• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Deze Bizzarrini Manta is wel bizar, maar geen Opel

Auteur: jaapiyo, gepost 12 april 2020 om 19:27 – 21 Reacties

In de rubriek geweldige jaren ’60 creaties, vandaag de Bizzarrini Manta.

Nadat we gisteren al de Dodge Charger III behandelden gaan we vandaag vrolijk door met de Bizzarrini Manta. Ik moet af en toe ook een beetje mijn tijd vullen dezer dagen, dus ben ik deze week vuistdiep in de wereld van Bizzarrini en Iso Rivolta gedoken. Het resultaat laat zich raden. Ik wil nu een Bizzarrini 5300 GT Stradale, een Bizzarrini 1900 GT Europa, een Iso Grifo en een Iso Rivolta 340GT. Als het moet neem ik er zelfs zo’n koelkast bij waarmee Iso ooit begon. Die dingen zijn vast ook esthetisch verantwoord.

Maar vandaag (eerst?) even een kort verhaaltje over de Bizzarrini Manta. Deze concept getekend door Giugiaro dateert van 1968 en was daarmee meteen een van de laatste echte wapenfeiten van Giotto Bizzarrini. Giotto was een techneut die werkte bij Ferrari aan onder andere de 250 GTO, totdat hij een fittie kreeg met Enzo. Hij kwam daarna terecht bij A.T.S., maakte de fameuze Breadvan voor Graaf Volpi en ontwikkelde en passant nog even de V12 die Lamborghini zou gebruiken van de 60s tot en met de laatste Murciélago. Geen koekenbakker dus.

Maar Bizzarrini had ook de droom een merk uit de grond te stampen met zijn eigen achternaam op de gevel. Dit resulteerde in de onvergetelijke 5300 GT, die Bizzarrini zelf beschouwde als de opvolger van de Ferrari 250 GTO. Bizzarrini was net als Enzo Ferrari iemand die leefde voor resultaten op het circuit. Dat zorgde echter voor de nodige uitdagingen. Als kleine fabrikant is het moeilijk om een serie auto’s te homologeren waardoor je in de aantrekkelijke klasses mee kon doen in de racerij.

Toch slaagde Bizzarini er in om met de A3/C een klasseoverwinning te pakken in de 24 uur van Le Mans. De auto was apart genoeg gezien Giotto’s ervaring met Ferrari en de Lambo-V12 niet voorzien van een twaalfpitter. In plaats daarvan betrok hij een 5,3 liter V8 bij Chevrolet en voorzag die van pittige carburateurs. De motor zat technisch gezien voorin de neus. Maar in realiteit lag het ding zo ver naar achteren, dat de bestuurder er met zijn knieën naast zat/lag.

Medio jaren zestig kwam Bizzarrini op de proppen met de P538, een nieuw prototype om te racen. Maar de dekselse regelgevers beperkten plotseling de maximale inhoud die een motor mocht hebben tot 5.000 cc. De P538 werd daarmee min of meer dood geboren en als kleine partij had Bizzarrini een enorm probleem.

Mattie Giugiaro zag hierin een kans om zowel zichzelf als ook Giotto te redden. Hij vroeg of hij een chassis van een P538 kon gebruiken voor een designstudie. Bizzarrini had niet veel te verliezen en stemde in. Het resultaat was de Manta, met de wigvorm die zo kenmerkend is voor de Space Age.

Manta interieur

De concept was voorzien van drie stoelen, met de bestuurder in het midden. Deze setup is later bekend geworden door de McLaren F1, maar het was zeker geen nieuw idee van McLaren. In geval van de Manta maakte de zitposities bewonderaars wel wat angstig. In geval van een ongeluk konden de passagiers aan de zijkant hun benen wel gedag zeggen…

De Manta werd echter nooit realiteit en het originele Bizzarrini S.P. A ging binnen hetzelfde decennium waarin het was opgericht alweer ten onder. Voor Giugiaro was de exercitie wel een succes. Door alle lof die hij oogste na de wereldreis van de Manta langs allerlei autoshows, stroomden de opdrachten binnen. Tijdens de reis van de Manta gebeurde er echter nog wel iets…bizars…

Manta rear

Na de autoshow van Los Angeles in 1969 raakte de auto ‘zoek’ tijdens het transport terug naar Europa. Pas tien jaar later dook ‘ie weer op tijdens een veiling van de douane bij de haven in Genua. Sindsdien is de Manta een graag geziene gast bij exposities van klassiekers. Graaf jij de Manta ook wel, of heb je liever een Opel Manta?

Ook interessant!

  • Opel Manta GSe brengt icoon naar het heden
  • Opel Manta GSe ElektroMOD is officieel een hebbedingetje
  • Koop de tofste Opel Manta van Marktplaats
  • NEE!! Opel gaat de naam Manta om zeep helpen

Nieuwste artikelen

  • Goed nieuws: EV’s zijn net zo dodelijk als benzineauto’s – hybrides zijn veel gevaarlijker
  • Lolbroek rijdt expres te hard langs politie en vraagt agenten om geinige flitsfoto
  • Volkswagen heeft goed nieuws voor de Polo met verbrandingsmotor!
  • Premium sedans verkopen voor geen meter in Europa, op deze EV na
FacebookTweetPinLinkedIn

bizzarrini, concept, giorgetto-giugiaro, Giotto-Bizzarrini, giugiaro, manta

Vorig bericht: « De titel die Stirling Moss niet won omdat hij een gentleman was
Volgend bericht: Let op: brandstofprijzen mogelijk weer omhoog »

Lees Interacties

Reacties

  1. cossiekiller zegt

    12 april 2020 om 19:39

    Die maar die Opel Manta. B. Met vossenstaart aan de spiegel. En GSi badges. En een fel kleurtje. En fakking dikke vlegen eronder.

    Login om te reageren
    • timdawg zegt

      12 april 2020 om 20:40

      @cossiekiller: jij vlegen!

      Login om te reageren
  2. lekkerlinksrijden zegt

    12 april 2020 om 20:10

    Het is eigenlijk gewoon een raar ding, dus ja doe maar

    Login om te reageren
  3. mopar70 zegt

    12 april 2020 om 20:10

    Ik graaf m

    Login om te reageren
  4. Jansen zegt

    12 april 2020 om 20:26

    Doet mij sterk denken aan de Maserati Bora. En dat is heel positief.

    Login om te reageren
    • karaya zegt

      13 april 2020 om 11:09

      Ook van Guigiaro.

      Login om te reageren
  5. rollingstoned zegt

    12 april 2020 om 20:27

    Doe deze Manta maar. Denk dat je van de waarde aardig wat Opeltjes kunt kopen.

    Login om te reageren
  6. pcooperworks zegt

    12 april 2020 om 20:28

    Soort van zetpil op wielen, geinig.

    Login om te reageren
  7. papa zegt

    12 april 2020 om 20:40

    Ik hoop op meer specials over jaren 70 concepten.. maserati Boomerang, Ferrari modulo / 512s, die bijzondere Lancia met zijn wigvorm

    Login om te reageren
    • mopar70 zegt

      12 april 2020 om 20:42

      @papa: Ik ben voor! ?

      Login om te reageren
    • jaapiyo zegt

      12 april 2020 om 21:26

      Je bedoelt mijn all time favorite, de Stratos Zero.

      Login om te reageren
      • autodidact zegt

        12 april 2020 om 23:22

        @jaapiyo: daar is laatst nog een reportage over verschenen in Autovisie (ja ik lees nog papieren tijdschriften, dank u). Geweldig ding; nog extremer dan deze Bizzarini.

        Login om te reageren
    • karaya zegt

      13 april 2020 om 11:10

      Bertone Ramarro.

      Login om te reageren
  8. bpc zegt

    12 april 2020 om 20:52

    Babes uit de 60′ konde dus ook knap zijn, jammer dat ze zoveel aan heeft #metoo (zo ben ik de dames ook even voor)

    Login om te reageren
    • stephane8200 zegt

      13 april 2020 om 07:38

      @bpc: dit is een recente digitale foto. Geen jaren ‘60 volgens mij.

      Login om te reageren
  9. appeltaartislekker zegt

    13 april 2020 om 00:24

    Pfff, wat een pareltje.

    Login om te reageren
  10. drrossi zegt

    13 april 2020 om 07:55

    Lijkt me gewoon een Matra

    Login om te reageren
  11. Alfarobert zegt

    13 april 2020 om 08:59

    Supergaaf ding. Bizzarini’s krijg je niet onder een miljoen zover ik weet. Hier is maar 1 van dus wat dit zal opbrengen op een veiling????

    Login om te reageren
  12. fettasedano zegt

    13 april 2020 om 10:11

    Autodetailer Larry Kosilla heeft laatst een Bizarinni P538 gedetailed in een barnfind https://youtu.be/Y_Wc_m06pG8
    Deze barnfind is zeker de moeite waard!

    Login om te reageren
    • jaapiyo zegt

      13 april 2020 om 14:24

      Klopt zeker, alleen we kunnen er niet altijd wat mee. Video’s en foto’s hebben allemaal copyright en itt 10 jaar geleden is dat nogal een mijnenveld tegenwoordig. Als je een verkeerde foto gebruikt heb je zo een driecijferige claim aan je broek en als het tegenzit een viercijferige. Daarom moeten we soms dingen laten gaan.

      Login om te reageren
      • Robert zegt

        13 april 2020 om 15:35

        @jaapiyo: klopt, dat is echt niet normaal meer. Kennis van me heeft een plantenkwekerij. Gebruikt in principe alleen eigengemaakte foto’s op z’n website. Eén keer een foto gegoogeld omdat hij zelf geen goede foto beschikbaar had (stekjes bloeiden nog niet), kreeg -ie drie maanden later in eens een rekening van 350 euro gepresenteerd…

        On topic: lekker bezig, pik. Dit zijn uitermate leuke schrijfsels voor de lome zondagmiddag (ja, zo ervaar ik een tweede paasdag). Oh, en deze Manta prefereer ik boven de sjonnie-mobiel van Opel.

        Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North