Deze AMG ‘C43 S’ maakt het de C63 lastig

Auteur: , 38 Reacties

Zo'n zescilinder kan ook best fijn zijn.

Deze AMG 'C43 S' maakt het de C63 lastig

De Mercedes-AMG C63 (S) is een beest van een auto, dat moge duidelijk zijn. Met maximaal 510 pk op de achterwielen uit de 4.0 biturbo V8 kan de C-klasse nog listig uit de hoek komen op een regenachtige dag. Voor wie dit allemaal iets té is kun je opteren voor de Mercedes-AMG C43 met 390 pk. Helaas zit er dan wel een flink gat tussen de 476 pk sterke C63 en zo’n C43.

Deze AMG 'C43 S' maakt het de C63 lastig

De C43 beschikt over een geblazen drieliter zespitter en turbo’s betekent makkelijk kietelen. Dat heeft het Duitse Performmaster goed begrepen, want met een PEC-module weet de tuner het vermogen van de Mercedes-AMG C43 naar 460 pk en 610 Nm koppel te brengen. Met dit vermogen komt de C-klasse dicht in de buurt van de C63 non-S.

Deze AMG 'C43 S' maakt het de C63 lastig

Het gaat hier niet om Ali Express-tuning. Performmaster geeft twee jaar of 100.000 kilometer garantie op de motor. Met de tuning verdwijnt ook de elektronische snelheidsbegrenzer. De topsnelheid gaat daardoor van 250 km/u naar een keurige 285 km/u.

Optisch maakt Performmaster de C43 helemaal af. Onder meer de Panamericana grille (normaal gesproken alleen op de 63/65-modellen), een voorspoiler en zijskirts maken de AMG een stukkie dikker. Daarnaast zijn alle chrome details zwart gemaakt. Dit, of toch doorsparen voor een instap C63?



38 reacties

Voor dagelijks gebruik zou ik toch deze kiezen boven de c63 dat vebruik van 1 op 5 van de V8 gaat je snel tegenstaan.
Ik denk dat het verbruik van de v6 in de praktijk niet heel veel beter is, dit opwegen tegen de kracht en het geluid van de v8 zou ik 100% voor de 63 kiezen
@kennone: de C43 heeft 4MATIC, iets wat de C63(s) niet heeft. Een C43 is dus iets gemakkelijker te rijden in minder goede omstandigheden. Dit is ook net de bestaansreden van de C43. Nog meer dan snel genoeg, zonder het listige karakter van 500pk alleen op de achterwielen. Als dagelijkse wagen is een C43 dus veel ‘completer’, waar een C63(s) een leuke tweede auto is.
@razorhead: idd, en met 69% op de achterwielen en 31% op de voorwielen is het een sportieve verhouding van de 4matic.
@RazorHead: Iemand die het snapt. Hulde.
@kennone: het ligt vooral aan de rechtervoet, maar in Duitsland (waar dus ook Autobahn kilometers tussen zitten) ligt het grofweg tussen 9 en 15 liter per 100 km:
https://www.spritmonitor.de/de/uebersicht/28-Mercedes-Benz/270-C-Klasse.html?fueltype=2&constyear_s=2016&power_s=362&power_e=445&exactmodel=c43&powerunit=2
@kennone: hier een C43 rijdert. Verbruik is 1:9 gemiddeld. Ik rij 25K km per jaar met gevarieerd stad en snelweg. En ik hou er graag de gang in. C63 redt die 1:9 niet.
@geenidee1975: en ik rij 1:5 in een 2018 GLE 43 maar moet wel bekennen voornamelijk in de stad…
@SanderB: ja dat boeit ook echt als je een ton kan stukslaan op een auto…(figuurlijk uiteraard)
@87sandyd: Ja, dat boeit. Rij 240km per dag, en dan gaat zo vaak tanken je gewoon tegen staan, nog los van de kosten.
@sanderb: Ik denk dat het verbruik van de V8 meevalt, tenzij je bij iedere verkeerslicht snel optrekt. 1 op 7/8 zou wel schappelijk moeten zijn, verwacht ik. Hopelijk kan iemand dit beamen. V8 rijders zijn immers een uitstervend ras.

Ik moet het helaas doen met een luttele 1.5 eco blok, waarvan het praktijkverbruik op 1 op 11 ligt.
@bmw2coupeeigenaar: 1:11 voor zo n klein blok. Dat is idd tegenvallend. Welk merk? Die turboblokken zijn wat dat betreft heel tweeslachtig. Rij net 130 km in NK en sukkel met max 110 km/u met het verkeer mee. Resultaat 1:17 voor 280 pk 2.0 liter motor. Maar ff gassen is onmiddelijk richting 1:10 echt enorm verschil.
@ttr6: BMW – B38 3 cylinder blok. Zware auto, achterwielaandrijving en brede sloffen (245). Audi en Mercedes doen het toch wel beter met hun compacte blokken.
@bmw2coupeeigenaar: nee valt tegen, rs6 V8 4.0, als ik een beetje doorrij 1 op 5, als ik mijn best doe met zuinig rijden, dus 100km/u rijden, heel langzaam optrekken 1 op 11. Resultaat indien je ca 800km/week rijdt: meer dan 300 eur/week benzine geld.

Irritant…
@bitd: Ai dat is toch wel heftig qua verbruik. Wel gaaf dat je in ieder geval z’on auto kan veroorloven.
@bitd: Mijn naar 215pk getunede R53 Mini Cooper S met 1.6 compressor loopt ook 1:9 op de snelweg bij 130km/u; dus zo slecht is dat niet voor een V8 Turbo. Ik rijd echter ook 800KM per week en heb daar dus gewoon een dikke diesel voor; makkelijk 1:16 zonder fluwelen voetje; scheelt – inderdaad – duizenden euro’s aan peut per jaar, dure wegenbelasting of niet.
@dawwg: ja, dat is dus bij mij ook het geval. Maar ik rij dan een 3.0 BiTd met chip a 375pk en daar zit ik 1 op 11 met mijn normale rijstijl. Gaat trouwens nog steeds sneller dan 280 😉
@dawwg: wow, dat is ook wel echt veel. Hier een 2.0 benzine met zo’n 270pk. Rij meestal zo’n 20km boven de aangegeven snelheid en heb nu 7.6 liter per 100km over 75.000km.
@SanderB: als je een c63 kunt betalen, dan kan je de benzine ook wel betalen
@baklava: tweedehands import ligt het meer bij elkaar dan je zou denken. Uitstoot voor c63 is op papier ook niet veel hoger (belangrijk ivm hoogte BPM –> dus grofweg zelfde importtarieven). Dus running costs, alsmede dagelijkse bruikbaarheid worden dan wel factoren die grotere rol spelen dan aanschafprijs alleen.
@baklava: Dat is altijd zo’n drog redenatie. Ik heb zelf een 911 turbo en M3 en het interesseert mij wel degelijk.
Lijkt mij een fijne daily. Net als de S modellen van Audi, niet het meest heftige, en als daily gewoon veel beter geschikt.
@dutchdriftking: Eens. Het V8 gebulder lijkt me best vermakelijk maar op den duur toch echt wel irritant of gênant. Een V6 klinkt ook heerlijk en net wat subtieler. Qua prestaties vallen voor mij beiden in de categorie bloedsnel.
@karhengst: Weet je wat gênant is: rondtuffen in een 1.0L ecoblok.
@bmw2coupeeigenaar: Valt wel mee toch, als het de snelle versie is in een Fiesta of Focus? Wanneer je niet meer nodig hebt is het eerder gênant om voor je buren meer geld aan een auto uit te geven.
@karhengst: ik vraag mij echt af wat figuren als jij hier te zoeken hebben.
Ervaring met beide motoren. De V6 is in het dagelijks gebruik een liter of 2-3 zuiniger, afhankelijk van de zware rechtervoet kan het verschil zelfs nog groter worden. De 43 is echt wel meer altagstauchlich. De 63 is gewoon een stuk bruter
Deze 43 is echt een leuke auto, die bliksemsnel reageert op het gasgeven en schakelen. Dat het een 4wiel aangedreven auto is, maakt hem veiliger onder natte omstandigheden en bochtige wegen. Hier kan moeders ook prima een blokje mee rijden naar de supermarkt. Kortom de 63 S is rationeel gezien echt een overbodige versie.
Kaal; 97000 euro , beetje mooi aangekleed 118.000 euro !! Nee ,daar koop ik toch iets mooiers voor.
Heb zelf vorig jaar test gereden in een C43 en dat is echt een heerlijke auto. Het is wellicht jammer dat je qua uiterlijk niet meteen de AMG erin herkent, geen brede schermen en heupen zoals de C63 maar de 6-pitter met 4matic is werkelijk heerlijk. Automaat is supervlot en trekt door tot hoge snelheden in een oogwenk. Jammer eigenlijk dat de C43’s in Nederland al snel richting de prijs van een 2de hands M2 gaan, en veel mensen zodoende de C43 laten staan maar eigenlijk net zo leuk, misschien wel leuker en bovenal veel praktischer.
@ghost: en bovenal klinkt het 100x beter dan een m2.
@nopetrolnofun: 100x? Overdrijven is ook een vak apart. Eigenlijk is het enige verschil dat de C43 ook echt kantelt bij het revven. De m2 heb dat niet.
@ghost: bij het revven?? Dat soort tokkies koopt maar fijn een C63.
@kareljansen: och manneke..
@ghost: Zeker bij een automaat ben je inderdaad een vreselijke stumper als je nutteloos gas staat staan geven.
Ik kan nog steeds niet wennen aan deze uitlaatpijpjes…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).