• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

DeLorean DMC-12

Auteur: RubenPriest, gepost 5 maart 2021 om 16:00 – 10 Reacties

Gaan ze WEL of NIET over Back to the Future beginnen? Je merkt het vanzelf bij 88mph…

Een DeLorean DMC-12 op straat tegenkomen. Je moet wel heel jong zijn wil je dan NIET aan Back to the Future denken. Maar er zit zoveel meer achter dit bijzonder model.

Roemruchte historie

Het verhaal van het automerk en de man zelf, John DeLorean leest als een (bijzonder) jongensboek. Een boek dat je misschien niet aan je kinderen laat lezen op de basisschool. Kijkwijzer 16+ zullen we maar zeggen. Wat onmiskenbaar wel als resultaat achterblijft na de DeLorean saga is een beperkt aantal DMC-12’s verspreid over de aardbol.

Een auto die bij veel mensen een grote grijns op het gezicht tovert wanneer ze er een in levende lijve aantreffen. Rijden, dat doen de meeste eigenaren niet. De DMC-12 viel dan ook meer op door zijn ontwerp dan door zijn rijeigenschappen.

Overigens vallen die rijeigenschappen best mee. Nul naar 100 in 10 seconden, een rustig zoemende V6 achter het schutbord. Je ligt er relaxed in en met de huidige maximum snelheid kom je prima mee. Het zicht rondom is prima. Kortom: rustig cruisen, zonder al te veel haast.

Als kunstobject in je tuin kan hij ook prima dienst doen, roesten doet hij immers toch niet. Stel je bent in de markt, waar moet je dan op letten? 1981 Was de eerste serie met “het groefje in de kofferbak”. Later werd dit een platte plaat, want dat groefje was te duur om te produceren. Van de 1981ers zou je dan weer of een hele vroege moeten hebben (serienummer 501 t/m +/- 1.000, de allereerste met het losse benzineklepje) of een late 81’er toen het bedrijf nog vol ambitie zat en de auto doorontwikkelde.

delorean collectables
delorean collectables

De klad kwam er flink in, vanaf ’82. In 1983 werden alleen nog de restjes verkocht. Dit heeft zich vertaald in bijpassende prijzen. Kocht je vroeger nog een DeLorean ‘met werk’ voor 20.000 euro, inmiddels gaan uitstekende exemplaren al door de 100.000 USD.

De waardering van de auto is nu dus weer stijgende. destijds was de auto uiteraard veel te duur in vergelijking met een Corvette of Porsche. En nee, het is geen sportauto.

Maar tegenwoordig zijn de onderdelen nog goed verkrijgbaar, er zijn diverse upgrades beschikbaar die dagelijks rijden perfect mogelijk maken en de techniek is prima te onderhouden door een vakman op de hoek.

Wouter rijdt met een exemplaar van de 2e eigenaar met een zeer lage kilometerstand. Bekijk de video om te zien wat hij er van vindt.

Deze DeLorean DMC-12 werd geveild.

Ook interessant!

  • Een widebody Delorean DMC-12, mag dat?
  • Honda NSX
  • Great Scott! De nieuwe DeLorean krijgt een heel ander design
  • Dochter DeLorean komt óók met nieuwe DeLorean

Nieuwste artikelen

  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
  • Peugeot komt met meer GTI’s én goed nieuws
  • Audi’s grote verwarring staat binnenkort bij jou voor de deur?
  • James Bond-klassieker wordt van A tot Z opgefrist
FacebookTweetPinLinkedIn

delorean, dmc, dmc-12, Video

Vorig bericht: « Volkswagen Project Trinity: grote actieradius en supersnel laden
Volgend bericht: Geen parkeerplek voor je sportauto? Huur een Engine Room! »

Lees Interacties

Reacties

  1. Robert zegt

    5 maart 2021 om 16:26

    Kijk, dit is nu bij uitstek een auto die ik -op zeker- niet nodig heb, maar wel wil hebben. Damn, het jeugdsentiment druipt hier in dikke druppels vanaf…

    Login om te reageren
  2. kniesoor zegt

    5 maart 2021 om 17:24

    Wil de markt niet verstjeren, maar kijk ff op Hemmings.com. Kan je zien dat ze de 2 (ja, 2) nog geen 60K Dollars doen. Eentje met 1624 mijl op de klok plus een incompleet exemplaar (voor onderdelen) met 47 (ja, 47) mijl op de klok tesamen. En dat is inclusief de veilingkosten.

    Overigens is zo’n DMC, naast de Pontiac Fiero, naar mijn onbescheiden mening één van de meest “schaap in wolfskleren” auto’s ooit geproduceerd.

    Login om te reageren
  3. Dutchdriftking zegt

    5 maart 2021 om 17:34

    Compressor op die V6 een gaan!

    Login om te reageren
    • cossiekiller zegt

      5 maart 2021 om 19:53

      Een LS swap. Je vindt er zo genoeg.
      Mooier geluid, veel sneller en ook nog eens veel betrouwbaarder. Win-win-win…

      Login om te reageren
    • Knoopie zegt

      5 maart 2021 om 20:18

      @dutchdriftking: de motoren zijn nou niet het toonbeeld van betrouwbaarheid. Er staat op stanceworks een project waar ze een V6 uit een Kia Stinger inbouwen. Dan blijft de motor in ieder geval heel..

      Login om te reageren
  4. MarcoM zegt

    5 maart 2021 om 19:00

    Ik vind hem prachtig, een vriend van mij heeft er eentje, dus wel eens meegereden uiteraard. Niet een racemonster, maar wat een bekijks. Hij heeft er inmiddels het nodige aan gedaan technisch, immers de motor ligt achterin en om de koeling goed te houden, moesten er wat leidingen worden vernieuwd van voor naar achteren. Kortom, prachtige wagen!

    Login om te reageren
  5. e38ossie zegt

    5 maart 2021 om 19:07

    Ik heb er wel eens mee gereden. Maakte indruk door de looks en de deuren. Het roestvaste ongelakte staal. Motor achterin. De zitpositie (lekker laag). Grote voorruit maar het lijkt alsof je door een brievenbus kijkt. Hoge middentunnel. Maar snel was hij niet…. mooie herinneringen.

    Login om te reageren
  6. chasingcars zegt

    6 maart 2021 om 08:22

    Prachtige foto’s en een leuke video met interessante weetjes.👌🤍
    Ga zo door amigo’s😎

    Login om te reageren
  7. intergrale zegt

    6 maart 2021 om 11:53

    Schitterend deze andere schoonheid van de hand Guigiaro. Zou hem graag in de garage naast m’n reeds hebbende Guigiaro hebben staan.

    Login om te reageren
  8. Joseppe zegt

    13 maart 2021 om 15:28

    Volgens mij ligt er een Renault blok in dat verre van betrouwbaar is laat staan vooruit te branden. Alle onderdelen zijn nog nieuw te verkrijgen.
    Veel gezien op meetings.
    Zonder zijn verschijning in de Back to the Future films was deze auto een stille dood gestorven.
    Want van alleen de looks moeten ze het niet hebben. De eigenaar heeft niet voor niets alle mallen de zee in gekieperd….

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North