• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Laadpalen zorgen voor extra werk en een boel irritatie

Auteur: nicolasr, gepost 23 juni 2025 om 21:00 – 4 Reacties

Ja, echt. Laadpalen zijn dus niet alleen maar leuk. Ze zorgen voor extra werk en irritatie. Zeggen ze.

Er schijnt een probleem te zijn. Een serieus probleem, als je sommige mensen moet geloven. Jaarlijks worden er in Nederland zo’n 5000 laadpalen verplaatst. Niet omdat ze stuk zijn, of gevaarlijk, of radioactief. Nee. Omdat iemand gaat verhuizen. Of overstapt op een andere leaseauto. Of omdat er ergens een andere Excelkolom groen wordt. En dus moet er een monteur op pad. Laadpaal eruit, laadpaal erin. Vier tot acht uur werk. Nou, poeh poeh.

Het zou zonde zijn van de tijd van monteurs. Want die hebben het al druk met, je raadt het al, het plaatsen van laadpalen. En dat verplaatsen zou dan dus onnodig zijn, zegt de overkoepelende organisatie. Je hoort het al: drama.

En waarom is het dan zo’n rommeltje? Omdat de ene leasemaatschappij het zus doet en de ander zo. De één laat de paal staan. De ander neemt ‘m mee. De derde stopt ‘m waarschijnlijk in een doos met kerstverlichting. Er is geen standaard, geen duidelijke regels. En dat zorgt voor verwarring en dus werk. En dus wordt er door de bedrijven erachter aan de noodklok gehangen en getrokken, op z’n allerhardst.

Laadpalen zorgen voor extra werk

Maar heel eerlijk? Als dit hét probleem van de energietransitie is, dan zijn we er best goed aan toe. Want we hebben het hier over perfect werkende laadpalen, in keurig onderhouden straten, bij mensen met een elektrische auto en een oprit. Geen wereldbrand. Geen acute noodtoestand. Gewoon een beetje organisatorisch geklungel.

Toch zijn er mensen die er onderzoek naar doen. Die roepen dat laadpalen voortaan aan huizen vast moeten zitten, dat alles digitaal moet, dat monteurs belangrijkere dingen te doen hebben. En dat is natuurlijk zo. Maar ook een beetje niet.

Kijk, het is allemaal best zinnig. Natuurlijk moet het slimmer. Natuurlijk moeten systemen beter praten met elkaar. Natuurlijk is het zonde van de tijd als monteurs klusjes doen die makkelijk te automatiseren zijn.

Maar laten we ook niet doen alsof de wereld vergaat als er nog een laadpaal een straat verderop wordt gezet. Er zijn grotere problemen. Dus ja, fix het. Regel een standaard. Maar laten we het vooral geen nationale crisis noemen.

Want als dit onze grootste kopzorg is, dan doen we toch wel iets goed in dit land.

Ook interessant!

  • Ionity tarieven
    Steeds meer laadpalen verdwijnen langs de snelweg
  • Problemen op komst met de publieke laadpalen in Nederland?!
  • Laadpalen in Nederland oneerlijk verdeeld
  • Tot 120 procent prijsverschil tussen laadpalen in Amsterdam

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Heerlijke Lancia Delta restomod in goed gezelschap
  • Waarom Lando Norris geen straf kreeg bij het inhalen van Tsunoda
  • LANDO NORRIS IS DE F1 WERELDKAMPIOEN VAN 2025
  • De enige Bugatti EB110 op Nederlands kenteken is gespot!
FacebookTweetPinLinkedIn

geld, laadpaal

Vorig bericht: « Het wordt iets minder k*t om door Frankrijk te rijden
Volgend bericht: Deze all-seasonbanden zijn levensgevaarlijk! »

Lees Interacties

Reacties

  1. mashell zegt

    23 juni 2025 om 21:19

    Dit gaat dus over hoe leasemaatschappijen omgaan met meegeleasede laadpalen bij de mensen thuis als het leasecontract is afgelopen? Op zich het niet onlogisch zijn die in vier jaar af te schrijven en lekker te laten hangen (je krijgt bij je nieuwe telefoon ook geen nieuwe lader) maar het staat de leasemaatschappij natuurlijk ook vrij deze op te halen en oo marktplaats te verkopen. Beetje onzin verhaal.

    Login om te reageren
    • quincy zegt

      24 juni 2025 om 07:17

      Dat afschrijven is precies wat Alphabet bij mij deed toen ik de paal meenam in het leasecontract (al in 2019). Dus dat contract is al ruim een jaar ten einde, maar de oplader hangt er nog steeds.

      Login om te reageren
    • DeWitteCondor zegt

      24 juni 2025 om 12:38

      Het meeleasen van laadpalen is uberhaupt bijzonder. Als de paal op jouw grond wordt geplaatst, wordt jij gewoon direct eigenaar van die paal door natrekking. Tenzij je een opstalrecht vestigt voor de leasemij, maar dat moet notarieel en zullen ze in de praktijk dus niet doen. Dus heel leuk dat ze er een lease etiket opplakken maar dat werkt dus eigenlijk niet zo.

      Login om te reageren
  2. Robert zegt

    24 juni 2025 om 08:45

    First world problems…

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North