Wie had dat nu verwacht?
De 24 uur van Le Mans wordt dit jaar voor de 86ste keer verreden en het wordt misschien wel een van de saaiste edities in de geschiedenis van de wedstrijd, als we kijken naar de algemene overwinning. De reden? In de hoogste klasse (LMP1) doet eigenlijk alleen Toyota mee om de knikkers. De duurstrijd om het eremetaal wordt uitgevochten tussen de #7 en #8 Toyota, met daarachter een rits ‘normale’ LMP1- en LMP2-auto’s die er met de restjes vandoor mogen gaan.
Het enige dat hen kan beletten van een overwinning, zijn zijzelf. De ongelukkige geschiedenis tussen Toyota en Le Mans is tot in het kleinste detail gedocumenteerd, maar nu zowel Porsche als Audi besloten hebben zich niet meer in de hybride LMP1 strijd te willen mengen, kan het haast niet anders dat de overwinning naar de Japanners gaat. De Toyota’s zijn immers duidelijk sneller dan de rest en hoeven dus niet constant het uiterste van het materiaal te vragen om de meest begeerde beker te claimen. Echter werden we er twee jaar terug nog aan herinnerd dat de Japanners pas mogen juichen wanneer de auto het zwart-wit geblokt heeft gezien. Daarbij heeft het team Fernando Alonso in een van de auto’s, en de Spanjaard heeft de neiging op één of andere manier altijd wel het ongeluk te vinden.
Gelukkig hebben we daarachter nog altijd de GTE-klasses, die werkelijk zelden teleurstellen. Hoewel er nog enige twijfel bestond of een late verandering aan het Balance of Performance-systeem roet in het eten zou gaan gooien, hebben verschillende berekeningen van tevoren aangetoond dat het een miniem verschil zou moeten zijn. Voor vuurwerk richten we ons dus op de goede oude racemonsters, in plaats van de prototypes.
Start
Klokslag drie uur laat tenniskampioen Rafael Nadal de vlag vallen en vrijwel direct sprinten de Toyota’s er vandoor. Die zag niemand aankomen! We negeren de eentonigheid in de hoogste regionen van de LMP1-klasse, want enkele bochten na de start van de race vliegen de eerste stukken al in het rond. Of nou ja, een stuk, kunnen we beter zeggen, want de volledige voorkant van de Rebellion van Andre Lotterer is nergens te bekennen. Een vroege pitstop zet het team direct op het verkeerde been.
Verder achterin het veld begint de strijd in de GTE Pro-klasse aardig op stoom te komen. Sterker nog, van meet af aan zitten ze nek aan nek. Het zijn vooral de Porsches en Fords die aan elkaar gewaagd zijn. De Duitsers, in de retro liveries, gaan vooralsnog aan de leiding, maar de druk zit er goed op. Het zal de rest van de wedstrijd een nauwe strijd blijven.
Dit alles deert de Toyota’s uiteraard niets: #7 en #8 gaan over en weer en rijden rustig op een fijne 1-2 af. De twee Toyota’s blijven heen en weer yo-yo’en, totdat de nacht valt en de gaten groter beginnen te worden.
Nacht
Bij het vallen van de nacht is het nog altijd bijzonder spannend in de GTE Pro-klasse. Porsche leidt met verschillende auto’s, maar het begint erom te spannen. De ene na de andere 911 RSR begint met problemen te kampen, maar de klassieke modellen blijven aan de leiding. In de amateursklasse leiden de Duitsers niet, al scheelt het niet veel. Hier rijdt momenteel Ferrari aan de leiding. Jeroen Bleekemolen, in zijn Ferrari, ligt op dat moment op een derde positie in de klasse. Er moet snaarstrak gereden worden, want in beide GTE-klasses rijden de leiders in dezelfde ronde en kan ieder foutje het verliezen van verschillende posities betekenen.
Er zijn ondertussen talloze auto’s uitgevallen door technische problemen of ongelukken, maar Toyota blijft gestaag doorknallen. De ‘problemen’ voor Toyota beginnen pas rond middernacht, wanneer Sebastien Buemi zijn auto te snel door een slow zone werkt en een minuut stil mag gaan staan in de pitstraat. Dit betekent dat Fernando Alonso, die daarna aan zijn eerste nachtstint mag beginnen, flink wat tijd goed heeft te maken. De Spanjaard voelt zich echter als een vis in het water en harkt de seconden binnen alsof het bergen bladeren in de herfst zijn.
Finish
Daarna draait het lot zich in het voordeel van de #8 Toyota, van Nakajima, Buemi en Alonso. Nadat de Japanner zijn Toyota met nog een derde van de race te gaan voorbij de #7 helpt, bouwen ze de voorsprong alleen maar verder uit. Sterker nog, de #7 spint niet veel later, alvorens de wagen met allerlei ongein te maken krijgt. Eerst vallen ze bijna stil omdat ze zijn vergeten te tanken, later krijgen ze tot tweemaal toe een straf aan de broek omdat ze juist teveel hebben getankt. Dit geeft de #8, wederom met Nakajima achter het stuur, de mogelijkheid zijn voorsprong verder uit te bouwen en op een overwinning af te rijden. Wanneer het zwart-wit-geblokt wordt gezwaaid komen beide Toyota’s heelhuids over de streep. De #7 Toyota moet uiteindelijk twee ronden op de #8 toegeven, maar dat doet er verder niet toe. Ze hebben het eindelijk gedaan. Na talloze mislukte pogingen krijgt polesitter Kazuki Nakajima de eer om zijn trauma van 2016 te verhelpen, door het ding over de streep te rijden. Alonso heeft tweederde van de Triple Crown binnen, net als Juan Pablo Montoya.
De strijd in de LMP1-klasse mag, dankzij de vele technische problemen van de ‘concurrentie’ van Toyota, misschien niet bijzonder spannend zijn geweest, het team van Rebellion heeft het gruwelijk goed gedaan. Hoewel ze meer dan 13 ronden hebben moeten toegeven op de Toyota’s, zijn de twee R13’s de enige andere LMP1-auto’s die niet verschalkt werden door de LMP2-auto’s.
Nu we het toch over die LMP2-auto’s hebben, kunnen we direct een pluim geven aan het team van G-Drive. Hoewel ze als derde startten en zelfs enkele plekken verloren in het eerste uur, maakten ze snel voldoende tijd goed om als leiders uit de bus te komen. Dit gaven ze vervolgens niet meer uit handen. De favoriete voor de klasse-overwinning maken de verwachtingen zodoende meer dan waar.
In de sloturen werd de strijd in de GTE Pro-klasse zo spannend dat je er bijna je nagels van op zou vreten. Hoewel de #92 ‘Pink Pig’ Porsche een ongelukkig getimede safety car in zijn voordeel kon draaien en op een ruime overwinning af kon rijden, was het ware gevecht achter de varkentje te vinden. De andere retro Porsche, met de Rothmans livery, was in een gevecht verwikkeld met de Ford GT. Rondenlang wisselde de twee van positie. Uiteindelijk was het toch de Porsche die als beste uit de bus wist te komen, en een 1-2 voor Porsche kon verzekeren. Een waardig cadeau voor de autofabrikant die 70 jaren van het bouwen van sportwagens viert.
Nederlands succes was er tot op zekere hoogte, al moeten we een aardig duik in de resultaten nemen om het te vinden. Pas in de GTE Am-klasse vinden we ene Jeroen Bleekemolen. De Nederlander kwam met zijn teamgenoten op het podium terecht. Iets minder goed, maar toch minstens zo indrukwekkend, deed Racing Team Nederland het. De volledig Hollandse equipe kwam op P9 terecht, net achter Ho-Pin Tung. Nicky Catsburg, in zijn BMW M8 GTE, eindigde de wedstrijd op grote afstand van de leider van de GTE Pro-klasse. Renger van der Zande en Ate Dirk de Jong haalden de finish niet.
UPDATE: we hebben de volledige uitslag!
1. LMP1 #8 Toyota Buemi, Nakajima, Alonso 388
2. LMP1 #7 Toyota Conway, Kobayashi, Lopez 386
3. LMP1 #3 Rebellion Laurent, Beche, Menezes 376
4. LMP1 #1 Rebellion Lotterer, Jani, Senna 375
5. LMP2 #26 Oreca Rusinov, Pizzitola, Vergne 369
6. LMP2 #36 Alpine Lapierre, Negrao, Thiriet 367
7. LMP2 #39 Oreca Capillaire, Hirschi, Gommendy 366
8. LMP2 #28 Oreca Perrodo, Vaxiviere, Duval 366
9. LMP2 #32 Ligier De Sadeleer, Owen, Montoya 365
10. LMP2 #37 Oreca Jaafar, Jeffri, Tan 361
11. LMP2 #31 Oreca Gonzalez, Maldonado, Berthon 360
12. LMP2 #38 Oreca Tung, Richelmi, Aubry 356
13. LMP2 #29 Dallara Van Eerd, Van Der Garde, Lammers 356
14. LMP2 #33 Ligier Cheng, Boulle, Nicolet 355
15. LMP2 #23 Ligier Buret, Canal, Stevens 352
16. LMP2 #35 Dallara Shaitar, Newey, Nato 345
17. GTE Pro #92 Porsche Christensen, Estre, Vanthoor 344
18. GTE Pro #91 Porsche Lietz, Bruni, Makowiecki 343
19. GTE Pro #68 Ford Hand, Muller, Bourdais 343
20. GTE Pro #67 Ford Priaulx, Tincknell, Kanaan 343
21. GTE Pro #63 Chevrolet Magnussen, Garcia, Rockenfeller 342
22. LMP2 #47 Dallara Lacorte, Sernagiotto, Nasr 342
23. GTE Pro #52 Ferrari Vilander, Giovinazzi, Derani 341
24. GTE Pro #66 Ford Mucke, Pla, Johnson 340
25. GTE Pro #51 Ferrari Pier Guidi, Calado, Serra 339
26. GTE Pro #95 Aston Sorensen, Thiim, Turner 339
27. GTE Pro #71 Ferrari Rigon, Bird, Molina 338
28. GTE Am #77 Porsche Campbell, Ried, Andlauer 335
29. GTE Am #54 Ferrari Flohr, Castellacci, Fisichella 335
30. GTE Pro #93 Porsche Pilet, Tandy, Bamber 334
31. GTE Am #85 Ferrari Keating, Bleekemolen, Stolz 334
32. GTE Am #99 Porsche Long, Pappas, Pumpelly 334
33. GTE Am #84 Ferrari Griffin, Macneil, Segal 332
34. GTE Am #80 Porsche Babini, Nielsen, Maris 332
35. LMP2 #50 Ligier Creed, Ricci, Dagoneau 332
36. GTE Pro #81 BMW Tomczyk, Catsburg, Eng 332
37. GTE Am #56 Porsche Bergmeister, Lindsey, Perfetti 332
38. GTE Am #61 Ferrari Mok, Griffin, Sawa 332
39. GTE Pro #97 Aston Lynn, Martin, Adam 327
40. GTE Am #70 Ferrari Ishikawa, Beretta, Cheever 324
41. GTE Pro #69 Ford Briscoe, Westbrook, Dixon 311
42. LMP1 #5 Ginetta Robertson, Simpson, Roussel 289
43. GTE Am #86 Porsche Wainwright, Barker, Davison 283
44. LMP2 #44 Ligier Bertolini, Jonsson, Krohn 334
UITGEVALLEN
45. LMP1 #11 BR Petrov, Aleshin, Button 315
46. LMP2 #48 Oreca Lafargue, Chatin, Rojas 312
47. GTE Am #90 Aston Yoluc, Hankey, Eastwood 304
48. LMP2 #22 Ligier Hanson, Albuquerque, Di Resta 288
49. GTE Pro #64 Chevrolet Gavin, Milner, Fassler 259
50. LMP1 #10 BR Hedman, Hanley, Van Der Zande 244
51. LMP2 #25 Ligier Patterson, De Jong, Kim 237
52. GTE Am #88 Porsche Cairoli, Al Qubaisi, Roda 225
53. GTE Pro #82 BMW Farfus, Felix Da Costa, Sims 223
54. LMP2 #40 Oreca Allen, Gutierrez, Guibbert 197
55. LMP2 #34 Ligier Taylor, Ledogar, Heinemeier-Hansson 195
56. LMP1 #6 Ginetta Rowland, Brundle, Turvey 137
57. LMP1 #17 BR Sarrazin, Orudzhev, Isaakyan 123
58. GTE Pro #94 Porsche Dumas, Bernhard, Muller 92
59. GTE Am #98 Aston Dalla Lana, Lamy, Lauda 92
60. LMP1 #4 Enso Webb, Kraihamer, Dillmann 65
UPDATE 2: LMP2 #26 Oreca en #28 Oreca zijn gediskwalificeerd. Onder andere Racing Team Nederland schuift hierdoor twee plekjes op! Meer informatie lees je HIER.
Davidov zegt
Gefeliciteerd Toyota :P
awesome zegt
@Davidov: puike prestatie ook, zonder noemenswaardige concurrentie :P
Arnoud zegt
En ze raceten tegen?
goodolddays zegt
@Original_Arnoud: to finish first, first you have to finish… maar blijkbaar snap jij het niet
Arnoud zegt
@goodolddays:
Dus als Dafne Schippers een sprintje trekt tegen de dorpsheldin van Hardegaryp (ik noem maar iets) zit jij toch op het puntje van je stoel?
dashter zegt
@original_arnoud: Door een Endurance race zo in het belachelijke te trekken met je vergelijking bevestig je enkel maar wat goodolddays zegt. Soms is het beter om te zwijgen ipv iets je criticasters overschot van gelijk te geven.
toniominestrone zegt
@dashter: Een prestatie van formaat, als enige LMP 1 team, klasse!
bassx zegt
@toniominestrone: Rebbellion was ook een LMP1 auto
dashter zegt
@toniominestrone: sigh…. -___-
desjonnies zegt
@toniominestrone:
Komop Tonio, in 2016 10 minuten voor de finishvlag uitvallen, al decennia een plek in de prijzenkast gereserveerd voor de Le Mans bokaal en altijd de kat hebben door net niet te winnen.
Ik weet zeker dat Mr Akio Toyoda morgen vrolijk op zijn werk zal verschijnen, Toyota en de vloek van Le Mans is doorbroken.
Eindelijk, de laatste serieuze podium plaats op Le Mans was 1992.
Ow ze baalden dat er dit jaar te weinig tegenstanders waren.
peugti zegt
@Original_Arnoud: mooi dorp hardegarijp
awesome zegt
@peugti: ik ben daar nog eens gestrand omdat de trein weer eens stuk was.
Samen met vier andere reizigers gezocht naar een kroeg die rond middernacht nog open was, maar er was niets…
Erik zegt
@Original_Arnoud: het zou zo maar kunnen dat de dorpsheldin Daphne Schippers eruit rent, je weet het maar nooit. En als je dan niet gekeken hebt dan is een unieke gebeurtenis zomaar voorbij aan je neus.
87sandyd zegt
@goodolddays: Met deze opmerkingen zijn de wereldkampioenschappen van Mercedes in de F1 plots een stuk meer waard.
willeme zegt
@Original_Arnoud: De klok.
eferrari zegt
Dat weet niemand over 10 jaar
jannemaneke zegt
@Original_Arnoud: het circuit van Le Mans en tegen het ongeluk.
Stefje zegt
@Original_Arnoud: precies dit. Hoe kan iemand deze ‘sport’ serieus nemen? Na Toyota is er geen enkele grote fabrikant die mee doet, dus het is vanaf het eerste moment al niet spannend. En juichen voor een lagere klasse? Tsja, wie kijkt er hier allemaal de Jupiler League of derde klassers? Je kijkt toch liever Eredivisie want je wilt iets zien wat je zelf niet kan.
Daarnaast; hoe serieus kan je een race als deze nemen als je ziet dat extreem rijke (semi-)pensionados voor de lol een team financieren en lekker rondes gaan rijden? Ik wil niet zeggen dat ze niet kunnen rijden en ik wens ze bovenal hel veel plezier, maar dit is niet hoe een serieuze sport hoort te werken. Ik kan Barca geen 100 miljoen geven om mij een seizoen vaste spits te maken. Zelfs in de F1 is geld alleen niet genoeg. Hier maakt het niks uit.
Mensen die zeggen dat deze race net zoveel prestige heeft als de F1, die mogen die mening absoluut hebben. Ik zal hem alleen nooit delen. Leuk dat je gaat kijken met 100.000 anderen, maar serieus kan ik dit gewoon niet nemen.
peterpann3nkoek zegt
@stefje: je wilt iets zien wat je zelf niet kunt?dan neem ik aan dat jij de gte pro en gte am auto’s op je sloffen zo die baan over jaagt
Stefje zegt
@peterpann3nkoek: lekker bijdehand kerel. Jij en ik kunnen ook balletje trappen en auto rijden. Maar een Robben in actie zien of een Hamilton op de grens zien rijden is toch nét ff wat leuker dan iemand die z’n plekje gewoon gekocht heeft met een niveau die de normale mens vaak ook kan halen. Maar reageer lekker op jouw manier joh, draagt echt goed bij aan de discussie. Topper die je bent.
desjonnies zegt
@stefje:
Sympathiek en goed doordacht.
Not.
phaeton zegt
@stefje: Zoek even op de joetjoeps en twitters naar Ford vs Porsche. Ik meen de 68 tegen de 92. Dat was urenlang spannend en heel gisteravond zaten er nog wat M8’s tussen. Maar goed, iedereen met twee handen kan dat uiteraard…
rhellema zegt
-Edit: met zo’n opmerking weet je dat het nergens naartoe gaat-
Stefje zegt
-Edit: het gaat om de 24h van Le Mans. Niet wie er goed kan vechten.-
rhellema zegt
-Edit: ook dit draagt niet bij aan de feestvreugde.-
Stefje zegt
-Edit: wat dit met de 24h van Le Mans te maken heeft: geen idee.-
rhellema zegt
-Edit: man, dit lijkt de brugklas wel!-
phaeton zegt
@rhellema (modder) : Hulde voor de edits. Een stuk origineler dan weggejorist e.d.
rhellema zegt
@phaeton: dat ben ik absoluut met je eens.
gregorius zegt
@stefje: het verschil tussen LeMans en Dakar tov F1. Bij de eerste 2 zijn het de rijke pensionado’s die nog zelf lekker meedoen; bij F1 laten ze hun zoontje racen.
sr20det zegt
GTE-PRO was t mooist
redbeams zegt
86e editie…en toyota wint…ik zeg le mans editie van de gt86 met extra power :)
toyotaprius zegt
@redbeams: pas op, zometeen betekend dat het juist een hybride versie gaat worden..
onnes zegt
LMP1 was een beetje een one man show dit jaar. Maar wat maakt het uit, winning is winning.
En mooi voor Alonso, nu alleen nog de Indy 500. Mooi dat iemand zo’n concreet doel voor zichzelf stelt, en wat een complete coureur is het toch!
goodolddays zegt
@onnes: een echte coureur doet niet 1 discipline, die doet alles!
HzR zegt
@onnes: helemaal mee eens! En hij komt vasgraag nog een keer terug voor een ‘echte’ overwinning.
transaxleman zegt
LMP1 was doodsaai, maar de rest was wel mooi.
Dikke pluim voor Jumbo racing team met een lekkere 8ste plek! heel knap!
En de GTpro en GTam klasses zijn ook wel gaaf. Porsche en Ford die gewoon 24 uur lang non stop bumper aan bumper racen.
Wat een auto’s rijden er mee zeg, dat is toch ongeloofelijk dat je met een voertuig 24 uur lang op de limiet rijdt, en het gewoon heel blijft. Een beetje personenauto is na 2 harde rondjes op t circuit zowat afgeschreven
soes750 zegt
@transaxleman: 9e. Jacky Chan Racing LMP2 auto met Ho Pin Tung achter het stuur ging er nog voorbij in de laatste stint. Desalniettemin is 9e een prima resultaat. Met een paar kleine probleempjes en natuurlijk een amateur en daarnaast ook een bronzen rijder in de vorm van Jan Lammers aan boord. Guido was gewoon heel snel. Met 3 jonge toppers op deze auto kunnen ze nog wel eens podiums gaan scoren.
vonklausenburg zegt
@soes750: Inderdaad, volgens mij komt dat nog wel. Nu is het nog een “hobbyteam”, maar als Racing Team Nederland als merk staat zullen we waarschijnlijk mooie dingen gaan zien!
VeniVidiVici zegt
@soes750: Zo die Giedo ging als de brandweer. En volgend jaar Nyck de Vries erbij :-) En sorry, maar Frits kan ook beter in de pitbox blijven zitten… trage slak!
Edge zegt
@venividivici: Welke Nederlander zou je dan in de stoel van Van Eerd zetten?
lotuselises2 zegt
@edge: Renger bijv
lotuselises2 zegt
@lotuselises2: Frijns
Alfaxa zegt
@lotuselises2: Alleen moet er wel per se een amateur (zilver of brons) rijder meedoen in elk LMP2 team.
VeniVidiVici zegt
@edge: Max! Als Alonso tussen de F1 races dit kan doen dan kan Max dat ook.
mark997gt3 zegt
@venividivici: wat was het verschil in rondetijden tussen vd garde, lammers en van eerd?
soes750 zegt
@mark997gt3: heb de rondetijden niet gecheckt, maar van wat de mannen zelf zeiden. Van eerd 3.40 en ca. 3.38 in de latere stints, Jan was in het begin ook niet zo snel met 3.34 tot 3.35 geloof ik. Guido reed 3.30 laag. Top 3-4 tijden lmp2. Dus Guido is beduidend sneller.
gregorius zegt
@soes750: en dat voor een NLse paydriver!
soes750 zegt
@venividivici: nou ja slak zou ik ook weer niet willen zeggen. Voor een echte amateur rijder waren het best ok tijden. En hij heeft geen fouten gemaakt. Montoya (een echte prof) parkeerde zijn LMP2 nog in de muur. Dus slecht deed van Eerd het niet, maar er zijn zeker snellere rijders.
gregorius zegt
@venividivici: de enige reden dat die auto rijdt, is omdat die ’trage slak’ de rekeningen betaalt.
VeniVidiVici zegt
@gregorius: Ja, dat kan hij ook als hij in de pitbox blijft staan kijkende hoe 3 snelle gasten op de baan naar voren klimmen i.p.v. dat Frits alle tijd die Giedo eerder gewonnen heeft weer omzeep helpt.
gregorius zegt
@venividivici: maar waarom zou hij er voor betalen om langs de kant te staan? Hij wil lekker racen en hij zoekt uit wat ie leuk vindt. Beetje Dakar, beetje andere dingen en nu LeMans. Da’s toch mooi?
Er is verder weinig eer te behalen aan het kopen van een LMP2 auto, die te laten racen met wat middelmatige coureurs (laten we eerlijk, deze NLers zijn geen wereldklasse) om dan misschien, met wat geluk een podium of een winst te behalen. Wat win je daar dan mee?
Beter dat hij zelf lekker gaat racen: wat hij blijkbaar leuk vindt en voor hem een goed team om zich heen bouwt.
Ondertussen kan hij wel zeggen dat bij LeMans en Dakar heeft uitgereden op snelheid, en door zijn sponsoring een snotneus is uitgegroeid tot F1-topper.
VeniVidiVici zegt
@gregorius: Tja, het is maar welke ambitie racing team NL heeft…
michelyman zegt
AE86
GT86
86e Le Mans… magic number!
sr20det zegt
@michelyman: ??♂️
Dizono zegt
@michelyman: vergeet de gemiddelde leeftijd van hun klanten niet… 86
autospotterkerkrade zegt
Saaie wedstrijd alleen op de strijd in gt pro was spannend. Gelukkig in 2020 nieuwe regels maar de regels die ze in 2024 willen invoeren vallen flink tegen
vonklausenburg zegt
Zoals hierboven ook al gezegd: alleen de GTE Pro-klasse was leuk. Maar o wat heb ik zitten grijnzen en lachen net toen ik zag dat Alonso weer eens iets won. Die Fernando is een absolute held, een allround coureur die nog elke keer laat zien nog lang niet met pensioen te willen en te hoeven!
janmetdelangeachternaam zegt
Stiekem toch wel wat vetter dan een formule 1 race
gwnbmw zegt
@janmetdelangeachternaam: maak formule 1 is 24 uur, met 4 klasses (formule 1,2,3 en ford) en laat ze over een circuit van 12 km rijden. kan nog best leuk worden.
phaeton zegt
@gwnbmw: Veel te gevaarlijk. Formule Ford rijdt niet bijzonder hard.
gwnbmw zegt
@phaeton: gt-am vs lmp1 is ook qua ervaring en rijder skills een eenzelfde gat…
alfapeter zegt
Bij de GTE Pro reden 12 van de 17 deelnemers een snelste ronde tussen de 3.50.200 en de 3.50.759, een ongelooflijk klein verschil. Mijn felicitaties aan Laurens Vanthoor en zijn teamgenoten voor de overwinning in deze spannende en competitieve klasse.
harrie zegt
Heeft Toyota het afstandsrecord nou te pakken? Dan zou er tenminste nog een beetje glans zitten aan dit inkoppertje.
Nemus zegt
@harrie: neen, daarvoor kwamen ze uiteindelijk 8 of 9 ronden tekort. Dat ligt vooral aan de vele Slow Zones en de Safety Cars.
rob5nismo zegt
Leuke race vond ik het
MaartenD zegt
Machtige race maar die LMP1 klasse is wel heel erg treurig
Davidov zegt
Hoewel de #92 ‘Pink Pig’ Porsche een ongelukkig getimede safety car in zijn voordeel kon draaien en op een ruime overwinning af kon rijden, was het ware gevecht achter de varkentje te vinden.
DE varkentje? Okee dan.
HZW zegt
Als Toyota dit jaar niet had gewonnen zonder noemenswaardige concurrentie, dat had pas een afgang geweest.
Was ook volgens mijn het laatste jaar met LMP1 auto’s, dat is bijna een gesloten boek.
bozothenutter zegt
moest die Rothmans 911 nou verwijzen naar de 956/962?…….ik moest steeds aan de 961 denken die ehm…..minder succesvol was…
toyotafortuner zegt
Toch wel mooi dat Toyota dan eindelijk een overwinning kan boeken.
gregorius zegt
Iemand: hoe kan je teveel tanken? Tank is groter dan dat erin mag? En is er een ‘stop’ op de tankinstallatie die kapot it?
En hoe kan de organisatie dat zo snel zien?
ericd zegt
2019 belooft interessant te worden als hyper sports cars kunnen meedoen als de nieuwe Brabham. Le Mans 2018 is op een redelijke debacle uitgelopen voor Aston. De nieuwe Vantage werd dik verslagen door nota bene een 911 die volgend jaar alweer vervangen gaat worden. Twee finishten niet eens.
iphonistvongates zegt
Petje af voor BMW om het debuut van de M8 zo te laten slagen. Aston Martin schaam je diep!! De Porsche RSR is echt van een andere wereld en zeker zonder de restrictor. Ik heb ontzettend genoten van de onboard shots met volledig open microfoons in de Ford GT’s, vooral als ze achter een Corvette C7R zaten. Nu is het motorgeluid van een Ford GT op hoge toeren al niet misselijk MAAR de motor in de Corvette overstemde het geluid ondanks dat deze op zo’n 15 – 20 meter voor reed. Kippevel gewoon. Zou Corvette stiekem een aangepaste Spitfire motor gebruiken in de C7R? Ohhh de Ferrari 488 viel tot mijn grote verbazing door de mand in de strijd bij de GTe Pro.