• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Toyota komt met nóg een hete AWD hot hatch

Auteur: machielvdd, gepost 24 november 2021 om 19:01 – 13 Reacties

Toyota komt met nóg een hete AWD hot hatch

Het lijkt er sterk op dat de alom bejubelde Toyota GR Yaris een grotere broer krijgt.

Hoewel de Prius zijn tijd ver vooruit was, was deze auto eigenlijk een omgekeerde imagobooster. Een Prius werd namelijk al snel synoniem voor geitenwollensokkenauto en dat is niet het imago waar je als merk op zit te wachten. Dit imago was trouwens niet onterecht, want Toyota heeft jarenlang bijna uitsluitend slaapverwekkende auto’s gebouwd.

Toyota is echter een stuk sexiër aan het worden. Niet alleen is het design spannender geworden, Toyota bouwt ook gewoon hele sportieve auto’s. Met de nieuwe Supra en de nieuwe GR 86 heeft het merk maar liefst twee sportauto’s in het gamma. Hoeveel niet-sportwagenmerken kunnen dat zeggen? En dan is er ook nog de GR Yaris, een regelrecht rallykanon.

Het lijkt erop dat Toyota nog meer in petto heeft voor de sportieve rijder. Zoals collega @willeme eerder deze maand al vertelde gaan er geruchten over een nieuwe hot hatch van Toyota, al dan niet met AWD. Het zou gaan om een GR-versie van de Corolla.

De geruchten waren tot op heden precies dat: geruchten. Nu geeft Toyota zelf echter een paar concrete hints in de richting van een AWD hot hatch. Ze deelden namelijk op Instagram een foto van een Corolla-interieur. Daarop lijkt in eerste instantie weinig spannends te ontdekken, maar schijn bedriegt.

Er zijn blijkbaar internetgebruikers die de tijd nemen om een foto van een Corolla-interieur te bestuderen, want er kwamen een paar easter eggs aan het licht. Zo valt er in het instrumentenpaneel ‘G:16’ te lezen. En hoe heet het blok dat in de GR Yaris ligt? G16E-GTS. Dat kán geen toeval zijn.

Mocht je toch nog niet overtuigd zijn: op het display van de climate control zijn de getallen 2, 6 en 8 te lezen. Laat dat nou precies het vermogen zijn wat het blok van de GR Yaris levert in de Japanse uitvoering.

Op de achtergrond is nog een hint te zien. Daar zien we namelijk iets wat heel veel lijkt op een gecamoufleerde Corolla. Sterker nog: er lijkt dezelfde driehoekige camouflage gebruikt te zijn die we ook zagen op de GR 86. Dat zou dus een extra hint zijn dat het hier om een GR-model gaat.

De vraag of de GR Corolla vierwielaandrijving krijgt wordt ook alvast beantwoord. Door de navigatie om precies te zijn. De dichtstbijzijnde weg heet namelijk ‘GR Four’.

Samengevat: we kunnen dus een vierwielaangedreven Toyota GR Corolla verwachten met de driepitter uit de GR Yaris, die rond de 270 pk levert. Daarmee moet niet alleen Toyota, maar ook de Corolla het suffe imago van zich afschudden.

Ook interessant!

  • Video: Toyota GR Yaris is afgeschreven
  • Toyota GR Corolla
    GR Corolla wordt sterker én goedkoper dan GR Yaris
  • Toyota Yaris Dynamic GR Edition, 1 van 25!
  • Heftige GR Yaris
    Heftige GR Yaris met meer vermogen op komst

Nieuwste artikelen

  • BREEK: BMW iX3 komt volgend jaar ook met echte premium
  • Biem! Hoe vaak crasht die Tesla Robotaxi nu eigenlijk?
  • Gespot – Heerlijke Lancia Delta restomod in goed gezelschap
  • Waarom Lando Norris geen straf kreeg bij het inhalen van Tsunoda
FacebookTweetPinLinkedIn

corolla, GR-Corolla, GR-Yaris, Toyota, yaris

Vorig bericht: « Eindelijk: Ionity gaat laadwerknetwerk flink uitbreiden
Volgend bericht: Deze bizarre G-klasse is drie ton (!) duurder geworden »

Lees Interacties

Reacties

  1. PunicaOase zegt

    24 november 2021 om 20:19

    En die huidige Corolla ziet er best aardig uit. Hopelijk komt het blok dan ook in de station uitvoering :-)

    Login om te reageren
  2. hooesi zegt

    24 november 2021 om 23:05

    En als dan de prijsstrategie wordt doorgetrokken dan krijg je een 3-pitter Corolla van 70/k…mweh!

    Login om te reageren
  3. degrotemuis zegt

    25 november 2021 om 06:49

    Laatst een gesprek over Z4 vs Supra, waarbij werd beweerd dat de Supra 2.0 hetzelfde vermogen af fabriek heeft als de Z4 20 IPV de Z4 30. Even snel de Supra opzoeken op de Toyota site, motor aanklikken. Uitstoot en verbruik als enige cijfers. Ah, een knopje bekijk alle specificaties onderaan! Precies dezelfde gegevens op een los schermpje. Logisch, want het belangrijkste bij de keuze van de motor voor je sportcoupé is natuurlijk de uitstoot en het verbruik… Nu kan je het motorvermogen wel vinden op de site, maar als je als merk van je sportcoupé bij het scherm waar je de motor kiest niet eens het vermogen noemt vraag je ook wel om een geitenwollen sokken imago hoor! Meer ontopic: graag ook in station! Altijd leuk, snelle stations. Hoewel in Nederland vast weer erg prijzig, goede kans dat je ze over de grens wel vaker rond ziet rijden, net als de Yaris.

    Login om te reageren
  4. Michel-GR zegt

    25 november 2021 om 06:49

    Leuke dat ze het doen maar hij wordt nooit zo heftig als de GR Yaris vanwege het hogere gewicht.

    Login om te reageren
  5. azuli zegt

    25 november 2021 om 07:08

    Oud nieuws! Dit was al we een paar jaar bekend. Maar bedankt voor de reminder;)

    Login om te reageren
  6. Le-on wheels zegt

    25 november 2021 om 07:24

    Toyota wordt wel sexier en dat mag ook best,maar ze blijven ook onwijs achter in electrificatie.

    Login om te reageren
    • Michel-GR zegt

      25 november 2021 om 07:40

      Bij Toyota weten ze wat autoliefhebbers willen en dat is geen elektrotroep. En bovendien lopen ze al decennia voor op degelijkheid en betrouwbaarheid

      Login om te reageren
      • Paul58 zegt

        25 november 2021 om 10:51

        @Michel-GR: ook een kwestie van smaak natuurlijk. Voor mij zijn looks ook erg belangrijk en daarin kan Toyota mij gewoon niet bekoren. Hoe betrouwbaar en degelijk ze ook zijn. Technisch wel heel erg leuk en zal zeker ook leuk rijden, maar zal er nooit een kopen.

        Login om te reageren
    • petroldrinker zegt

      25 november 2021 om 08:01

      @Le-on wheels: gelukkig maar dat ze daarin achterblijcen, daarom beginnen ze nu in ene leuke autos te maken in tegen stelling tot de andere fabrikanten

      Login om te reageren
    • coupedriver zegt

      25 november 2021 om 12:00

      In een auto topic over EV’s beginnen…? En waar lopen ze precies achter dan? Welk merk verkoopt meer dan?

      Login om te reageren
  7. cossiekiller zegt

    25 november 2021 om 07:43

    Leuk allemaal die gele pijl in de headerfoto. Maar hebben jullie ook gezien dat die vrouw geen broek aanheeft op de foto?

    Login om te reageren
  8. Dutchdriftking zegt

    25 november 2021 om 08:42

    Niet vervelend. Hopelijk echter dan wel de 4 cilinder variant met 350pk of iets in die richting.

    Login om te reageren
    • coupedriver zegt

      25 november 2021 om 12:01

      Een 3 cilinder klinkt zoveel beter dan een 4 cilinder!

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North