Kies maar: Ferrari 288 GTO of 488 GTB

Auteur: , 83 Reacties

Ferrari's en turbo's. Het blijft lastig. Het liefst hebben we ze atmosferisch. Want hoge toeren.

Achter het stuur van een Ferrari is het net alsof je met je rechtervoet een orkest dirigeert. Ook al zit je in een oude 328 of Mondial, ze klinken nog altijd wonderbaarlijk mooi. Dat een beetje BMW 5 Serie met dieselmotor rondjes om je Italiaanse Pracht rijdt, is niet zo relevant. Een Ferrari is en blijft een raspaard.

Maar in de jaren 80 kwam daar toch verandering in. Aan de ene kant om aan de nogal aparte Italiaanse wetgeving te ontkomen. Auto’s met een cilinderinhoud boven de 2000cc werden zwaarder belast. Dus in plaats van de 2,9 liter V8 uit de 308 GTB, werd er speciaal voor de Italianen een kleinere versie gemaakt: de 208 GTS Turbo. In Nederland hadden we daar geen last van, want auto’s op specifieke punten enorm belasten was toen nog niet een dingetje. Dus kregen wij de atmosferische versie. Echter, met de hier volgende versies waren de turbo’s standaard.

Ferrari 288 GTO:
Eigenlijk is er niets meer mythisch dan een homologatiespecial waarvan de race/rally versie niet of nauwelijks aan competitie heeft gedaan. Toen de 288 GTO klaar was, was Group B rally dat ook. Ferrari heeft veel moeite gedaan om de auto te ontwikkelen, maar er was geen race of rally om deel aan te nemen. Dus werd de GTO enkel als straatauto gebouwd en verkocht in kleine aantallen, slechts 272 stuks. Qua uiterlijk leunde de 288 behoorlijk op de 308, maar de GTO was breder en lager, waardoor ‘ie er véél dikker uit zag.

De motor is een 2.8 8-cilinder waarop twee IHI turbo’s zijn opgeschroefd. Het vermogen ligt op op een gezonde 400pk, waarmee de GTO 304 km/h kon halen. Nog altijd indrukwekkend. De 200 haal je in 15 seconden, ook niet verkeerd. Maar laten we niet vergeten dat dit 32 jaar geleden al een feit was. Het chassis en de motor van de 288 GTO waren de basis voor de iconische F40. Je kunt het slechter treffen. Ja, er was een model tussen de 288 GTO en F40. @dizono informeert je graag verder.

Ferrari 488 GTB:
Jarenlang had de junior met midscheeps geplaatste V8 instapper geen turbo’s nodig. Maar nu de drievingerige strandeend met uitsterven wordt bedreigd, is uitstoot een issue. Ze hebben het een tijdje weten uit te stellen, maar de verkooptoppers (California en dus deze 488) hebben de beschikking over twee turbo’s. De specs zijn om van te smullen, want dankzij de turbo’s is nog meer kracht en koppel voorhanden. Vooral het koppel is een dingetje, dat wordt per versnelling begrensd om de rijsensatie van NA motor na te bootsen. Alleen het geluid is minder dan bij zijn voorganger, maar je kan niet alles hebben. Sowieso, laten we ons er overheen zetten dat het geluid van motoren minder spectaculair is tegenwoordig. Het is dit of een elektromotor

Ferrari 488 GTB

De prestaties zijn bizar te nomen. In plaats van te smijten met getallen gewoon een feitje. De 488 GTB accelereert sneller naar de 300 dan de Ferrari Enzo (!). Bijkomend voordeel: het is ook nog eens een zeer gebruiksvriendelijke auto. Je kunt zo vaak Launch Control gebruiken als je wil, zonder dat de koppeling protesteert. Ook wat waard. En qua uiterlijk zijn de meningen verdeeld, maar ondergetekende kan de grote inlaatopeningen wel waarderen. De 488 is net even wat bruter en stoerder dan de 458 Italia, zonder de basislijnen te verstoren.

Kortom, turbo’s op een Ferrari is niet alleen een noodzakelijk kwaad, het voegt ook daadwerkelijk iets toe. Welke kies jij?



83 reacties

488 GTB graag.
@misterdrogba: Nee johhh, de GTO! Dan verkoop je die over een paar jaar en koop je 5 nieuwe Ferrari’s…
@svenska_aeroplan_ab: Of andere leuke auto’s :D
Duidelijk de 288.
Nog echt echt een machine waarin je mag werken om rond te rijden.
Eentje die je nekharen overijnd doen staan van het heerlijke motorgeluid, het directe weggevoel. Zo’n nieuwe met playstation-stuur en allerlei elektronica is niet zo aan mij besteed geloof ik.
Zeker de 288, de achterkant van de 488 is wel gaaf maar ik kan maar niet wennen aan die voorkant ervan 😟
@Kuifje: Het is vooral de achterkant van de auto wat andere weggebruikers zien als je in een 488 rijdt ;-)
@kuifje: Als je ergens aan hebt kunnen wennen is het wel deze neus, 458..
@kuifje: Ik kan juist niet wennen aan de achterkant. :/
Dat is niet zo moeilijk…. de 288 natuurlijk ! Die nieuwe Ferrari’s vind ik maar niks
Geen twijfel mogelijk, de 288 GTO.
1 van de laatste echte Ferrari’s in mijn ogen.
159
@nidlaobud: Langzaam maar zeker begint dit ook saai te worden…
@hight96: Oké, 166 dan.
@nidlaobud: of de brera?!
Voor mij de 288 GTO. Puur omdat het een auto is waar je nog over praat na ruim 30 jaar. Hij is ook gewoon schitterend. Iets wat we niet kunnen zeggen over de 488 GTB. Een auto die bizar snel is. Maar mist geluid en vooral een eigen gezicht. Plus dat ik maar niet kan wennen aan de luchtinlaten aan de zijkant.
Geen twijfel. Niet eens een klein beetje!
Absoluut de 288 GTO. Eén van mijn favoriete Ferrari’s, samen met de 512 BB.

Vind de 488 qua uiterlijk wel geslaagder dan de 458, met name aan de achterzijde.
Zeker de 288. Heerlijke wagen. De 355 zou ik ook heel graag hebben.
Deze is makkelijk, de 288 GTO, gewoon heel goed en historisch verantwoord, met een unieke identiteit.
De 488GTB zal prima zijn, maar heeft net zoveel historische waarde, als een 348TB, F355 of een 360 Modena.
Geef mij maar een F12, hedendaagse toptechniek en met die heerlijke atmosferische V12 klinkt toch nog altijd het mooist en roept de sfeer van de vroegere Formule 1 auto’s op, die we nu helaas missen.
@grandmasterb: het verbaast me keer op keer dat er zulke reacties komen.. Zelfde als :”ik heb jup en Heineken liggen”, “doe maar hertog”. (hoewel ik het wel met jou eens bent f12 ftw!)
288 GTO, bij de 458/488 vind ik het jammer dat de auto enkele achterlichten heeft, alsof er iets mist, dubbele was misschien fraaier.
Kortom, mooie auto, alleen de 288GTO maakt net wat meer emotie los
Allebei. Tussen de 355 en 458 zat een groot gapend gat van mooie Ferrari’s, maar sinds de 458 zijn ze weer lekker bezig.
De 288 is ongetwijfeld 1 van de meest geile autos ooit gemaakt. Alles klopt aan dat uiterlijk. Geen achterlijk lelijke koplamp’units’ met dat vreselijk verwijfde kermisachtige LED-circus wat die eikels van Audi ons hebben aangedaan, maar mooie prachtige koplampen, die nog mooi wegklappen ook. De daklijnen, het achterraampje. Die achterbumper en zelfs de achterlichten zijn zoveel subtieler dan dat wanstaltige van de 488. Echt waar 1 van de allermooiste autos ever.
@john4545: scherp gezien, de 288 GTO is één van de mooiste auto’s ooit, de mooiste auto uit de jaren ’80 en wellicht de mooiste Ferrari allertijden. Nee, dat net niet, wel de allerdikste Ferrari. Hij is zo bruut maar qua details zo ingetogen.. Mijn favoriete Ferrari. Ik kom er maar voor uit: Jochempie <3 288 GTO.
Ondanks veel kritische opmerkingen over looks en sound vind ik de 488 GTB een fenomenale machine. Rosso Fiorano. Zet hem maar in mijn garage neer.
Heb het idee dat er een X aantal mensen altijd oud kiezen om “apart” te zijn, omdat het een “icoon” is… Kies toch eens met je verstand en durf gewoon 488 te zeggen :)
@TimD: als je “apart” wil zijn roep je iets doms als 159 of 488….
@TimD: Ik zou het niet “apart” noemen. Eerder “er bij willen horen”…

De ene keer wordt een VW afgezeikt omdat iedereen het doet en de andere keer is het ineens het mooiste wat ze ever ooit eeuwig gezien hebben…
@TimD: Niet eens zozeer vanwege “icoon” of “apart”. Maar wat vooral mijn voorkeur is, is het geluid wat de 288 GTO produceert. Daar kan geen Ferrari V8 van laatste 20 jaar tegenop. Het meest wat er nog dichtbij komt, is de F430 Scuderia.
https://youtu.be/ywUMCEJzdwI
@timd: ik denk dat deze mensen (net als ik) een liefde voor klassieke auto’s hebben.
@TimD: Ik weet niet of jij de jaren ’80 zelf bewust hebt meegemaakt?, Ik wel (’69) en dan kun je begrijpen waarom sommige mensen voor de GTO kiezen, of andere oude sportauto’s.
Het racen/rally-en was toen heel anders en voor mij als fan veel leuker dan vandaag de dag.
Als je de race/rally v/d jaren ’80 zelf bewust heb meegemaakt en ook de auto’s kent, is de kans zeker aanwezig dat je voor de GTO kiest. Bij deze!. Dat wil niet zeggen dat ik de 458/88 niks vind maar toch veel minder dan het groep B GTO monster.
xxxxx vraag, volgende vraag…
Liever een 308 GTB Vetroresina, mooier dan dan een 288 en waarschijnlijk ook veel fijner voor dagelijks gebruik. En het roest niet :)
@dizono: bij voorkeur als onderstaande, wit, rallypreparatie met extra lampen en Stratos-wielen. Jummie.

http://www.carbuildindex.com/wp-content/uploads/2013/09/1101.png
@Dizono: Ik mis de Pioneer livery..
@Dizono: Mocht je je ooit in de buurt van Lausanne Zwitserland bevinden, Donati in Vevey. Die heeft er 2 staan, geprepareerd en al. Hij rijdt zelf rally’s met zo’n ding en houdt er een bij voor een collega. Snoepwinkeltje hoor!
488 Graag
Mag ik niet gewoon een 488 GTO??
En dan zeggen ze dat domme vragen niet bestaan. Gniffel
De 488 lijkt me de completere auto om te hebben, maar stel je eens voor dat je de kans krijgt om de 288 GTO te rijden… Dat zou ik nooit laten liggen!!
Ik snap die liefde voor het goude oude zeker wel, maar iets in mij zegt gelijk 488. Wat vind ik dat een geweldig mooi apparaat!
Sowieso de 288. Ik vind de 488 maar niks.
Uiteraard de legendarische 288. Wat een vraag zelfs. Ben geen heel grote fan van de 488. Alles wat zo mooi was aan de 458 hebben ze veranderd.
Overigens, als ik een 488 GTB zou mogen hebben, no disrespect, maar ik zou ‘m direct inruilen op een 458 Speciale.
@jochempie: En dan het liefst de Aperta!
Zonder twijfel de 288 GTO, één van de auto’s die al zolang ik me kan herinneren een enorme indruk op me maakt. Alles klopt gewoon aan dat design. Van de 488 GTB kan dat zeker niet gezegd worden vind ik, op het vlak van design een dieptepunt in de laatste jaren van Ferrari.
Een no-brainer dit; zonder twijfel de 288! Wat een heerlijk apparaat is dat, misschien nog wel gaver dan een F40..
De 288 GTO.
Alleen is deze nooit voor Group B Rally’s ontwikkeld, maar voor Group B circuitraces. Due categorie kwam nooit van de grond, waardoor de 288 GTO nooit geraced heeft.
Porsche’s 959/961 is net zo’n model waarvan iedereen denkt dat het een rallyauto is.
@carmasterr: of ‘ie ervoor ontwikkeld is of niet, ze gebruikten hem er in elk geval wél voor:

http://www.sportscardigest.com/wp-content/uploads/2008/05/052908-1243-porschecele5.jpg
@stalensnuitje:

Dakar staat los van Group B.
De eerste Dakar 959’s hadden zelfs een 911 chassisnummer omdat ze niet gehomomologeerd waren. Dat is dus een heel ander project.
De 961 circuit racer had hetzelfde probleem op Le Mans, waardoor ie als prototyoe meedeed.
@carmasterr: Dat klopt, ik doelde meer op je opmerking dat de 959 geen rallyauto was. Alleen een ander soort dus ;)
@stalensnuitje:

Daar had ik inderdaad wat specifieker moeten zijn.
Geen Group B rally auto dus.
Toch maar die Enzo
@phaeton: Die kan je niet kiezen … de 288 of 488 ;)
@murica: ”De 488 GTB accelereert sneller naar de 300 dan de Ferrari Enzo (!)”
Desondanks…..
Ik denk dat de kinderen hier op Autoblog niet eens een idee hebben wat de waarde is van een 288GTO. En dat is nog zelfs meer dan een F40. Je kunt zelfs 2 F40’s kopen voor 1 288. Het begint rond de 2.5 miljoen, maar ze zijn er nog wel duurder. Komt omdat ver zo weinig van gebouwd zijn. Toen ik 6 was gingen we naar Italië, en kreeg ik een rode 288GTO schaal 1:18. Dat vergeet je nooit meer.
F12 Berlinetta for me 😊
De 288 zeker. In 1985 zelf in nee mogen rijden !
Foutje… In mee mogen rijden …😉
Zonder twijfel zou ik gaan voor de 288 GTO!
288 GTO.
Absoluut de 288 GTO rijplezier en echt werken. Daarnaast is de 288 een investering die de potentie heeft meer waard te worden. Op de 488 GTB schrijf je alleen maar af!
Mijn grootvader was lid van Touring-wegenhulp (Belgische pechverhelpingsdienst). Ik heb nog steeds het krantenknipsel uit hun maandkrantje van deze 288 GTO. Toen nog zwart-wit. Begin jaren ’80.
Prachtige auto vind ik het, maar met de huidige “absurde” waarden onbetaalbaar.
Dus een 488 (liefst een gele) GTB voor mij….
Mooi spul hoor. Vooral de 488 is door minieme aanpassingen zoveel mooier dan de 458 waar hij natuurlijk veel op steunt. Helemaal gaaf.
288 all the way. Kracht in een hele mooie vorm
De 288. En de 488 als daily driver.
By far de GTO!! Meesterlijk design en uniek!!
Als ik altijd een trouwe ferrari v8-koper zou wezen, en nu weer in de markt zou wezen voor een ferrari , zou ik die mooi laten staan en voor de N/A v10 van de Huracan gaan. De 458 heb ik altijd een geweldige auto gevonden maar nu de opvolger turbo’s heeft is het net niks.
288gto!!!
Een 360 Modena met handbak lijkt mij best lekker, helemaal omdat de Ferrari’s van nu volgens mij helemaal niet met handbak te krijgen zijn.
Maar als ik tussen deze 2 moest kiezen dan de 488, wat een fraaie wagen!
Knappe auto die 488, maar het antwoord is voor mij een absolute no-brainer:

288 GTO

Briljante prachtige droomwagen.
Die 288 GTO kan je tenminste als je ballen hebt nog een keer helemaal intrappen op een landweggetje. 488 geniale wagen maar naar mijn idee gewoon te snel om écht van te genieten.
250GTO, 250GT SWB, Testarossa (1984) 288GTO, 288gto evoluzione, F40. Klaar
488 GTB
Zou direct 288 willen roepen. Maar als je even verder nadenkt… Een 488 is veel betrouwbaarder, sneller en veel beter afgewerkt. Dus als ik moest kiezen, toch een 488. Zou er tenslotte graag elke week eens van genieten. Niet onder de stolp zetten!
“Maar nu de drievingerige strandeend met uitsterven….” Gewoon geniaal :-)
De auto van de poster boven PeugeotGTI’s bed natuurlijk. Hint: ik ben een ouwe lul.
GTO zonder twijfel.
Lastige vraag. DE 288 GTO staat al heel lang in mijn lijstje van topwagens en top-Ferrari’s. Maar de rijdbaarheid van de 488 met het geweldige Turbo-geweld, een acceleratie waar de Porsche 991 turbo-Turbo met 4wd fors moeite mee heeft en een briljant rijgedrag, in alle comfort en veiligheid, dan wordt het toch de 488. Nee de GTO, ehh, toch de 488. Ehh…… Ja, 488. Of toch…….
De 488 natuurlijk
De GTO is echt pure porno op wielen.
Misschien mede door een hoog jeugdsentiment, maar blijf het een fascinerend ontwerp vinden.
Lang getwijfeld over F40 of GTO, maar GTO duidelijk gewonnen door uiterlijk met dikkere spierballen en hoger ‘fuck you’-gehalte.
Na de 550/456 is er niks goeds meer uit Maranello gekomen. Niks MOOIS in elk geval. zelfs die voorgenoemde type’s zijn verkracht door gruwelijke facelifts.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).