Deze bedrijfswagens werden het meest geëxporteerd [2015]

Auteur: , 15 Reacties

Welke van onze bedrijfs-occasions vinden gretig aftrek in het buitenland?

Transporter

Laten we beginnen met het feit dat de export van gebruikte bedrijfsauto’s in 2015 wederom daalde, ditmaal met maar liefst 23,4%. Er werden 35.943 bedrijfsauto’s geëxporteerd, bijna 11.000 minder dan in 2014. Daarmee zet de sinds 2013 dalende trend zich verder voort. Deze daling komt voor een groot deel voor rekening van Oekraïne, zo claimt VWE (bij circa 40% van alle exporten vanuit Nederland is het land van bestemming bekend). Tot en met 2014 was Oekraïne altijd de belangrijkste exportbestemming voor bedrijfsauto’s. In 2014 ging zelfs meer dan 30% van de bedrijfsauto’s naar dat land, maar in 2015 was hier nog maar een kwart van over. Naast de onrustige situatie in dat land zijn ook de regelmatig veranderende importregelingen hiervan een oorzaak.

De export naar Polen groeide echter, dit werd in 2015 de belangrijkste exportbestemming voor Nederlandse bedrijfsauto’s. Export naar Roemenië, Servië en Bulgarije groeide eveneens. Een opkomende markt is Sierra Leone; export naar dit Afrikaanse land verdrievoudigde tot 0,8% van de totale export. Er werd juist minder geëxporteerd naar Nigeria, Moldavië, Libië en Litouwen.

Maar om welke modellen gaat het? Vooral de export van kleine bestelauto’s als de VW Caddy, Renault Kangoo, Citroën Berlingo, Peugeot Partner en Opel Combo nam sterk af. De VW Caddy bereikte als enige kleine bestelauto in 2015 nog de top 10. De export bleef het meeste op peil bij de grote Iveco Daily en Mercedes Sprinter. De Hyundai H 200 (+7,7%), Citroën Jumper (+4,9%) en Opel Movano (+8,9%) namen in aantallen zelfs toe. Van de in 2014 geïntroduceerde elektrische Nissan E-nv200 zijn er afgelopen jaar al 50 exemplaren geëxporteerd.

Model
Aantal exports
Groei 2015
Volkswagen Transporter3.513-25,2%
Mercedes-Benz Sprinter3.125-3,6%
Ford Transit2.877-10,6%
Mercedes-Benz Vito2.010-27,8%
Opel Vivaro1.587-27,2%
Volkswagen Caddy1.576-48,4%
Renault Trafic1.228-31,2%
Renault Master1.048-7,9%
Iveco Daily1.021-2,9%
Toyota Hi-ace865-10,8%

Image-credit: Transporter Matt Edition, gespot door @mastemaker



15 reacties

Ik ben benieuwd hoeveel van die wagens geexporteerd worden door die bedrijven die je blijven bestoken met brieven, e-mails en telefoontjes of ze alsjeblieft de bedrijfswagen(s) mogen overkopen.
Is dit inclusief of exclusief de illegale nachtexport naar Polen?
Sidenote: Voor de Poolse export gaat het wss vooral om busjes die in NL blijven maar op Pools kenteken worden gezet. Dat fenomeen zag ik ook vaak bij klanten van me toen ik nog achter de balie stond bij mijn werkgever.
@jrsmoke: maar mag je daar als Nederlandse werknemer in Nederland mee rijden? Nee toch?
@timobac: Meesten stonden ( dan spreek ik over 2 jaar terug) niet in Nederland ingeschreven.

Toen ik laatst een keer op de zaak was zag ik een oude bekende en die had nu dan wel NL kenteken en een woning hier, maar zover ik weet gebeurd het nog regelmatig.

In Polen betaal je de wegenbelasting via extra accijns in de brandstof, dus op die manier rijden ze hier voordeliger.
En hoeveel procent gaat er naar ISIS?
@mikkeloentje: Facepalm. ISIS in bedrijfwagens? Die rijden Toyota en Nissan. Gekregen van grote vriend Saudi Arabië.
@hollandsemarokkaan: Wat dacht je van toyota zelf?
@clarkson: haha dat zou pas een schandaal zijn.
@hollandsemarokkaan: Hoe denk jij dan dat ze aan al die nieuwe landcruisers komen?
@clarkson: Ik dacht echt dat ze die kregen van landen die ISIS steunen zoals Saudi Arabië.
@hollandsemarokkaan: Ik geloof je meteen, dat is nou de kracht van een naam èh!
@hollandsemarokkaan:

Denk je echt dat die leden met een inferieure Volkswagen gaan rijden?!
Grappig om zo je foto tegen te komen ✌🏻

De Toyota Hiace zal binnenkort uit het lijstje zijn verdwenen, dan zijn ze allemaal uit NL weg!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).