• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Deze auto haalde als enige géén vijf sterren bij nieuwe crashtests

Auteur: machielvdd, gepost 16 november 2022 om 18:12 – 22 Reacties

Nee, het is geen Chinese auto.

De EuroNCAP is weer druk bezig geweest met auto’s te pletter rijden in een nieuwe ronde crashtests. De persberichten van fabrikanten die trots melden dat hun auto vijf sterren heeft gehaald stromen binnen. Dat is allemaal hartstikke mooi natuurlijk, maar vijf sterren is tegenwoordig normaal.

Van de zestien nieuwe auto’s die getest zijn door de EuroNCAP haalden er namelijk vijftien de maximale score. Daaronder waren de laatste versie van de Tesla Model S, de Smart #1, de Hyundai Ioniq 6 en de nieuwe Range Rover (Sport). Die zijn allemaal zo veilig als het maar kan.

Chinese nieuwkomers scoorden ook – wederom – goed. Zowel de NIO ET7 als de Wey Coffee 02 harkten gewoon vijf sterren binnen. Bij de NIO mag dat ook wel, want dit is een auto die in de prijsklasse van de Mercedes EQS zit.

Er was maar één auto die er niet in slaagde vijf sterren te scoren en dat was de DS 9. Dat was onder andere te wijten aan het feit dat de DS een “agressieve impact” heeft bij een frontale aanrijding met een andere auto.

Als een auto volgens de huidige maatstaven vier sterren haalt is het alsnog een zeer veilige auto, laat dat even duidelijk zijn. Toch laten de Fransen ergens wat steken vallen, als alle andere auto’s wel vijf sterren halen.

Stellantis lijkt sowieso ietsje achter te lopen als het om veiligheid gaat. De Citroën C5 X en de drieling Astra/308/DS 4 haalden namelijk ook vier sterren in plaats van de gebruikelijke vijf sterren.

Foto’s: EuroNCAP

Ook interessant!

  • Mercedes EQS rijtest: de beste elektrische auto!
    Mercedes EQS rijtest: de beste elektrische auto!
  • Goodyear ElectricDrive GT
    Echt stilte in je elektrische auto met nieuwe Goodyear band?
  • Nieuwe V10 hypercar moet sneller zijn dan Formule 1-auto
    Nieuwe V10 hypercar moet sneller zijn dan Formule 1-auto
  • Gespot - De toekomstige favoriete auto van Nederlanders

Nieuwste artikelen

  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
  • Peugeot komt met meer GTI’s én goed nieuws
  • Audi’s grote verwarring staat binnenkort bij jou voor de deur?
  • James Bond-klassieker wordt van A tot Z opgefrist
FacebookTweetPinLinkedIn

crashtest, ds-automobiles, ds9, euroncap

Vorig bericht: « McLaren promoot dit weekend sigaretten met speciale livery
Volgend bericht: Koop dan: de dikste Jag van Nederland »

Lees Interacties

Reacties

  1. moveyourmind zegt

    16 november 2022 om 18:33

    Stiekem toch een Chinese auto die DS9.

    Tenminste, daar wordt hij gebouwd.

    Maar wel een hele mooie Chinese auto.

    Login om te reageren
    • vetnek zegt

      16 november 2022 om 19:51

      Hahaha, precies dit!

      Login om te reageren
    • awesome zegt

      16 november 2022 om 20:05

      Ik heb echt een allergie voor de DS modellen. Het is net Swarovski, met al die driehoekjes en glinsteringen

      Login om te reageren
  2. Svenska II zegt

    16 november 2022 om 18:48

    Europese meuk …

    Login om te reageren
  3. geelbarrel zegt

    16 november 2022 om 18:55

    Alleen al de airbag waarschuwing op de zonneklep in een aantal talen printen leverde ooit al n ster op…. #korrelzout

    Login om te reageren
    • HelldogBE zegt

      16 november 2022 om 20:13

      Ok, maar doe mij toch maar die extra ster bij een frontale impact. Dit keer gaat het duidelijk niet over geneuzel in de marge.

      Login om te reageren
  4. wimof zegt

    16 november 2022 om 18:59

    Wat ik mij afvraag, wat is de bevoorrading voor Chinese modellen, zijn er invoerders die mega magazijnen bezitten en een dealernet maximaal 30 km uit elkaar?

    Login om te reageren
  5. AudiRS zegt

    16 november 2022 om 19:41

    Wat wordt bedoelt met “agressieve impact”?
    Elke aanrijding is toch een best wel harde onvriendelijke knal?

    Login om te reageren
    • sportabgasanlage zegt

      16 november 2022 om 22:29

      Remassistent is verplicht tegenwoordig. Blijkbaar werkt die in de ds9 minder goed.

      Login om te reageren
    • Gulli zegt

      17 november 2022 om 07:32

      Na de update van de DS9 zegt hij ‘pardon’ nadat hij je heeft aangereden.

      Login om te reageren
  6. e36thuglife zegt

    16 november 2022 om 19:42

    Ja dus hij heb agressive impact bij frontale crash dat betekent toch dat hij de andere waggi naar ze malle moer crasht?? Dus als je in de DS zit dan win je de crash van die andere waggi dat is toch juist goed dan zou hij 6 sterren moeten hebben en eentje extra voor elke KO die hij crasht.

    Login om te reageren
  7. nofxke zegt

    16 november 2022 om 20:27

    Is uit heel de lijst ook het enige niet nieuwe model. Model is gehomologeerd in 2019 of 2020 dacht ik en heeft in tussentijd nog geen update gehad. Alle andere modellen zijn recenter of recenter geüpdatet

    Login om te reageren
  8. Stellantis rules the sky zegt

    16 november 2022 om 20:33

    Dan zal de nieuwe Volvo EX90 wel niet verder gaan komen dan 2 sterren…..

    Login om te reageren
  9. tortuga zegt

    16 november 2022 om 20:43

    Overlaatst was er een frontaal ongeval kort bij mijn woonplaats. Een Mercedes CLA en een Nissan Micra. Van de 4 inzittende was er 1 in levensgevaar en 3 zwaar gewond. Als dat de maatstaven zijn om 5 sterren te krijgen in zo´n toestand. Wil ik echt niet in zo´n DS9 dit voorheen.

    Login om te reageren
    • Robert zegt

      16 november 2022 om 22:13

      @tortuga: F = ½mv², oftewel: snelheid is hier allesbepalend voor de impact van een aanrijding.

      Die EuroNCAP testen worden met 64 km/u [40 mph] uitgevoerd, maar als beide voertuigen met 50 km/u frontaal tegen elkaar aanreden (dus per saldo een impactsnelheid van 100 km/h krijgen te verduren), dan is de snelheid dus al ruim de helft hoger (+36 km/h = +56%), en daarmee wordt de totale impactenergie (1 + 0,56 = 1,56; 1,56² = 2,43) zelfs bijna tweeënhalf keer zo hoog als de ‘grenswaarde’. Ergo: daarmee bezwijken ook de meeste kooiconstructies, falen de kreukelzones en schieten de secundaire veiligheidsvoorzieningen ook te kort.

      Login om te reageren
      • mashell zegt

        17 november 2022 om 06:46

        Daarom dus als er wat mis gaat of bijna mis gaat, altijd remmen. Eerst remmen dan pas uitwijken. Voor veel mensen tegen natuurlijk want die willen door, door, door maar zelfs in de bebouwde kom kan 1 seconde remmen voor jezelf al het verschil maken tussen leven en dood.

        Login om te reageren
      • robicide zegt

        17 november 2022 om 08:37

        “als beide voertuigen met 50 km/u frontaal tegen elkaar aanreden (dus per saldo een impactsnelheid van 100 km/h krijgen te verduren)”
        Dat is onzin, het maakt niet uit of je met 50 km/u tegen een tegenligger met dezelfde snelheid rijdt of tegen een muur die niets meegeeft (zoals ze bij de NCAP tests gebruiken). Krachten in tegengestelde richting heffen elkaar op.
        Mythbusters heeft dit uitgebreid getest met sensoren die de deceleratie meten, zowel tegen een muur als een tegenligger, en het verschil is verwaarloosbaar.
        Tenzij er een groot verschil is in massa natuurlijk. Als jij met 50 km/u in je 108 frontaal op een vrachtwagen klapt die ook 50 rijdt krijg je inderdaad een netto klap van tegen de 100 km/u.

        Login om te reageren
        • sidewalkjoe zegt

          17 november 2022 om 09:23

          De relevante factor bij die Mythbuster test is waarschijnlijk het absorberend vermogen van een chassis van een auto. Relatieve snelheid is wel degelijk relevant en krachten in tegengestelde richting heffen elkaar alleen op in specifieke gevallen zoals in een statische situatie. Dit verhaal maakt natuurkundig dus geen sense

          Login om te reageren
  10. kniesoor zegt

    16 november 2022 om 21:02

    D(at i)S niet zo mooi !

    Login om te reageren
  11. Habanero zegt

    16 november 2022 om 21:11

    Heel vreemd dat een merk dat zich binnen de Stellantis groep als premium’ profileert en zeker niet goedkoop is, zo’n resultaat aflevert. Ik ben ooit naar de DS7 gaan kijken omdat die in de lease-bedrijfsportfolio zat. Reed niet slecht hoor, maar ondanks de stevige prijs very cheap plastic all over, ook langs de buitenzijde. Het was zeker geen Volvo, BMW, Audi of Mercedes.

    Login om te reageren
  12. Tony zegt

    16 november 2022 om 23:34

    De EuroNCaP is naar een examen gaan waar men op voorhand de vragen van kent. Botsingen in het verkeer zijn dikwijls anders. Volvo koopt accidenten op om de zwakke plekken te zoeken.

    Login om te reageren
  13. ozzytrk zegt

    19 november 2022 om 01:34

    Franse rommel. Alleen fashion en glamour bah net wijven auto. Leuk voor de vrouwen

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North