• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Deze bizarre truck heeft 24 cilinders en 12 superchargers

Auteur: hayte, gepost 23 november 2019 om 14:55 – 32 Reacties

Deze bizarre truck heeft 24 cilinders en 12 superchargers

En vuurspuwende uitlaten!

In Amerika houden ze er wel van om hun vrachtwagens goed uit te dossen. Overal chroom, spoilers op het dak, honderden lampen, een kekke paintjob. Je kan het zo gek niet bedenken, of een Amerikaan heeft het vast ergens gedaan. Deze Peterbilt 359 uit 1984 is misschien wel de wildste vrachtwagen ooit. De cabine heeft een leuke laag verf met wat vlammen erop, de chromen spoiler ziet er wel aardig uit, maar dat is allemaal niet zo bijzonder.

Nee, het spectaculaire is vóór de cabine te vinden.
Deze vrachtwagen heeft namelijk 24 cilinders. Ja, dat leest u goed. Waar een gemiddeld mens tevreden zou zijn met een V12, heeft deze Peterbilt twee V12’en. Diesel, uiteraard. Het gaat om twee 852 cid-motoren van de Detroit Diesel Corporation, samen goed voor net geen 28 liter aan cilinderinhoud.

En als dat niet genoeg power was, heeft deze truck ook nog eens twaalf compressors. Daarmee produceert deze Peterbilt ineens 3974 pk. Wie er ook nog eens lachgas aan toevoegt, kan ruim 200 km/u rijden. In een vrachtwagen!

Deze bizarre truck heeft 24 cilinders en 12 superchargers

Zo’n flinke motor vergt natuurlijk ook flinke aanpassingen aan het chassis. Amerikaanse vrachtwagens hebben al een flinke neus, maar daar doet deze nog een schepje bovenop. Deze Peterbilt is flink verlengd. En om te helpen met remmen heeft de truck vier parachutes die gebruikt kunnen worden.

Ook de binnenkant is uitvoerig aangepast: het heeft een lederen interieur, houten stuurwiel en heel veel klokjes. Iedere compressor krijgt namelijk een eigen boostklokje. Verder heeft het een dik geluidssysteem en wel zeven tv-schermen. Hoeveel de vrachtwagen gaat opleveren is niet bekend. De Thor 24 wordt vandaag geveild in Riyad, Saudi-Arabië.

Ook interessant!

  • Video: truck weet twee vliegtuigen te raken
  • Een widebody Delorean DMC-12, mag dat?
  • delorean collectables
    DeLorean DMC-12
  • 2 12 cilinders
    Kies maar, 2 of 12 cilinders voor hetzelfde geld

Nieuwste artikelen

  • Lexus LFA is terug als gelikte coupé
  • Zo stel je de goedkoopste Tesla Model 3 Standard van je dromen samen
  • Toyota GR GT is hier: V8, 650 pk, 850 Nm en een aluminium frame
  • Wat als je een supercar als schilderij gebruikt?
FacebookTweetPinLinkedIn

compressor, V12, veiling, vrachtwagen

Vorig bericht: « Autoblog advies: zuinige én snelle kilometervreter
Volgend bericht: Uitslag Formule E: E-Prix van Saoedie Arabië 2019 (II) »

Lees Interacties

Reacties

  1. Robert zegt

    23 november 2019 om 15:05

    …en een draaicirkel van een metertje of 50.

    Gelukkig rijden voertuigen als deze in ‘Murica alleen maar rechtuit. En in de Saudische woestijn maakt de grootte van de draaicirkel sowieso geen ruk uit.

    Login om te reageren
  2. nasty zegt

    23 november 2019 om 15:09

    4000pk en max 200km/u? Ik begrijp dat de luchtweerstand wat tegensteekt, maar dit lijkt me wel absurd

    Login om te reageren
    • ds3thp zegt

      23 november 2019 om 15:13

      @nasty: lijkt mij ook weinig. Een Dakar truck met rond de 1000pk haalt dit (onbegrensd) ook wel, en dat door het zand wel te verstaan!

      Login om te reageren
      • dees zegt

        23 november 2019 om 15:16

        @ds3thp: Ding is puur voor de show. Motoren aan elkaar koppelen geeft denk ikk ook vrij veel verlies.

        Login om te reageren
        • 406_v6 zegt

          23 november 2019 om 16:22

          @dees: hoezo?? Ze zitten met de krukassen aan elkaar. Dus geen extra tandwielkast die ze delen waardoor er verlies optreedt.

          Login om te reageren
          • lekbak zegt

            23 november 2019 om 20:21

            @406_v6: volgens mij heeft gm dit zelfs officieel zo geleverd. Of het waren 2 16 cilinders aan elkaar. Sowieso is die hele familie gm motoren een samengeraapt zootje. Eigenlijk prachtig gedaan van gm destijds. En zolang er geen gat in het blok zit lopen die krengen.

            Login om te reageren
            • 406_v6 zegt

              23 november 2019 om 22:48

              @lekbak: precies! En ook Caterpillar levert zulke motoren; V8 + V12, V12+V12 en vlg mij ook de 3516 achter elkaar. Beresterk spul.

              Login om te reageren
    • duckmefaddy zegt

      23 november 2019 om 18:43

      @nasty: ik denk dat de overbrenging niet ingesteld is op 400km/u. Wel genoeg vermogen om een karretje te slepen

      Login om te reageren
    • bassx zegt

      23 november 2019 om 19:20

      @nasty: heb project gevolgd toen het nog in aanbouw was en het meer een project voor de fun dan daadwerkelijk een prestigieus voertuig te maken. De bouwer heeft wel meer excentrieke wagens gebouwd.

      Daarnaast lijkt 200km/u me vrij logisch als limiet. Zware assen van een vrachtwagen en remmerij houden niet van hoge snelheid.

      Login om te reageren
      • bobje zegt

        23 november 2019 om 21:10

        @bassx: bij die Dakar wagens waren de banden het probleem om een truck 200km/u te laten rijden. Ik kan mij niet voorstellen dat de gemiddelde vrachtwagenbandenboer deze banden nu wel op voorraad heeft.

        Login om te reageren
        • bassx zegt

          24 november 2019 om 22:25

          @bobje: Precies

          Login om te reageren
  3. jeffreym3 zegt

    23 november 2019 om 15:18

    Iets met aandrijflijn/versnellingsbak..?

    Leuk die pk’s, maar ben bij diesel altijd benieuwd naar het koppel en dat vermelden jullie precies niet.

    Login om te reageren
    • anakiet zegt

      23 november 2019 om 17:25

      @jeffreym3: 4000 PK bij 2500 RPM = 11000 NM :) bij 1500 RPM 18000 NM :)
      Je hebt ook websites met omreken mogelijkheden (heb ik net gebruikt)

      https://planetcalc.com/1908/

      Login om te reageren
      • lekbak zegt

        23 november 2019 om 20:26

        @anakiet: met dat verschil dat deze 2 takt diesels niet dat vermogen leveren bij 1500rpm, dat koppel zal vast geen 18.000 zijn. Alles zit bovenin, net als bij je brommertje vroeger.

        Oude vrachtwagens met deze motoren begonnen al door hun knieën te zakken als er aan de horizon bergen opdoemden. Je moest echt kunnen rijden en schakelen om ze in toeren te houden bergop. Maar stuk gaan ze nooit!

        Login om te reageren
        • ouwedibbes83 zegt

          24 november 2019 om 04:50

          @lekbak: zouden de superchargers nog helpen om t koppel eerder beschikbaar te maken, of maakt dat niet veel uit omdat ze ook pas harder gaan werken als de toeren oplopen?

          Login om te reageren
          • lekbak zegt

            24 november 2019 om 07:26

            @ouwedibbes83: het is zelfs zo dat deze motoren niet eens lopen zonder compressor. Ze zuigen hun lucht niet aan, dat moet er in geperst worden. Ik denk niet dat de extra compressors veel doen aan het karakter van de motor.

            Login om te reageren
        • anakiet zegt

          26 november 2019 om 14:54

          @lekbak: Mijn brommer liep over de 10000 RPM niet te vergelijken met een 14 liter V12 diesel. Max vermogen ligt “gewoon” op 2500 RPM. Wat dus ook al in mijn eerste reactie stond, geen 18000 maar 11000 NM dus.

          Login om te reageren
          • lekbak zegt

            26 november 2019 om 15:43

            @anakiet: jou brommer draaiende misschien 10.000rpm maar was zo dood als een pier tot ongeveer 7500rpm. Alles zat bovenin. Dat is bij deze diesels dus ook zo. Die 11.000 zou best kunnen kloppen, maar deze motoren leveren geen 18.000nm bij 1500rpm omdat ze daar zo dood als een pier zijn.

            Login om te reageren
    • anakiet zegt

      23 november 2019 om 17:29

      @jeffreym3: Toen ik net wist hoe koppel en pk een beetje werkt , eerste wat ik dacht : hoeveel koppel heeft een container schip met +- 100.000 pk en heel weinig RPM , was dacht in de orde van grote van een paar miljoen NM.

      Login om te reageren
    • anakiet zegt

      26 november 2019 om 14:51

      @jeffreym3: Zo’n 11000 NM, levert zijn vermogen rond de 2500 RPM.

      Login om te reageren
  4. yamahav8 zegt

    23 november 2019 om 15:40

    Absurd en onnodig en daarom geweldig! Lijkt me hilarisch om dit apparaat door een mileuzone in Nederland te knallen

    Login om te reageren
  5. ghost zegt

    23 november 2019 om 15:42

    DO IT FOR GRETA!

    Login om te reageren
  6. Dutchdriftking zegt

    23 november 2019 om 15:58

    Kansloos maar wel gaaf.

    Login om te reageren
  7. Richmond zegt

    23 november 2019 om 16:26

    https://youtu.be/4_wkw2vjANU

    Hier zie je wat meer

    Login om te reageren
  8. maferick74 zegt

    23 november 2019 om 16:31

    133pk, ook bijna 200km/u, niet eens voor de show

    Login om te reageren
    • thomcarspotter zegt

      23 november 2019 om 16:38

      @maferick74: 75pk, 210km/u, gewoon voor de fun :)

      Login om te reageren
      • rempedaal zegt

        23 november 2019 om 17:26

        @thomcarspotter: nu ben ik toch wel benieuwd welke auto jij rijdt.
        Ik zou zeggen dat het met dat vermogen bij 180 wel ophoudt.

        Login om te reageren
        • 620henk zegt

          23 november 2019 om 18:15

          @rempedaal: klinkt als een motorfiets. Mijne met 45pk haalt 170

          Login om te reageren
        • thomcarspotter zegt

          23 november 2019 om 19:44

          @rempedaal: @620henk had het inderdaad over m’n motor

          Login om te reageren
  9. robert110 zegt

    23 november 2019 om 19:00

    Lekker zo’n ouderwetse twee-takt diesel. Geluid en kracht in overvloed.

    Login om te reageren
  10. kube zegt

    23 november 2019 om 20:13

    Greta biggest nightmare ! :P

    Login om te reageren
  11. coupedriver zegt

    24 november 2019 om 10:43

    Leuk om een vegan winkel te bevoorraden…

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North