De Mercedes 190 Evo 2 is officieel krankzinnig duur

Auteur: , 64 Reacties

Dit gaat gewoon nergens meer over.

Youngtimers met race-historie doen het goed. Het zijn al jaren puike auto’s om zowel in te kunnen rijden als in te kunnen investeren. Een groot voorbeeld is natuurlijk de BMW M3 van de E30-generatie, maar ook zijn concurrenten uit de tijd doen het goed op de occasionmarkt. De meest roemruchte concurrent van de BMW M3 was de Mercedes-Benz 190Cosworth‘. De auto begon zijn carrière als eenvoudige 190 E 2.3 – 16, maar evolueerde door naar de buitenissig uitziende 190 E 2.5 – 16 Evolution II. Het is de auto die je op deze foto’s ziet.

We hoeven niet veel woorden vuil te maken aan de auto. Die zal inmiddels wel bekend zijn. Mocht je willen weten hoe zo’n legendarische auto rijdt, bekijk dan deze rijtest met @Sacha, onze Benz-connaisseur én de reden dat Autoblog-borrels altijd 3 uur langer duren, waarvoor dank. Waar het nu echter om gaat zijn de prijzen. Nog niet zo heel lang geleden was het een hele gebeurtenis dat je meer dan 100.000 euro neer moest tellen voor een 190 E Evo 2.

Een ton in euro’s veel geld. Daar heb je ook een jong gebruikte C63 AMG voor, om maar eens een zijstraat te noemen. Maar met een ton kom je niet eens de buurt tegenwoordig. We keken even op de Europese occasion verkoopsites en dat maakte pijnlijk duidelijk dat een goede Evo 2 belachelijk duur is. Nee, voor een ton krijg je een Evo 1 met veel kilometers en/of een beetje schade. Serieus waar. Evo 2’s met een beetje werk doen ongeveer anderhalve ton, maar dan hebben ze ook flink wat kilometers gelopen. Een echte 190 2.5 – 16 Evo 2 met ongeveer een halve ton op de klok kost namelijk meer, veel meer.

Op AutoTrack staat nu deze 190 E 2.5 – 16 Evolution II. De auto heeft 48.112 kilometer gereden. Volgens de adverteerder is er echter al jaren niet mee gereden, maar zijn wel veel onderdelen vervangen. De auto beschikt nog over Duitse documenten en is nooit in Nederland op kenteken gezet. Dan nu de prijs: de verkoper wil er graag 286.500 euro voor hebben. Dat is 630.000 gulden. Omrekenen naar guldens is niet meer salonfähig, maar destijds betaalde je voor deze auto 141.550 gulden. Bizar maar waar, we leven in een wereld waar een 28 jaar oude Mercedes 190 bijna 3 ton kost. Dan maar een replica?

Met dank aan Fatih voor de tip!



64 reacties

Leuk hoor, maar is garantie op je auto nog steeds belangrijk? Check het HIER!
En dan mag je de grote steden nog niet eens in om te bluffen met je Benz !
@desjonnies: geld alleen voor diesels
@ingloriousleon: Fout. Ook benzineauto’s worden gewoon geweerd. Van voor ‘94 ofzo.
@viezefreddyw: niet overal geloof ik. Ik mag met mijn 80er bmw 320 2.0 benzine Utrecht milieuzone gewoon in bijvoorbeeld
@viezefreddyw: euhm nee
@viezefreddyw: Rotterdam weert alleen diesels..
@desjonnies: als je 3 ton kan betalen , kan je ook een keer boete betalen
Plaatjes van Sebastiaan
@OJSpots: klopt als een bus!
Pure nostalgie, maar is dit niet een tikje car-bubble ?
@dawwg: een tikje?
@bischero: gewoon een volle beuk in het gezicht i.p.v. een tikje.
En is officieel krankzinnig lelijk. Ik heb absoluut iets met auto’s uit de 80’s en 90’s…maar dit is een heel lelijk concept met die wielkasten en vleugel. Dat deden ze bij BMW dan een heel stuk beter met de e30 M3. Dat is wel een mooie auto. Een Golf Rallye is bijvoorbeeld goed ook geslaagd.
@cpp1:
Een ‘gewone’ 2.3 16V met de kleine achterspoiler is inderdaad een schatje om te zien, deze is teveel gebotoxed. En een gewone kost nog geen 20mille.
@cpp1: dit is geen concept he. En jaren 80 was nu eenmaal zo.
Dit is geen 3 ton waard. Je moet wel een enorme fanboy zijn om dat geld hieraan uit te geven. Ziet er wel dik uit, en zo rijdt ’t wss ook, maar het is niet klassieker, episch of fraai genoeg om dit geld te verantwoorden imho.
@thijsj: nou, wat betreft dat rijden. Helaas deze en de e30 m3 nooit zelf gereden. Maar over de bmw zijn de meningen nog verdeeld. Maar alle hedendaagse tests en video’s over deze wagen, vindt iedereen het tegenvallen hoe goed ie nou daadwerkelijk rijdt. Het is dus echt niks meer dan nostalgie en een investering.
@kuyl: jup. Een Alfa uit de jaren 30 rijdt ronduit beroerd. Lekker laten staan dus.
@kuyl: bedoelde meer gewoon het gevoel, dat het wel gaaf is om te rijden. En ik zou er dik geld voor overhebben, maar echt geen €3ton. Voor dat geld zie ik liever een (super)sportwagen of échte klassieker. Heeft voor mij iets meer aantrekkingskracht.
Echt een enorm gaaf ding, maar € 268.000,- is wel iets aan de hoge kant.

En het dan ook nog presteren om de auto doodleuk te tonen met een afdekkapje van de kriksteun dat met tape is vastgeplakt. Een klein beetje knullig.
@moveyourmind: die scheve uitlaat is ook niet fraai
Nou, vergeleken met die Kever van een uurtje geleden is dit een koopje. En ik denk dat dit ook wel leuker rijdt, vergeleken met diezelfde Kever.
Blijft een tikkie prijzig, dat wel.
Tijd zal uitwijzen hoe krankzinnig of niet deze prijs is. Ik heb ‘t er niet voor over. Zeker niet, omdat je er feitelijk niet mee kan rijden zonder de waarde groot geweld aan te doen. Als er dan al flink afgeschreven moet worden liever op een moderne auto van zo’n bedrag, is vele malen sneller/scherper.
286.500 euro, dat is 330.000 dollar. Niet duur. Tegenwoordig kost een Kevertje van 54 jaar oud al een miljoen. Voor dat geld kun je dus drie van deze bijzondere racemonsters kopen.
@kunstomdathetmoet: 330.000 dollar, dat is omgerekend grofweg 286.500 euro zeker?
Voor dat geld wel ff de koeling fixen.
Wat een guilty pleasure. Onwijs gaaf ding. 9 van de 10 keer is een auto met zo’n pakket een sjonnie auto, maar deze kan het gewoon hebben. Ze zijn al sinds jaren onbetaalbaar maar dit is wel heel erg. Zo jammer…
@viezefreddyw: weet je Freddy, dit is al jaren mijn droomauto. Zulke bizarre porno op wielen, ongelooflijk en gruwelijk prachtig vet! Niet te betalen voor gewone mensen maar iemand mag altijd dromen. Meine gute Liebe wat een schoonheid.
@hassani: Snap ik heel goed. Ik woon een kilometer of 25 van deze zaak vandaan. Vorige week hadden ze een soort opening ofzo en nam even een kijkje. Dit ding stond open en bloot mij op te winden. Motorkap omhoog en al de brute schoonheid stond daar ten toon. Heel eventjes had ik de verbeelding om in de auto te stappen en dwars door het glas te rijden. Een beetje als de 911 waarmee Kip in Gone In 60 Seconds deed. Maar een 300SL en een 300SL Roadster stonden er voor. Ik vond het een beetje zonde om die twee iconische en echt bijzonder fraaie wagens tot puinpoeier te rijden. Dus liet ik hem maar staan.
Aan de buitenkant heel gaaf, maar dat interieur is een enorme afknapper. Jammer
@joppe: want je had liever wit leer gezien? Ik krijg soms geen hoogte hier.
@bmwfreak038: ik denk dat hij afknapt op de onlogisch geplaatste knoppen, die ook nog een erg groot zijn en op dat hout rond de pook. Dat had strakker gekund, bv alles zwart. Mijn inziens te druk, niet opgeruimd
@bmwfreak038: Nee hoor. Ik had liever een wat minder saai Dash gezien. Ik mis wat jus
Kan mij nog herinneren dat bij van Dijk en Dochters zo’n Evo stond te verstoffen in een hoek. Zou deze uit dat faillissement komen?
@raymster: twee zelfs, naast elkaar. Voor 99K Euro per stuk, als ik me niet vergis. Those were the days . . .
Iets teveel van het goede, zo’n Evo II. Te fout…

Dan liever een iets aangepaste Evo 1
https://www.flickr.com/photos/27600017@N02/3829793792/
@cossiekiller: ben ik het wel mee eens.
Pffff als deze auto als klassieker geldt dan weet je dat je echt oud aan het worden bent.

Kan mij nog als de dag van gister herinneren dat deze auto geïntroduceerd werd. Als BMW fanaat kon ik natuurlijk niet erkennen dat dit een prachtige auto was, maar stiekem was het gewoon de mooiste Mercedes die gemaakt is.
Waar andere jongetjes ’s avonds met hun Playboy of Penthouse in bed lagen, lag ik met mijn Auto, Motor und Sport of Sportauto in bed te geilen op deze auto.

Deze auto werd geïntroduceerd op het hoogtepunt van de populariteit van de DTM. Mercedes was altijd het statige, ouwe en duffe taxi merk en toen was er ineens deze auto. Wat een ding.

Gelukkig had BMW de M3 sporr evolution en was het universum in balans anders had ik mogelijk overgestapt naar de darkside…
@Rick-dos: “mooiste Mercedes die gemaakt is”, dat is een gevaarlijke uitspraak als ik denk aan de 190SL, de Gullwing, sommige SEC’s…
@escort77: hij zegt was, verschillende SEC’s zijn van na die tijd dus misschien vind hij een ander inmiddels mooier. Dat zou ook kunnen
@escort77: Was toen ook maar een jonge jongen waarvan nieuwe auto’s alleen maar in mijn autouniversum draaide. Klassiekers stonden toen nog helemaal op mijn radar.
Máár kan wel zeggen dat ik deze auto mooier vindt en vond dan een SEC. Enige Mercedes die voor mij toen een beetje in de buurt kwam van deze auto was de 500E.
@Rick-dos: mooi verwoord.
Btw iedereen die roept dat deze auto een beetje te “Sjonnie” is dan begrijp je de context waarin deze auto is ontstaan niet goed.

Je moet je voorstellen dat de strijd tussen BMW en Mercedes in de DTM zo heftig was dat ze midden jaren’80 begonnen waren met een Magnum 44 en eindigde deze strijd met deze kanonnen.
Zo te zien staat de temperatuurmeter aardig hoog op 100 gr.
@c200: olie…
@desjonnies: Links heb je het temperatuurmeter en rechts het oliedrukmeter.
@c200:
“Het oliedrukmeter?”
@desjonnies: volgens mij vergis je je, is de temperatuurmeter van de koelvloeistof. De olietemperatuurmeter zit links in de middenconsole, meen ik.
@amghans:
Daar doelde ik ook op, die staat in de foto’s op 120 graden wat normaal is, de koelvloeistof temperatuurmeter zit links in de klokkenwinkel.
@c200: dat viel mij ook al op. Maar je kan ook niet teveel verwachten voor dat geld.
Bij ASV in Veghel staat er één onder in de bunker met amper 3.800km op de klok, althans 5 jaar geleden.
Wat is ie lelijk 😳😳
@yzord: is ook niet leuk als je ouders dat over je zeggen.
Had Mercedes niet een aantal jaar geleden een opslagplaats met een aantal van deze beesten opengetrokken? Allemaal met 0 km. op de klok…

Deze collector items worden tegenwoordig met gemak voor 300.000 euro/pond/dollar verkocht…
Origineel is ie helaas niet meer, zie uitlaat.
Prachtige bak. Kan zeggen zoals velen dat ik hem later graag wil hebben maar laat ik realistisch zijn. Net zulke prijzen zal dat nooit meer lukken. Net als de e30 m3 en de Lancia delta evo.
Ik zou een gewone kopen, de best lijkende EVO kit kopen en een andere AMG motor er in doen en dan voor 30-40k klaar zijn…
Leuke auto! Is weer eens anders; de meeste 28 jaar oude taxi’s hebben juist 3 ton gelopen, ipv dat ze dit kosten. Maar goed, we hebben het hier wel over de EVO 2. Het beest van de jaren 80
En ligt het aan mij, of is een watertemperatuur van 110 en olietemperatuur van 120 niet een beetje te hoog?
Dan heb ik toch liever een M3 of nog liever zelfs een Delta.
@Sacha, ik mis hem. Deze uitzending van de Miljonairsfair is iconisch. Helemaal uitkijken tot het eind! (2 bier graag) https://www.autojunk.nl/2011/12/sacha-en-wouter-doen-miljonair-fair-2011

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).