• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Het verhaal van een vergeten Lamborghini

Auteur: ikschrijfookoverautos, gepost 10 maart 2018 om 17:00 – 18 Reacties

Zie hier, de Lamborghini die iedereen is vergeten


Het zit de Italianen in het bloed.

Hoe goed Lamborghini het tegenwoordig doet, zo slecht deden ze het halverwege de jaren ’70. Het eigenaarschap van de sportwagenfabrikant veranderde in vijf jaar tijd liefst drie maal, waarvan de laatste, in 1978, zelfs gepaard ging met een faillisement. Het bedrijf voelde de grond onder haar voeten in 1987 weer enigszins stabiel worden toen het werd overgenomen door Chrysler. In de tussentijd probeerde het van alles om relevant te blijven.

Een van de resultaten die voortkwam uit deze duistere periode wordt tegenwoordig gezien als een heuse cultauto. Dit is vooral te danken aan de Urus en de talloze geruchten die eraan voorafgingen. Lamborghini die weer een SUV zou maken, dat moest wel iets spectaculairs betekenen, niet? Wel, zoals we inmiddels weten is de Urus allesbehalve een hedendaagse interpretatie van de bejubelde LM002 die tussen 1986 en 1993 in productie was.

Zie hier, de Lamborghini die iedereen is vergeten

Naast de LM002 was Lamborghini druk bezig met het uitbreiden van haar activiteiten op alle denkbare vlakken. In diezelfde onstuimige periode produceerde het bedrijf eveneens 8,2-liter V12-motoren voor Powerboten uit het World Offshore-kampioenschap. Een andere poging om overeind te blijven volgde in 1986, in de vorm van de Design 90.

De motor was een idee van de Zwitser Patrick Mimran, die op dat moment samen met broer Jean-Claude de leiding had over Lamborghini. Volgens hem was het dé stap om het Italiaanse huismerk terug op de kaart te krijgen. Bedenk je, dit was nadat het merk legendes als de Countach en de Miura had uitgebracht.

De Design 90 is eigenlijk een perfecte samenvatting van de staat waarin het merk destijds verkeerde. Hoewel de Design 90 de naam Lamborghini droeg, was het in feite een samenraapsel van allerlei culturen en onderdelen. Het ontwerp was Italiaans, maar de techniek kwam uit Japan en het kortstondige productiewerk werd verricht in Frankrijk. De Design 90 had een 132 pk sterke, 1.000cc viertakt Kawasaki-motor met een dubbele bovenliggende nokkenas. De Design 90, die op het gebied van ontwerp beïnvloed werd door de Countach, werd geproduceerd door Boxer, destijds een van de meest geroemde motorenfabrikanten.

Het idee was om er in totaal vijfentwintig te produceren, maar zelfs dit kleine aantal werd bij lange na niet bereikt. Dit mede dankzij het feit dat de motoren tweemaal zo duur waren als zijn directe concurrenten en ze simpelweg niet verkocht werden. Lamborghini liet er uiteindelijk niet meer dan zes bouwen. Door de jaren heen werden de exemplaren opgespeurd en veranderden ze in verzamelobjecten.

Zie hier, de Lamborghini die iedereen is vergeten

Het ironische is dat ze wel degelijk het geld waard zijn. Althans, als we het kleine aantal journalisten dat er destijds een blokje om mee mocht mogen geloven. Het klinkt op papier in ieder geval bepaald niet als een onsmakelijke combinatie. Het ding bestond grotendeels uit glasvezel en woog al met al slechts 184 kg. Dankzij het lage zwaartepunt waarvoor het relatief grote motorblok zorgde, was het een heuse straatraket. De topsnelheid van de Design 90 lag naar verluidt rond de 260 km/u en hij zou de voorgeschotelde bochten oppeuzelen alsof het zijn eerste maaltje in tijden was.

De inmiddels meer dan dertig jaar oude Design 90 is nog altijd een flinke som geld waard. Sterker nog, wanneer ze van de hand gaan, wordt er gemakkelijk in de richting van een ton voor gevraagd. Recentelijk stond er een rood exemplaar te veil, waarvan gedacht werd dat hij tussen de 85.000 en 90.000 Britse ponden zou vangen. Teleurstellend genoeg wilde niemand hem hebben. Typisch.

Beeld: CarThrottle & RideApart

Ook interessant!

  • Lamborghini 63 jacht: 2 V12-motoren en 4.000 pk
    Lamborghini 63 jacht: 2 V12-motoren en 4.000 pk
  • Beer sloopt deur van Lamborghini
    Video: beer sloopt deur Lamborghini
  • Lamborghini kondigt tweemaal V12 geweld aan
  • De enige echte Lamborghini Countach is terug

Nieuwste artikelen

  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
  • Peugeot komt met meer GTI’s én goed nieuws
  • Audi’s grote verwarring staat binnenkort bij jou voor de deur?
  • James Bond-klassieker wordt van A tot Z opgefrist
FacebookTweetPinLinkedIn

kawasaki, Klassiekers, Lamborghini, motoren

Vorig bericht: « Rallykoning Sébastien Loeb is het kunstje niet verleerd
Volgend bericht: Special: Marcos TSO GT2 »

Lees Interacties

Reacties

  1. lincoln zegt

    10 maart 2018 om 17:20

    Wel echt Italiaans design iig ..

    Pure porno dus ..

    Login om te reageren
  2. wceend zegt

    10 maart 2018 om 17:27

    Vet! Nog dat onredelijke, gekke Lamborghini van vroeger, pre-VAG!

    Login om te reageren
    • lincoln zegt

      10 maart 2018 om 17:48

      @wceend:

      Whahaha ..
      Een nog meer bij elkaar geraapt zooitje dan de huidige VAG meuk ..

      Lamborghini is echt niet veel meer dan ordinaire kentekenhandel ..

      Login om te reageren
      • bmwfreak038 zegt

        11 maart 2018 om 12:05

        @lincoln: wat zeg je dat toch weer goed fout..

        Login om te reageren
      • bmwfreak038 zegt

        11 maart 2018 om 12:06

        @lincoln: tegen beter weten in had ik meer(beter) van je verwacht.

        Login om te reageren
  3. jerudo zegt

    10 maart 2018 om 17:39

    Net een Ducati Paso, even lelijk en hetzelfde geboortejaar. Vraag me af of deze dan ook door Massimo Tamburini ontworpen is, dan toch een van zijn mindere periodes.

    Login om te reageren
    • lincoln zegt

      10 maart 2018 om 17:58

      @jerudo:

      132 peekaa is toch niet echt heel echt te kort ..
      We hebben het hier over een periode dat Ferrari 260 ( Italiaanse dus discutabele ) peekaatjes icm een GM truck 3 traps bak verkocht ..

      Login om te reageren
  4. schoen85 zegt

    10 maart 2018 om 17:53

    Ik snap wel dat deze Lambo vergeten is, krijg er ook spontaan dementie van!

    Login om te reageren
  5. sezz zegt

    10 maart 2018 om 21:18

    Lamborghini creëerde zelf ook een luxe versie van een offshore powerboat genaamd de Quetzal.

    Login om te reageren
  6. tjorque zegt

    11 maart 2018 om 00:00

    Welke lambo?

    Login om te reageren
  7. hammerman zegt

    11 maart 2018 om 09:30

    Dat Lamborghini ooit een motor gemaakt heeft wist ik niet, ook al waren het er maar zes.
    Volgende verrassing dat Ducati ooit een auto heeft ontworpen?

    Login om te reageren
    • peug206 zegt

      11 maart 2018 om 13:53

      @hammerman: uuh deze? http://m.ducati.nl/history/editorials/a_ducati_with_four_wheels/index.do

      Login om te reageren
  8. kobus1967 zegt

    11 maart 2018 om 09:59

    Ik heb hier ook nog een verzamelaarsobject staan, een Lamborghini Runner 4 wheel drive.
    Met kruipgang en 24 versnellingen, een betrouwbare Mitsubishi watergekoelde 4 cilinder dieselmotor, topsnelheid 30Kmh!
    In Polen geassembleerd dus gaat niet kapot.

    Login om te reageren
  9. schreute01 zegt

    11 maart 2018 om 11:06

    Een Lambo met Testarossa-sleuven. Jaja.

    Login om te reageren
  10. bmwfreak038 zegt

    11 maart 2018 om 12:09

    Vergeet niet dat wat je op de foto’s ziet van destijds is, het is toch jammer dat we nooit zullen weten hoe de hedendaagse lambo motors eruit zien. Maar als je kijkt naar hun huidige gamma aan auto’s is het helemaal jammer dat ze er nooit zullen komen.

    Login om te reageren
    • Esprit_de_Flandre zegt

      12 maart 2018 om 13:05

      @bmwfreak038: Zet een photoshopper aan het werk. Kan je wegdromen.

      Of stuur een mailtje naar Ducati, dat is onderdeel van Lambo tegenwoordig…

      Login om te reageren
  11. ikleesookoverautos zegt

    11 maart 2018 om 12:39

    Kende deze nog niet. Ziet er wel tof uit.

    Wel apart dat de gele een ander zadel heeft dan de paarse.

    Login om te reageren
  12. Gulli zegt

    12 maart 2018 om 09:02

    Wat waren die jaren designtechnisch gezien toch, ehm, uitdagend om naar te kijken

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North