is heel breed veel modellen worden hier in Europa niet een verkocht en sommigen zijn zelfs exclusief voor Japan.
Jaguar en vooral Porsche zitten in een hogere prijsklasse zullen procentueel gezien minder auto’s verkopen en hebben een kleiner modelaanbod en lijken daardoor succesvoller.
Geen van allen zullen zo perfectionistisch ingesteld zijn als Lexus alleen had ik Nissan wel hoger verwacht.
Au, pijnlijk voor de haters: een VAG-merk bovenaan. Jaguar doet het ook erg goed de laatste jaren in dit soort lijstjes. Verder weinig verrassingen: enkele goede Aziaten, de Duitse premiummerken die bovengemiddeld scoren, en onderaan… een Italiaan.
@supercharger:
Alleen wel jammer dat die “italiaan” in Mexico gebouwd wordt..
Als je even de moeite hadgenomen om de tekst te lezen dan had je geweten dat het hier een Amerikaans onderzoek betreft, De Europese JD geeft heel andere resultaten.
Droom jij dus maar lekker verder..
@supercharger: Kwaliteit van het onderzoek is dan ook matig. Blijkbaar testen ze de klanttevredenheid na 90 dagen. Dan test je naar mijn idee vooral de marketingafdeling en een klein stukje QA. Iemand die net helemaal in de wolken is van z’n nieuwe Porsche of langverwachte A6 zal problemen makkelijker vergoeilijken dan iemand die een nuttige Subaru koopt. Dus ja; de reclamemachine van VAG doet ook hier weer goed z’n week.
@mrs250:
Ach, het “leuke” is als VAG slecht scoort in lijstjes als deze, dat dit door iedereen als een bevestiging wordt gezien van hoe kut VAG wel niet is ….
Nu scoort Audi aardig en komt dat allemaal weer een reclamepraatje. Uiteraard ….
@Rob:
Tja, 90 dagen blijven ze wel heel, daarna begint de ellende..
@Rob: la vérité
Wat moeten we als eigenaar hier nou weer mee.
Een Porsche word gemiddeld als 3e auto gebruikt en 7/8000 km p.jaar mee gereden,vind ik ook niet gek dat ze dan niet kapot gaan.
Overigens wil je niet de problemen van bv.de 911/996/997 serie weten. bezoek eens de porsche forum en je wilt echt niet zon auto meer.ik niet tenminste,
Het gaat hier dus ook alleen over de amerikaanse markt, de enige Fiat’s die ik hier zie zijn een handjevol 500’s, dus niet erg representatief voor een merk, als het overigens in europa was gehouden stond Nissan ook een stuk lager in de lijst.
Heel raar lijstje. En daarom wil je ook geen Japanner wat door yanks in elkaar is gezet. Zo blijkt maar weer.
Grappig om te zien dat iedereen zijn eigen interpretatie aan dit soort lijstjes geeft.
Mijn vrouw rijdt al 20 jaar rond in diverse Fiat modellen van Punto, Panda tot 500 zo’n 25000 km p.jr en in al die jaren heeft ze nooit trammelant gehad.
Wel apart dat Toyota/Lexus hoog in de lijst staan en Scion zo laag.
@martingtv: Apart? quat betrouwbaarheid is Toyota/Lexus misschien wel het beste merk. Maar ook bij service, klantvriendelijkheid zijn de Japanners uitmuntend. Wat dat betreft kunnen de Duitsers een hoop leren van de Japanners.
@agera: Scion is Toyota/Daihatsu
Zie het probleem niet zo, bij onderzoeken over periods van 3-5 jaar staat Porsche ook in top 3 a 5 altijd samen met een Honda Lexus en Toyota. Porsche zit gewoon goed in elkaar…
Verder VAG?! Porsche scoorde al goed voordat VW de aandelen over heeft genomen en verder staat geen enkel VAG merk in top 10…sterker nog de Duitse merken scoren laag zoals bij alle onderzoeken het geval is met Porsche als uitzondering…
Vind het een beetje een raar onderzoek. Hier heb je m.i. vrij weinig aan.
90 dagen? Whahaha wat een aanfluiting zeg, zo lust ik er ook nog wel een paar!.
Check anders de auto’s ouder dan 9 jaar, dan staan de luchtverkopende-marketings-merken ook weer op de juiste plaats: ONDERAAN.
FIAT maakt tegenwoordig gewoon betrouwbare auto’s hoor, je moet alleen wel wennen aan de bediening van diverse (shit) funkties, dat werkt nu eenmaal (terecht) anders da die saaie Duitse Eenheidsworsten op de weg met overhangende bierbuiken.
Koop een auto die je mooi vindt… bam, einde gezeik. Fuck die statestieken.
Al die 74 Porsche problemen komen waarschijnlijk integraal uit deze bak:
http://www.autoblog.nl/nieuws/man-koopt-horror-porsche-maakt-subtiele-haatfilmpjes-66555
Bij het wegrijden uit de showroom hoor je al te huilen.
30% waarde vermindering.
Om maar niet eens over 90 dagen te spreken…
rubentheys Humor! heerlijk!
Amerikaans onderzoek :
– Ik vond mijn Porsche Boxter eerst mooi, maar met al die sneeuw erop vond ik hem lelijk
– De rijbeleving was sla, op een spekgladde weg bij -124 graden Fahrenheit.
– het interieur vond ik ’s morgens in de winter erg koud.
– Wat ik ook probeerde, de navigatie probeerde me altijd naar Stuttgart toe te leiden, ik weet niet eens waar dat ligt.
– de kleur hoorde guards red te zijn, maar ’s winters was de wagen ineens wit.
(zelfs de ramen) en daar heb ik niet om gevraagd
Amerikaans onderzoek
Degelijk Duits op 1, was natuurlijk geen verrassing
En zo zie je maar weer! Aan de reacties kun je al zien dat iedereen in de lijstjes lees wat ie er graag in wil lezen. Dat gecombineerd met de beperkingen van het onderzoek leidt maar tot een conclusie… je hebt er dus helemaal niets aan. En voor de duidelijkheid: mijn vrouw rijdt inmiddels al 8 jaar fiat (ze heeft nu haar 2e panda) en het aantal keren dat ze met problemen in de garage heeft gestaan? Juist ja……..0!!!
Subaru, neem heel gauw de Justy in producie A.U.B, die auto was degelijker dan menig Volvo! [met uitzondering van de ECVT versies, die zijn Worthless.)