
De nieuwe bandentest van de ANWB wijst uit welke banden je wel en – belangrijker nog – welke je vooral niet moet kopen.
Er zijn bepaalde dingen waar je gewoon niet op moet besparen. Banden bijvoorbeeld. Toch zijn er mensen die gewoon de goedkoopste banden kiezen, met alle risico’s van dien. Uit een gloednieuwe bandentest van de ANWB blijkt welke banden je écht moet vermijden.
Test all-seasonbanden
In de test draait het om all-seasonbanden in de maat 225/45 R17. Dat is bijvoorbeeld een maat die je kunt monteren onder een Volkswagen Golf, wat in dit geval de testauto was. De banden zijn getest op droog wegdek, nat wegdek en op sneeuw en ijs. Verder zijn onder meer de slijtvastheid en het verbruik meegenomen in het oordeel. Veiligheid weegt echter het zwaarst: als een band slecht scoort op veiligheid wordt dit niet gecompenseerd door goede milieueigenschappen.



Onveilig
Er zijn in totaal 16 banden getest, waarvan er twee echt gevaarlijk bleken te zijn. De Arivo Carlorful A/S en de Petlas Multi Action PT565 scoorden beide een 1. Dat is niet best… De Arivo werd als onveilig beoordeeld op nat wegdek, terwijl de Petlas onveilig bleek op winters wegdek.
Deze banden kosten respectievelijk €90 en €100, terwijl je voor slechts een tientje extra de Viking FourTech Plus hebt. Dat is een band die gewoon een voldoende scoorde (6,3). Je gaat dus je leven op het spel zetten om een tientje te besparen.

A-merk zakt door het ijs
Aan de bovenkant van het scorebord vinden we – niet geheel verrassend – de bekende merken. De top 3 wordt gevormd door Goodyear, Pirelli en Bridgestone. Toch was er ook een A-merk dat (figuurlijk) door het ijs zakte, namelijk Vredestein. De Vredestein Quatrac Pro+ kreeg een 5,2, oftewel een onvoldoende. Dat kwam vooral door de matige prestaties op droog wegdek.
Uitslag
Voor de volledigheid hieronder de volledige uitslag:
- Goodyear Vector 4Seasons Gen-3: 7,7
- Continental AllSeasonContact 2: 7,7
- Pirelli Cinturato All Season SF 3: 7,5
- Bridgestone Turanza All Season 6: 7,5
- Michelin Crossclimate 2: 6,7
- Dunlop All Season 2: 6,5
- BFGoodrich Advantage All-Season: 6,5
- Viking FourTech Plus: 6,3
- Vredestein Quatrac Pro+: 5,2
- Barum Quartaris 5: 5,1
- Nexen N’Blue 4Season 2: 5,1
- Superia Ecoblue2 4S: 5,1
- CST Medallion All Season ACP1: 3,1
- APlus AS909: 2,8
- Arivo Carlorful A/S: 1
- Petlas Multi Action PT565: 1
De ANWB concludeert verder dat all-seasonbanden steeds beter worden. Zo scoort de Pirelli op droog wegdek op het niveau van een goede zomerband. De Continental is de beste all-rounder, want die scoort onder alle weersomstandigheden goed. Dit is mooi voer voor de aloude discussie: to all-season or not to all-season?
Bron: ANWB





Ik ben capabel genoeg om zelf 2x per jaar de auto op te krikken en even 4 bandjes te verwisselen. Dus ik doe zomer en winterbanden. Geen zin om zowel in de zomer als in de winter met inferieure banden te rijden.
Je wisselt echt je banden, niet je wielen? In het geval van dat eerst respect, in het geval van het 2e je hebt ze beide bij de uitlijning gehad en er waren geen ongelijkmatige slijtages aan het einde van beide sets?
Zeg dan niks….
Ik wissel ook mijn banden zelf. Ik rij Gazelle.
Vredestein is dan ook geen A-merk maar een B+ merk. Onder m’n Volvo zaten Vredesteins, heb ze zo snel mogelijk weggehaald: onbetrouwbaar in de bochten, snel last van aquaplaning en onrustig rijgedrag. Ook de voormalige leaseauto’s van m’n vrouw hebben Vredestein gehad. Altijd op aanvraag laten vervangen voor Michelin.
@Andreivierfunf: ik had 4 Vredestein zomerbanden onder mijn Golf en ik vond het juist prima qua prijs-kwaliteitverhouding. In Duitsland een keer overvallen door zeer heftige regen (en daar is zoab niet altijd gegarandeerd) en ook daar geen problemen mee gehad.
Precies dat. Wij rijden op de huis-tuin-keuken-auto’s al tig jaar op Quattracs. Enige nadeel is de geluidsproductie als ze minder dan 70% profiel hebben, maar echt uitstekende banden.
De brandweer laat hier de busjes/personenauto’s standaard op die dingen afleveren, doen ze niet voor niks.
Meer in het kader van verandering van spijs doet eten: ik ga de Conti’s eens proberen, de Quattracs zijn aan vervanging toe.
Denk dat het dan ook een andere maat was, de 235/35 19 die ik had waren waardeloos. Al is waardeloos relatief, het is – zeker vergeleken met de goedkope meuk – uiteindelijk gewoon een goede band. Toch vind ik de Hankooks onder de auto veel fijner rijden. Rust, genoeg grip en bovenal voorspelbaarheid.
@Andreivierfunf: ik had 225/40R18 dacht ik. Heb nu diezelfde maat maar dan als Hankook Ventus S1 Evo 3’s. Nog geen bijzondere ervaringen daarmee, mede dankzij het feit dat ik de auto nog maar 2 maanden heb.
@Loek: ik ben benieuwd naar je bevindingen. Heb ze zelf onder mijn S80 liggen in de maat 245/45 18. Heerlijke comfortabele band waarmee je heel soms ook een hufter kunt spelen in de bochten.
Herkenbaar. Ik had Vredestein Ultrac zomerbanden omder een vrij lichte auto (910 kg, 109 pk) en op droog was de besturing vaag en reageerde de auto met vertraging op insturen. Op nat nauwelijks tractie, redelijke zijwaartse grip, maar zodra je op het gas ging direct de grip kwijt.
Ander setje wielen gemonteerd waar toevallig de Goodyear Vecor 4 seasons om lagen. Grip op nat veel beter, tractie ook, ik kan nu gewoon midcorner weer op het gas. Besturing is minder vaag rond de middenstand, al zou dat nog beter mogen en de auto reageert vrijwel direct als ik een koerswijziging wens.
Dit alles bij temperaturen ver boven de 10 graden. In winterse omstandigheden nog geen ervaring opgedaan hiermee.
Normaal gesproken wissel ik gewoon tweemaal per jaar mijn wielen, maar deze all seasons doen het in de zomer in ieder geval mijlen beter dan die zomerse Vredesteins.
In het verleden overigens ook matige ervaringen met rijeigenschappen van Vredestein banden, bovendien vertonen ze vaak bovengemiddeld snel droogtescheurtjes.
Niet mien merk.
Bandenkeuze is zo simpel. Leer één van de volgende namen uit je hoofd: Michelin of Continental en zeg dat woord als je banden kiest. Die scoren altijd in alle tests, zomer, winter, dinsdag, all season etc. goed.
Plus -inmiddels- Goodyear, scoren ook nog eens goed op levensduur.
En ze worden in Europa gemaakt. Goodyear zelfs in Luxemburg. Voorheen kocht ik Pirelli omdat dat “hoort” onder een Italiaanse auto.
Sinds ze in handen zijn van een chinese investeringsmaatschappij koop ik daar niks meer van.
Ben zelf Bridgestone fan geworden. Naar mijn ervaring betaalbaarder en ook erg goed. Heb er 4 op de Galant, 2 op de Nissan (voor). De Kia heeft van de vorige eigenaar, paar maanden voordat ik die kocht, nog 4 gloednieuwe Hankooks gekregen. Voldoen ook voor zover ik kan beoordelen. Genoeg grip in ieder geval.
@Johanneke: Die grippen fijn, slijten netjes, maar ze maken zo’n herrie.
Ik ben geen Michelin fan meer…. Jaren gebruikt, maar ondervond dat ze steeds sneller sleten terwijl mijn rijstijl niet noemenswaardig veranderde.
Nu GoodYear en daar ben ik zeer tevreden mee. Alleen qua geluid zijn ze iets rumoeriger dan de Michelin. Wellicht wat harder rubber zodat ze langer meegaan?
Woon aan de kust in Zuid-Holland, laatste keer dat je hier echt een winterband nodig had is minstens 5 jaar geleden..
Precies om die reden heb ik voor mijn huidige auto ook geen winterset meer gekocht. Voor de twee voorgaande auto’s had ik ze nog in de schuur liggen, maar ik betrapte me erop dat ik de noodzaak van vijf tot zes maanden op winterbanden rijden om één of twee weken aangepast te zijn aan winterse omstandigheden, niet waard vond.
Een vierseizoenenband heb ik helemaal nooit overwogen wat dat is m.i. in alle omstandigheden een (soms ronduit matig) compromis.
Mwoa toch nog wel sneeuw gehad afgelopen jaren in Arnhem, deze winter ook. Jaar of 5 geleden zat ik vast met de zomerband, kon gewoon rijden met de winterband. Is niet alleen met sneeuw trouwens, ook bij gewoon lage temperaturen is een winterband veiliger.
Waar het mij om gaat is dat je in vijf of zes maanden tijd misschien drie tot vier weken per winter echt veiliger af bent met winterbanden. Ook in de wintermaanden blijft de temperatuur overdag veelal boven de 7 graden uitkomen, en met de flink toegenomen hoeveelheid neerslag kom ik tot de conclusie dat doorrijden op een goede zomerband onder de streep meestal gewoon veiliger is.
5 of 6 maanden doe ik ook niet. Begin november eronder, en dan eind februari ofzo er weer af, ligt een beetje aan wat de temperaturen doen.
Ja, in Arnhem geloof ik best. Familie bij Eindhoven heeft ook nog wel eens een verdwaalde sneeuwvlok en wat vrieskou, maar hier aan de kust al jaren niet meer.. Mocht het een keer gebeuren dan werk ik wel lekker thuis, etc.
Als die temperaturen onder de 10 graden onder nul zitten zijn winterbanden veiliger. De beroemde “7 graden” komt ergens uit de jaren zeventig van de vorige eeuw en inmiddels is vooral zomerbanden rubber flink doorontwikkeld.
‘onveilig op nat wegdek’ zou zeker in NL een absolute red flag moeten zijn. Eigenlijk jammer, dat zoiets hier überhaupt verkocht mag worden.
Begrijp, dat mensen uit praktische overwegingen op all seasons rijden. Rij met de daily zelf toch liever afwisselend op zomer- en winterbanden. Heb voldoende ruimte om wielen op te slaan en beschik over de benodigde prullaria om ze zelf te wisselen. Recent voor een scherpe prijs een setje gebruikte smetteloze originele velgen met bijna ongebruikte goede kwaliteit winterbanden gekocht voor m’n laatste aanwinst. Blij mee.
Als je banden koopt met de naam Arivo of Petlas zou er ook wel een belletje moeten gaan rinkelen dat je niet handig bezig bent.
Vermoed, dat een onthutsend groot percentage van de otomobilisten geen idee heeft welk merk band er onder hun wagen zit. En het ze bovendien niet veel kan schelen zolang het maar goedkoop is.
En de automobilisten?
Dat vrees ik ook
Hier een paar Kleber’s Quadraxer 3 eronder liggen. Bevallen prima.
“Carlorful”, wat is dat überhaupt voor een woord? Als een product zo heet, dan weet je toch al genoeg?
En als die band dan ook nog eens gewoon zwart en helemaal niet colourful is dan weet je dat het nep is…
All season banden is echt de grootst mogelijke onzin die er bestaat. De periode dat je er echt iets aan zou moeten hebben (fabrikanten willen doen voorkomen dat het ideaal is in de winter) is maar een periode van 3 maanden. De overige 9 maanden slijten de banden dus het meeste. Een normale winterband verliest zijn wintereigenschappen onder de 4 millimeter profieldiepte dus bij hoeveel millimeter is de werking van een all season band weg in de winter?
Heb Vredestein Quatrac Pro+ all season onder mijn Passat. Was de eerste en laatste keer. Heuvel op proberen weg te rijden bij regen en winterse omstandigheden slippen de banden (ESP ingeschakeld). Wilde toentertijd Vredestein winterbanden maar m’n bandenboer had ze niet in huis.
Nu het laatste zomerseizoen nog ff oprijden en pure winterband van het Finse Nokian er onder (made in Finland) voor de winter en volgend jaar maar eens kijken naar Conti of Michelin zomerband. All season is niet voor mij hier in Roemenie.
Sinds ik all-season banden onder de camper heb is mijn verbruik met 10% toegenomen, volgende keer weer gewoon zomerbanden. De wintersport doe ik toch niet met de camper.
Ik ga niet met mijn auto op wintersport en heb ook in DLD niet zoveel te zoeken in die tijd van het jaar. Om die reden heb ik nog nooit voor winterbanden gekozen en all-season vind ik marketing flauwekul.
De paar dagen dat het in nederland ècht koud is, kan sneeuwen, glad kan zijn etc, pas ik mijn rijgedrag daarop aan.
Dit wordt uiteraard anders als je wel op wintersport gaat of met je eigen auto in landen komt waar winterbanden verplicht zijn, dat spreekt voor zich.
Verder kan het als je een occasion koopt ook wel iets over de auto en het onderhoud zeggen als de eigenaar er hele goedkopen banden onder legt. Ik zag een keer een Golf GTI te koop staan met ultra-budget banden uit China. Als je voor zo’n soort auto kiest, zou ik er ook banden onder leggen die als het ware overeen komen met de plek waar de auto zelf in de markt staat, zeker bij sportieve modellen.
All season en winterbanden in NL zijn sowieso flauwekul. Zolang je niet naar landen rijdt waar het verplicht is ben je beter en goedkoper af met een zomerband die top presteert in de regen. Die ene dag in de 3 jaar dat het hier sneeuwt (of onder 5 graden is) laat je m lekker staan.
Durex. Period.
Fijn om te lezen dat de Pirelli’s die onder de voorloopauto voor m’n nieuwe leaseauto zo goed scoren. Maar toch vind ik het ook wel fijn dat ik zomer en winterbanden krijg bij de echte leaseauto als die straks afgeleverd wordt, all-seasons zijn niet echt mijn ding.
Sinds wanneer is Vredestein een A merk?
Koop Goodyear, Michelin, Bridgestone of Continental dan zit je altijd goed…
Ik heb all seasons banden op mijn nissan micra, met de reden dat ik deze auto pak als het regent en ik echt per se ergens heen moet.
Er is dus wel degelijk een use case voor allseasons banden.
Pirelli maakt redelijk wat lawaai, Michelin is fijn maar slijt erg snel, Hankook ooit eens gehad en was een afgeronde ‘meh’ en ik ben uiteindelijk uitgekomen op Continental. Op beide auto’s die ik heb specifiek via Bandenleader uitgekozen, prijs valt mee, kan geen betere band bedenken.
Gek dat alle banden zomaar verkocht mogen worden, je zou toch denken dat er een bepaalde benchmark zou zijn (rem-afstand nat en droog) waaraan een band altijd aan zou moeten voldoen. Nu kan een gek voor 45 euro LingLong UltraSlippery 7 Allseason banden monteren en alle kanten op glibberen + een buitensporige remweg hebben.
Ik vind het ook belachelijk dat die laagscorende banden mogen worden verkocht. De overheid is laks als zo’n producent of verkoper niet wordt aangepakt. Andere kant, iedere keer hogere eisen slaan ook nergens op. Er zijn zoveel factoren, zoals slijtage, dat het ergens ophoudt. Een fijn rijdende allseasonband, zomer en winter, moet het ideaal zijn.
Sigaretten mogen toch ook verkocht worden? Die zijn voor niemand goed. Dat je slechte onveilige producten mag kopen noemen we vrijheid.
Als het aan onze autobanden ligt, is het altijd zomer.
En als het geen zomer is, rijgedrag aanpassen of thuis blijven.
Dat werkte voor mijn ouders ook, ik zie niet in waarom dat voor mij niet kan.
(Ik moet wel toegeven dat wij nooit op wintersport gaan en dat het me wat beperkt in de wintermaanden om richting Duitsland en aanverwante te rijden)
Alle all-seasonbanden zijn in mijn ogen ruk. Geen optimale grip in de zomer en winter en maken vaak overdreven veel herrie. Het beste is om niet te bezuinigen op iets wat jou op de weg moet houden en gewoon voor een goede zomer en winter set te gaan en ze optijd te wisselen.
Ik heb de Michelin Cross Climate onder mijn T4 liggen maar ik ben ze zo beu, ik kan ze niet meer zien, ze liggen ze er al 122.000 km onder en achteraan zit er nog 40% op.