Het is meer dan een beetje rubber.
Naast de auto en de krachtbron zijn banden uiteraard een essentieel onderdeel van de uitrusting. Zeker tijdens een endurance race gaan er de nodige banden doorheen. Alles draait om strategie en rubber heeft hier een belangrijke rol in. We waren afgelopen weekend tijdens de 24u van Le Mans te gast bij Michelin en kregen zo een interessante blik achter de schermen. Het Franse bandenconcern maakte duidelijk wat er allemaal bij komt kijken.
1. Ruim 8.000 banden voor Le Mans
Michelin neemt banden mee naar Le Mans. Heel. Veel. Banden. In de tijdelijke workshop van de producent zijn deze banden te vinden. Een groot deel wordt niet gebruikt. Zo bleven de regenbanden deze editie op de plank liggen. Desondanks gebruiken teams enkele honderden banden voor een pittige race als Le Mans.
De bandenvoorraad van Michelin
2. De meeste lekke banden van het seizoen
Niet alleen omdat het een 24 uurs race is, maar ook omdat ongeveer 80 procent van Circuit de La Sarthe uit openbare weg bestaat en 20 procent een vast circuit betreft. De kwaliteit van asfalt op de openbare weg is nu eenmaal lager in vergelijking met het asfalt op een circuit. Michelin analyseert elke lekke band die gereden wordt om te kijken op welke gebieden er dingen verbeterd kunnen worden.
3. Technologieën worden uitgewisseld
Een klein deel van de deelnemende auto’s rijden op banden van Dunlop, de rest op rubber van Michelin. Hoewel de twee merken concurrenten van elkaar zijn, worden voor Le Mans technologieën met elkaar gedeeld waar beide merken profijt van hebben.
4. Michelin is er niet om alleen geld te verdienen
De 24u van Le Mans is voor elke betrokken partij een dure aangelegenheid. De belangrijkste endurance race van het WEC is een bron van ontwikkeling voor fabrieksteams, maar ook bandenproducten. Het asfalt van Le Mans is ideaal om de kwaliteit van het rubber te testen. Dit heeft weer te maken met punt twee.
De bandenvoorraad in de pitbox van een Ford Performance team tijdens de race.
5. Teams kopen de banden niet, maar huren ze
Michelin opereert als een servicedienst tijdens een race. De teams geven aan Michelin door welke banden ze willen gebruiken voor een race en krijgen deze geleverd. Na afloop moet elke band, gebruikt of niet, worden ingeleverd bij Michelin. Ook de lekke banden. Blijft een band achterwege dan kan een team een boete van een miljoen euro verwachten. Dit, uit angst dat de technologie door een concurrerende partij gestolen kan worden. Michelin liet weten dat de boete nog nooit is uitgedeeld.
De tijdelijke workshop op Le Mans
6. Met private teams worden de meeste zaken gedaan
De Gentleman Racers die meedoen aan de 24u van Le Mans zijn het belangrijkste voor Michelin. Deze teams nemen buiten het WEC om ook vaak deel aan andere kampioenschappen en daar willen bandenproducenten dan ook maar wat graag zaken mee doen. Hoe meer races een team doet per jaar, hoe interessanter.
carsbyharmen zegt
Michelin heeft blijkbaar een aardig sterke band met Le Mans
chimaera zegt
@harmengerritsen: Hij maakt ‘m gewoon ?
z4coupe30si zegt
Gaaf artikel. Dank!
dsdh zegt
Dunlop en Michelin, die hebben blijkbaar een goede band
dsdh zegt
@dsdh: sh*t hij was al gemaakt. Jammer Dit ?
Kvgorp zegt
8000 banden!!? Dat moesten ze nu eens aan banden leggen.
koeckenbacker zegt
Ik citeer: Michelin analyseert elke lekke band die gereden wordt om te kijken op welke gebieden er dingen verbeterd kunnen worden.
Pirelli na een debacle-weekend:
“Het is niet onze schuld, verander maar wat aan de afstelling en de spanning” :’)
v6ti zegt
@koeckenbacker: en daarom is michelin al jaren de betere band
ouwedibbes83 zegt
Wat doen ze eigenlijk met alle versleten en lekke banden? Als wat wordt dat gerecycled?
hamerhaai zegt
@ouwedibbes83: ik denk als band. Of speelgoed voor vrouwen.
harrie zegt
@ouwedibbes83: strooien ze op kunstgras voetbal velden en noemen het recycling.
Echt super milieu bewust hoor.
daniel1975 zegt
Interessant leesvoer! En Michelin, blijft toch wel een topper, ook voor op de weg!
ikleesookoverautos zegt
Vraag me af wat de huurprijs dan zal zijn? En hoe het met de velgen zitten die daar dan ook bij inbegrepen?
sportevo zegt
@ikleesookoverautos: velgen zijn van het team zelf. Maar hoe het met de huurprijs zit.. geen idee.