Deze A2 motorfietsen voelen NIET als een tussenoplossing

Auteur: , 23 Reacties

In Nederland zitten er wat haken en ogen aan het mogen besturen van een motorfiets. Leeftijd en ervaring kan een beperking zijn waardoor je een lichtere motor uit moet zoeken. Minder vermogen hoeft gelukkig niet perse minder fun te betekenen. Wij gingen op zoek naar leuke A2 motorfietsen.

Een A2 motor is een middelzware motor en mag maximaal 35 kW hebben. Een motor die origineel niet meer dan 70 kW heeft kun je eventueel laten terugkeuren naar 35 kW. Door een motor terug te keuren vergroot je het zoekveld natuurlijk flink. Om een A2 motorrijbewijs te mogen halen moet je minimaal 20 jaar zijn. Als je al in het bezit bent van een A1 rijbewijs kun je met 19 jaar starten met lessen.

Harley-Davidson

Mocht jij lekker willen cruisen heeft Harley Davidson een hele betaalbare optie. Harleys hebben een status opgebouwd met bijbehorend prijskaartje maar met de Street (Rod) kun je een nieuwe Harley rijden onder de €10.000. Een slimme zet van Harley om met een A2 cruiser te komen, in deze categorie zijn er namelijk maar weinig te vinden. Voor de Rod heeft het merk net wat meer uitgepakt en de V-Twin verbeterd, het Revolution X blok. De performance ging omhoog door het gebruiken van nieuwe zuigers en aangepaste nokkenassen. De Street Rod heeft met 65 Nm 8% meer koppel dan zijn broertje de Street.
Deze A2 motorfietsen voelen NIET als een tussenoplossing
Niet alleen de motor is voor de Rod onder handen genomen, de achterbrug is ook verlengd zodat het gewicht meer naar voren geplaatst werd. De Rod is met een vanafprijs van € 9.900 wel iets duurder dan zijn broertje die je al voor € 8.825 in de garage kunt hebben. Fijn aan de Street (Rod) is dat hij gekoppeld is aan een 6-bak en ABS heeft. Hij stapt heerlijk op door zijn lage zwaartepunt, ook tijdens rijden zorgt dit ervoor dat de Harley lekker wendbaar is. Met zijn authentieke uitstraling durf ik te zeggen dat dit een unieke motor is in het A2 segment.

Ducati

In de A2 klasse zie je vaak dat de motoren zijn gebaseerd op een grote broer. En dan bedoel ik letterlijk een grote broer, groter en met veel meer vermogen. Dit zien we bij Ducati met de Monster 797, dit is de kleinste telg van de Monster familie. Ducati levert de 797 speciaal voor de A2 rijders ook als 35 kW, de normale versie heeft 73 kW en is daardoor niet terug te keuren. De Monster is momenteel de enige mogelijkheid om met een A2 rijbewijs kennis te kunnen maken met een nieuwe Ducati.
Deze A2 motorfietsen voelen NIET als een tussenoplossing
Ducati borduurt met de Monster al lange tijd voort op het succes: de eenvoud. Volgens ontwerper van de eerste Monster, Miguel Galluzi, is alles wat je nodig hebt een zadel, tank, motor, twee wielen en een stuur. De tank van de Monster is bij de 797 dan ook weer opvallend aanwezig. De Monster is voorzien van een LED-koplamp, LCD dashboard. ABS en een Brembo remsysteem. In tegenstelling tot de oudere Monsters die je tweedehands ook als 35 kW kunt vinden heeft de nieuwe versie een natte koppeling. Natuurlijk is ook deze Duc weer leverbaar in het Ducati Red. Star White Silk behoort ook tot de mogelijkheid. Deze motorfiets is verkrijgbaar vanaf € 10.690, navraag bij de Ducati-dealer leert dat er geen meerprijs berekend wordt voor de 35 kW versie.

Honda

Mocht de voorkeur bij een buikschuiver liggen heb je binnen de A2’tjes net wat meer keuze. Een compleet nieuw model is de CBR500R die is geïnspireerd op de Fireblade. Hij heeft zelfs de aerodynamische winglets gekregen die hem wel heel sportief doen ogen. De tweecilinder heeft een hoog vermogen bij lage toerentallen. Het maximale koppel van 47 Nm komt vrij bij 6.500 toeren. De CBR500R is ook weer compleet uitgerust met ABS, informatie via het LCD display en afstelbare vering.
Deze A2 motorfietsen voelen NIET als een tussenoplossing
Bij motoren die maximaal 35 kW mogen hebben ligt de grote winst bij het besparen van gewicht. Honda doet dat door de 17 inch wielen uit speciaal vormgegeven aluminium te produceren. Baby Blade mag je deze motorfiets met de specificaties en zijn uiterlijk niet meer noemen. De CBR500R is verkrijgbaar voor een bedrag van € 7.899 ongeacht de kleur. Met zijn opgegeven verbruik van 1 op 28,6 is deze motorfiets ook nog eens ontzettend zuinig.

Suzuki

Natuurlijk zijn het alsnog hele uitgaves die je moet doen om een nieuwe A2 motor aan te schaffen. Vaak wordt later alsnog de overstap gemaakt naar een A motor en is het toch echt een tussenoplossing. Het loont dus ook om de tweedehandsmarkt af te struinen. Let er daarbij op dat de motor wel echt 35 kW op het kenteken is en origineel niet meer dan 70 kW had. Een motor die origineel minder dan 70 kW heeft en vaak ook al teruggekeurd te vinden is is de Suzuki SV 650.
Deze A2 motorfietsen voelen NIET als een tussenoplossing
Wederom een V-Twin en ontzettend handelbaar. Al bij zijn introductie in 1999 was deze Soes een groot succes, vandaar ook het ruime aanbod in de occasionmarkt. De motorfiets bleek onverwoestbaar en het enige kritiekpunt is de zacht afgeveerde voorvork. In 2002 kwam er een instelbare voorvork en was kritiek amper nog mogelijk. Kijk dan ook zeker naar de SV van na 2002. Door zijn betrouwbaarheid speelt de kilometerstand geen rol, let natuurlijk wel op het onderhoud. Al voor een bedrag van € 2.000 kun je met deze fiets uit de wind zitten.

Met deze leuke speeltjes hoef je natuurlijk niet perse over te stappen na het behalen van je A rijbewijs. De wendbaarheid van de A2 motoren doet menig ervaren motorrijder nog verbazen. Kies jij voor een nieuwe of ga je voor een goed gebruikte?



23 reacties

Ik zou persoonlijk de Suzuki gsx-s 750 terugkeuren. Wat imo de mooiste A2 motor kan zijn
Ik heb de leeftijd ruimschoots bereikt dat ik direct voor het A rijbewijs kan gaan. Dat is ook wat ik ga doen, maar welke motor het moet worden dat weet ik niet.
@thijsj: wil je naked, tour, adventure, race..? Budget?
@mar10us: budget weet ik nog niet, ligt er misschien ook aan wat je ervoor krijgt. Maar zeker niet boven de 10k. Een motor moet mij (net als een auto) aanspreken. Ik vind racers mooi, vaak ook (of juist) de ’90s retro modellen. Een bmw r nine t vind ik ook heel gaaf, dus een beetje retro cafe racer doet ’t ook goed. Een adventuremotor misschien ook wel, maar niet als eerste keuze. (café)racer dus. Retro of iets nieuwer .. gelukkig heeft het geen haast haha. Na komende zomer, of misschien het jaar daarna. Maar dan moet er echt wel iets staan.
@thijsj: klinkt als een Autoblog Aankoop advies kandidaat..
@ukbob: haha goeie! Misschien doe ik dat wel :)
@thijsj: de keuzes is net als bij auto’s zo moeilijk, maar motoren zijn goedkoper in aanschaf en onderhoud. Dus switchen is € makkelijker
Ik mis de KTM Duke 690. Dat is denk ik de motor met het hoogste lolgehalte in de A2 klasse.
@mar10us: alle EXC’s vallen op papier ook onder A2 rijbewijs.
Zelf 250 4t en 300 2t gehad op supermotard wielen, dat kan ik ook wel aanraden.
Vind dat kawasaki ook niet vergeten mag worden met de ninja en de versys
@dithomaso: ik hoop voor je dat je niet de 650 bedoeld want die mogen regelrecht de prullenbak in
Tweedehands! En om 2 redenen; welke 20/24 jarigeheeft 5 á 10 k die hij verantwoord kan stukslaan op een motor? En het is je eerste, je moet nog leren rijden en de kans op een schuivertje is dan groot! Kun je beter op een brikkie doen dan op een glanzende nieuwe fiets.
Wat heb je aan een A2 als je daar straks nog maar 100 mag…
@utregcity: ga dat zelfde stuk maar eens lopen.
Yamaha!? MT-07, Tracer 700, Tenere 700. In elke categorie wat wils
@wachtmaartotmijnvtecinkicktyo: xt660x. Degene die ik nog steeds heb op 28 jarige leeftijd! Nu pas ga ik een beetje verder kijken naar iets zwaarder. Ondanks dat het een beginnersfiets is, is het een erg leuk ding.
@2wheeler: Heb een enorm zwak voor dat ding. Wil altijd nog eens een gave 1pitter, en qua design vind ik hem echt te gek! En schijnt ook leuk te rijden!
@wachtmaartotmijnvtecinkicktyo: je vergeet nog de XSR 700 (toevallig mijn bike ;-) )
Een SV650 onverwoestbaar? Alles behalve hoor.. Misschien dat de kwaliteit van de 02+ modellen beter is maar de eerste series (heb zelf een 01) is rondom niet zo heel best.
De originele spanningsregelaar gaat op precies 50k km stuk, op zich niet zo’n probleem want de meeste eigenaren hebben bij 75-90K km het big-end lager er al uit liggen, dus je hoeft de spanningsregelaar maar 1 keer te wisselen voordat de fiets door de shredder gaat.
Onder 3k toeren is het een bokkig onding, boven de 7k is ie buiten adem en begint ie te krijsen alsof je hem mishandeld, de remmen zijn ondermaats op zijn best.
Het stuurt wel net als een fiets met trappers, ook in vol vermogen trim niet onbedoeld in een wheelie of met een slippend achterwiel te krijgen daar is ie namelijk gewoon te zwak voor, dus als eerste fiets wel ok.

Ben zelf toen voor de SV gegaan omdat als naked de opbouw veel weg heeft van de ducati monster (open frame zonder steunbalk onder het blok, V-twin daarin hangend) en dat vond ik er gaaf uitzien. Daarnaast dacht ik, ‘Heb al een Italiaanse auto staan, die heeft zo nu en dan issues.. Laat ik nou voor de motor maar betrouwbaar Japans kopen.’
Achteraf had ik waarschijnlijk beter voor de monster als eerste kunnen gaan, die was in het ergste geval net zo vaak stuk geweest als de soez, maar had dan leuker geweest om tegenaan te kijken.
@nietcreatief: Inderdaad, het is geen Honda. Maar je moet er ook niet te lang mee op het achterwiel rijden, daar kan ie niet tegen, oliecirculatie komt dan in het geding. Spanningsregelaar, och, dat gebeurt bij heel veel Japanse fietsen. Aftermarket is goedkoper en soms beter door meer koelribben. Soms helpt het om het ding te verhuizen naar een plekje met meer rijwind.
Januari ben ik 24. Zit nu gewoon lekker te zoeken naar een R1 of een cbr900. Ze zijn nu nog te koop… heb een zx6 op de kop getikt om de eerste maanden mee te rijden en het te leren en daarna gaat die wel weer weg.
24 en dan al een R1?……. poehh…denk na wat je doet zou k zeggen…ik heb n cbr 600 en die is mij snel genoeg…ook daar mee kun je al héél rap op een snelheid zitten waarbij het snel fout gaat….
@mustang750supersnake: tja, ik ben met de auto ook gegaan voor een verstandige keuze (financieel), maar als het aan mij lag had ik eerder een motorrijbewijs dan mn auto… ik ben gek op auto’s maar al sinds mn 10de heb ik geroepen zo een wil ik. En die gaat er dus komen ook ;-)

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).