Mogen we dat zeggen? Ja dat mogen wij zeggen. Want deze 9 sportieve vierzits cabrio’s zijn echt minder goed dan de som der delen.
Afgelopen vrijdag kwam er een bijzondere auto voorbij dankzij Autobloglezer Adriaan. Hij wees ons op deze echte M3 met 330Ci-motor. Een hele obscure auto met een bijzonder verhaal. Ondanks dat het niet is wat je wenst (een echte M3 met het originele M3-blok), konden wij ons niet aan de indruk onttrekken: is dit niet gewoon de betere auto op deze wijze?
Want als precisie-instrument is een cabriolet vaak minder geschikt. Zie het als Tinder voor 50-plussers. Het is allemaal veel zwaarder en losser. Dus in dynamisch opzicht win je niet veel, maar qua comfort vaak juist wel. Dus vaak zijn het geen betere auto’s. Integendeel.
Ze kosten een hoop, maar uiteindelijk is de combinatie niet heel erg denderend. Sterker nog, in sommige situaties zijn de sportieve vierzits cabrio’s vrij hopeloos. Dit zijn er 9:
Volkswagen R Cabriolet (Typ 5K)
2013 – 2015
Wat was het?
Het topmodel van de Golf-reeks. Een combinatie van Scirocco en Golf R modellen.
Ondanks dat de Golf VII al uit was, bracht VW nieuwe uitvoeringen uit van de Golf VI Cabrio. De Golf R lijkt in technische zin meer op de Scirocco R, gezien diens motor met 265 pk en enkel voorwielaandrijving.
Wat ging er mis met deze sportieve vierzits cabrio?
De Golf R Cabriolet had absoluut niet het lichtvoetige rijgedrag van de Scirocco R of diens grip. Het was zeker geen slechte auto, maar je merkte aan alles dat het zoveel beter kon. Het probleem is dat je dan niet een Golf Cabrio als uitgangspunt moet nemen. Ten opzichte van de Golf GTI Cabrio voegde de Golf R Cabrio niets toe. En laten we eerlijk zijn, ook de Golf GTI Cabriolet zou in dit lijstje mogen staan.
Welke versie moet ik dan hebben?
Het klinkt gek, maar ga voor een luxe diesel met DSG. Lekker veel koppel onderin, een laag verbruik . Een Golf Cabrio is voor zijn soort een rationele auto dus daar past een rationele aandrijflijn bij.
Saab 9-3 Viggen Cabriolet
1999 – 2000
Wat was het?
Misschien wel de meest misplaatste combinatie qua motor-chassis en de meest verschrikkelijke auto ooit gebouwd. En daardoor briljant. De Saab 9-3 Viggen Cabriolet was niet zozeer de duurste 9-3 die je destijds kon kopen, maar de duurste Saab!
Wat ging er mis met deze sportieve vierzits cabrio?
Het was een combinatie van de 2.3 HOT motor uit de 9-5 Aero. Deze viercilinder was goed voor 225 pk en 342 Nm (later zelfs nog iets meer). Met name dat koppel was te veel voor het chassis. Deze rijdende pannacotta was onverslaanbaar op de tussensprint (een 996 kun je gewoon bijhouden), maar verder was het een eng apparaat.
Welke versie moet ik dan hebben?
Simpel, gewoon een vroege 2.0t met automaat. Dat blok met 154 pk is een absolute heerlijkheid. Meer vermogen heb je simpelweg niet nodig in deze auto.
Ford Mustang Shelby GT500 (S-197)
2014 – 2015
Wat was het?
Een budget retro-muscle car met open dak én een krankzinnige hoeveelheid vermogen
Wat ging er mis met deze sportieve vierzits cabrio?
Het was veel te veel van het goede, ook al heb je een laag verwachtingspatroon. Een Mustang Cabrio hoort een beetje ‘crappy’ te zijn. Je wilt een fraaie koets en dikke V8, maar geen hoge kosten. Dus trilt, tordeert en beweegt de koets van de Mustang Cabrio als een malle. Maar de 5.4 V8 van Ford met 650 pk was enorme overkill. Je kon er werkelijk helemaal niets mee, mede dankzij de starre achteras.
Welke versie moet ik dan nemen?
Stiekem zijn de zescilinders van deze generatie niet eens zo slecht. Met name de Coyote V6 met 307 pk is krachtig, soepel en klinkt daarbij uit de kunst. Maar gewoon een V8 GT met eventueel een leuke aankleding is hoe je zo’n S-197 generatie Mustang moet willen hebben.
Jaguar XK-RS Cabrio (X150)
2011 – 2014
Wat was het?
De Cabrio-versie van de XK-RS Coupé. Dus een XK-R met extra veel vermogen, extra strak chassis en meer visuele presence.
Wat ging er mis met deze sportieve vierzits cabrio?
Eigenlijk ging het al met de XK-RS mis. De reguliere XKR bood een geweldige compromis tussen sportiviteit en comfort. Bij de XK-RS kwam er slechts een klein beetje ‘sport’ bij, terwijl het comfort er in rap tempo op achteruit ging. Ook het twijfelachtige uiterlijk paste niet bij de grandeur die een Jaguar hoort te hebben.
Welke versie moet ik dan hebben?
De gewone XKR Cabrio is meer dan voldoende. Sterker nog, ook een gewone XK is meer dan voldoende en ziet er nog wat stijlvoller uit. Of probeer zo’n fraaie XK66 uit Duitsland op te pikken;
Audi RS4 Cabriolet (8H)
2006 – 2008
Wat was het?
Een RS4, maar dan met een open dak. In principe een heerlijk obscure youngtimer en destijds de duurste RS4.
Wat ging er mis met deze sportieve vierzits cabrio?
Oh, te veel om op te noemen. De RS4 Sedan was een geweldig rijdende auto, bijzonder on-Audi qua handling en sturen. Maar bij de Cabrio ging dat verloren. De Cabrio was ook nog eens flink zwaarder, terwijl die V8 amper 370 pk kon produceren. Daarbij moest je de motor ook nog eens flink op toeren houden om de gang erin te houden. Niet een gelukkige combinatie.
Welke versie moest ik dan hebben?
Gek genoeg de 3.0 TDI quattro. Dan heb je de ultieme vierzits cabrio voor elke dag van het jaar. Of je gaat voor de pre-facelift S4, die ziet er veel fraaier uit. Of gewoon een V6 met automaat.
BMW M6 Cabriolet (E64)
2006 – 2010
Wat was het?
Alle paradepaardjes van BMW in een peperduur en smakeloos pakket. Een V10 met SMG-transmissie, achterwielaandrijving en zware koets.
Wat ging er mis met deze sportieve vierzits cabrio?
Het was een geweldige mismatch qua motor-bak-koetswerk-chassis. Het geheel reed op zich niet slecht, maar je kon er niet zo mee lekker boenderen als met een M5. En om te cruisen waren er ook betere 6 Series. De V10 was een vloek en een zegen. Je hoort ‘m namelijk geweldig goed in een cabrio en alleen dat is al een reden om er eentje te kopen. Maar vanwege het hoge gewicht en lage koppel was het verbrui desastreus. Tijdens de rijtest met de M6 Cabrio kon wouter met moeite een verbruik van 1 op 3 halen.
Welke versie moet ik dan hebben?
Simpel, de 630i met zes-in-lijn was een geweldige motor voor de betere toerritten. De V8 met echte automaat paste ook veel beter bij het concept van de auto. Zelfs de 635d Cabrio (ja, die was er ook) was een betere combinatie. Zolang je maar geen M nam.
Bentley Continental GT Supersports
2017 – 2018
Wat was het?
Simpel: de duurste, snelste en meest prestigieuze Continental, maar dan met het dak open. Zo’n pizza met alles erop.
Wat ging er mis met deze sportieve vierzits cabrio?
Dat ze bij Bentley dachten dat het zin heeft. Dat je het kan doen, wil nog niet zeggen dat je het moet doen. In 2012 was er een Supersports en in 2017 keerde deze terug. Het is een cabrio met 710 pk en ‘lichtgewicht’ features. Toch weegt ie meer dan Alfa 159. Als sportieve auto was het geen porum en om te toeren was ‘ie te nerveus en hard. Stiekem is het wel een enorm machtig apparaat, overigens. Maar dat gaan we niet toegeven, natuurlijk.
Welke versie moet ik dan hebben?
Simpel, de minst krachtige V8 is alsnog erg krachtig en past qua karakter uitstekend bij de Continental GT Convertible.
Peugeot 307 CC Cabrio 180
2003 – 2005
Wat is het?
Misschien wel de slechtste auto OOIT gebouwd. Het succes van de de 206 CC kreeg hiermee een gevolg. De duurste versie had de motor uit de 206 RC.
Wat ging er mis met deze sportieve vierzits cabrio?
De motor van deze Peugeot paste totaal niet bij de zware 307. De 2.0 (J4S) met variabele kleptiming had onderin te weinig koppel en voor een beetje vermogen moest je het blokje uitwringen. Daarbij was de koets te slap, het gewicht te hoog en de bouwkwaliteit te belabberd. Daarbij was het ook nog eens de duurste 307 die je kon krijgen.
Welke versie moet ik dan hebben?
Gewoon de normale 2.0, die voelt gek genoeg vlotter aan als je normaal rijdt. Op zich was de 2.0 HDiF ook prima. Maar niet die topmotorisering.
Kortom, het is nog best lastig om een goede sportieve vierzits cabriolet te produceren. De combinatie is net zo handig als Wesley Snipes als offIcier bij het FIOD. Je kan het proberen, maar van te voren voel je al aan je water aan dat het eindresultaat niet best gaat worden. Uiteraard zijn er nog zat voorbeelden te verzinnen. Die mag je uiteraard vermelden in de comments!
Meer lezen? Dit zijn 14 opmerkelijke diesel cabrio’s!
jmeverts zegt
Het enige waar die 300 pk v6 mustang cabtio goed voor is is papieren vliegtuigjes lanceren. Verder rijdt t echt voor geen ene meter…
banderas zegt
“Lekker veel koppel onderin, een laag verbruik” – waarom zou je een diesel willen bij een cabrio die de meeste mensen niet dagelijks gebruiken..? En lekker veel wegenbelasting betalen zit je ook niet op te wachten, laat staan het dieselgeluid. Afijn, ik heb denk ik nooit een Golf R Cabriolet zien rijden, dus was ook geen succes denk ik.
DeWitteCondor zegt
@banderas: eens, een diesel cabrio is een bizar product.
Ik denk alleen dat willeme doelt op de eigenschappen van die motor die qua rijplezier eigenlijk een plus heeft boven de topmotorisering. Dat kan ik op zich wel volgen.
willeme zegt
@dewittecondor: klopt helemaal. Het past simpelweg beter bij het karakter van de auto imho.
coupedriver zegt
Maar het geluid en stank zijn vreselijk! Een diesel cabrio is echt een no go! Het is trouwens heerlijk met een goedklinken de cabrio rustig te toeren maar wat hoger in toeren om juist het heerlijk motorgeluid te horen en dan heb je ook helemaal geen last van weinig koppel onderin.
moveyourmind zegt
Nummer 10,
De Opel Cascada. Eigenlijk één van de fraaiere vierzits cabrio’s en gewoon een goede auto en eigenlijk helemaal niet dramatisch. Maar de verkoopaantallen waren dat wel omdat mensen de Opel dealer niet wisten te vinden of er bewust aan voorbij gingen.
karhengst zegt
Ik heb het idee dat ook die generatie Opels nog erg het nadeel van het merkimago ondervonden. Ja ze waren wat zwaar, maar ik snap nog steeds niet dat men die auto’s saai of spruitjes vonden, om vervolgens in een Polo of Golf te stappen. De Cascada maar vooral ook de Astra GTC blijven fraaie wagens.
Johanneke zegt
Uberhaupt stappen mensen liever in een kale bmw, audi of mercedes, dan in een goed aangeklede renault, mazda, of wat dan ook. Dat je beter rijdt, sneller bent, en luxer zit maakt niet uit, je moet die premium badge hebben eh.
Je moet eens van een kale x1 of q3 (welke 45k kosten) in een full option mazda cx30, welke ook 45k kost, gaan. Je lacht en schrikt je kapot hoeveel beter zo’n mazda is.
Variomatic zegt
@Johanneke: jaja, nu weten we het wel, je ouders kozen voor de Mazda uit dat rijtje..
RickB zegt
Laten we een diesel cabrio adviseren. Lekker zo’n seizoensgebonden product vastmaken aan een kilometervreter waar niemand op zit te wachten.
Svenska II zegt
Leuk lijstje, en goed artikel. Maar om nou Cabrio’s met dieselmotor aan te raden, dat is ronduit belachelijk imo
willeme zegt
@svenska2: simpel. Het rijdt toch voor geen meter in dynamisch opzicht. Dus kun je er net zo goed een relaxte toerwagen van maken in plaats van een vermeend sportief topmodel.
Nog een reden: cabrio’s zijn vaak erg zwaar. Vanwege het hoge koppel op deellast onderin heb je bij een diesel er minder last van.
Breinstein zegt
Dit lijstje schreeuwt om de CLK-DTM cabrio. Gemiste kans wel.
nicolasr zegt
@breinstein: ja @willeme, een gemiste kans. Dit hele artikel is waardeloos omdat je 1 auto niet hebt genoemd.
Maak maar opnieuw. Maar dan wel goed.
David zegt
De Range Rover Evoque?
Ik heb eens vernomen dat het 2.0 240PK blok zoooo hard moet werken om bijna 2.000 kilo in beweging te krijgen, dat het irritant is. En het is een gedrocht natuurlijk.
ozzytrk zegt
Ik heb een 335i N54 cabrio abnormaal lekker ding.
kennone zegt
@ozzytrk: eens, maar enkel mooi met dak open, het stalen dak ziet er niet uit, heel de auto is uit verhouding met dak dicht, een stoffen kap was veel mooier geweest.
marcjlr zegt
Die RS4 werd geleverd met 420PK, niet echt traag vind ik. Zeker met handbak een heerlijke cabrio met goede sound!
willeme zegt
@marcjlr: ik begreep van @jaapiyo dat geen enkele RS4 daadwerkelijk die 420 pk haalt. Maximaal 360. En dan ook nog eens bovenin het toerengebied. En 420 Nm is ook geen vetpot voor 1.900 kg aan auto. Het is niet ‘langzaam’, maar een M3 Coupe houd je absoluut niet bij.
T5Power zegt
Ik heb een zwarte RS4 cabrio gehad, één van de slechts 1.507 stuks die ooit gebouwd zijn! Hij had ook nog eens de zeldzame schaalstoelen en pas 100k op de klok. Ja het is een behoorlijk zware auto en ja om het volle vermogen te houden, moet je zo nu en dan een motorreiniging laten doen. Maar welke auto heeft zo niet z’n dingetje(s)?
Het is een heerlijke auto om in te rijden en met zijn subtiel uitgeklopte wielkasten en voorbumper een ware eye-catcher.
Boeiend dat een M3 sneller is:-p
De RS4 cabrio is voor mij het beste totaalpakket uit bovenstaand lijstje.
marinepower zegt
Ik heb jaren in een cabrio gereden, het hele seizoen door. Het was een 328i met 198 pk, alleen de m3 had meer. Maar ik heb nooit het gevoel gehad dat dit genoeg was. Wellicht dat 300 pk+ te veel is, maar een beetje vermogen kan nooit kwaad. Wellicht dat een automaat bak icm veel koppel wel het beste is, maar wat toeren voor de sound kan ook geen kwaad.
joki zegt
Ik kreeg ooit eens als leenwagen van de garage een 220i cabrio, voor een periode van twee weken, wegens schade aan mijn wagen. Reed goed maar ik heb er welgeteld een kwartier mee open gereden, ondanks dat het lente was. Op zich reed dat goed MAAR je voelt altijd dat er compromissen worden gesloten. Ik vond die wagen vooral te zwaar en het chassis te slap. Je hebt steeds het gevoel dat alles beter kan. Zelfs een stoffen kap, regendruppels daarop werd ik gek van, het geluid op de snelweg: monotoon, dan rij je onder een brug door en schrik je je rot door het verschil in geluid. Met andere woorden, als je met je neus in de wind wil zitten kan je net zo goed gaan fietsen. Dus, weg ermee en als je dan toch bezig bent neem die SUV’s ook eens mee. Wie hoog wil zitten moet maar een truck kopen! Zo, dit moest me toch even van het hart… de dag kan beginnen!
petroldrinker zegt
@joki: denk dat je dan gwn een heel slechte cabrio had gehad, ik herken geen van alles hierin, en rijdt toch met regelmaat in cabrios
joki zegt
Bmw 220i. Spiksplinternieuw…
karhengst zegt
Heerlijk verwoord :D
Een cabrio leek me altijd prachtig, mede door mooie beelden uit films en series. Inmiddels stoor ik me reeds aan m’n schuifdak en deel ik je mening volledig. Het kost hoofdruimte en maakt herrie. Compromissen zijn waardeloos.
Overigens, als je hoog wilt zitten is de Intercity ook een mooi alternatief.
berlinetta zegt
Leuk artikel om te lezen! Meer van dit graag :)
bernoulli zegt
Dus deze allemaal laten staan en een PT Cruiser Cabriolet GT kopen!
Guydutchie zegt
😂😂
wigboldus zegt
Vele van de genoemde modellen koop ik toch liever met dak als coupé, persoonlijk vindt ik het beter ogen en je behoudt wat meer stijfheid.
sleeperking zegt
Ik rij een 335i cabrio uit 2007, heerlijke rijdersmachine, weinig op aan te merken. Kracht onderin, wel zorgen dat je het M onderstel hebt, heerlijke getunede originele uitlaat. Verbruik is ook te doen als je normaal rijdt. Alleen onderhoud is wel een dingetje… Ben het ook niet echt eens met dat een 630i een beste keus zou zijn, Dan heb je nog steeds die zware koets met te weinig koppel onderin.
Coffeelover zegt
Ik rij al jaren cabrio eerst een twintop. En nu een Cascada een Cascada is een kruising tussen een insignia en een astra. en die zie ik niet in het lijstje. Rij zelf de 1.6 200pk versie. Vind het zelf een erg fijne en stabiele cabrio. De 200 pk versie is erg rap en rijd super soepel heerlijke stoelen. En ook een echte 4 zitter. Maar let wel op de m32 bak. Dus na mei 2013 is goed. Maar dat kan je testen dat je pook niet beweegt tijdens het gas geven of in z’n 1 zetten en de rem ingedrukt houden en de koppeling langzaam omhoog laten gaan slaat ie af. Dan is het een toppertje maar je bent een echte cabrio rijder of een e bike rijder. Het gevoel is heerlijk je wordt relaxt van. Al is de prijs 3 euro per liter. Zolang er geen EV cabrio er is rijd ik deze. Maar gelukkig gebruik ik hem niet als woon en werk verkeer.
Marco zegt
Heb destijds een van de eerste 9-3 cabrio’s gehad. Met een 2.3 liter motor en automaat.
Veel plezier met de cabrio gehad, vaak s’avonds laat over de Veluwe terug met dak open, ruik je dus heerlijke frisse boslucht in de zomer. Het dak kon echt bijna altijd open, desnoods stoelverwarming en kachel of in de zomer de airco als het te warm werd.
Wel was het voor mij als daily driver een te lawaaierige auto met het katoenen dak. Bij telefoongesprekken moest ik echt achter vrachtwagens gaan hangen om nog enigszins een zakelijk gesprek te kunnen voeren (met dak dicht). Ook was de automaat een drama, wat een verschrikkelijk traag systeem.
Het aller ergste vond ik echter de wegligging, ronduit gevaarlijk. Met een beetje sportief rijden op de binnendoorwegen tordeerde het chassis gigantisch, zeker als je de rem durfde aan te raken in een bocht.
Maar de auto zag er heel mooi uit, de combinatie met caravan en dak van de cabrio open gaf ook wel bekijks ;-)
Na twee jaar genoten te hebben van de cabrio was dit mijn cabrio avontuur. Taal nu ook niet meer naar nog een cabrio Iets van been there, done that (net als destijds met een hottub in de achtertuin, was leuk voor 2 jaar)
Mooi artikel, thanks!
Guydutchie zegt
Ik rij MX-5 nd 1.5. Géén 4-zitter maar een roadster van 950 kg. Mijn 4de en beste cabrio!