Ford Puma komt terug, maar niet zoals jij het wil

Auteur: , 47 Reacties

De Puma is dood, leve de Puma.

Ford Puma komt terug, maar niet zoals jij het wil

SUV’s en crossovers zijn toch wel het gezwel van de autoindustrie. Autofabrikanten deinzen er niet voor terug om modelnamen terug te brengen in een uiterst teleurstellende vorm die dan ook niets met het verleden hebben te maken.

Ford doet dit met de Puma. Fantastisch, is de eerste reactie van iedereen. Een nieuwe coupé! Maar nee, de autofabrikant gebruikt de iconische naam voor een nieuwe SUV. Want SUV’s zijn de shit, Ford laat dan ook trots weten dat één op de vijf auto’s die het merk nu verkoopt in Europa een SUV betreft. De verkoop van de hoge hokken is in 2018 met 18 procent gestegen.

De nieuwe Puma moet eind dit jaar op de markt komen en zal gebouwd worden in het Roemeense Craiova. Ford positioneert de SUV tussen de Ecosport en de Kuga. De Puma komt met EcoBoost Hybrid techniek, wat zich vertaalt in een 155 pk benzinemotor, gekoppeld aan een 48-volt accu.

Volgens Ford beschikt de Puma met 456 liter over de grootste bagageruimte in zijn klasse. Fatsoenlijke foto’s zijn er nog niet vrijgegeven. We moeten het voor nu met de wazige plaatjes van de autofabrikant doen.

Ford Puma komt terug, maar niet zoals jij het wil



47 reacties

Als ze wel een coupe hadden uitgebracht, had deze waarschijnlijk amper kunnen verkopen. Een SUV wel. Je kan het allemaal heel vervelend vinden, maar het is een bedrijf dat winst wil maken en mee gaat met trends.
@stfu: maar dan nog, al noem je hem Ford LeFord. Als het een goede auto is, en het segment is retepopulair, dan verkoopt ie toch wel. Dan hadden ze die naam beter kunnen bewaren voor als ze ooit wel iets wilden doen met een mini-Mustang. Indien dit gewoon een opgehoogde Fiesta is, wordt het één van de beste auto’s in het populairste segment. Daar heeft hij geen retro-achtige naam voor nodig die beter voor iets anders gebruikt kan worden.
@720s: de opgehoogte fiesta heet al EcoSport. Weinig eco en helemaal geen sport maar wel het onderstel en interieur van de fiesta. Volgens Dord overigens “een compacte en stoere SUV met innovatieve Ford technologieën”…
@dutch: ja, de opgehoogde Fiesta van ondertussen meer dan tien jaar geleden is de EcoSport. Maar dat was al een onding met die achterdeur (voor het ondertussen optionele reservewiel wat niemand meer kiest) en technologie van tig jaar oud. Ford heeft met de nieuwe Fiesta een goede auto neergezet, maar het is toch echt die hoge instap die het ‘m doet voor de meeste B-segment shoppers. Dus los van hoe je de auto noemt, heeft Ford de potentie om de beste auto uit het populairste segment neer te zetten. En zoals ik al zei, dan maakt het ook niet uit als je hem Ford McFordface noemt. Dus noem hem dan SportKuga of verzin een andere leuke naam. Maar het feit dat de naam Puma nu verspild is is jammer. Want een revival van die auto zou best tof kunnen worden, als tussendoortje, terwijl de (nog) niet nader te noemen baby-SUV voor de winst zorgt.
@720s: Prima, maar gros van de mensen kent de Puma toch niet.
Niet dat iemand anno 2019 écht op een Puma zit te wachten, maar wel jammer. In het licht van dit soort gekte was de revival van de Honda CRX als CR-H helemaal zo gek nog niet…..
@dutchdriftking: Wat bedoel je eigenlijk? Een Honda HR-V, Honda CR-Z of Toyota CH-R? Want van een Honda CR-H, heb ik nog nooit gehoord namelijk…
@utregcity: CRZ natuurlijk. Excuus.
Mijn Puma-hart bloedt. Je zal deze dagen een onvervalste Eclipse rijden en benieuwd zijn naar een nieuwe, dat gevoel een beetje
@gulli:
opletten dat je Puma hart nu niet roest.
@shiva: dat deed de auto zelf al genoeg 😄
@Ford Motor Company; Suv’s zijn niet dé shit. Suv’s zijn gewoon shit.
@cossiekiller: vroeger was het “sex sells” maar tegenwoordig is het “shit sells”. Daarom geen leuke kleine sexy coupetjes meer maar lompe SUV dingen.
Toch wel jammer dat die oude Puma’s er allemaal zo slecht bij staan. Ik vond het altijd wel een leuk ding, zeker die Racing. Aan de andere kant is de Fiesta ST wel altijd de betere allrounder geweest.
@gandini: vrienden van me lopen nog steeds met een kromme rug omdat ik ze achterin heb laten zitten 😂 Dat zal met een Fiesta een stuk minder erg geweest zijn.

Oh ja, en de hoedenplank lazerde er steeds uit, ook niet erg handig 😄 Uiteindelijk opgelost door wat isolatietape rond de pinnetjes te draaien waardoor ze wat strakker in de houders kwamen te zitten.
@gulli: Dat hebben mijn vrienden in in m’n Paseo hebben meegereden :D
@gandini: Fordjes uit die tijd rotten allemaal weg. Vooral op dorpels geloof ik.
@fanboy: Jep, en bij de Puma op de achterschermen. Tot 2000 want toen werd betere roestbescherming (of überhaupt roestbescherming) toegepast
@gandini: de st was het model Fiesta na de Puma. De Puma stond op dezelfde basis als de Fiesta mk4. Daar had je weer een 1600 Sport van, maar de Puma met 1.7 was een stuk potenter.
Ouch! Las vanmorgen ook al ergens dat de subaru brz waarschijnlijk als cross-over/SUV terug komt.
Als kersvers Puma-eigenaar zal ik m’n mening maar voor me houden…vooruit, een opmerking: WAAROM??!? Konden ze echt geen andere naam verzinnen? Wordt een nieuwe 7-zitter straks de T-Ford? Dikke diepe zucht…
@forza: een andere naam verzinnen zou niet zo moelijk moeten zijn, in plaats van Ford Puma noem je het ding gewoon Ford Adidas.
De Puma een iconische naam toeschrijven is nou ook wel wat overdreven. Het wel een goede naam voor een auto en verdiend het niet om een SUV te zijn.
Prima naam. De oude Ford Puma was een leuk autootje, maar totaal niet iconisch of legendarisch zoals de Bronco dat in de VS wel is. Daarnaast is een poema een kat die ook in bergachtige gebieden te vinden is, prima naam dus voor een auto die graag stoer wil overkomen.
@edge: Deze kat is meer die oranje kat van Jan Jans en de Kinderen een dik gedrocht.
@edge: De Puma was misschien niet super populair, maar wel super goed. Wellicht het beste product dat Ford in de 90s heeft gemaakt.
@jochempie: het beste product dat Ford ooit gemaakt heeft was wat mij betreft de eerste generatie Focus.
@mashell: Behalve dat ene detail dat ze zijn vergeten, dat de auto gewoon onder je vandaan rot. 3000 euro afschrijving op een auto van 3000 euro binnen een jaar.
@Jochempie: als ze destijds goed zijn aangepakt tegen de roest zouden ze vandaag nog prima zijn hoor. Er waren zeker issues, als die niet zijn opgelost dan lost het ding inderdaad vanzelf op :)
@davelepeef: Ben nog steeds droevig over het “verlies” van mijn ST170 Estate… Zo’n prachtige alleskunner, weggerot.
@Jochempie: roest is er niet ineens, en je kan er altijd wat aan doen. ~wiseassmodeoff: kan ik me voorstellen. Ik heb een zeer doorsnee grijze 1.6, een ST zou stiekem leuk zijn maar de dingen houden relatief goed hun waarde vast. Dan leuk voor de hobby maar niet als family B wagen.
@davelepeef: Hij was al rot voordat ik hem kocht. Was verstopt onder de wielkastbekleding..
@Jochempie: de puma was zeker populair allee helaas niet zo lang ivm nieuwe komst van de fiesta ( toen )
Ik snap het niet, we moeten allemaal groener, maar fabrikanten blijven van die onnodig hoge misbaksels uitpoepen. Daar zou de politiek eens iets aan moeten doen!
@gebruikersnaam3: zure regen bestaat niet meer en CO2-uitstoot is onbelangrijk. Volgens de autofabrikanten
@gulli: Zure regen is afgenomen door de verplichte toepassing van katalysatoren. Dat hebben we aan de politiek te danken.

Overigens zijn die onnodig hoge misbaksels gewoon het gevolg van de vraag. Dit willen mensen. Een SUVtje met een muesli-motor is het gevolg van de politiek die ingrijpt op het klimaatprobleem, en de consument die zich niet realiseert dat hij een individu is in een zee van individuen. “ach, die ene hoge bak maakt toch niet uit?” Dat denkt iedereen, kut-consument.
@jochempie: Maar we hebben ook allemaal range anxiety als het op EV’s aankomt. En waar laat je die grote accu die we zo nodig in onze elektrische A-, B- of C-segmenter willen? Dan moet je toch de hoogte in, zodat je ze in de bodemplaat kunt verwerken?

Maar goed, volgens mij ben jij stukken meer technisch onderlegd en veel meer op de hoogte van wat er qua techniek en technologie allemaal mogelijk is en gaat worden dan dat ik dat ben, dus als je een manier weet hoe we over een aantal jaar met z’n allen in de elektrische lease-Polo of Golf met 400-500 echte kilometers aan range kunnen zitten ben ik uiteraard een en al oor.
@gebruikersnaam3: je hebt door de vergrijzing steeds meer oudere mensen, die rijden graag die hoge wagens. gezinnen ook want je kunt er een stuk sneller mee over het drempelparcours in de vinex wijk. We zijn allemaal vrij om zelf te kiezen dus kiezen we de auto die we willen. De fabrikanten maken dat waar vraag naar is. Dus steeds meer cross-overs en steeds minder leuke wagens.
Puma is nog geen slechte naam voor een SUVje.
Het lijkt wel een klein ding, zal wel gezichtsbedrog zijn zeker?
Tesla geïnspireerde neus
Ik blijf lekker doorrijden in mijn ’99 Puma: topwagen. Ik kan er nog steeds niet bij dat ik voor 1400 euro een roestvrije 1.7 heb kunnen kopen, onbekend blijft onbemind, maar wel Top Gear Car of the Year!

Zonde dat ze de naam zo willen verneuken met een SUV mumzel.
Hoe dom moet je als bedrijf zijn om niét mee te liften op het succes van SUV’s? Ford zou dom zijn om nu nog met een onpraktische coupe te komen. Dat ze inzetten op een momenteel populair concept toont van inzicht. En als je er bij nadenkt, is zo een hoge SUV gewoon veel beter. Ok, hoger verbruik. Maar ook meer overzicht, laadruimte, veiligheid, betere instap en zitpositie.

Kijk trouwens eens naar auto’s uit de jaren 30-40. Vaak grote wielen, hoge bodemvrijheid en een hogere bouw.
@luxaeterna: ze hadden op z’n minst een nieuwe naam kunnen bedenken.
Als ik het zo zie is er iets niet goed gegaan met het formaat van de foto. 100% formaat in de hoogte, en 60% in de breedte. Lijkt wel alsof de foto samengeperst is
Mmm apart
Vond die oude Puma altijd een auto voor pikeys. Beetje hetzelfde publiek dat in een Opel Manta reed.
Goeie verbetering van ford ik denk dat er wel veel animo voor deze auto is , afwachten op de prijs of is die al bekend? Al met al ik denk dat hij wel goed verkocht gaat worden nu vooral met de nieuwe technologie en de hoeveel pk en koppel, zal het denk ik wel populair gaan worden.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).