• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Deze BMW E30 3 Serie werd nimmer geregistreerd

Auteur: jaapiyo, gepost 18 april 2020 om 17:14 – 34 Reacties

BMW E30

Kijk diep in de dubbele koplampen van deze hagelnieuwe BMW E30.

De BMW 3 Serie, zoals collega @willeme zal beamen is het nog altijd de absolute maatstaf in het D-segment. Ooit was dat nog meer het geval dan nu, maar als je even door de styling heenkijkt is het nog altijd moeilijk om iets anders dan de G2x te kiezen. Je wil een Giulia kiezen, maar je moet toch voor de Dreier gaan, zo is het een beetje. In onderstaande grafiek heb ik even het niveau van maatstafheid van de 3 Serie weergegeven door de tijd heen.

BMW 3 Serie

Ooit was de voorsprong dus nog groter, bijvoorbeeld in het geval van de E30. Het is dat Mercedes in die tijd de eveneens toffe W201 maakte, maar voor de rest kon er medio jaren ’80 niks tippen aan de E30 Dreier. De stijl, de proporties, de M3, de overwinningen op het circuit, het was allemaal top. Niet voor niks kosten mooie E30-jes met een zespitter tegenwoordig net zoveel als een E9x met zespitter.

Met de E30 kwam BMW ook op de proppen met de voorloper van xDrive, destijs nog gewoon aangeduid met een simpele ‘X’ in de typenaam. Audi maakte furore met Quattro en BMW dacht dat te moeten counteren met haar eigen vierwielaandrijvers. Dat was natuurlijk eigenlijk een misrekening, want BMW’s hadden destijds altijd al standaard premium RWD. Desalniettemin kreeg de 325iX de vierwielaangedreven primeur in 1985.

325iX

Optisch kon je de vierwielaandrijvers herkennen aan het feit dat ze iets hoger op de poten stonden. Daarbij hadden ze dikker uitgeklopte spatschermen en forser uitgevoerde side skirts, die heel voorzichtig de associatie opwekken met ’treeplanken’. Het geheel ging eigenlijk al een beetje richting Volvo XC70 en Audi Alroad, alleen dan ruim tien jaar eerder. De hogere rijhoogte had volgens @willeme overigens een technische grond. Er liep onder de auto een extra as terug om de voorwielen aan te drijven. Een beetje een onhandige oplossing, volgens het opper auto orakel op de redactie.

En inderdaad, cynici zullen zeggen dat terwijl een Audi beter wordt van Quattro, een BMW niet per se beter wordt van vierwielaandrijving. Athans, niet als de basis RWD is zoals het heurt. Toch was de 325iX een bescheiden verkoopsucces in regio’s waar het vaak koud en glibberig is, zoals de Alpenlanden en noordelijke stukken van Noord-Amerika.

E30

De auto die we vandaag behandelen, heeft echter nooit de sneeuw hoeven te trotseren. Of nou ja, tenzij dat gebeurd is tijdens de circa 500 kilometer die de auto gereden heeft. De Polaris zilveren BMW E30 3 Serie uit 1986 met blauw stoffen interieur is zelfs nooit geregistreerd geweest. Maar dat kan jij een dikke dertig jaar na dato alsnog doen, als je de vraagprijs betaalt van 60.000 Euro.

blauw

Wij zijn alvast benieuwd of de koper vervolgens ook de andere bijzondere optie op de Bimmer gaat gebruiken. De auto is naast de vierwielaandrijving namelijk ook voorzien van extra optionele richtingaanwijzers op de flanken. Extra richtingaanwijzers bestellen op een BMW…Dat is toch een beetje als een hometrainer kopen voor in je eigen huis…

Ook interessant!

  • Video: nieuwe BMW 7 Serie gesnapt
    Video: nieuwe BMW 7 Serie gesnapt
  • Video: dikke BMW ontmoet dikke BMW
  • Voor weinig een BMW M3 E30 occasion kopen: het kan!
  • Video: vernieuwde BMW 7 Serie doet rondje circuit
    Video: vernieuwde BMW 7 Serie doet rondje circuit

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Steven Bergwijn in zijn Ferrari Purosangue
  • Video: Toch wel eng, zo’n auto op jouw weghelft
  • Stem op de Autoblog Auto van het Jaar 2025!
  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
FacebookTweetPinLinkedIn

3-serie, BMW, e30, grijs, Klassiekers, occasion

Vorig bericht: « Mijn Auto: BMW 7 Serie van Rutger
Volgend bericht: Charles Leclerc gooit schaduw op Max Verstappen »

Lees Interacties

Reacties

  1. mpgc zegt

    18 april 2020 om 18:06

    Ik zou deze laten staan en een G20 kopen. Of een mooie RWD E30 voor veel minder geld.

    Login om te reageren
  2. pcooperworks zegt

    18 april 2020 om 18:10

    Net als een hometrainer, niet aan beginnen.

    Login om te reageren
  3. e38ossie zegt

    18 april 2020 om 18:12

    Wow. Zet maar voor de deur tussen m’n andere E30’s

    Login om te reageren
    • momo zegt

      18 april 2020 om 18:58

      @e38ossie: Ruim je jouw speelgoed tegen bedtijd wel op? Zou wel heel vervelend zijn als iemand jouw modelautos meeneemt.

      Login om te reageren
      • e38ossie zegt

        18 april 2020 om 22:22

        @momo: Hoe weet jij van mijn modelautoverzameling? Naast m’n echte E30’s natuurlijk.

        Login om te reageren
        • momo zegt

          19 april 2020 om 12:01

          @e38ossie: ow leuk man. Heb je al wel eens wat foto’s op de site geslingerd?

          Login om te reageren
          • e38ossie zegt

            19 april 2020 om 14:24

            @momo: mijn Cabrio staat wel ergens op Autoblog. Een Neon Groene M Design Edition.

            Login om te reageren
      • bpc zegt

        19 april 2020 om 00:14

        Of er in de nacht op trapt opweg naar een toiletbezoekje

        Login om te reageren
  4. emping zegt

    18 april 2020 om 18:19

    Begeerlijk maar wel erg duur.

    Login om te reageren
  5. nikk zegt

    18 april 2020 om 18:49

    60K is wel veel maar je hebt er maar eentje met genoeg knaken nodig die het er voor wil neertellen.

    Login om te reageren
    • jmeverts zegt

      18 april 2020 om 20:04

      @nikk: dat is gelijk ook het probleem

      Login om te reageren
      • E550 zegt

        19 april 2020 om 02:54

        @jmeverts: op Bringatrailer gebeuren er gekkere dingen. 60k voor zo’n BMW is zo gek nog niet.

        Login om te reageren
    • spyderweb zegt

      18 april 2020 om 22:00

      Dan geef je 60k uit en dan blijkt dat je deze auto nooit meer met de huidige regels op kenteken kunt krijgen.

      Login om te reageren
      • rhellema zegt

        18 april 2020 om 22:15

        @spyderweb: deze auto heeft toch gewoon een typegoedkeuring voor onze wegen dus krijg je er ook een kenteken op.

        Login om te reageren
        • 406_v6 zegt

          18 april 2020 om 23:30

          @rhellema: denk het niet; ik dacht begin dit jaar een “nieuwe” MB Vario te kopen als basis voor een camper, bouwjaar 2013, 0 km bij een Duitse MD dealer, nooit geregistreerd, reden destijds ook hier rond. Maar mooi dat de RDW me liet weten dat er anno 2020 géén kenteken voor kan worden aangevraagd binnen de EU. De Duitse dealer zei overigens exact hetzelfde. En weet je de Porsche 911 met luchtgekoelde boxer die een jaar of wat terug compleet werd opgebouwd uit nieuwe onderdelen uit het magazijn??? Mag je ook de openbare weg niet mee op.

          Login om te reageren
          • e38ossie zegt

            19 april 2020 om 07:04

            @406_v6: ik werkte destijds bij een BMW dealer die een nieuwe Z8 in de showroom had staan. Daar gold hetzelfde voor. Die auto ging toen terug naar BMW Nederland die hem op kenteken heeft gezet voor het nieuwe jaar begon en als demo heeft ingezet.

            Login om te reageren
          • rhellema zegt

            19 april 2020 om 08:28

            @406_v6: dit wist ik echt niet. Nou heb ik me ook nooit met zulke projecten bezig gehouden. Misschien dat ik me er eens in ga verdiepen waarom dit zo is maar dan baal je wel als je zoiets op kenteken wil zetten.

            Heb je wel een ander voertuig kunnen vinden als basis voor je camper?

            Login om te reageren
            • 406_v6 zegt

              19 april 2020 om 12:04

              @rhellema: ben nog zoekende, idee is nu om toch die Vario te kopen samen met eenzelfde die een ton of 5-6 heeft gelopen en alles van de nieuwe op dat oude chassis te zetten. Dan heb je nl wel een kenteken maar is de rest gewoon nageltje nieuw. Chassis van te voren natuurlijk ook helemaal fabrieksnieuw maken. En wat betreft camper, zit niet zonder hoor, maar een nieuw project (op zo’n Vario) lijkt me wel wat.

              Login om te reageren
              • rhellema zegt

                19 april 2020 om 14:28

                @406_v6: zijn wel erg leuke projecten om te doen. Zeker in deze periode van thuis zitten is dat leuk om te doen! Ben op dit moment aan het kijken voor een oude motorfiets en die op het gemak te restaureren.

  6. kniesoor zegt

    18 april 2020 om 19:03

    Voor dat geld koop je een prima M4 met lage kilometerstand. Nee, geen 510 km, maar laag genoeg om nog jáááren mee vooruit te kunnen. Ik zou deze E30 laten staan.

    Login om te reageren
  7. gekkehenk zegt

    18 april 2020 om 19:33

    500km en nooit geregistreerd, hoe werkt dat dan?
    Dealerauto geweest?

    Login om te reageren
    • johnhert zegt

      18 april 2020 om 21:50

      @gekkehenk: Autobedrijven hebben een handelaarskenteken, hier in Nederland plakken we er tijdelijk groene platen op, in andere landen weer een ander kleurtje. En dan mag je dus een blokje om.

      Login om te reageren
  8. tenaci zegt

    18 april 2020 om 19:43

    Ik heb altijd moeite met zulke auto’s. Ja het is geweldig geconserveerd en ja dat zal een paar knikkers waard zijn. Maar wat doe je er vervolgens mee? Als je er in een paar jaar tijd een ton op zet is het vast nog een hele puike e30, maar is hij nooit meer die 60k waard.

    Het USP is de lage km-stand. Maar wil je deze waarde behouden, dan moet je dat USP behouden, ergo: niet rijden. En daar koop ik auto’s niet voor. Dus: laat maar zitten.

    Login om te reageren
    • phevtreb zegt

      19 april 2020 om 11:10

      @tenaci: als jij een nieuwe 3serie van 60k koopt en je rijdt er in een paar jaar een ton mee dan heb je ook nog een hele puike 3serie, maar hij is nooit meer die €60k waard.

      Het leven hangt vol keuzes, als ik dit een geweldige auto zou vinden, dan zou ik hem wellicht verkiezen boven een nieuwe, en ik zou elke km er met plezier op zetten, dat is ook wat waard.

      Persoonlijk voor mij geldt, dat als ik een Mercedes w124 te koop zou zien staan, met 500km erop, in de specificaties die ik belangrijk vind, dan zou ik die verkiezen boven een nieuwe E-klasse en er vele jaren met plezier in gaan rijden.

      Login om te reageren
      • eklasse zegt

        19 april 2020 om 11:23

        @phevtreb: mits een W124 goed onderhouden is zie je doorgaans geen verschil tussen 500 en 500.000km. ?

        Login om te reageren
        • phevtreb zegt

          19 april 2020 om 21:38

          @eklasse: zeker waar, heb er 1 gehad met 740.000km, reed en zag eruit als nieuw, totdat ik hem in de prak reed tenminste ?

          Login om te reageren
  9. Robert zegt

    18 april 2020 om 20:23

    Een D-segmenter met raamslingers en -jawel- wieldoppen. Dertig jaar geleden kón dat gewoon nog…

    Een auto als deze aanschaffen is trouwens alleen leuk als je er een museum voor hebt om hem neer te zetten, want deze is dus nooit op kenteken gezet. En als de ‘Erstzulassung’ plaatsvindt in 2020, dan zal de auto dus ook aan de technische- en veiligheidseisen van 2020 moeten voldoen. Wat dus schier onmogelijk zal zijn. Doodzonde eigenlijk.

    Login om te reageren
    • 406_v6 zegt

      18 april 2020 om 23:31

      @RRRobert: precies dat ja…je krijgt hem nu never nooit meer op kenteken.

      Login om te reageren
    • phevtreb zegt

      19 april 2020 om 11:11

      @RRRobert: én zonder rechter buitenspiegel, dat was een optie destijds

      Login om te reageren
  10. mark383 zegt

    18 april 2020 om 21:20

    Tsjah, leuk, maar niet 60k leuk. Krijg je niet eens een rechter buitenspiegel voor…

    Login om te reageren
  11. edu7 zegt

    18 april 2020 om 21:23

    wow,ik zag vandaag nog zo’n E 30 rijden ,maakt toch wel een legendarische indruk op me,zeker deze!

    Login om te reageren
  12. cdlop01 zegt

    19 april 2020 om 12:52

    Huidige 3 serie, m.i. gruwelijk lelijk, deze 3, prachtig. Toen BMW nog mooie wagens maakte.

    Login om te reageren
  13. Dutchdriftking zegt

    20 april 2020 om 10:55

    Tja, het is wel heeel veel geld. Natuurlijk zullen er liefhebbers zijn, maar ik koop liever een 316i met twee ton op de klok als basis voor een fijne restomod!

    Login om te reageren
  14. tbimmerman zegt

    20 april 2020 om 18:50

    Is die in onderdelen te koop? Ik heb nog een e30 bestuurders stoel nodig?

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North