Het lijkt er sterk op dat de alom bejubelde Toyota GR Yaris een grotere broer krijgt.
Hoewel de Prius zijn tijd ver vooruit was, was deze auto eigenlijk een omgekeerde imagobooster. Een Prius werd namelijk al snel synoniem voor geitenwollensokkenauto en dat is niet het imago waar je als merk op zit te wachten. Dit imago was trouwens niet onterecht, want Toyota heeft jarenlang bijna uitsluitend slaapverwekkende auto’s gebouwd.
Toyota is echter een stuk sexiër aan het worden. Niet alleen is het design spannender geworden, Toyota bouwt ook gewoon hele sportieve auto’s. Met de nieuwe Supra en de nieuwe GR 86 heeft het merk maar liefst twee sportauto’s in het gamma. Hoeveel niet-sportwagenmerken kunnen dat zeggen? En dan is er ook nog de GR Yaris, een regelrecht rallykanon.
Het lijkt erop dat Toyota nog meer in petto heeft voor de sportieve rijder. Zoals collega @willeme eerder deze maand al vertelde gaan er geruchten over een nieuwe hot hatch van Toyota, al dan niet met AWD. Het zou gaan om een GR-versie van de Corolla.
De geruchten waren tot op heden precies dat: geruchten. Nu geeft Toyota zelf echter een paar concrete hints in de richting van een AWD hot hatch. Ze deelden namelijk op Instagram een foto van een Corolla-interieur. Daarop lijkt in eerste instantie weinig spannends te ontdekken, maar schijn bedriegt.
Er zijn blijkbaar internetgebruikers die de tijd nemen om een foto van een Corolla-interieur te bestuderen, want er kwamen een paar easter eggs aan het licht. Zo valt er in het instrumentenpaneel ‘G:16’ te lezen. En hoe heet het blok dat in de GR Yaris ligt? G16E-GTS. Dat kán geen toeval zijn.
Mocht je toch nog niet overtuigd zijn: op het display van de climate control zijn de getallen 2, 6 en 8 te lezen. Laat dat nou precies het vermogen zijn wat het blok van de GR Yaris levert in de Japanse uitvoering.
Op de achtergrond is nog een hint te zien. Daar zien we namelijk iets wat heel veel lijkt op een gecamoufleerde Corolla. Sterker nog: er lijkt dezelfde driehoekige camouflage gebruikt te zijn die we ook zagen op de GR 86. Dat zou dus een extra hint zijn dat het hier om een GR-model gaat.
De vraag of de GR Corolla vierwielaandrijving krijgt wordt ook alvast beantwoord. Door de navigatie om precies te zijn. De dichtstbijzijnde weg heet namelijk ‘GR Four’.
Samengevat: we kunnen dus een vierwielaangedreven Toyota GR Corolla verwachten met de driepitter uit de GR Yaris, die rond de 270 pk levert. Daarmee moet niet alleen Toyota, maar ook de Corolla het suffe imago van zich afschudden.
PunicaOase zegt
En die huidige Corolla ziet er best aardig uit. Hopelijk komt het blok dan ook in de station uitvoering :-)
hooesi zegt
En als dan de prijsstrategie wordt doorgetrokken dan krijg je een 3-pitter Corolla van 70/k…mweh!
degrotemuis zegt
Laatst een gesprek over Z4 vs Supra, waarbij werd beweerd dat de Supra 2.0 hetzelfde vermogen af fabriek heeft als de Z4 20 IPV de Z4 30. Even snel de Supra opzoeken op de Toyota site, motor aanklikken. Uitstoot en verbruik als enige cijfers. Ah, een knopje bekijk alle specificaties onderaan! Precies dezelfde gegevens op een los schermpje. Logisch, want het belangrijkste bij de keuze van de motor voor je sportcoupé is natuurlijk de uitstoot en het verbruik… Nu kan je het motorvermogen wel vinden op de site, maar als je als merk van je sportcoupé bij het scherm waar je de motor kiest niet eens het vermogen noemt vraag je ook wel om een geitenwollen sokken imago hoor! Meer ontopic: graag ook in station! Altijd leuk, snelle stations. Hoewel in Nederland vast weer erg prijzig, goede kans dat je ze over de grens wel vaker rond ziet rijden, net als de Yaris.
Michel-GR zegt
Leuke dat ze het doen maar hij wordt nooit zo heftig als de GR Yaris vanwege het hogere gewicht.
azuli zegt
Oud nieuws! Dit was al we een paar jaar bekend. Maar bedankt voor de reminder;)
Le-on wheels zegt
Toyota wordt wel sexier en dat mag ook best,maar ze blijven ook onwijs achter in electrificatie.
Michel-GR zegt
Bij Toyota weten ze wat autoliefhebbers willen en dat is geen elektrotroep. En bovendien lopen ze al decennia voor op degelijkheid en betrouwbaarheid
kevin1989 zegt
@Michel-GR: ook een kwestie van smaak natuurlijk. Voor mij zijn looks ook erg belangrijk en daarin kan Toyota mij gewoon niet bekoren. Hoe betrouwbaar en degelijk ze ook zijn. Technisch wel heel erg leuk en zal zeker ook leuk rijden, maar zal er nooit een kopen.
petroldrinker zegt
@Le-on wheels: gelukkig maar dat ze daarin achterblijcen, daarom beginnen ze nu in ene leuke autos te maken in tegen stelling tot de andere fabrikanten
coupedriver zegt
In een auto topic over EV’s beginnen…? En waar lopen ze precies achter dan? Welk merk verkoopt meer dan?
cossiekiller zegt
Leuk allemaal die gele pijl in de headerfoto. Maar hebben jullie ook gezien dat die vrouw geen broek aanheeft op de foto?
Dutchdriftking zegt
Niet vervelend. Hopelijk echter dan wel de 4 cilinder variant met 350pk of iets in die richting.
coupedriver zegt
Een 3 cilinder klinkt zoveel beter dan een 4 cilinder!