• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Deze custom motor heeft een héél apart stuur

Auteur: ikschrijfookoverautos, gepost 31 maart 2018 om 13:02 – 16 Reacties

Afbeelding Deze custom motor heeft een héél apart stuurAfbeelding Deze custom motor heeft een héél apart stuurAfbeelding Deze custom motor heeft een héél apart stuurAfbeelding Deze custom motor heeft een héél apart stuurAfbeelding Deze custom motor heeft een héél apart stuurAfbeelding Deze custom motor heeft een héél apart stuurAfbeelding Deze custom motor heeft een héél apart stuurAfbeelding Deze custom motor heeft een héél apart stuur

Deze custom motor heeft een héél apart stuur
Kijk maar!

Custom projecten zijn vaker wel dan niet een misser. Gelukkig is het plezieren van de menigte wel het laatste waarvoor de markante voertuigen in het leven worden geroepen. De schepper heeft immers een bepaalde visie voor ogen die veelal door niemand anders gedeeld of gewaardeerd kan worden. Dit is overigens geen vereiste, want de Watkins M001 is zó bizar dat we hem eigenlijk alleen maar gaaf kunnen vinden.

De naam van de creatie is logisch te verklaren; het is de eerste motor van Jack Watkins. Het werk van de anonieme Pool is onmiskenbaar eigen aan de kleine operatie. Desondanks is het allesbehalve een volledig nieuwe motor. Zowel de aandrijflijn als de krachtbron van de M001 komen regelrecht van een BMW R1150RT uit 2002. ‘The Motorbike‘, zoals hij door Watkins genoemd wordt, heeft daarnaast een laser-gesneden frame van stalen platen, om de maffe proporties van de fiets verder te vergroten.

Deze custom motor heeft een héél apart stuur

De M001 zet zichzelf pas echt in de schijnwerper dankzij zijn maffe stuurontwerp. De Watkins is hub-center-steered, wat min of meer inhoudt dat hij geen conventionele voorvork heeft om mee te sturen, maar de naaf zijn weg via een bijzondere omleiding naar het voorwiel vindt. Hoewel de fiets hierdoor minder sterk in de bochten is, doet hij het weer aanzienlijk beter bij het aanremmen. Dit heeft alles te maken met het feit dat de neus van de M001, dankzij de constructie, minder de neiging heeft te duiken, waardoor hij vele malen stabieler is. De Telelever vering blijft hierdoor eveneens optimaal werken.

De Watkins M001 hoeft niet helemaal naar je smaak te zijn om de kwaliteiten van de ingenieur te waarderen. Het is vooralsnog niet duidelijk of het om een one-off gaat, of dat het Poolse bedrijfje er meerdere op de planning heeft staan.

Ook interessant!

  • Pimp je BMW leasebak met een AC Schnitzer stuur
    Pimp je BMW leasebak met een AC Schnitzer stuur
  • Hardcore straatracer met BMW
    Hardcore straatracer met BMW motor op komst
  • Op stap met de BMW S1000XR
  • Video: BMW-rijder rijdt als BMW-rijder

Nieuwste artikelen

  • Video: Automobilist doet Dukes of Hazzard op rotonde
  • Jonge automobilisten zijn een stel angsthazen op de weg
  • Lotus Eletre PHEV krijgt een teleurstellende motor
  • Je betaalt wegenbelasting, maar waarvoor eigenlijk
FacebookTweetPinLinkedIn

BMW, motoren, polen

Vorig bericht: « Volkswagen diesels misdragen zich na emissie-fix
Volgend bericht: Autoblog advies: lange termijn lease-auto (675 p.m.) »

Lees Interacties

Reacties

  1. kobus1967 zegt

    31 maart 2018 om 13:05

    Lijkt op het systeem van de motor van Batman.

    Login om te reageren
  2. Arnoud zegt

    31 maart 2018 om 13:20

    Dodge Tomahawk?

    Login om te reageren
  3. rob5nismo zegt

    31 maart 2018 om 13:42

    Lijkt me wel een aparte rij ervaring

    Login om te reageren
  4. mout zegt

    31 maart 2018 om 13:49

    Spatborden lijken mij geen onaardige accessoire.

    Login om te reageren
  5. Edge zegt

    31 maart 2018 om 13:57

    Doet mij denken aan de Vyrus en Tesi modellen van Bimota, maar met een wat langere “voorvork”. Of hoe dat ding in dit geval mag heten.

    Login om te reageren
    • Dizono zegt

      31 maart 2018 om 16:50

      @edge: Een Tesi 2D is nog steeds mijn absolute droommotor. Zou er een Britten voor laten staan…
      http://moto.zombdrive.com/images/bimota-tesi-2d-3.jpg

      Login om te reageren
      • dampu020 zegt

        31 maart 2018 om 18:48

        @Dizono: zit die uitlaat nou ook omgekeerd?

        Login om te reageren
  6. supertjeduc zegt

    31 maart 2018 om 14:34

    Zou er beter uitzien als de rijder een decimeter lager zat
    Nu lijkt me stuur eigenschappen belangrijker voor een motor als dat ie iets beter remt
    Op de normale manier verlaten je oogbollen ook je hoofd als je goeie remmen hebt en de beperkende factor is de voorband
    Maar voor eigenwijs ontwerp bonus punten

    Login om te reageren
  7. lacker zegt

    31 maart 2018 om 14:37

    Naafbesturing! Yamaha heeft het ook geprobeert met de GTS 1000 en Bimota met de Vyrus en Tesi. Allen waren nu niet direct bestsellers. Sturen gaat minder goed. Remmen daarintegen gaat wel beter. Het ziet er alleen niet uit.

    Login om te reageren
    • rolov zegt

      31 maart 2018 om 16:55

      @lacker: dus eigenlijk heb je er niks aan. He wilt toch lekker sturen met een motor.

      Login om te reageren
  8. shadowbroker zegt

    31 maart 2018 om 15:27

    Snap niet dat mensen naar zo’n druk ding kunnen kijken

    Login om te reageren
  9. markoh zegt

    31 maart 2018 om 18:03

    Motorblog

    Login om te reageren
  10. flashevan zegt

    31 maart 2018 om 18:51

    Het lijkt net alsof ie achterstevoren op de motor zit

    Login om te reageren
  11. ikleesookoverautos zegt

    1 april 2018 om 08:01

    Ziet er niet uit. Zal vast bij een one-off blijven.

    Login om te reageren
  12. jurgen80 zegt

    1 april 2018 om 11:17

    Steek je er zoveel werk in, laat je het voorwiel geel?? Wel een heel gaaf project!

    Login om te reageren
  13. Esprit_de_Flandre zegt

    2 april 2018 om 20:20

    Het plaatwerk frame is niet alleen speciaal, maar ook lekker goedkoop. Zeker voor de kleine aantallen…

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North