Deze Alfa Romeo Spider had er gewoon moeten komen

Auteur: , 28 Reacties

Zeg nu zelf: zo'n front is toch veel mooier dan die van een SLK, Z3 of TT?

Alfa Romeo Dardo

Aan het einde van de jaren ’90 was Alfa Romeo lekker bezig. Met name de komst van de 156 sloeg in als een bom. De Alfa Romeo 156 was een schoolvoorbeeld van hoe een moderne Alfa Romeo moest zijn. De motoren waren net even wat pittiger dan bij de concurrentie, het lijnenspel was zeer fraai (met dank aan Walter da Silva) en de uitrusting was prima voor elkaar. In vergelijking met een BMW 3 Serie kreeg je net even wat meer auto. Oh, en de rij-eigenschappen mogen niet onvermeld blijven. Of je nu de instap 1.6 had of een dikke diesel (2.4 JTD): ze stuurden allemaal uit de kunst.

Op basis daarvan zou je verwachten dat Alfa Romeo de auto compleet heeft uitgemolken met allerlei koetswerkvarianten en speciale uitvoeringen. Dat bleef helaas een beetje uit. In 2000 kwam er een Sportwagon, misschien wel de mooiste stationwagon ooit gebouwd. Met nadruk op stationwagon overigens, want de laadcapaciteit was niet briljant. Maar ja, dat is net zoiets als de ambassadeur voor de Sportwagon (Catherina Zeta-Jones) afrekenen op haar kookkunsten. De beste dame zal ongetwijfeld wel eens in de keuken hebben gestaan, maar het is niet de reden waarom zij verscheen in de reclame.

Alfa Romeo 156 Sportwagon

Er waren wel degelijk plannen met de 156. Eentje was die van een open sportwagen. De Spider was al weer 4 jaar oud, dus waarschijnlijk leek Alfa Romeo het een goed idee om alvast met een vingeroefening te komen voor een opvolger. Dat was deze Alfa Romeo Dardo. De Alfa Romeo Dardo werd aan het grote publiek gewoond tijdens de 67e Salon van Turijn, toen nog een grote en belangrijke beurs. Met name voor de Italiaanse automerken die aldaar groots uitpakten.

Alfa Romeo Dardo

De Dardo was gebaseerd op de 156 en had ook diens top-motor, een 2.492 cc grote ‘Busso‘-zescilinder. Deze leverde 190 pk en 222 Nm en was in de 156 al goed voor behoorlijke prestaties. Over de exacte cijfers werd met geen woord gerept, maar een standaard 156 met die motor ging in 7,3 naar de 100 km/u en haalde een top van 230 km/u.

Alfa Romeo Dardo

Voor de Dardo werd het chassis van de 156 ingekort. De voorkant was beeldschoon: de koplampen werden ontwikkeld in samenwerking met toeleverancier Valeo. Het bijzondere aan de gebruikte lichttechniek was dat de opbrengst erg groot was, maar het oppervlak van de koplampen bijzonder compact. Ook na bijna 20 jaar is het nog steeds een bijzonder fraai aanzicht, dat front.

Alfa Romeo Dardo

Ook in het interieur werd er samengewerkt met een toeleverancier, namelijk Recaro. De stoelen waren bijzonder exotisch voor dit type auto. Dankzij een bijzonder composiet van koolstofvezel en kevlar waren de stoelen erg licht en bijzonder sterk. Om het ‘sportieve auto’ gevoel te versterken waren er vierpunt-gordels. Het dashboard was overigens gelijk aan die van de 156. Het enige wat wellicht minder fraai is van de Dardo is diens derrière. Deze is overduidelijk iets te zwaar aangezet.

Alfa Romeo Dardo

Uiteindelijk zou het bij een concept blijven. De Spider van de 916-generatie zou het namelijk uithouden tot 2006. Die Spider was nog gebouwd op het platform van de 145/146, de C-segment auto’s van Alfa Romeo. De opvolger van deze Spider (met dezelfde naam) stond op het laadzware platform van de 159.



28 reacties

Nee niet alles met een Alfa logo is mooi.
Deze is gewoon lelijk.
Gelukkig is die niet in productie gegaan.
@arjontje: pleit toch wel weer voor alfa dat ze dit ontwerp geen groen licht hebben gegeven. Ik stel me dan zo voor hoe dat gesprek bij de directie ging: ‘tadaa onze nieuwe concept-auto’ ‘ehm.. ik zie een anus’ ‘oja, zo had ik er eigenlijk nog niet naar gekeken, maar nu je het zegt…’
@epic001: ‘ehm.. ik zie een anus’.

LOL! Zo had ik het nog niet bekeken, maar inderdaad ja, een duck tale met poepgat, dat komt daar dichtbij in de buurt.
@rrrobert: Kloakalfa
Ja! Zonde, want anders had ‘ie nu gegarandeerd hier voor de deur gestaan in plaats van de 147.
Ontwerp was zijn tijd twintig jaar vooruit.
En die kont? Lekkkââh !
Alfa verdient een prijs voor het compleet missen van kansen.
Eerste waar ik aan dacht was een Lexus SC.
En dat is nou niet een auto die de geschiedenisboeken in gaat als “mooi”.
Ik ben geen Alfa hater, integendeel. Maar hier kan ik echt niks mee. Ook niet bizar lelijk, maar schoonheid? De cleane lijnen van een R170 doen mij meer.
Hmmm. Op het eerste gezicht vond ik hem niet mooi, zeker het front niet. Maar hoe langer ik er naar kijk, hoe mooier ik hem vind worden. Het ontwerp heeft tijd nodig bij mij om te wennen. Vanaf de zijkant gezien vind ik hem echt heel erg fraai. Het kontje was ook even wennen maar ook dat ziet er mooi uit.

Al met al een gewaagd design maar in mijn ogen toch erg geslaagd. Maar ik begrijp wel dat Alfa Romeo hem niet in productie heeft genomen. Hij is er eigenlijk ‘te gewaagd’ voor denk ik.
@viezefreddyw: Hoe langer je er naar kijkt, hoe mooier hij wordt.
Ik vind het juist het mooie dat een Alfa juist aandacht trekt omdat die opvalt in zijn schoonheid. Dan is het voor Alfa toch positief dat deze niet in productie is gegaan.

Gelukkig hebben ze met de latere Spider een mooie wagen gemaakt welke in mijn ogen direct goed oogde (welke ik jammer genoeg weinig zie rijden).
Kan niet tegen deze Spider op:

http://fancytuning.com/wp-content/uploads/2008/02/9080130009mini3l2.jpg
@moveyourmind: Jammer van de Novitec goodies. Heeft de auto niet nodig.
@moveyourmind: Die wielen zijn echt een schande. Verder ook wel een heerlijke bak ja. Staat toch wel op het verlanglijstje als volgende.
En legt het ook af tegen deze, die bijna mooi van lelijkheid is:

http://only-carz.com/data_images/models/alfa-romeo-rz/alfa-romeo-rz-11.jpg

Al is dichte SZ vele malen begeerlijker.
@moveyourmind:
Bah, kun je nog meer mislukte Spiders van Alfa posten?

Eenvoud is alles bij een roadster. Alfa begreep dat ooit ook:
https://assets.hemmings.com/blog/wp-content/uploads//2016/01/SE117-four-Spiders.jpg

Jaar of 25 in productie, wat natuurlijk veel te lang is, maar zelfs een series 4 met tupperware is een geslaagde roadster. Kan ik van de Spider uit dit artikel, de zwaarlijvige 159 Spider, de wanstaltige SZ en ook de GTV niet zeggen….
@Rob: Maar ook dat kon weer ietsje mooier, de prachtige Duetto: https://d39a3h63xew422.cloudfront.net/wp-content/uploads/2016/05/21085822/the-alfa-romeo-duetto-was-the-birth-of-a-legend-1476934372667-1000×667.jpg
@viezefreddyw:
Duetto = Spider series I ;-)
Een Series II, met de “Kamm Tail”, vind ik het fraaist. Denk wel de mooiste roadster van zijn soort, samen met de Mk4 Triumph Spitfire, de oorspronkelijke FIAT 124 Spider en de huidige MX-5 natuurlijk.
@Rob: Sorry, ik ben een blinde vink.
Hoe mooi de 159 is zo lelijk.is deze
Volgens mij kun je een heel topic wijden aan Spiders die er hadden moeten komen, maar helaas niet gekomen zijn.
Deze bijvoorbeeld: http://static.autoblog.nl/images/wp2014/alfa-romeo-2uettottanta-concept.jpg
@danmar: idd! Dit vind ik nou mooi design, nee, fantastisch design zelfs! Die OT lijkt van voren net of je een walvishaai in de bek kijkt.
@danmar: Toen ik de topictitel las, dacht ik dat het over deze duettottanta ging gaan. Het exemplaar in het artikel kende ik niet, hoefde ik duidelijk niet te kennen, straalt voor mij op geen enkele manier “alfa” uit. Nu ja, in de zoektocht naar schoonheid struikel je af en toe, dat is onvermijdelijk. Blij dat ze bij Alfa beseften dat dit zo’n struikelblok was. En eveneens blij dat @willeme ook maar gewoon een mens blijkt te zijn die, net als de designers bij Alfa, in zijn streven naar perfectie af en toe lijkt te struikelen ;-)
918 moet 916 zijn ;-)
@lavoro: Je hebt helemaal gelijk! Thanks, ik zal het even aanpassen!
Nee, ziet er uit als een Chinese kloon. Alfa Lomeo?
Gelukkig is deze afgewezen. Maar als ik een 156 zie word ik altijd even blij en denk dan aan de 2.4jtd die ik ooit had. De 156 zal echt een klassieker worden zoals de Giulia (de originele) nu is.
Alfa bewijst dus dat het in staat is de lelijkste auto te ontwerpen.
159 is een stuk knapper…
The devil is in the details… Zet er een ander kont op en schaaf de neus wat bij en je hebt een prachtige roadster. Ik kan me zo voorstellen dat er van der 156 ook de nodige afgekeurde probeerseltjes zijn gemaakt, en zo ziet deze Dardo er ook uit. Dit ziet er een beetje uit alsof het management halverwege het ontwikkelingstraject de geldkraan heeft dichtgedraaid, en de ingenieurs toen maar de laatste ontwikkelingsversie op de beurs hebben gezet in de hoop dat de reacties zó enthousiast zijn dat ze toch verder mogen met de ontwikkeling ervan.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).