Welke historische Opel modelnaam moet terugkomen?

Auteur: , 46 Reacties

Opel timmert tegenwoordig hard aan de weg om het merkimago dat New Kids met de groene Manta heeft neergezet van tafel te vegen. En laten we eerlijk zijn, naast Claudia Schiffer 'Oh' laten zeggen is er geen betere manier om dat te doen dan door een illustere modelnaam af te stoffen.

Gisteren sijpelde nieuws door dat Opel in maart naar de jaarlijkse autoshow van Genève komt en een nieuwe GT meeneemt. Inmiddels is de originele GT een echte klassieker geworden. Oorspronkelijk had niemand minder dan Bizzarrini de opdracht gekregen een ontwerp te maken voor wat uiteindelijk de GT moest worden, maar Opel koos toen puntje bij paaltje kwam toch voor een design uit eigen huis. Fun fact: de jongens van Bizzarrini brachten vervolgens alsnog hun design op de markt als Bizzarrini 1900 GT Europa en mocht je die op plaatjes vergelijken met de GT zie je toch wel de nodige gelijkenissen. Geïntroduceerd in 1968 als ‘de Europese Corvette’ was de GT een sympathieke sportwagen voor mensen zonder jaknikker in de achtertuin. Hoewel de kleine sportieve Opel er met een beetje goede wil ook uitzag als een te heet gewassen Corvette was de basis nog bescheidener, daarvoor diende namelijk de Opel Kadett B. Onder de kap lag een vierpitter van 1100 of 1900 cc die gelukkig wel het vermogen naar de juiste wielen stuurde. Lekker driften over rotondes dus…of hadden ze die toen nog niet?

Na een relatief korte productierun van 4 jaar en iets meer dan 100.000 exemplaren was het in 1973 gedaan met de GT. Het idee van relatief betaalbare coupé’s in het Opel gamma bleef in de tussentijd echter leven in auto’s als de eerdergenoemde Manta, maar ook de Monza en dat uitgesproken exponent van de jaren ’90, de Calibra. Mijn neef had er een totdat de versnellingsbak explodeerde.

Dit kleurrijke intermezzo mondde in 2007 uit in de nieuwe GT. Destijds fungeerde deze min of meer als de opvolger van de Opel Speedster, hoewel het een heel andere auto was daar de Speedster natuurlijk stiekem een Lotus Elise was. De tweede GT was gebaseerd op de Pontiac Solstice en eigenlijk nog meer op diens Saturn zusje, de Saturn Sky.

Anno 2016 acht Opel de tijd rijp voor een nieuwe GT en daarvan hebben we nu de eerste teasers te pakken. Zie een video met een grijze man met een soort rood Terminator-oog en een hip design plaatje met uitgelopen stiften. Wat Opel ons uiteindelijk voorschotelt gaan we later dit jaar zien in Genève.

UPDATE 1: Een tweede teaser van de nieuwe GT is een feit.
UPDATE 2: Het is officieel, meer info HIER!



46 reacties

-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
@Soulmaster: Haha…yep. Man man man, verkoudheid plus veel te weinig slaap, je weet, ik ben geen coureur maar heb wel de excuses. Nog wat opstartniggles…komt wel goed, hoop ik.
@Soulmaster: Sentator of Captain, beide beter dan Insignia.
@sketcher: Sentator of Captain?? Die ken ik niet, wel de Senator en Kapitän.
@sketcher: Vergeet de Diplomat niet :)
@sketcher: Manta!
Ik zou graag een nieuwe calibra zien 😆
@biohazardracer: Een typische naam natuurlijk.
Een fenomeen was die auto, vooral toen en in de jaren erna.

De GT mag wat mij betreft terugkomen.
Een leuke auto, zéér geschikt voor als auto voor ‘erbij’.
Met ook een ander rijderspubliek dan de rest van de Opels.

Wat ik vooral hoop is dat GM niet alleen Oude, Europese namen gaat voeren.
Maar ook eens Opels gaat verkoepn die echt een opel zijn.

Ik roep hier regelmatig ’een opel blijft een opel
Maar wat het echte probleem van Opel is, dat veel Opel’s geen Opels meer zijn.
Het zijn omgekatte DEAWOO’s of CHEVY’s met een andere badge.

Ongeacht welk model ze gaan herinvoeren. Belangrijkste vind ik, dat die Opels ook weer in Europa gebouwd gaan worden.

Precies één week geleden, maakte Opel bekend. Dat men in ons Antwerpen, het werk van 10.000 man, ja tien-duizend arbeiders, tienduizend hoofden van een gezin zal afnemen.

Ze gaan de fabriek in Antwerpen sluiten, (voor goedkopere productie in Azie of China) Waarbij ze 2300 man zelf ontslaan, en nog eens 8000 man bij leveranciers hun inkomen zullen verliezen.

Dit alles, enkel en alleen om de winst. Dit alles, na jarenlange staatssteun van de Belgische overheid. Dit nadat het bedrijf in de vs gered moest worden door de overheid. Dit precies ook voor ingang van de nieuwe Renault-Wet, die werknemers in België een eerlijkere arbeids-verhouding zou moeten geven.

GM paradeert met sentimentele Opel namen uit het verleden, terwijl ze ondertussen het assortiment van auto’s die uit Russelheim komen langzaam aan, aan het vervangen zijn voor modellen die in Azie van de band rollen. Opel wordt door GM kapot gemaakt, financieel leeggezogen, en stapje voor stapje wordt het Opel modellen-aanbod dat in Europa geproduceerd wordt, meer en meer verschraald ten koste van de inkomens van gezinnen hier in ons België.

Een nieuwe Opel met een oude naam is dus prima. Maar laat het dan alstublieft ook een Opel zijn die gewoon in Europa geproduceerd wordt, in plaats van eentje die ervoor zorgt dat tien duizenden mensen de bijstand in moeten.
@martinus: China ligt in Azië
@martinus: kijk een artikel in een artikel, lekker kort en bondig dat zien we graag, sorry toiletbezoek was te kort om deze waarschijnlijk overduidelijke uiteenzetting door te nemen.
@martinus: Waarom reply je in godsnaam in plaats van dat je gewoon een nieuwe comment schrijft? En nog mooier, waarom reageer je met een dergelijk verhaal op iemand die alleen maar aangeeft dat deze graag de naam Calibra terug wil zien?
Inhoudelijk slaat je hele tekst dan ook nog eens kant noch wal.
@martinus:
…….”Precies één week geleden, maakte Opel bekend dat men in ons Antwerpen, het werk van 10.000 man, ja tien-duizend arbeiders, tienduizend hoofden van een gezin zal afnemen. Ze gaan de fabriek in Antwerpen sluiten, (voor goedkopere productie in Azie of China) Waarbij ze 2300 man zelf ontslaan, en nog eens 8000 man bij leveranciers hun inkomen zullen verliezen.”…….

Waar heb jij het over? Bij mijn weten is de fabriek van GM Belgium op 17-12-2010 definitief gesloten. Toevallig ergens nog een oude krant gevonden?
@martinus: “Precies één week geleden, maakte Opel bekend. Dat men in ons Antwerpen, het werk van 10.000 man, ja tien-duizend arbeiders, tienduizend hoofden van een gezin zal afnemen. ”

Euhm… Opel Antwerpen is dicht sinds 2010…
Opel Blitz😉
Manta of de Monza
Monza. Alleen de naam al zegt genoeg. Zelfs op een slOpel.
@milan0: Monza is een Alfa Romeo uit de jaren 30 of zo…. of daarom zo toepasseljik voor Opel? beter goed gejat?
1. Opel Commodore
Insignia is het net niet, dus gewoon even goed kijken in het GM magazijn en dikke achterwielaandrijver als sedan.
2. Opel Manta/Monza/Calibra.
Eigenlijk gewoon een dikke sportieve coupe, beetje de niet premium maar zeker niet minder tegenhanger van de BMW 4 en Audi A5. Naam mag dan een van de drie iconische voorgangers zijn.

Beide sedan en coupe kunnen dan trouwens mooi op hetzelfde onderstel/platform.
Er zijn maar 2 mooie opels. 1 de manta 400 en dan wel de echte en de Opel Admiraal MET de v8
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/7/77/Diplo_opelvillen2007.jpg
@Soulmaster:

De Admiral (met één A) had alleen zescilinders.
De Diplomat was het model met de optionele 4.6 en later 5.4 Chevrolet V8.

Bij de tweede generatie zijn ze eenvoudiger te onderscheiden.
De Diplomat (van je foto) heeft rechtopstaande Mercedes-achtige koplampen.
De Admiral heeft horizontale koplampen.
http://allfotocars.com/data_images/models/opel-admiral/opel-admiral-01.jpg
GT is wel de beste naamvoor de Nederlandse markt, manta en calibra hebben een beetje een moeilijk imago en de monza is niet zo heel bekend bij het grote publiek.

Maar na Karl en Adam, is het ook te overwegen om m Arnold (i’ll be Back) te noemen.
Opel Senator.
Maar alleen als het weer een groot model is.
Dat was de laatste echt mooie Opel. Wat daarna kwam was/is om te huilen.
http://www.buick.com/content/dam/Buick/north_america/usa/nscwebsite/en/home/models/view_all_vehicles/reveals/Avista_Concept_Coupe/2016-buick-concept-avista-landing-page-image-05-938×528-022.jpg
http://www.buick.com/content/dam/Buick/north_america/usa/nscwebsite/en/home/models/view_all_vehicles/reveals/Avista_Concept_Coupe/2016-buick-concept-avista-landing-page-image-08-938×528-017.jpg
De Buick Avista rebadgen naar Opel Manta (geen Calibra want geen RWD) en in Europa uitbrengen. Je mag het ook gewoon een Avista blijven noemen, het eindigt immers met een A*.

*Alle persoonsauto van Opel eindigden bij voorkeur met een A (Astra, Corsa, Agila, Meriva etc. etc.). Alle bedrijfswagens van Opel eindigden altijd met een O (Combo, Vivaro). Inmiddels zijn er weer uitzonderingen met de Karl en Adam. Voorheen maakte Opel nog een uitzondering met de GT, Speedster, Kadett.
@AutomotiveDesigner: Inderdaad, deze Buick kwam pas voorbij en was me eerlijk gezegd al weer wat ontschoten. Maar dit is wat ik ook al bedoelde. Rebadgen, rondsnuffelen in het magazijn, zorg gewoon dat ze slim zijn en echt iets diks neerzetten. Beetje showstopper voor het merk.
Heb goede herinneringen aan de Monza, Kadett (tot D model), Ascona (A) en de Commodore. Manta en Calibra kleven teveel negatieve sentimenten aan.
Opel kadette
Lijkt me wel leuk, een echt mooie coupe op basis van de Astra. Of die nou GT, Manta of Calibra heet maakt me niet zoveel uit. En dan van VW weer een nieuwe Scirocco / Corrado. En dan niet zo`n halfbakken facelift als nu buiten Nederland leverbaar is.
Het maakt me eigenlijk niet zoveel uit, zolang Opel maar door blijft gaan zoals het nu bezig is. Ze jagen de laatste tijd hele smakelijke auto’s de poorten van hun fabriek uit.
Opel Kadettilac
Manta
Speedster, Monza en de Ascona in rally trim!
NOVA.
Wat is er beter dan een naam van een auto die niets meer of minder dan een gerebadgede Corsa was, voor een auto die waarschijnlijk gewoon óók een gerebadgede auto zal zijn?
@hans75 Monza is een wereldberoemd circuit in Italië. Autodromo Nazionale, het Formule 1-circuit. Denk aan de Grandprix van Italië.
@milan0: daarom… laten die duitsers hun opel dan Nurburgring of Hockenheim noemen..
Opel Blitz…
Ik wil een gt
De manta!
Een nieuwe Opel Diplomat of Admiral!
http://www.autoblog.nl/nieuws/opel-monza-concept-maar-oma-wat-heeft-u-grote-vleugels-61602

Deze graag. Misschien dat ik dan ooit nog eens opel ga waarderen.
De Calibra, heerlijk.. vout.
Calibra of manta, en dan uiteraard ook als leuke coupe, niet zo’n naam gebruiken op bv een Karl variant ofzo

Opel 11/550 PS “Manta Jonguhhh”
….niet echt een voorkeur…maar wel met minimaal een V6…..
Lotus Omega…
MANTA!!😍
Wat maakt de naam uit? Na een jaar is het design verouderd – persoonlijke mening alert. Dat ze daar eerst iets aan doen…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).