• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Deze Daimler Trucks willen de Tesla Semi slopen

Auteur: ikschrijfookoverautos, gepost 7 juni 2018 om 09:34 – 36 Reacties

Deze Daimler Trucks willen de Tesla Semi slopen


De missie is echter niet helemaal geslaagd.

“Achtervolgen is gemakkelijker dan leiden“, zei een wijs man ooit. Daimler beseft zich dit maar al te goed. De Duitsers zijn de onbetwiste marktleiders op het gebied van vrachtwagens, maar nu de inzet langzaam maar zeker veranderd van fossiele naar groene brandstoffen, heeft Daimler het idee dat men aan de stoelpoten aan het zagen is. Tijd om ingrijpend te anticiperen op de veranderingen, aldus de Duitsers.

Om in te spelen op de elektrificatie van de bedrijfswagens knalt Daimler er niet een, maar twéé vrachtwagens uit; de een duidelijk futuristischer dan de ander. Omdat beide wagens een eigen doel dienen, komen de prestaties niet zozeer direct overeen. Dit is echter geen probleem, want in beide gevallen zijn ze tamelijk indrukwekkend.

De eerste van de twee, de meer eigentijds ogende Freightliner eM2 106, heeft een batterijpakket van 325 kWh. Het voertuig produceert 480 pk en kan, mits je een beetje behendig met het gaspedaal omgaat, 370 kilometer ver rijden. Het rijbereik is niet enorm, omdat de vrachtwagen vooral bedoeld is voor de kortere afstanden. Lokale distributie, bijvoorbeeld. Mocht je verder willen en moet je opladen, dan kun je de batterijen in een uur tot 80 procent bijvullen, waarmee je weer 300 kilometer kunt afleggen.

Deze Daimler Trucks willen de Tesla Semi slopen

De in een ietwat futuristische, maar toch Amerikaanse stijl gevormde Freightliner eCascadia komt een stukje verder. Het batterijpakket is 550 kWh groot. De grote eCascadia produceert liefst 730 pk en heeft een reikwijdte van 400 kilometer. Ook deze vrachtwagen is in een uur tot 80 procent (320 kilometer) op te laden. Hoewel dit, net als de eM2 106, maar net de helft is van de Tesla Semi, vragen de Duitsers zich ernstig af of de claims van de Amerikanen wel in overeenstemming zijn met de waarheid. De toekomst zal het ons leren.

Daimler verscheept later dit jaar van elk model dertig testexemplaren naar de Verenigde Staten.

Ook interessant!

  • Pepsi: wij krijgen de Tesla Semi nog in dit jaar
    Pepsi: wij krijgen de Tesla Semi dit jaar nog!
  • Tesla Semi heeft 'merkbare verbeteringen' gekregen
  • productie Tesla Semi
    Productie Tesla Semi start vanaf 'dit' moment
  • Officieel: Tesla Cybertruck is uitgesteld
    Officieel: Tesla Cybertruck is uitgesteld

Nieuwste artikelen

  • Video: In het donker over een doorgetrokken streep inhalen
  • Tanken over de grens gaat in 2026 nóg meer lonen, maar wel alleen in dit land
  • Overleden Call of Duty-oprichter laat prachtige autocollectie achter
  • Video: Tesla-influencer laat zien hoe Full Self-Driving zorgt voor spookrijden en crash
FacebookTweetPinLinkedIn

daimler, Elektrisch, semi, Tesla, trucks

Vorig bericht: « Is de DB9 van Kahn Design jouw superheld?
Volgend bericht: Vijf redenen om een splinternieuwe BMW te rijden »

Lees Interacties

Reacties

  1. crepito zegt

    7 juni 2018 om 09:59

    Indrukwekkend is het niet, maar goed dat ze een poging doen. Ook in dit segment lijkt Musk de boel met succes aan te wakkeren.

    Wel een beetje wanhopig om je eigen specs goed te praten door je publiekelijk af te vragen of het überhaupt mogelijk is wat Tesla met de semi wil doen.
    Musk reageerde daarop met: ‘ik nodig ze van harte uit voor een lesje ‘physics’’.

    Login om te reageren
    • bmwfreak038 zegt

      9 juni 2018 om 07:36

      @crepito: hoezo musk wakkert ze aan? Ze laten gewoon zien hoe het wél moet.

      Login om te reageren
  2. ericc zegt

    7 juni 2018 om 10:04

    Het duurt een uur voor ze opgeladen zijn op 80%. Mooi, dan kunnen de bestuurders hun rij- en rusttijden respecteren zonder dat ze gedwongen worden te blijven rijden door hun baas.

    Login om te reageren
    • chills zegt

      7 juni 2018 om 20:46

      @ericc: of een beetje hun roes uitslapen tijdens het bijladen.

      Login om te reageren
  3. giulia64 zegt

    7 juni 2018 om 10:13

    Mercedes heeft een aardig pakket aandelen in Tesla. Ze verkopen tegenwoordig (net als Tesla) ook een powerwall voor thuis-energie-opslag en zelf zonnepanelen.
    Dus zo vreemd is het allemaal niet dat ze dit op de markt brengen. Het is overigens ook hoog tijd ook.

    Login om te reageren
    • Mee zegt

      7 juni 2018 om 10:18

      @giulia64: Mercedes heeft enkele weken geleden nog aangekondigd dat ze hun “powerwall” van de markt halen…
      https://electrek.co/2018/04/30/mercedes-benz-kills-tesla-powerwall-killer-energy-storage-device/

      Login om te reageren
    • crepito zegt

      7 juni 2018 om 10:25

      @giulia64: @giulia64: Welk aandelenpakket dan? Zo ver ik weet hebben ze hun belang al 3 jaar geleden van de hand gedaan. De samenwerking van destijds is ook niks meer van over geloof ik.

      https://www.google.nl/amp/s/www.autoblog.nl/nieuws/daimler-casht-flink-met-aandelen-tesla-71288%3famp=1

      Login om te reageren
    • crepito zegt

      7 juni 2018 om 10:34

      @giulia64: Bij mijn weten is het belang in Tesla door Daimler 3 jaar geleden van de hand gedaan. Misschien weet jij meer dan ik?
      Van die samenwerking is niets meer over. Ook zijn ze gestopt met hun thuisaccu’s.

      Login om te reageren
      • crepito zegt

        7 juni 2018 om 10:46

        @crepito: Excuses voor dubbele post, hij leek het niet te doen.

        Login om te reageren
  4. lekbak zegt

    7 juni 2018 om 10:23

    De ontwikkelingen aan de voertuig kant gaan hard zat. Maar nu staan er 15 van die dingen te laden bij een distributiecentrum, en 500 meter verderop weer 10 bij een ander bedrijf. Hoe denken ze dat ze al die energie daar gaan krijgen? Daar is een hele nieuwe infrastructuur voor nodig. En dat duurt jaren voordat het klaar is.

    Login om te reageren
    • stanny zegt

      7 juni 2018 om 10:25

      @lekbak: blijkbaar kan men deze pieken opvangen met zonnepanelen en batterijen. Ben benieuwd naar de praktijk. Spannende tijden

      Login om te reageren
      • lekbak zegt

        7 juni 2018 om 10:42

        @stanny: Jij hebt niet gerekend of nagedacht voordat je dit schreef.

        Dan had je namelijk geweten dat zoiets niet met zonnepanelen kan. Niet plaatselijk tenminste.

        Login om te reageren
        • crepito zegt

          7 juni 2018 om 10:50

          @lekbak: Het idee is om pieken op te vangen, zoals hij zegt. Dit is ook niet wij hij verzint, maar daadwerkelijk de volgende versie Superchargers. ‘Off-peak’ worden de accu’s opgeladen – icm zonnepanelen want waarom niet. De belasting van het netwerk neemt dan in ieder geval een heel stuk af.

          Login om te reageren
          • lekbak zegt

            7 juni 2018 om 11:04

            @crepito: Zonnepanelen zijn een druppel op een gloeiende plaat. Als er 25 vrachtwagens staan te laden praat je over 5500kw aan vermogen. Al zet je 10 vierkante km aan zonnepanelen dan heb je er nog bijna niks aan in de winter, of in de nacht. Wil je het met accu’s ter plaatse doen dan heb je dus tientallen tonnen aan accu nodig bij een middelgroot bedrijf alleen al.

            Login om te reageren
            • giulio zegt

              7 juni 2018 om 11:41

              @lekbak: de accupakketen worden lijkt mij niet gechargd op het moment dat de truck aankomt. Die zijn dan al ‘vol’ en worden met de het laden en lossen ‘ingeladen’. De op te laden accu’s blijven dan achter.
              Kan me niet voorstellen dat dit onoverkomelijke problemen zijn.

              Login om te reageren
              • lekbak zegt

                7 juni 2018 om 11:52

                @giulio: Die accu’s moeten dan wel genoeg capaciteit hebben om een truck grotendeels te laden. Als je 25 vrachtwagens moet kunnen laden dan heb je dus 25 keer een vrachtwagenaccu minus een beetje wat wel van het net kan komen nodig. Eén zo’n accu weegt zeker al enkele tonnen.

              • crepito zegt

                7 juni 2018 om 12:54

                @lekbak: 25 trucks op 1 plek tegelijkertijd is natuurlijk nog heel ver weg. Minstens 5 jaar. Genoeg tijd om deze uitdaging aan te pakken. De huidige industriële packs van Tesla gaan al tot 129MW. Dat zijn dus 250+ van deze Daimler trucks. Nu is dat natuurlijk geen goed vergelijk, want dat neemt te veel ruimte in en is veelste duur. Maar ik zie niet veel problemen om het in kleine vorm uit te rollen.

                En de zonnepanelen zei ik ook ‘waarom niet’. Natuurlijk is dat niet voldoende. Maar een heel dak van een distributiecentrum is toch mooi meegenomen.

            • postzegel zegt

              7 juni 2018 om 12:11

              @lekbak: Dan rol je de verlengsnoer uit naar de eerste de beste spoorlijn. Die treintjes hebben stroom zat… pantograaf op 1,5kV met 6MW vermogensafname mogelijk. (En in de toekomst gewoon 25kV (tot 24MW aan vermogen)) zie http://www.infrasite.nl/definitions/definition.php?ID_content=1030

              Nee, echt, het stroomnetwerk dat in de wijk ligt, ja, dat is uitgerold om huizen te voorzien van stroom, maar daar buiten, op industrieterreinen is ‘ spanning ‘ zat hoor!

              Login om te reageren
        • crepito zegt

          7 juni 2018 om 10:52

          @lekbak: En deze vrachtwagens van Daimler zijn ‘vanaf 2021’ leverbaar. (Ja zelfde strategie met ‘onthullen’ als Tesla)
          Tesla semi zal ook pas ergens in 2020 uitgerold worden, in kleine aantallen. Er is nog tijd..

          Login om te reageren
    • henkhupelschoten zegt

      7 juni 2018 om 10:51

      @lekbak: waterstof?

      Login om te reageren
    • flutterby zegt

      7 juni 2018 om 12:57

      @lekbak: ooit van piek en dal tarief gehoord? Vrachtwagen laden ‘S nachts wanneer wij slapen. De vraag naar stroom is dan minimaal, maar kan hetzelfde leveren als gevraagd wordt tussen 5 en 7 als we allemaal thuis komen en gaan koken.

      Op die manier hoeven we windenergie ook niet op te slaan. Direct uit de molen in de auto, hoppa.

      Login om te reageren
      • peug206 zegt

        7 juni 2018 om 13:41

        @flutterby: ze rijden ook van 7 tot 11 zeker? Want dan is de 400km wel op. En dan wachten tot 7 uur ’s avonds voordat ze weer kunnen laden?

        Login om te reageren
        • flutterby zegt

          8 juni 2018 om 13:27

          @peug206: nee, maar ze zijn elke ochtend vol. Lang niet alle vrachtwagens komen aan de 400 km per dag. Als ze dat wel halen heeft de chauffeur ook een pauze bij de snellader verdiend.

          Login om te reageren
  5. crepito zegt

    7 juni 2018 om 10:32

    -edit: dank u, is inmiddels gefixt-

    Login om te reageren
  6. tenaci zegt

    7 juni 2018 om 11:11

    En ze te zien ook schoolbussen en de goeie ouwe Fuso/Canter? Of staan die er voor de leuk bij?

    Login om te reageren
    • Dizono zegt

      7 juni 2018 om 13:48

      @tenaci: Fuso is tegenwoordig een volle dochter van Daimler en er is al een elektrische Canter. De schoolbussen staan op hetzelfde platform als de distributietrucks van Freightleiner, dus die elektrificeren lijkt me een eitje (of het is al gedaan).

      Login om te reageren
      • tenaci zegt

        7 juni 2018 om 16:11

        @Dizono: dat Fuso van Daimler is wist ik, maar mooi dat die er ook al met prik is. En de schoolbus lijkt me ideaal vervoermiddel voor elektrische aandrijving. Geen grote afstanden, geen hoge snelheden. Beetje als een stadsbus.

        Login om te reageren
  7. notyourmom zegt

    7 juni 2018 om 11:25

    Een wijs man zei ooit tegen mij:
    “Als je achter de kudde aanloopt, loop je altijd door de stront”

    Login om te reageren
  8. Loek zegt

    7 juni 2018 om 11:32

    De Cascadia lijkt een productieversie te zijn van de Daimler Inspiration die al zo’n 3 jaar oud is. Is Tesla dan trendsetter?

    Login om te reageren
    • robert110 zegt

      7 juni 2018 om 11:39

      @720s: Het is gewoon het nieuwe Cascadia model. Hij is er ook nog als diesel in bijna indentieke vorm. Het is dus niet zo dat ze hem speciaal ontworpen hebben voor de electrische aandrijving.

      Login om te reageren
  9. Dutchdriftking zegt

    7 juni 2018 om 12:17

    Voor nationale distributie in Nederland zou dit prima kunnen. Tijdens je 45 min rust meteen even laden en hoppa, weer door.

    Login om te reageren
  10. flutterby zegt

    7 juni 2018 om 12:54

    Leuk dat geen enkele producent nog is gekomen met cijfers hoeveel KG vracht z’n ding nou mee kan slepen… Lijkt me een cruciale specificatie, toch?

    Login om te reageren
    • robert110 zegt

      7 juni 2018 om 13:16

      @flutterby: De eCascadia mag totaal 36 ton wegen. De eM2 mag maximaal 12 ton wegen. Dat is voor beide dus inclusief vrachtwagen zelf. Op zich vrij lage cijfers (de diesel M2 mag max 30 ton wegen en de diesel Cascadia mag volgens mij ver over de 50 ton al kan ik van die geen specifieke cijfers vinden) maar voor locale distributie is het voldoende.

      Login om te reageren
      • flutterby zegt

        8 juni 2018 om 13:29

        @robert110: ik wil het laadgewicht weten, niet het maximale gewicht. Daar kan je niks mee behalve bepalen of je een brug over mag.

        Login om te reageren
  11. gregorius zegt

    7 juni 2018 om 14:13

    Dat zullen eind dit jaar dus 60 rijdende elektrische Mercedes vrachtwagens worden tegenover ong 1 Tesla Semi.

    Login om te reageren
  12. bmwfreak038 zegt

    9 juni 2018 om 07:38

    Met die looks die die zogenaamde “tesla truck” met zich mee bracht, was het ook niet zo heel moeilijk om met wat beters te komen.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North