Uitslag Formule E: E-Prix van Saoedie Arabië 2019 (II)

Auteur: , 35 Reacties

Va va zoom!

dikke-BMW

De Formule E start dit weekend met een knal in Saoedie Arabië. Althans in figuurlijke zin, want knallen uit plofmotoren zijn natuurlijk uit den boze in de raceklasse van de toekomst. Het is allemaal zo macrobiotisch verantwoord dat het bijna vreemd is dat de coureurs niet NASCAResque alleen maar naar links draaien.

Tsja, als doorgewinterde petrolhead is het wel even wennen zo’n klasse zonder broem broem geluidjes. Maar tegelijkertijd kunnen we er niet omheen: hier staan serieuze coureurs aan de start in auto’s van nog veel serieuzere fabrikanten. In het pittoreske Diriyah begint het kampioenschap dit weekend met niet één, maar meteen twéé races. Ons chauvinistische hart wordt verwarmd door de deelname van evenzoveel Nederlanders, te weten Robin Frijns en Nyck de Vries. Frijns heeft al wat ervaring in de sport en komt dit jaar uit voor Envision Virgin Racing, terwijl de Vries als regerend F2-kampioen voor het team van Mercedes aan de start verschijnt.

Tot nu toe waren de resultaten van beiden echter nog niet direct Verstappenesque. Frijns en de Vries eindigden als vijfde en zesde. Niet verkeerd, maar hun respectievelijke teamgenoten Sam Bird en Stoffel Vandoorne werden eerste en derde. Kunnen FRI en DEV de tafels omdraaien in race 2? Dat zal na een teleurstellende kwalificatie dan moeten gebeuren via een inhaalrace…

Start
Veel dingen zijn in de Formule E net een beetje anders dan in andere raceklasses, maar dat pole position de beste plek is om een race te beginnen is niet een van die dingen. Polesitter Alexander Sims verdedigt na de start in zijn dikke BMW de leiding, voor de altijd vriendelijke Sébastian Buemi in zijn Nissan. Ervaren rot Di Grassi sluit in de Audi aan op plek drie. In de achterhoede doet de Vries ondertussen meteen goede zaken door een paar plekjes te winnen. Teamgenoot Vandoorne is ook lekker bezig. Hij stoomt op van plek twaalf naar plek tien.

Zoals we in de Formule 1 ook zo vaak zien, trekt raceleider Sims vervolgens al snel een gaatje van een seconde of twee naar Buemi. Maar Buemi blijft tenminste nog aan het elastiek hangen. Dat kan namelijk niet gezegd worden van Di Grassi, die het tempo van de voorsten niet kan volgen. Omdat het lastig inhalen is op het circuit van Diriya vormt er zich achter de Braziliaanse ex-F1 coureur al snel een treintje. Zuiderbuur Jerome D’Ambrosio vinden we helaas niet meer terug in deze tsjoek-tsjoek, want hij valt uit met technische malheur. Jazeker, ondanks het gebrek aan bewegende onderdelen in de motor gebeurt ook dat weleens in de FE.

Mid Race
Antonio Felix da Costa, vorig jaar nog rijdend voor BMW en winnaar op dit circuit, verliest uiteindelijk zijn geduld en wringt zijn DS Techeetah langs Di Grassi. Daarna blijkt dat Di Grassi de boel echt flink aan het ophouden is, want Antonio rijdt vrij rap het gaatje dicht naar Buemi. Aangesloten bij de staart van de Zwitser gaat het echter helemaal mis: da Costa tikt Buemi aan, waarbij die laatste in de rondte gaat. Di Grassi profiteert en pakt de Portugees weer terug. Voormalig Red Bull protegé Antonio blijkt daarna nog steeds snel en gevaarlijk te zijn, maar hij en zijn tegenstrevers weten nu natuurlijk dat hem een straf boven het hoofd hangt.

Desondanks, of misschien juist hierdoor, blijft Da Costa de man die de actie op de baan aantrekt. Als hij Di Grassi voor de tweede keer aanvalt, denken Sam Bird en Mitch Evans mee te kunnen profiteren, door ook snel langs de Brazo te glippen. Die vlieger gaat echter niet op, omdat Evans in zijn enthousiasme Bird raakt en elimineert. Zero points voor de winnaar van race 1 dus, die in een ver verleden ooit tweede werd in het GP2 kampioenschap. Het incident zorgt tevens voor het inzetten van de safetycar.

Dat betekent natuurlijk ook dat het veld weer dicht bij elkaar wordt gebracht. Bij de herstart denkt Sims slim te zijn door zijn Attack Mode te gebruiken om zijn naaste belager van zich af te houden. Die laatste heet inmiddels trouwens Di Grassi, omdat Da Costa zijn straf moet inlossen. Sims slaagt in zijn opzet, maar heeft dan de pech dat Robin Frijns helemaal in zijn uppie de wallride van zijn teamgenoot probeert na te bootsen. Dat is trouwens ook balen voor Vandoorne, die net zijn attack mode had aangevuurd. De Belg heeft daar nu geen fluit aan.

Dit brengt weer een safetycar, waarna blijkt dat de FE nog wat groeipijnen heeft qua wedstrijdleiding. Als de race weer herstart wordt, is de auto van Frijns nog niet helemaal geborgen. Terwijl veel coureurs dus enthousiast hun attack modes gebruiken, blijken dit allemaal losse flodders te zijn. De wedstrijdleiding last namelijk meteen een full course yellow in. Lekker gewerkt!

Finish
Zo rijden we naar de finish met Sims voor Di Grassi, Sims’ teammaat Maximilian Günther en Vandoorne. Di Grassi wil echter nog wel wat proberen en opteert ervoor om zijn F-Zero achtige attack-modus nu op te laden. Hij valt daardoor terug tot achter Günther en Vandoorne, maar de Belg pakt hij al snel weer terug. Daarna kan Di Grassi op jacht naar het BMW-duo dat op koers lijkt naar een klinkende één-twee.

Helaas voor de Braziliaan toont voormalig F2-coureur Günther zich een capabele verdedigende rijder. Maximilian sleept plek twee uit het vuur terwijl leider Sims onbedreigd naar de zege rijdt. Di Grassi wordt derde. Vandoorne grijpt na zijn derde plek van gisteren net naast het podium met de vierde plaats, voor Mortara, Lotterer*, Rowland en De Vries. De Sneekenaar vecht zich daarmee dus goed terug na een matige kwali.

Sims pakt na het eerste weekend de leiding in het kampioenschap met 35 punten, voor Vandoorne die 27 units verzameld heeft. Bird staat ondanks zijn nulscore in de tweede race toch nog derde, met 26 punten. De Vries en Frijns vinden we voorlopig terug in de staart van de top-10, met veertien respectievelijk tien punten.

Het is nu even wachten op het volgende raceweekend, want dat staat pas 18 januari 2020 op de kalender. De coureurs chillen dan in het hete Santiago de Chile, alwaar er overigens maar één race verreden zal worden. Datzelfde geldt voor de races in Mexico Stad, Marrakech, Sanya, Rome, Parijs, Seoul, Jakarta, Berlijn en New York, waarna het kampioenschap in juli tot een apotheose zal komen met een double header in Londen. Spann0nd…

*vlak na de race werd bekend dat Lotterer nog een straf heeft gekregen, waardoor De Vries nu als zevende is geclassificeerd.

UPDATE
: Nyck heeft een straf gekregen vanwege teveel stroomgebruik en heeft daarom nu nul punten gehaald in race 2. Doordat er een straf-bonanza los is gebarsten waar de F1 jaloers op zou worden, staat Nyck nog wel negende in het kampioenschap met acht punten. Frijns is echter opgeschoven naar de achtste plaats, met nog steeds tien punten.

De volledige uitslag
1
2
3



35 reacties

Formule Gaylectric
@theblazerunner: Wat de geaardheid of seksuele voorkeur met deze sport te maken heeft is mij geheel onduidelijk. Leg eens uit?
@potjak: hij is bang voor beide.
Zijn er mensen hier op Autoblog die Formule E kijken?
@autogeak: heb ’t gister en vandaag geprobeerd, ging er geheel open-minded in maar moest toch snel concluderen dat dit echt de paralympische spelen van de motorsport zijn
@wachtmaartotmijnvtecinkicktyo: true dat, heb het vorig jaar ook eens geprobeerd maar na 30min had ik er genoeg van.
@trolle: hier ook gekeken, maar ik heb ieder keer het idee dat mijn tandenborstel uit zichzelf is begonnen 🤔. Best wel close racing en veel gevechten op deze smalle baan. Maar ik mis echt beleving door de afwezigheid van motorgeluid. Probeer het wel te blijven volgen, dus benieuwd of het gaat wennen.
@bluebird: het is geen kwestie van wennen, het is straks de enige vorm van ‘autosport’ op dit niveau…… (helaas).
@autogeak: nee, en ga ik ook niet doen :-)
@autogeak: vorig jaar een keer geprobeerd, was geen succes.
@autogeak: ik was wel benieuwd, tot mij opviel dat ze de snelheid niet tonen en ik er achter kwam dat de gemiddelde Tesla meer vermogen heeft.
@autogeak: ik al 2 jaar en soms is er meer wheel to wheel action dan in de f1(volg ik al van 98). Zie hier in de reacties dat ze de snelheid niet tonen(vorig jaar wel anders), formule gay(stratencircuits dus bij inhalen heb je meer ballen nodig dan een F1 piloot op abu dhabi), en zo kan ik wel even verder gaan. Ieder die zijn oordeel klaar heeft na 1 race zijn onwetend en simpel…
@chrisvis: je bent pas onwetend en simpel als je een dergelijke generalisering toepast.

Het gaat mij gewoon niet hard genoeg, de wagens hebben daardoor maar weinig downforce en de bochtsnelheden zijn derhalve lachwekkend. Dat kan ik allemaal baseren op 1 race, want het weet mij gewoon niet te boeien en het voelt alsof ik mn tijd aan het verdoen ben. Nee, liever F1 of Indycars en nog liever MotoGP of WSBK, FE geef ik wel weer een kans zodra het op normale circuits gehouden wordt en qua pace wat meer richting F1 gaat.
@racerx: duidelijk! Een discussie over onwetendheid en simpelheid is met jou niet te voeren, omdat je….. oh nee, heeft geen zin 🤔🤣🌞
@bobje: Exact, heb je goed gezien Bob. Een ander simpel noemen omdat persoon in kwestie een alternatieve mening heeft is natuurlijk ook vrij beperkt en simpel… ;-)
@racerx: je weet toch dat goed/alles lezen anno 2019 een utopie is 😜
@autogeak: geprobeerd, afgehaakt. Geluid interesseert me niet als ik voor de TV zit, maar wat een appelig schouwspel is FE zeg…
@autogeak: precies 1 minuut 30. Ben auto en motorsport gek, maar dit lijkt meer op een Carrera racebaantje uit m’n jeugd. Nee, hiervan zullen de kijkcijfers niet in de dag top 10 komen
@autogeak: Zeker en in tegen stelling tot de meerderheid van de mensen die hier gereageerd hebben hebben beide wedstrijden mij prima vermaakt!
Tja F1 gaat sneller, maar is meestal veel te voorspelbaar. Die wedstrijden kijk ik nog uit gewoonte, maar achteraf vind ik het meestal zonde van de tijd.
FE is eigenlijk elke wedstrijd spannend en leuk om te volgen.
Ik heb het een kans gegeven maar dat zielige gepiep van de aandrijving en vreemde attackmode regel en over het algemeen te smalle circuits waar inhalen bijna niet mogelijk is doet mij toch echt afhaken
@rob5nismo: Ik denk dat vooral de circuits het grootste probleem zijn. Lekker laten racen op een Silverstone en Monza en het zou al een stuk leuker zijn!
@zwepp: daar gaan ze niet hard genoeg voor. Race mode is maar 200 kW (op 950 kg).
@zwepp: daar wordt te weinig energie dmv remmen opgewekt en teveel volgas gereden, dat houden ze nooit vol over een volle race afstand
Het idee is opzich wel leuk middenin een stadscentrum rond scheuren met race auto’s maar de straten zijn gewoon veel te smal ervoor
Jammer dat de Formula E geen volle zalen trekt, de autoproducenten doen verwoede pogingen om hun zogenaamde nep duurzaamheid te tonen, maar helaas geen spectaculaire races en alleen wat gepiep en gezoem en geen inhaalacties. Veel te smalle banen en veel te langzame voertuigen. Helaas en next!
@quinn: Geen inhaal acties? Volgens mij is er bij de FE dit weekend meer ingehaald als een heel seizoen F1!
Geen geluid klopt, maar ik vind de V6 van de F1 ook niet klinken. Maar dat het saai is en niet ingehaald wordt klopt echt niet.
@autoblog Kleine update…stoffel is door een tijdstraf nog 3de geworden en Nick devries is zijn 7de plaats kwijt en is pas 16de omwille van een overschrijding vh Max aantal kw
Ik vond deze anders eigenlijk best leuk :). Met Jaguar, BMW, Mercedes, Audi, DS (Citroën), Porsche en Nissan ook steeds moeilijker te negeren…
Ik zie geen verschil tussen een porsche, mercedes, audi, bmw of jaguar…. heeft de een meer vermogen dan de andere?
@maferick74: op de bank zeker!
@maferick74: omdat het ook geen Audi, Porsche, MB of Mercedes is. Het zijn allemaal in principe dezelfde auto’s, alleen mogen ze een paar onderdelen zelf verbeteren.
Ook geprobeerd, niet vol gehouden
Kunstmatig gedoe , verschrikkelijk geluid
Allemaal het zelfde , waardeloos circuit
Bedankt voor het uitgebreide verslag! Top
Nou, ik heb het gekeken; zoals ik de openings-race van elk jaar heb gezien.
Conclusie van mij is dat het dit jaar nog niet beter is.
Race-autos hun vorm moet voortkomen uit 1 van de 2 oorsprongen: OF het moet gebaseerd zijn op een bestaand model, OF het moet functioneel zijn. Hier rijden Formula auto’s zonder vleugels rond. Guenter rijdt zn halve voorkant eraf en het maar geen verschil. Wat is het punt van het ontwerp dan!?

Daarnaast was het inhalen niet interessant. Net zo als met DRS; is het als actie weinig aan. Ook hier: net iets harder kunnen op het rechte stuk en dan bijna kamikaze je auto er voor rammen. Dat is niet het mooie inhalen. Mooi inhalen is sneller dan je voorganger door mooie bochten combinaties heen en m er dan mooi naast zetten. Of naast elkaar door meerdere bochten heen. Dat soort dingen zijn niet mogelijk op dit soort start-stop kart banen… en die banen zijn nodig om 45 minuten met zo’n elektro auto te kunnen rijden.

En dan krijg je straffen omdat men te veel energie verbruikt. WTF? Ram er een kleine extra batterij in die men na de finish moet gebruiken om thuis te komen. En laat de coureurs hun normale batterij helemaal vol gebruiken tijdens de race. Niets heerlijkers dan auto’s die in de laatste ronde stilvallen.

Het interessantste was het als iemand probeerde in te halen waar het niet kon er weer een auto in de muur zat. Uiteindelijk was dit weer een race waar het grootste gedeelte van de coureurs penalties heeft gekregen voor foute acties, of in de ronde werden gegooid, door foute acties. Wil je hoog eindigen in de F-e –> blijft uit te problemen. Ook dat is niet racen.
@gregorius: De auto’s zijn spannuhnd qua uiterlijk, maar die vleugels hebben idd nauwelijks effect. Grote nadeel is de batterijen, die een flinke gewichtstoename betekenen. Vele coureurs die pas FE rijden klagen altijd over blokkerende remmen of onderstuur.

Dit circuit is idd niet echt geschikt als inhaalbaan, er zijn slechts twee mogelijkheden en ook de coureurs zelf vinden het niet spannend. Santiago, Marrakech, Rome en Parijs zijn eigenlijk de leuksten qua inhaalactie, al kwam dat bij Parijs door het slechte weer en niet door het karakter van de baan. Extra nadeel op start-stopbanen is dat Attack Mode een soort DFens mode wordt, want vooral Frijns en Lotterer waren er goed in om plaatsen goed te maken door van AM-pakkers te profiteren en zo hard te verdedigen dat niemand er langs kon.

Ook met je laatste punten ben ik het eens, maar het is de organisatie die zich in eigen voet schiet. Ze vonden het rijgedrag van de coureurs na SC’s vorig jaar te bruusk en te gevaarlijk, en dat kwam vaak omdat er nog redelijk volle batterijen over waren aan het eind van de race. Op een stratencircuit staat dat helaas gegarandeerd voor nog meer SC’s en daar wilde men vanaf. Tweede puntje is dat men bang is (kuch uche) de Groene Gedachte van racen kwijt te raken, omdat bv batterijen nog met dieselgeneratoren werden geladen. Dus moest er meer energiebesparend worden gereden, desnoods gedwongen

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).