‘Daimler haalde huur-Tesla Model X uit elkaar’

Auteur: , 76 Reacties
Model X

Het ding werd helemaal doorgesnuffeld.

Tesla is een doorn in het oog van traditionele autofabrikanten. De auto’s worden zelfs gehuurd door concerns om onderzoek te doen. Daimler heeft voor een periode van zeven weken (juli-augustus) een Model X P100D via Sixt gehuurd, aldus Der Spiegel afgelopen weekend. Het concern van Mercedes zou diverse tests hebben ondernomen met de elektrische crossover. Sixt had de dure Tesla niet in het eigen wagenpark, maar regelde de auto via een derde bedrijf.

De Model X werd aanzienlijk beschadigd ingeleverd. De elektrische crossover had onder andere hittetests ondergaan. Bovendien was duidelijk te zien dat de auto uit elkaar was gehaald en weer in elkaar was gezet, schrijft de Duitse krant. De schade zou enkele tienduizenden euro’s bedragen. De Tesla-eigenaren kregen een push-melding via de smartphone dat er met de Model X werd geladen bij een laadpaal in de buurt van Barcelona. Vanaf dat moment kregen de ondernemers argwaan en besloten ze de auto te volgen. Locatiegegevens toonden aan dat de Tesla op circuits in de buurt van de Spaanse stad en het Duitse Sindelfingen had gereden.

De eigenaren van de Tesla vertelden aan Der Spiegel dat de Sixt-vertegenwoordiger vreemde vragen stelde. Zo werd gevraagd of de Model X over uitgebreide autonome functies beschikte en welke software was geïnstalleerd. Sixt heeft uiteindelijk de schade betaald en Daimler werd officieel nooit genoemd als klant. In een reactie stelde Daimler tegenover Der Spiegel dat het gebruikelijk is dat autobedrijven voertuigen huren voor onderzoek. Eventuele schades worden gedekt door de verzekering, aldus Daimler.



76 reacties

Zijn jullie nu wijzer geworden?
Ik vind t maar onbeschoft, dat je een auto van een concurrent bestudeerd kan ik wel begrijpen, maar dat je er dan een huurt, wetend dat je m beschadigd in gaat leveren is niet zo netjes…
@rickross: dat ze m ( anoniem ) huren heeft maar 1 simpele reden: stel dat een onderzoeker ( van welke instantie dan ook ) een voertuig zou aanvragen bij en fabrikant voor een bepaalde test bestaat het risico dat de fabrikant geen doorsnee model ter beschikking stelt dn het onderzoek daardoor niet meer zuiver is omdat deze mogelijk aangepast is om het resultaat van de test positief te beïnvloeden.
@ricksmits: Dan kunnen ze toch een verse 2e hands model aanschaffen
@Joerek: nee, want je kan dan het verleden niet bepalen. Deze “verhuurbedrijven” kopen deze auto’s nieuw, verhuren ze voor dit soort dingen en gaan dan reguliere verhuur in
@ricksmits: of gewoon via een dummy bv aanschaffen. Als je geld neertelt gaat Tesla echt niet uitzoeken of je zaakjes op orde hebt.
@rickross: Welkom in de echte wereld. In iedere branche gebeurt dit, ook de Automotive, en niet zelden worden deze voertuigen proactief beschikbaar gesteld door de fabrikanten aan hun primaire concurrenten (niet zijnde Chinese concurrenten). Om een heel logische reden: het gebeurt toch, dus laat het dan gecontroleerd gebeuren en het voertuig na uit elkaar gehaald en weer in elkaar gezet te zijn niet met enig risico weer de weg op te laten gaan. Trust me, ik weet dit ‘for a fact’.
@bischero: Ja leuk, natuurlijk gebeurt dat. Maar wie doet het nou op deze ronduit asociale manier?
VW had ook een berg elektrische auto’s onder de loep genomen bij de ontwikkeling van de E-Golf, maar die werden gewoon aangeschaft.
@fanboy: Voor een deel werden ze aangeschaft/geschonken. Maar verreweg de meeste auto’s die gebruikt werden voor marktonderzoeken werden gehuurd. We hadden er zelfs een vestiging van Europcar voor op het fabrieksterrein. Je kon er hele formulieren invullen over welke auto je precies nodig had en welke opties deze moest hebben. Ook een Tesla hebben we op die manier onder de loep genomen. De allereerste Tesla in Europa (buiten Tesla zelf) stond bij ons in de garage en is heeft daar een complete visitatie ondergaan.
@fanboy: Het zou me niks verbazen als Tesla gewoon niet wilde meewerken. Ze willen immers alles anders doen.

Daarnaast speelt er misschien wat anders: het is algemeen bekend dat Tesla’s redelijk wat gebruikersinfo terugsturen naar de fabriek. Als Tesla dus weet welk exemplaar bij Mercedes wordt onderzocht, kunnen ze die dus monitoren en heel veel informatie over de testmethodes binnenharken. Het zou best kunnen zijn dat Mercedes dat risico wilde minimaliseren.
@fanboy: tuurlijk is dat nogal vreemd (schade) maar Der Spiegel zal een beetje aandikken van het verhaal niet geschuwd hebben (kans/vermoeden).
😉
@rickross:
FORD kocht in 1959 een hele zwik Morris Mini Minors ( lees de oer-Mini ) , omdat ze niet begrepen hoe BMC de wagen voor zo een prijs kon maken.
Later kwamen ze erachter dat BMC geld toelegde op iedere geproduceerde auto

De Twingo was net op de markt, niet in Nederland verkrijgbaar maar alleen in Frankrijk toen we op het dek van een auto carrier in een hoekje een stuk of 8 Twingo’s zagen staan in een hoekje uit het zicht, 3 keer raden waar ze naar toe gingen.

Dit zijn slechts twee voorbeelden, de hele wereld is er vol mee.
@desjonnies: het is me met enige regelmaat overkomen dat ik nieuwe modellen voor het eerst zag, op bezoek bij een andere fabrikant. Het uit elkaar halen en bekijken gebeurt echt veel.
@rickross: don’t be gentle, it’s a rental
Gebeurt veel vaker als gedacht..
@ricksmits: als gedacht dan?
Bedrijfsspionage op dit niveau is heel normaal. Maar ik zou zeggen, koop er dan gewoon een via, via ,via. Doe er mee wat je wil. Zorg dat hij netjes in orde is zoals je van Mercedes gewend bent en verkoop hem weer via, via, via.
@kvgorp: dit is toch geen spionage?
@poes: hoe noem je dit dan? Een hoop geheimzinnig gedoe. Ok ze halen hem in eigen huis uit elkaar. Maar dit lijkt me toch echt het toe-eigenen van informatie van een bedrijf om er zelf beter van te worden.
Had er dan gewoon eentje gekocht op naam van een R&D medewerker. Voor een miljardenconcern als Daimler is de aanschaf van een Model X toch wisselgeld.
Koop dan gewoon zo’n ding, heb een beetje fatsoen…
@stationcar: wordt wat duur als je d’r een heel wagenpark op na moet houden van de collegae. Gewoon retour en alles weer netjes opgeruimd…
@stationcar: Nee dat valt teveel op tussen al die leasesletjes.
och, gebeurt zo veel… de fabrikant die dat niet doet, die liegt. R&D departments huren ergens een autootje voor een maandje en strippen deze compleet. Puntlassen tellen, diktes meten van dempingsmaterialen, etc etc. Concurrentie is letterlijk moordend, dus daar waar je een dubbeltje kan besparen per geproduceerde auto, doe je het goed. Beter goed afgekeken dan slecht zelf bedacht.
@geelbarrel: “Concurrentie is letterlijk moordend”.

Weet jij iets dat wij niet weten?
@simonmc: Uwe Gemballa schijnt er ook last van gehad te hebben, al weet ik niet of dat concurrentie was of een aandeelhouder :P
o ja.. daarna zetten ze hem weer in elkaar en leveren hem in met slechts 20 km erbij..
Doet mij denken aan die autoweek blaadjes waar ze de duurtest auto’s tot het laatste schroefje uit elkaar haalde en op de foto zette!
Nou nou, dit doen werkelijk alle fabrikanten. Auto’s, Trucks, onderdelen. Zijn hele verhuurbedrijven in Duitsland puur gespecialiseerd in deze praktijken.
@trustmeiamanengineer:

Je hebt zelfs bedrijven die speciaal voor jou het benchmarken uitvoeren en vervolgens een rapport opleveren waarin tot in detail alle info / specificaties beschreven staat.
Onlangs heb ik een factory tour bij Tesla in Freemont gedaan. Één van de eerste ruimtes waar je langs komt staat vol met BMW’s, Audi’s en Mercedessen. Allemaal rentals. Volgens onze tourguide onder het motto ‘beter goed gejat dan slecht verzonnen’. Werd totaal niet moeilijk over gedaan, vindt andersom dus ook plaats.
@charlesz: En die waren gehuurd?
@amg65: deleteknop. Ik bedoel, weet je zeker dat die gehuurd waren, en ook uit elkaar gehaald en beschadigd inleveren? Als je het uit elkaar haalt moet je het gewoon kopen, fraude is het.
Zo heb ik ooit ns een keer een Dyson stofzuiger gekocht en helemaal uit elkaar gehaald omdat ik wilde weten waar die enorme zuigkracht vandaan kwam, sindsdien ben ik weer vrijgezel.
Een Tesla die door Daimler uit elkaar gehaald is en weer in elkaar gezet is die heeft geen schade, die is beter dan ooit!
@mashell: Haha was mooi geweest als dat waar was. Helaas misten er allerlei schroefjes en waren er allemaal beschadigingen. Dus alleen maar grotere panel gaps :P
@fanboy: jemig ja, die panel gaps! dat valt mij wel enorm tegen bij tesla. ben absoluut geen Audi fan, maar dat is dan toch wel het voorbeeld van hoe het wel moet.
Don’t be gentle, its a rental
Iets met een broodje en een aap?
@healey: Nou nee hoor, gewoon gangbare praktijk. Reken maar dat alle grote jongens dit met ieder model van de concurrentie doen. Maar omdat het nu een Tesla betreft, en nog gehuurd ook, haalt het ineens de publiciteit…
Ik denk dat je als autofabrikant niet goed wijs bent als je dit niet zou doen. Het is niet verboden en je leert er alleen maar van.
Zo erg is dat toch niet…

Ik heb laatst een proefrit gemaakt in een Mercedes S-klasse en thuis in de garage voor een groot deel uit elkaar gehaald omdat ik voordat ik tot aanschaf over zou gaan wilde weten of het echt ‘Das Beste oder Nichts’ is…

Helaas viel dat best tegen hoe goed het gesteld is met de kwaliteit… Sommige onderdelen leken wel voor eenmalig gebruik en kreeg ik alleen met grof geweld en een grote hamer weer terug op de plek. En op de terugweg vond ik de demo-auto ook best wel rammelen… En dat voor een Mercedes met nog geen 3000 kilometer op de teller…

Ik heb totaal geen verstand van auto’s en techniek, maar heb de auto voor de zekerheid maar niet gekocht.
@moveyourmind: haha you Sir, made my day. Comment van de dag!
@moveyourmind: heet je toevallig Clarkson van je achternaam? :P
Bij de OEM waar ik voor werk is dit dagelijkse kost. Prorent.eu is zowat onze hoofdleverancier, kan je zowat elk model verkrijgen wat er op de markt is. No questions asked bij het inleveren.
@190efan: Kun je mij uitleggen wat nou precies een OEM is? De uitleg die op Wikipedia staat klopt volgens mij voor geen meter.
@gop1: Ik ken het als ” original equipment manufacterer”
@gop1: Met OEM bedoel ik de eigenlijke autofabrikanten zoals in dit geval Tesla, Mercedes, etc.

Daaronder komen de tier 1 suppliers (Bosch, Continental, Valeo, …) die afzonderlijke onderdelen zoals schokbrekers, sensoren, ECU’s, … leveren.
Tier 2 suppliers leveren dan weer de kleinere onderdelen als schroeven, veren, … aan de tier 1 suppliers.
@190efan:
OEM zijn toch de leveranciers die rechtstreeks aan de autofabrikant leveren?
En daaronder heb je tier 1 en 2 enz…

Tenminste dat dacht ik. Anders heb ik 20jaar bij een automobielfabrikant gewerkt zonder het te weten…

Maar evengoed kochten / huurden / ruilden wij ook regelmatig auto’s en onderdelen om deze in detail te bekijken.
@gop1:

WIKIPEDIA :
In de autoindustrie wordt de term OEM gebruikt voor producenten die onderdelen leveren voor de assemblage van de auto. Onderdelen die bij deze producenten vandaan komen worden OEM-versies genoemd. Vooral remonderdelen, uitlaten, schokbrekers en sensoren worden als OEM-versie geleverd. Er zijn echter ook concurrerende fabrikanten die passende onderdelen maken, zg. aftermarket-onderdelen.
Lol, de verantwoordelijke bij daimler die dit zo amateuristisch heeft aangepakt zal nu vast huilend met een fles whisky ad eettafel zitten
@lekkaah:
Genietend van een vol salaris iedere maand en alle verworvenheden tot aan zijn pensioen!
Gebeurd vaker dan je denkt. Alleen kopen ze dan meestal het product wat ze na willen klonen. Kijk naar de Chinezen
@kennone: de chinezen zijn alleen nog iets minder verlegen, die gaan op de beursvloer al met een meetlint en notitieblok aan de slag.
Zitten zij nu als miljardenbedrijf de verzekering op te lichten voor enkele tienduizenden euro’s? Ik citeer; “De Model X werd aanzienlijk beschadigd ingeleverd. De elektrische crossover had onder andere hittetests ondergaan.” en “Eventuele schades worden gedekt door de verzekering, aldus Daimler.”. Onze premies verhogen met moedwillige acties. Stelletje oplichters.
Zo heeft Porsche toch ook een Nissan GTR gekocht. Dit om te kijken of de geclaimde tijd op de Nürburgring klopte.
@michelyman: Reken maar dat Porsche die GTR voor een heleboel andere dingen gebruikt heeft hoor. En dat ze niet alleen een GTR hebben gekocht, maar ook diverse modelletjes met M- en AMG-badges, en menig ander lekkers. En vice versa natuurlijk…
Bij een oude werkgever van me stonden regelmatig machines van de concurrentie binnen en waar geen rechten op zaten werd schaamteloos 1op1 overgenomen
Vaag, ben wel eens bij de jongens van AMG geweest en daar lag toen een gestripte Corvette en 911, alles werd minitieus gewogen. Auto’s waren destijds gewoon aangeschaft….
Kijk er niet raar van op. Ze jatten alles van elkaar.
Heb lang auto’s vervoerd, o.a. naar dit soort afdelingen van autofabrikanten ook in Stuttgart bij MB. Best wel strenge boel daar.
Gebeurt wel meer en al lang. Zo heb ik eens een oplegger met zowat alle VW modellen zien binnenrijden in een Ford afdeling te Antwerpen. Chinezen zijn de uitblinkers hierin ofwel kopen (Volvo) ze meteen heel het merk.
@speedie: de Chinezen mag je sowieso voor elke homologatie hele auto’s sturen die je nooit meer terug ziet en ze je niet vertellen wat ze er mee doen. Na een paar maanden krijg je gewoon bericht of het ok is of niet.
Toen begin jaren 2000 de internetfora opkwamen, had je een wildgroei aan spionagefotografen die, vooral rond de poolcirkel maar ook op testterreinen van autofabrikanten nieuwe modellen vroegtijdig vastlegden. Tegenwoordig weten fabrikanten e.e.a. wat beter af te schermen maar destijds kwamen dan regelmatig foto’s voorbij van die nieuwe modellen in gezelschap van concurrerende auto’s. Van de S80 kan ik me bijvoorbeeld nog herinneren dat op Volvo’s testcircuit ook de Duitsers present waren. Bij de Q7 weet ik nog een foto samen met een X5, XC90, ML en die SUV van Lexus.
Ik weet ook van een kleine fabrikant die handelaren van gebruikte auto’s geld gaf om een auto een maandje te gebruiken. Werden meestal ook grotendeels gestript en weer in elkaar gezet.
Raar verhaal. Volgens mij heeft Daimler 10% aandelen van Tesla (zie AB-blog onderaan dit artikel) , dus waarom een auto huren als ze even naar de fabriek bellen en ééntje van de lopende band kunnen halen. Maar ja. Der Spiegel verklaart veel…..
@ericc: Daimler heeft dat belang al weer verkocht. Zetsche riep toen luid “wij zijn de enige die geld verdienen met electrische auto’s”, het belang in Tesla hebben ze met winst verkocht.
AB maakt melding van deze aandelen in 2009!
Der Spiegel…
Krijgt de volgende B-klasse nu ook vleugeldeuren?
Ik ben het met jullie eens. Het is onbeschoft. Je kan beter een particulier auto laten kopen (normale versie) haal hem dan uit elkaar en doe je testen. Maar om achteraf terug te geven met smoes vam ja… verzekering dekt het.
@elemento: er is een pool van voertuigen. De europese fabrikanten doneren allemaal als ze een nieuw model hebben een voertuig aan die pool, om genante huur wagen praktijken te voorkomen. Maar er zijn altijd fabrikanten die niet meedoen aan die pool.
Zijn de cijfers bij Daimler zo slecht dat ze hun demontagespul al niet meer kunnen kopen?
Echt een naaistreek van Daimler om een verhuurder zo te duperen. Kijk als je het vantevoren afspreekt dan is het anders.

Maar gewoon een auto uit elkaar trekken en proberen weer in te leveren op zo’n manier is echt laag bij de grond.

Ik geloof ook best dat ze bij Daimler te beroerd zijn om zo’n auto te kopen. Mijn ervaring is dat hoe groter de bedrijven hoe gieriger ze zijn.

Een auto is niet gemaakt om compleet te demonteren. Alles is op een bepaalde manier in elkaar gezet met bepaalde kracht etc. Een compleet gestripte auto is nooit weer dezelfde. Tenzij volledig volgens fabrieksopgave gedaan maar ik gok dat dat hier niet het geval is.
Het verhaal van de oer mini’s die Ford eens onderzocht ken ik.
Ford verbaasde zich erover dat BL geen winst op de mini kon maken, en met BL is het dus slecht afgelopen. BL genoot enorm van de goede verkoop, dat is ook iets moois.
Daarom dat de mini van BL niet 1 op 1 gekopieëerd is door andere autofabriekanten.

Een verhaal dat een autofabriekant eens een Toyota Prius ontmanteld heeft, heb ik ook eens gehoord. Dat Daimler nu dus een Tesla model X heeft onderzocht, kwam Daimler er mischien ook achter dat er moeilijk winst op zo’n auto te behalen valt, en zit er een publiciteitsformule in Tesla’s marketingmachine.
Ik heb zelfs verhalen gehoord van auto’s zonder chassis nummer die gewoon bij de concurrent werden neer gezet. Mijn vader werkte in der tijd bij een OEM’er en die heeft toen ook wel eens zo’n chassis nummer loos wagentje verbouwd in opdracht van een fabrikant om eens te kijken wat er echt mee kon in combinatie met hun product. Die auto is daarna door gestuurd naar een concurrent van het automerk.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).