Deze custom motor heeft een héél apart stuur

Auteur: , 16 Reacties

Kijk maar!

Custom projecten zijn vaker wel dan niet een misser. Gelukkig is het plezieren van de menigte wel het laatste waarvoor de markante voertuigen in het leven worden geroepen. De schepper heeft immers een bepaalde visie voor ogen die veelal door niemand anders gedeeld of gewaardeerd kan worden. Dit is overigens geen vereiste, want de Watkins M001 is zó bizar dat we hem eigenlijk alleen maar gaaf kunnen vinden.

De naam van de creatie is logisch te verklaren; het is de eerste motor van Jack Watkins. Het werk van de anonieme Pool is onmiskenbaar eigen aan de kleine operatie. Desondanks is het allesbehalve een volledig nieuwe motor. Zowel de aandrijflijn als de krachtbron van de M001 komen regelrecht van een BMW R1150RT uit 2002. ‘The Motorbike‘, zoals hij door Watkins genoemd wordt, heeft daarnaast een laser-gesneden frame van stalen platen, om de maffe proporties van de fiets verder te vergroten.

Deze custom motor heeft een héél apart stuur

De M001 zet zichzelf pas echt in de schijnwerper dankzij zijn maffe stuurontwerp. De Watkins is hub-center-steered, wat min of meer inhoudt dat hij geen conventionele voorvork heeft om mee te sturen, maar de naaf zijn weg via een bijzondere omleiding naar het voorwiel vindt. Hoewel de fiets hierdoor minder sterk in de bochten is, doet hij het weer aanzienlijk beter bij het aanremmen. Dit heeft alles te maken met het feit dat de neus van de M001, dankzij de constructie, minder de neiging heeft te duiken, waardoor hij vele malen stabieler is. De Telelever vering blijft hierdoor eveneens optimaal werken.

De Watkins M001 hoeft niet helemaal naar je smaak te zijn om de kwaliteiten van de ingenieur te waarderen. Het is vooralsnog niet duidelijk of het om een one-off gaat, of dat het Poolse bedrijfje er meerdere op de planning heeft staan.



16 reacties

Lijkt op het systeem van de motor van Batman.
Dodge Tomahawk?
Lijkt me wel een aparte rij ervaring
Spatborden lijken mij geen onaardige accessoire.
Doet mij denken aan de Vyrus en Tesi modellen van Bimota, maar met een wat langere “voorvork”. Of hoe dat ding in dit geval mag heten.
@edge: Een Tesi 2D is nog steeds mijn absolute droommotor. Zou er een Britten voor laten staan…
http://moto.zombdrive.com/images/bimota-tesi-2d-3.jpg
@Dizono: zit die uitlaat nou ook omgekeerd?
Zou er beter uitzien als de rijder een decimeter lager zat
Nu lijkt me stuur eigenschappen belangrijker voor een motor als dat ie iets beter remt
Op de normale manier verlaten je oogbollen ook je hoofd als je goeie remmen hebt en de beperkende factor is de voorband
Maar voor eigenwijs ontwerp bonus punten
Naafbesturing! Yamaha heeft het ook geprobeert met de GTS 1000 en Bimota met de Vyrus en Tesi. Allen waren nu niet direct bestsellers. Sturen gaat minder goed. Remmen daarintegen gaat wel beter. Het ziet er alleen niet uit.
@lacker: dus eigenlijk heb je er niks aan. He wilt toch lekker sturen met een motor.
Snap niet dat mensen naar zo’n druk ding kunnen kijken
Motorblog
Het lijkt net alsof ie achterstevoren op de motor zit
Ziet er niet uit. Zal vast bij een one-off blijven.
Steek je er zoveel werk in, laat je het voorwiel geel?? Wel een heel gaaf project!
Het plaatwerk frame is niet alleen speciaal, maar ook lekker goedkoop. Zeker voor de kleine aantallen…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).