Deze 18 auto’s brachten dit weekend miljoenen op

Auteur: , 75 Reacties

Het jaarlijkse rijkenfeestje genaamd Pebble Beach zit er weer op. Welke auto's brachten op de traditionele veilingen de meeste centjes op?

Deze auto's brachten dit weekend miljoenen op

Gooding, RM Sotheby’s en Mecum hebben stuk voor stuk auto’s voor enorme bedragen verkocht afgelopen weekend. Van een knappende klassiekerbubbel is vooralsnog geen sprake, want ook dit jaar waren het weer de oude Ferrari’s, Jaguars en Alfa’s die voor ongekende bedragen overgingen van eigenaar. Meer over die Alfa 8C 2900B check je trouwens hier. Ook schreven we al over de Ferrari 166 en de Shelby Cobra. In casu gaat het om het allereerste exemplaar ooit. De veilingresultaten van vorig jaar vind je daar.

We sorteerden per veilinghuis de zes grootste klappers voor je, inclusief het bedrag en de bijbehorende foto. Vergeet het slabbetje niet om te knopen!

Goodingco

1959 Ferrari 250 GT LWB California Spider Competizione $18,150,000

California Spyder

1960 Ferrari 250 GT SWB Berlinetta Competizione $13,500,000

250 GT

1933 Alfa Romeo 8C 2300 Monza $11,990,000

8C 2300

1932 Bugatti Type 55 Roadster $10,400,000

Type 55

1950 Ferrari 166 MM Berlinetta $5,445,000

166

1979 Porsche 935 $4,840,000

935

Mecum

2014 Ferrari LaFerrari $4,700,000

LaFerrari

1966 FORD GT40 MKI $4,400,000

GT40

2003 Ferrari Enzo $3,000,000

Enzo

2014 McLaren P1 $1,850,000

McLaren P1

2011 FERRARI 599 SA APERTA $1,050,000

Aperta

2005 PORSCHE CARRERA GT $1,050,000

Carrera GT

RM Sotheby’s

1955 Jaguar D-Type $21,700,000

D-Type

1939 Alfa Romeo 8C 2900B Lungo Spider by Touring $19,800,000

Alfa

1962 Shelby 260 Cobra “CSX 2000” $13,750,000

Cobra

1956 Ferrari 250 GT Berlinetta Competizione ‘Tour de France’ by Scaglietti $5,720,000

TdF

1955 Ferrari 750 Monza Spider by Scaglietti $5,200,000

Monza

2005 Maserati MC12 $1,430,000

MC12



75 reacties

Ik had mijn Volvo 480 daar aan moeten bieden zie ik al
Wat is er zo speciaal aan die Laferrari?
Is toch enorm veel geld voor een Laferrari?
@Dimglor: clear carbon body?
@jjroorda: nee is gewoon matzwart
@daanwesselink: vraag/aanbod
@dimglor: er zijn blijkbaar veel mensen die zo’n ding willen. En die mensen hebben veel geld zo te zien.
@lambo4all: Dat valt in beide gevallen wel mee. Het zijn maar 18 auto’s waar je dus maximaal maar 18 kopers voor nodig hebt. Oftwel: slechts een paar auto’s voor een paar mensen.
Totale waarde circa 147,7 miljoen euro en gemiddeld 8,2 miljoen euro per stuk (dat zijn bedragen die in mijn ogen wel indrukwekkend zijn).
@Dimglor: Het zal wel een van de weinige, of misschien zelfs de enige zijn die af-fabriek met matzwarte lak geleverd is. Verder heb je dan gewoon de standaard dingen als lage productieaantallen, het feit dat er Ferrari op staat en het feit dat het op dit moment (objectief gezien) het beste is wat Ferrari ooit heeft gemaakt. Geloof maar dat er genoeg mensen met een LaFerrari zijn die hem bewust niet of weinig rijden, in de hoop er over een jaar of 20 een miljoentje of 10 voor te kunnen vangen.
@Edge: inderdaad, en dat is jammer. Liever een Rowan Atkinson doen, er 80’000km mee rijden, twee maal (hard) crashen en er dan tien maal meer voor cashen dan je er 17 jaar geleden voor betaalde….
@dimglor: dat als je n nieuwe laferrari wil kopen je al 5 ferraris in de garage moet hebben staan. Dus mensen die dat niet hebben betalen topdollar om er eentje te hebben.
@matthijsb: Als de koper indertijd 5 nieuwe Ferraris gekocht had en dan een nieuwe LaF besteld had kwam hij goedkoper uit als nu met dit “tweedehandsje” :)
@Dimglor: 1 van de 3 geleverd in Nero DS Opaco.
@dimglor: er zijn slechts 3 in deze kleur geleverd
@dimglor: hij is gewoon matt zwart maar goed..
1956 Ferrari 250 GT Berlinetta Competizione ‘Tour de France’ by Scaglietti, potverdikke wat een prachtige auto zeg!!
En die P1, potverdikke wat een wanstaltige kleurencombi zeg… 1 van de 3 HyperHybridcars en doet nog niet de helft van een LaFerrari. Had ik niet verwacht eerlijk gezegd.
@E34M5Touring:
Er is ook een Cord geveild ;-)
http://www.goodingco.com/vehicle/1937-cord-812-sc-phaeton-5/
@Rob: 269k, estimate niet eens gehaald. Leuk voor de koper! Wat een schoonheid zo zeg. Wit kan ie prima hebben!!
Jezus Christus!!
Man man man, wat een geld! Maar wat een heerlijke wagens!
Er zitten toch wel weer een hoop pareltjes tussen maar godallemaggies, wat een geld weer zeg.
LaFerrari duurder dan een enzo whatt ??
@damians: ligt iets lekkerder op het netvlies.
Laten we eerlijk zijn, de Enzo is mooi maar niet zo mooi/iconisch als de F40 of de LaFerrari.
@awesome: de enzo is helemaal niet mooi en dan ben ik eerlijk. Hoekige niet-kloppende auto, misschien wel de lelijkste Ferrari ooit
Die Ferrari 250 gt, wat blijft dat toch een plaatje
Schitterende auto’s, voor mensen die helaas iets te veel geld hebben.
Die lui bepalen de waarde van kunst ..
@lincoln: die lui bepalen de waarde van een hype.
@lekbak:
Hype, hype…, Pebble Beach (en alles wat daarbij hoort) is denk ik wel het meest prestigieuze auto-event in de wereld. Al jaren. Trekt de meest gefortuneerde autoverzamelers van over de gehele wereld. Beroemde racers lopen er rond (Sir Jackie Stewart, Sir Stirling Moss bijv.). Het meest unieke spul staat er op de golfbaan. De meest spectaculaire wagens worden geveild. Zoiets passeert de revue bijvoorbeeld:
http://www.goodingco.com/vehicle/1960-abarth-1000-bialbero-record-car-la-principessa/

Ik het niet zo vreemd dat in zo’n omgeving prijzen door het dak heen knallen. Vorig jaar haalde Gooding alleen al een resultaat van een kleine 130 miljoen…. En dit weekend ging een Volkswagen Beetle voor 70k weg. Een Citroen SM voor 100k. Een FIAT 600 Jolly voor 120k. Het is bizar, of het een hype is? Pebble Beach is altijd extreem geweest, zal het voorlopig ook wel blijven….
@Rob: ik heb het niet zozeer over pebble beach zelf, en ook niet over auto’s die een paar ton opbrengen. Vooral die gehypede Ferrari’s en andere miljoenenwagens snap ik niet. Puur vanwege de badge brengt zoiets tientallen miljoenen op. Geschiedenis maakt het wel duurder maar onbekendere racers uit die tijd heb je voor tien procent van wat je voor een Ferrari betaald.
@lekbak: weleens gehoord van vraag en aanbod?
Waarom een laferrari als je voor 1/3e van de prijs een MC12 kan hebben? Wat een prachtbak is dat zeg.
Wat een geld voor die Shelby! Maar ook de enige waar je gewoon mee naar de Mac kunt, iedereen denkt dat het een goedkope kitcar is.
@mashell: Is omdat dit de eerste Cobra ooit gemaakt is.
Die Ferrari 166mm vind ik er eerlijk gezegd meer kitcar uitzien, wat een gedrocht!
@mashell: Het is ook een goedkope kitcar.. Mooi verwoord en ergens ook waar natuurlijk. Je moet wel echt op historie geilen etc wil je daar”al heb je miljarden” aan uitgeven. Wel leuke lijst!
Toch apart. In elke test die ik tot nu toe gezien heb van de Hypercar Holy Trinity P1, 918 Spyder & LaFerrari komt de LaF toch altijd het minst uit de test. Persoonlijk vind ik hem ook niet zo mooi als een P1. En toch levert de LaF veel meer geld op tijdens een veiling.
@kilum: Maar wat is het minst? Uit een Top Gear test volgde dat de LaF juist hun eerste keus was. Niet omdat die het beste was, maar omdat die het lekkerst reed en het meeste plezier bood.

Ik denk dat de keuze voor een van de 3 hypercar’s dan ook subjectief is.
@berlinetta: Wij zouden het wel weten he?
@viezefreddyw: Zeker, dat raspaardje uit Maranello. Maakt niet uit of die wel of niet de sneltste is. Die prestaties haal ik er toch nooit uit. Jij misschien wel na een tijdje oefenen met je F430 ;)
@berlinetta: Nou, die F430 Spider is al een flink stuk wennen voor mij. En dan hebben we het over ‘maar’ 489PK. Tegenwoordig is dat een peulenschil in vergelijking met wat er nu uit Maranello, Woking, Sant’Agata Bolognese, Stuttgart etc komt. Het is totaal niet te onderschatten wat zo’n ding allemaal kan en hoe hard het gaat. Ik kan het me daarom ook niet voorstellen hoe het moet zijn om in een 488 GTB, F12Berlinetta of een hypercar zoals de LaFerrari te rijden.
@viezefreddyw: Ik kan me goed voorstellen dat het hard gaat. Eigenlijk is het ook absurd dat de huidige supercars zoveel vermogen mee krijgen. 490 is al absurd veel.

Heb zelf helaas nog geen ervaring met zulke auto’s. Iets snellers dan een Porsche Boxster S heb ik nog niet gereden. Wel eens meereden in een Jag XKR. Die was snel, maar die 420 pk moesten ook heel wat kilo’s meezeulen. Verder wel nog eens zelf gereden in een Touareg V10, maar die viel me redelijk tegen.
@berlinetta: 490PK is ook veel, van 0 naar 100 in vier tellen gaat ook hard en een topsnelheid van 315 km/u is ook gewoon hoog. Alleen in de supercarwereld heeft het zich elke keer weer bewezen dat meer ook beter is of schijnt te zijn… Alleen ik kan me dat niet voorstellen. Mij gaat het meer om de beleving die ik van een auto meekrijg, de sensatie. En ik kan je vertellen dat je aardig wat beleving en sensatie meekrijgt tijdens het rijden van zo’n F430. Het geluid is fenomenaal, zeker in tunnels. Hoe hoger je in de toeren komt hoe harder het pijn doet aan je oren, zeker met dak open. De F1-bak is niet de allerbeste maar geeft je harde klappen in je rug tijdens het opschakelen terwijl je bij het terugschakelen een erg lekker geluid uit je vier pijpen hoort komen. Opschakelen hoeft trouwens niet zo snel, de toerenbegrenzer grijpt pas in bij net geen 8.500 TPM. Kippenvel als ik er aan denk trouwens…

Hiervoor had ik ook niet al te snelle auto’s gereden en hebben er ook niet veel snelle auto’s op de oprit gestaan. De F430 is ook onze eerste ‘supercar’ en dus ook onze eerste Ferrari. Het rijden ermee is dan ook een ontzettend feestje. Ik zit doordeweeks elke dag te duimen dat het in het weekend mooi weer is zodat ik weer een blokje om kan. Wat ik ook erg tof zou vinden is dat er weer een Autoblog-meeting komt zoals vorig jaar in geloof ik Boxtel het geval was. Kon ik niet bij zijn maar mocht dit weer eens georganiseerd worden kom ik zeker langs met de F430.
@viezefreddyw: Je verhaal alleen al maakt mij enthousiast!
@viezefreddyw: Gaaf man, geniet van je aankoop. Heb nooit een 430 gereden, wel een keer een lang weekend met een 458 op pad geweest en de California T een dag onder mn gat gehad. Het blijft iets bijzonders, zo’n steigerend paard uit Maranello… Kan geen Porsche tegenop qua beleving. Heel veel plezier ermee, ik voel een gezonde jaloezie! ;)
@racerx: De 458 vind ik dan weer de mooiste moderne Ferrari, zeker qua design. Dat ding was echt een flinke stap vooruit, erg goed ding is dat. Alleen jammer van de dubbele koppeling. Ja ik weet het, het is veel sneller, maar… De charme van de 430 is, als je het mij vraagt, de versnellingsbak ten opzichte van de 458. Gewoon een gerobotiseerde handbak, geen dubbele koppeling etc. De klappen die hij je geeft tijdens het accelereren is ongekend. Maar goed, als ik mocht kiezen werd het wel een 458 Spider maar die zijn momenteel nog flink buiten het budget.

Wij hadden uiteindelijk de keuze gemaakt tussen dus de 430 Spider en een California uit 2011. Los van het feit dat de California ruim 30.000 euries duurder was, gaf hij ons minder het ‘Ferrari-gevoel’. Meer gericht op comfort dan op pure sensatie. En dat is wel wat we zochten, vandaar de keus voor de 430 Spider. Ook vinden we hem qua design een mooiere auto.
@viezefreddyw: Enige juiste keuze wat mij betreft. Los van het feit dat ik de eerste Cali erg lelijk vond, is een 430 veel meer ‘supercar’. Puik ding!
@kilum: minst snel maybe. Gezien hoe hard dat gaat? Wat doe je daar op straat mee?
waar blijft die pebble beach gallery dan?
@esprit84:
Heb je ff?
https://www.youtube.com/watch?v=4O9VweDzThg
@Rob: die gaat in een klein window aan de rest van mn werkdag! thanks
@esprit84: en het bezoekverslag?
Opvallend dat de jonge auto’s zoveel opbrengen. Zie de Ferrari’s. Beleggen in auto’s heeft steeds minder met de leeftijd ervan te maken. Of dat goed nieuws is?
@Forza:
Meer met vergrijzing en jong nieuw geld denk ik zo.
De belangstelling voor een DS zal, door de vergrijzing misschien afnemen, veel jongeren hebben er niets mee, en dat die Ferrari’s veel opbrengen, geloof me, als de rente gaat stijgen zullen ook hier klappen vallen, of er weer een crisis toe zal slaan.
Het is overigens leuk om te zien dat de super rijken eigenlijk ook gewone kudde dieren zijn !
Voor mij trouwens de Dick Barbour Le Mans Porsha 935, heeft ooit ene Paul Newman de 24 uur mee gereden, toen de Hawaiian Tropic girls nog over de grid paradeerden.
En ik heb iets met deze wagen, vind de livery en kleurstelling mooi , ben altijd weg geweest van deze wagen en kost wisselgeld vergeleken bij de andere occasion-toppertjes !
@desjonnies: ik sta best te kijken van die 935 eigenlijk. Is het een “bijzondere” 935 of zijn die dingen allemaal zo duur?
@davelepeef:
Het feit dat het een bekende en geregistreerde racewagen is, die in de boeken voorkomt en daarbovenop nog eens door een beroemde filmster in de 24 uur van Le Mans heeft gereden, zullen hem een pak duurder maken dan een andere 935.
http://image1.redbull.com/rbcom/010/2015-04-12/1331716524314_3/0010/1/1500/1000/3/hollywood-movie-legend-paul-newman-raced-the-le-mans-24-hours-race-in-1979.jpg
@Forza: Productieaantallen zijn natuurlijk van invloed. Wagens als de P1 en LaFerrari zijn niet van die “massaproductiesupercars” zoals bijvoorbeeld een 650S of 488 dat wel is. Daarnaast is het ook een kwestie van speculeren. Wagens als zo’n Enzo, Carrera GT, MC12 Corsa, LaFerrari en P1 zullen over een jaar of 20-30 herinnerd worden als het beste wat je destijds kunt kopen. Kijk wat een Ferrari F40 of McLaren F1 vroeger nieuw kostte (eventueel met inflatiecorrectie) en wat ze nu doen.
@Edge: een F40 is zo overdreven duur nog niet, niet vergelijkbaar met een F1 in elk geval. Zijn er plenty van gebouwd.
De klassieke Italianen blijven toch het mooist in mijn ogen. De Porsche is gewoon gaaf omdat ie zo extreem is, maar mooi kan ik hem niet noemen. De Shelby vind ik een icoon, maar hij ziet er niet per se exclusief uit vind ik. En de D-type? Ik ben niet echt fan van oude Jaguars. Vind het de lelijkste uit dit rijtje.
Allemaal leuk en aardig maar die bedragen gaan echt nergens meer over
Pebble Beach is gewoon te absurd voor woorden. De veilingresultaten zijn extreem, maar het Concours is zowaar nog extremer. Alleen al een kleine 30 (!) Delahaye’s aanwezig!

Rijke lui feestje? 100%, maar jongens wat een mooi spul. Hoeveel je ook van auto’s denkt te weten, daar kom je altijd spul tegen waar je nog nooit van gehoord hebt…. En dan ga ik nu het drie uur durende verslag kijken….
Die P1 in deze outfit: zum kotsen!

Dibs op de CarreraGT, wat een gruwelijk mooi ding, helemaal zo in het zwart!
Zo te zien was het weer een Ferrari feestje daar. Gekke bedragen!
Ik zag een filmpje van dit evenement, maar zoiets bizars heb ik nog nooit gezien. 6 bugatti’s naast elkaar en elke speciale versie van de super cars die er maar zijn.
De Porsche 935 graag!
Als ik de keuze had dan voor mij de tdf
Weten we meteen weer wie de echte premium fabrikanten zijn.
De goedkoopste vind ik persoonlijk de lekkerste!
Stuk voor stuk pareltjes. Die groene p1 wat toch van een bekende acteur ofzo?
Raar misschien, maar van deze wagens zou ik die SA Aperta het liefst willen hebben. Altijd al een gave auto gevonden.
Hoewel ik de Ferrari’s mooi vindt is de LaFerrari flink overrated. Zou meer als de P1 geprijsd moeten zijn. Zo jong en al zoveel waard, dat is veel te vroeg. Maar goed, het is wat de gek ervoor geeft. Wel mooie auto’s zeg
Doe mij die AR 8C 2900B maar. Pure klasse en stijl.
Rustig cruisen op zondag door de polder of toch op zaterdag de boodschappen doen in het dorp.
Als je zo veel stijl hebt dat je zo’n auto koopt, mag je er mee pronken. :-)
ik vraag me af wanneer de bubbel gaat klappen. wat een bedragen…
Toch wel bijzonder dat het merendeel Italiaanse modellen zijn, maar het verbaasd me niet. Zitten pareltjes tussen!
AUTOBLOG: Willen jullie dit soort lijstjes in vervolg anders maken??

Willen jullie met nieuwe lijstje een klein beetje aanpassen? Zet het duurste, mooiste, gekste, weet ik veel wat, auto onderaan in de lijst:
En dan natuurlijk de minst duurste, mooiste, gekste en weet ik veel wat, bovenaan de lijst?

Vind wel leuk om verrast te worden, niet om gelijk de nummer 1 te zien..

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).