
Een Autoblog Garage update van de BMW M2 Competition met een twist.
1 februari 2025. Dat is de laatste keer dat jullie iets hebben vernomen over mijn BMW M2 Competition. We naderen inmiddels oktober. De hoogste tijd dat jullie een update krijgen over het bezit van deze 2 Serie en het twee jaar eigenaarsschap komt in zicht. Qua onderwerp heb ik iets waar ik me al langer over weet op te winden: de (Nederlandse) automarkt. Waarbij ik Nederlandse bewust tussen haakjes heb staan.
De automarkt
Laten we beginnen met de automarkt. Die is, net name in Europa, zeer complex. Komt vooral door de moderne regelgeving. De industrie past langetermijnplannen aan in een tempo wat we nog nooit eerder hebben gezien. Wel elektrisch, niet elektrisch. Niet een model met benzinemotor uitbrengen, toch wel een model met benzinemotor uitbrengen. Het spagaat waar de auto-industrie zich in bevindt is niet beperkt tot één merk. We zien het overal in Europa gebeuren.
Dat terwijl er knappe ingenieurs klaarstaan om de mooiste verbrandingsmotoren ooit te bouwen. Maar het kan niet, het is niet te verkopen. Het meest recente voorbeeld was recent op Wheels Mariënwaerdt. Waar Honda met trots de Prelude voor de Benelux presenteerde. Echt een gave coupé, maar die auto kunnen we nu al affikken door de aandrijflijn. Een saaie hybride aandrijflijn met een CVT-versnellingsbak. Je hoeft geen meter in deze auto te rijden om nu al te kunnen zeggen: nou, laat maar zitten. De verwachte Nederlandse prijs komt tussen de 50 en 60k in euro’s, waarmee ik Honda al het succes van de wereld wens.

Had in diezelfde auto een turboblokje gezet, zoals de Civic Type R, met een handbak. Dan had het een feest op wielen geworden. Maar, dan ook weer onverkoopbaar. Door een heel andere reden: de BPM. Dan had er een prijskaartje van meer dan 100.000 euro op de Prelude gezeten en was het bij voorbaat een kansloze auto geweest.
En dat is het probleem waar de auto-industrie nu mee te kampen heeft. Er komen auto’s met aandrijflijnen op de markt waar soms niemand op zit te wachten. Vrij letterlijk in vorm van de C63 AMG hybride, waar zelfs flinke kortingen niet helpen de verkopen op te krikken.
Nederlandse automarkt
En dan wat lokaler: de Nederlandse automarkt. Die is ook kapot. Ik haalde het al even aan met de BPM. Ook voor volgend jaar staat er weer een BPM-verhoging op het programma. Er komen verkiezingen aan, maar bij vrijwel alle politieke partijen is dit geen onderwerp van de campagne. Want ja, ze willen toch graag die begroting rondkrijgen.

Upgraden?
Ik heb mijn BMW M2 Competition nu bijna twee jaar. En een goede autoverkoper zou mij opbellen en zeggen joh Ruub, moet je de nieuwe M2 eens uitproberen? In andere landen de gewoonste zaak van de wereld. Met een kleine premium ruil je de oude auto in en rij je in een gloednieuwe bolide, of eentje met de kop er van af, de showroom uit. Maar de prijs van een gebruikte M2 G87 ligt onderhand twee keer zo hoog als mijn F87 Competition. Natuurlijk ga ik niet nog eens 50k bijleggen om te upgraden naar een G87. Ben je helemaal.

Daarom blijf ik, maar miljoenen Nederlanders met mij, vrolijk doortuffen in hun auto. De auto-industrie heeft er geen baat bij en de alsmaar stijgende BPM is geen goede zaak voor de Nederlandse economie. Even heel gefocust op de lokale automotive space hè.
En eerlijk gezegd zou ik ook geen reden kunnen bedenken waarom je een F87 zou inruilen op een G87. Binnen de autowereld mompelen liefhebbers nog wel eens dat ‘de beste auto’s’ gebouwd zijn tot de covid-periode. Bij steeds meer moderne auto’s zijn bezuinigen duidelijk te merken. Goedkopere materialen, harde kunststoffen en om nog maar te zwijgen over de verplichte piepjes.

BMW M2 update: Roadtrip!
Deze zomer had ik een heerlijke vakantie van drie weken in Noord-Amerika. Bij terugkomst kriebelde het nog om de M2 eens lekker op z’n staart te trappen. Zo gezegd, zo gedaan. Voordat de zomer écht voorbij was heb ik er nog twee weken Oostenrijk aan vastgeplakt. En verdorie, er zijn maar weinig auto’s waar ik vrolijker van wordt.
Dit zullen sommige petrolheads vast niet met me eens zijn, maar ik vind de M2 zelfs leuker rijden dan een Porsche 911. In mijn hoofd is de 911 beter en begeerlijker, echter elke keer als ik weer in een 911 heb gereden denk ik: doe mij maar gewoon die BMW. Het is niet alleen de helft goedkoper, het is ook zo’n speels apparaat dat verschrikkelijk eenvoudig een gecontroleerde stap opzij zet. Gaat toch wat makkelijker met de motor in de neus.

In Oostenrijk streek ik neer in het Zillertal ten oosten van Innsbruck. Als het puur gaat om het autorijden zijn er betere plekken te vinden, want voor epische bergpassen zoals de Großglockner moet je zo nog twee uur verder naar het oosten. Ik vermaakte me echter prima. Je kunt er heerlijk wandelen, eten en in de boetiekhotels zijn de zwembaden en spa’s geweldig ontspannend.

Na de nodige spielerei in Oostenrijk op de terugweg nog München aangedaan. Even kijken bij BMW Welt en het museum, ik was daar nog nooit geweest. Heel eerlijk was het museum niet heel indrukwekkend, zelfs als liefhebber. Misschien ben ik gewoon een zeikerd. Kan ook. Toch was het leuk om in de wereld van BMW te zijn, met een M2 in München kun je op voldoende duimpjes rekenen. Altijd leuk!

De terugweg verliep zo soepel als varen op een zeilboot met de wind in de rug. Een lege autobahn op een vroege zondagochtend blijft een terugkerende verslaving bij mij. De BMW M2 Competition is met het M Drivers Package begrensd op 280 km/u, dus daar stopte de pret ook weer. Hard zat. Voor je het weet ben je weer thuis en blik je terug op een fantastische tijd.
25.000 km
Voor de rest heb ik weinig te zeiken. Tussen de laatste update (1 februari) en nu heeft de M2 zijn taak als daily driver perfect volbracht. Geen gezeur, geen onvoorziene reparaties, niks. De 100.000 km is inmiddels een feit, waarbij ik inmiddels meer dan 25.000 kilometer op de klok heb gezet. We gaan nog even door, want voor nu zie ik geen enkele opvolger in beeld die financieel interessant genoeg is om de 2 Serie op in te ruilen. Saai hè.
Deze auto’s staan in de Autoblog Garage:
- BMW 530i Touring (G31) van de baas van Wouter
- BMW M140i xDrive (F21) van Martijn
- BMW M2 (F87) Competition van Ruben
- BMW Z4 sDrive35i van Nicolas
- Citroën 2CV6 van Michel
- Jaguar F-Type V6 Roadster van Machiel
- MINI Cooper S Gizmo Speciale (R50) van Martijn
- Peugeot 206 GTi racers
- Porsche 911 Carrera (996) van Wouter
- Porsche 944 van Jaap
- Porsche Macan duurtest
- Volkswagen Golf V GTI van Loek
- Volkswagen Passat Variant (B6) van Loek





Het is gedaan met de pure verbrandingsmotor; dus koesteren die M2, lekker blijven rijden, en je troosten met de gedachte dat jij echt een van de leukste auto’s hebt die bestaat.
Goed advies!
Het hoogtepunt van wat vaak een rijdersauto genoemd wordt is al geweest ja. De nieuwste modellen zijn allemaal nog sneller en luxer, dat wel, maar ook minder mechanisch. En duur ja.
Lekker doorgaan met die M2. Je wordt snel verwend, je went aan wat je hebt en gaat dan kijken oeh wat is de volgende stap. Heb ik in ieder geval soms last van, en daar probeer ik doorheen te breken. Anders ben je nooit gelukkig met wat je hebt. Is precies wat de markt wil, dat je snel weer gewend bent en alweer klaar staat om geld uit te geven voor de volgende upgrade. Op marktplaats scrollen is leuk, maar maakt soms ook hebberig, en minder gelukkig met wat je hebt.
Wat ik ook maf vind, weet niet of anderen dat ook hebben: vroeger wilde ik heel graag de nieuwste telefoon, want die waren toen duur maar te betalen zeg maar. En ik had ook ieder jaar het nieuwste van het nieuwste. Toen ik eenmaal klaar was met studeren en ging werken, konden telefoons mij niet meer boeien. Want ik had ineens veel meer te besteden, iedere telefoon was binnen handbereik, 1000 euro was niet meer belangrijk. Dat spaarde ik nu iedere maand wel ipv dat ik er lang over deed en naar toe moest werken.
Achja weet ik veel. Veel geluk met die M2 😉
Wel herkenbaar. Qua auto’s kijk ik eigenlijk niet nieuwer dan 2021, misschien nog 22, als het model al eerder uitgebracht is. Heb weinig behoefte aan allerlei piepjes die niet uit te zetten zijn. Dus een Mazda 6 staat nog steeds op de shortlist, maar verder zou ik het niet weten…..
Qua telefoon ben ik al heel lang gestopt met elke keer het nieuwste willen&kopen. Ik ontdekte hoeveel grondstoffen ervoor gebruikte worden en hoe de arbeidsomstandigheden in fabrieken waren van veel van onze consumentengoederen. Nu al jaren tevreden Fairphone gebruiker…. Doet prima waarvoor een telefoon bedoeld is.
Dus ik snap Ruben wel dat hij de M2 houdt. Jong genoeg om van bijna alle gemakken voorzien te zijn. Modern genoeg om als dagelijks vervoer te gebruiken, etc. Lekker blijven rijden.
Hehe met je eens hoor! Als automotive contentmakers kunnen we wat langer in de nieuwste auto’s rijden en dan zie je hoe de industrie aan het veranderen is. Het ene merk gaat bijvoorbeeld beter om met de EU piepjes dan het andere (qua uitzetten). Bedankt en ik rij nog even door inderdaad
De automarkt is niet kapot, maar sluit niet meer aan op jouw wensen.
De wereld moet verduurzamen en de auto’s gaan over naar EV en ze worden gereguleerd met rijhulpsystemen.
In deze transitie is het afzien voor petrol heads.
Dus daarom kun je maar beter “oude” auto’s rijden. Zonder rijhulp en zonder hybride techniek.
Fabrieken die productie moeten staken omdat geen hond de modellen koopt is toch een teken dat er iets mis is met de automarkt. Van Volkswagen tot Stellantis: ze hebben er allemaal last van. De verkoopcijfers van 2025 gaan niet fraai zijn en zeker geen records breken tov voorgaande succesjaren.
Het sluit niet aan bij de wensen van de mensen die een krapper budget hebben dan de gemiddelde Porsche en duurdere modellen auto’s koper. Als elektrificatie een ding heeft gedaan is de markt gigantisch duurder gemaakt. Het heeft jaren geduurd voor de eerste modellen kwamen die een beetje betaalbaar zijn, en die zijn bijna allemaal plastic fantastic langs de binnenzijde. En tegelijkertijd zijn de gewone benzine wagens veel duurder geworden. De ROI van hybrides komt er pas uit in de meeste gevallen na een dikke 50000km, Dus dat de verkopen slabakken en ze inzakken als een paddenstoel daar verschiet geen enkel normale mens van die ook een rekenmachine gebruikt en zijn gezond verstand.
Ik ben zelf aan het kijken voor een wagen die tijdens de winter zich wat beter gedraagt (rij nog steeds als daily mijn Z4) maar de nieuwe wagens zijn in verhouding allemaal minder dan mijn 5 jaar oude wagen. Zowel qua interieur als exterieur. En een 2022 wagen ziet er veel beter uit in de cockpit dan al die nieuwe modellen van de premium merken. Behalve de duurdere bovenklasse die blijft nog altijd netjes en premium afgewerkt maar ver van betaalbaar.
Tja kapot is misschien niet het goede woord. Je gaat over een tijd pas de echte effecten zien als de nu nog semi betaalbare auto’s langzaam van de weg gaan verdwijnen of te duur worden.
Je ziet dat nu gebeuren bij de laatste generatie betaalbare auto’s uit de midden 90’s tot midden 00’s.
Zodra die simpele auto’s allemaal gesloopt zijn of te duur zijn geworden gaat pas echt duidelijk worden hoe “kapot” de markt is.
Je ziet nu al dat een redelijk nette micra of starlet van voor 00 inmiddels geen paar 100 maar 1k+ of zelfs meerdere k’s kost.
Verstandig besluit, bij inruil krijg je altijd de bodem prijs geboden zodat de inruilende partij hem weer voor de hoofdprijs te koop kan zetten.
Mijn auto îs 7 jaar oud en heeft 46000 Km op de klok en de komende 5 jaar gaat hij zeker niet weg.
In 2030 ga ik wel eens kijken hoe de auto wereld er dan bij staat.
Tja, mijn beroep is officieus verboden verklaard. Ben al 35 jaar contractor, tegenwoordig heet dat ZZP maar de markt is verziekt, dus ik kan nog alleen maar een 10e handse 520D betalen vanwege de dieselafschrijving, ipv een nieuwe X6m van inmiddels 3 ton, terwijl de oude X6 youngtimer 15k kostte.
Dan kun je beter in de UK gaan werken. Ik werk als contractor en heb mijn eigen Ltd (BV) en de PHEV is hier heel goedkoop in de bijtelling en alle onderhoudskosten zijn belasting aftrekbaar. En ook de afschrijving natuurlijk! Zo is het rijden in een X5 nog enigzins te doen; X7 / X6 lukt helaas niet omdat het geen PHEV is. iX is nog goedkoper want electrisch, maar vindt ik niet mooi.
In Nederland is het maar goed ook dat de ZZPers uitsterven. De meesten waren totaal ongeschikt, werkten tegen veel te lage tarieven, rekenden zichzelf rijk met het uurloon maar hadden geen arbeidsongeschiktheid- of pensioenvoorziening. Nul ondernemerstalent dus.
Voor echt old-school rijplezier worden klassiekers en youngtimers weer intressanter IMHO. Puristischer, weinig hulpmiddelen, lekker analoog.
Wat blijft het toch een ongelooflijk dik apparaat! Mooie zilveren wielen, mooie verlaging, en verder heel subtiel aangepakt. Echt heel gaaf gedaan. En wat de automarkt betreft, die is al jaren flink aan het aftakelen natuurlijk. Maar het laatste stukje nu gaat hard…
Thanks! Het is een topding
Wat een heerlijke uitvoering, zo met die wielen. Prachtig! En fijn dat ‘ie goed gebruikt wordt:).
Zelf stap ik over 3 weken weer in de e46 coupé richting Oostenrijk. 6 cilinders (of meer) in de bergen is altijd feest. Toch stiekem altijd beetje spannend met een oudere auto, anderzijds deed ‘ie het de vorige keer ook prima!
Thx, klinkt heerlijk! De E46 blijft een topper en dat zal nooit veranderen
Dit betoog over de laatste leuke auto’s zie je overal waneer de markt weer veranderd, kortom de markt staat niet stil en gaat mee met regelgeving maar vooral ook de kopers. Het gros zit niet meer te wachten op leuke lage kleine coupes zoals in de 90’s. Dat richt zich meer op het beperkte gebruiksgemak i.c.m. de beperkingen in het huishoudboekje, de asfalt jungle van vandaag kom je nou eenmaal relaxed door in een ruime zelfrijdende elektrische SUV. Zorg voor belasting naar rato van gebruik i.p.v. bezit zodat een guilty pleasure ernaast leuk en betaalbaar wordt
Wat heeft de politiek eraan om het belasting systeem aan te passen zodat het betaalbaar wordt om een leuke auto erbij te hebben? Zij moeten alleen kijken naar de mobiliteit in het algemeen
Is dan een jonge M240i uit 23-24 misschien iets voor jou? Eventueel met een stage 2 optimalisatie. Dan heb je een upgrade voor een lagere prijs dan de M2
Een M-light is echt een heel andere auto dan de echte M versies, dan kun je tunen wat je wilt, het gaat niet hetzelfde gevoel geven en dus voelen als een flinke stap achteruit.
Een M240i G42 voelt echt als een enorme stap terug in rijplezier in vergelijking met een M2. Rij ze back to back en je voelt het al na de eerste kilometers. Dat is een veel verdijndere en veiligere (xdrive) daily driver.
Hoe bevallen de verlagingsveren van Cobra?
Ik vind de M2C van zichzelf al vrij stug geveerd. Is dit bijv. erger geworden?
En heb je geen problemen met aanlopen in de wielkasten als je met koffers en al op pad gaat?
Bevalt enorm goed, al zijn sommige drempels een kleine uitdaging icm de splitter. Dat is vooral bij oude drempels die al uitsteken door wortels in de grond. Dus 9 van de 10 drempels gaat gewoon goed zonder schuin te rijden of andere ongein. De verlaging valt met 20 mm ook wel mee natuurlijk. Van aanlopen is totaal geen sprake. Het rijcomfort is bijna hetzelfde gebleven, het is immers geen schroefset.
Dit eigenlijk de reden waarom ik gewoon in mijn 640i GC blijf rijden. Een upgrade is het geld niet meer waard, zeker nu het lijkt dat de betrouwbaarheid (zeker van de 2019 tot 2023 productie) ook nog eens slechter is. Alles daarna is overgereguleerd.