• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Deze bizarre G-klasse is drie ton (!) duurder geworden

Auteur: machielvdd, gepost 24 november 2021 om 19:57 – 15 Reacties

Alle nadelen van een G-klasse plus alle nadelen van een coupé-SUV, voor een kleine vijf ton. De slechtste deal ooit?

Coupé-SUV’s zijn er genoeg vandaag de dag, maar laten we wel wezen: dat zijn geen auto’s die de naam coupé verdienen. Een coupé hoort namelijk twee deuren te hebben. De coupé-SUV die we vandaag voor ons hebben voldoet wél aan dit criterium. Alhoewel het eigenlijk geen SUV is, maar een terreinwagen. De juiste term is hier dus coupé-terreinwagen.

Een coupé-terreinwagen combineert eigenlijk het slechtste van twee werelden. Het is namelijk enerzijds een lelijke en niet sportieve coupé en anderzijds een onpraktische terreinwagen. Heel verbazingwekkend is het dus niet dat deze niche niet is opgevuld.

Toch was er eind jaren ’90 een coupé-terreinwagen: de OPAC Contender XG. Deze heeft het chassis en de motor van een Mercedes G-klasse en is dus een raszuivere terreinwagen. De auto heeft echter het koetswerk van een coupé gekregen.

De auto is eigenlijk ontstaan als een idee van Heuliez. Voordat deze Franse fabrikant de Peugeot 206 CC en de Opel Tigra Twin Top zou gaan produceren bouwden ze zelf al een auto met een metalen klapdak. Dit was de Heuliez Intruder, die gebaseerd was op – jawel – de Mercedes G-klasse. Daarvan is overigens maar één exemplaar gebouwd, die vorig jaar te koop stond.

  • OPAC Contender XG
  • OPAC Contender XG
  • OPAC Contender XG
  • OPAC Contender XG
  • OPAC Contender XG

De Heuliez Intruder kreeg echter een vervolg in de vorm van deze OPAC Contender XG. In grote lijnen was dit dezelfde auto, maar dan met een gewijzigd design en een vast dak. Daarmee was de coupé-terreinwagen dus geboren. Uiteraard was deze auto geen lang leven beschoren: er zijn er uiteindelijk maar vijf van gebouwd. Maar daarmee waren ze wel verder gekomen dan Heuliez.

Motorisch is de Contender gebaseerd op een G320, dus onder de motorkap kun je een zes-in-lijn met 211 pk vinden. Daarmee is de OPAC Contender voor coupé-begrippen dus vrij traag, het gewicht in acht nemend. In het terrein geef je alle coupés het nakijken, dat dan weer wel.

Een van de vijf OPAC Contender’s staat nu te koop. Of misschien moeten we zeggen: nog steeds te koop. In 2015 werd deze auto namelijk aangeboden bij precies dezelfde aanbieder, met precies dezelfde foto’s en precies dezelfde kilometerstand (11.000 km).

Misschien nog het meest bizarre aan deze auto: zes jaar later is deze OPAC Contender XG op wonderbaarlijke wijze veel meer waard. In 2015 stond de auto te koop voor anderhalve ton (wat al een hoop geld was), maar nu vraagt de aanbieder er doodleuk €490.000 voor. We zien jullie weer in 2027, als we schrijven dat de auto nog steeds te koop staat.

Ook interessant!

  • AB Video: bizarre technologie van de Mercedes S-klasse (2021)
    AB Video: bizarre technologie van de Mercedes S-klasse (2021)
  • Video: nieuwe Mercedes S-klasse doet de elandtest
    Video: nieuwe Mercedes S-klasse doet de elandtest
  • Extreme luxe op de achterbank van de Mercedes S-klasse
    Extreme luxe op de achterbank van de Mercedes S-klasse
  • Parkeervergunningen in deze gemeenten fors duurder geworden

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste Nissan GT-R R35 ter wereld heeft een nadeel
  • Huh? Keert dan alsnog deze leuke sportauto terug?
  • BMW onthult wat NOOIT achter een betaalmuur gaat komen
  • Deze auto’s worden volgend jaar helaas geen youngtimer
FacebookTweetPinLinkedIn

g-klasse, heuliez, Mercedes, occasion

Vorig bericht: « Toyota komt met nóg een hete AWD hot hatch
Volgend bericht: Gespot – De gloednieuwe Porsche 718 GT4 RS in het wild »

Lees Interacties

Reacties

  1. Edge zegt

    24 november 2021 om 20:08

    Weet je, ik vind dit absoluut niet mooi… Maar dit doet de naam SUV Coupé zo enorm veel meer eer aan dan al die gezinswagens met onpraktische daklijn die tegenwoordig dat label dragen.

    Login om te reageren
  2. Johanneke zegt

    24 november 2021 om 20:51

    Het lijkt net op een speelgoedauto’tje van mijn zoon. Stiekem wel heerlijk dat er iemand zo knettergek is geweest om dit te maken.

    Login om te reageren
  3. avocado zegt

    24 november 2021 om 21:07

    Ziet er meer uit als een gesmolten Suzuki X-90

    Login om te reageren
  4. panam1 zegt

    24 november 2021 om 21:39

    De laatste keer dat ik zoiets wanstaltigs zag was toen ik m’n schoonmoeder voor t eerst trof….brrrrrr

    Login om te reageren
    • SanderB zegt

      25 november 2021 om 11:53

      dat beloofd veel goeds voor je vrouw in de toekomst …

      Login om te reageren
  5. mrporter zegt

    24 november 2021 om 22:27

    Mooie Ssangyong erexton

    Login om te reageren
  6. wessel04 zegt

    24 november 2021 om 23:05

    Inflatie

    Login om te reageren
  7. singapore zegt

    25 november 2021 om 01:23

    Heeft wel wat weg van Jim Rogers zijn gele SLK op een G chassis

    Login om te reageren
    • degrotemuis zegt

      25 november 2021 om 07:05

      Eerste wat ik dacht, een modernere interpretatie van die. Leuk dat de verkoper nu zo dapper is om 6 jaar later er 3,5 ton bovenop te gooien, maar dat zegt niets over de waarde tot iemand er daadwerkelijk voor betaalt.

      Login om te reageren
  8. lebeaunl zegt

    25 november 2021 om 08:45

    Soms moet je lelijke dingen heel duur maken zodat mensen met teveel geld er alsnog hebberig van gaan worden. Of hij heeft gewoon stallingsgeld doorberekend 😅

    Login om te reageren
  9. osmo zegt

    25 november 2021 om 09:10

    Toen ik de foto op de frontpage zag dacht ik dat het een ontwerp van Rinspeed was. Blijkbaar zijn er meerdere personen die wagens ontwerpen na een A4-tje LSD.

    Login om te reageren
  10. MarcoM zegt

    25 november 2021 om 10:05

    Opgeblazen RAV4 was mijn eerste indruk, maar dat hij uniek is, dat mag gezegd worden.

    Login om te reageren
  11. antwaarpeneir zegt

    25 november 2021 om 11:14

    Instant hoofdpijn

    Login om te reageren
  12. JanC zegt

    25 november 2021 om 13:11

    Het logo voorop laat S&C zien. Het merk is dus niet OPAC, een Italiaanse firma die wellicht iets met de bouw van dit voertuig van doen heeft, maar Status & Class, een Zwitsers bedrijf.

    Login om te reageren
  13. shizzle zegt

    25 november 2021 om 19:17

    Een groot uitgevallen Suzuki X90.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North