Tesla Semi: de elektrische vrachtwagen is hier

Auteur: , 92 Reacties

Dit is de toekomst van wegtransport volgens Elon Musk.

Tesla wil de wereld veranderen. Iets wat je niet alleen doet met het nog steeds niet leveren van een elektrische auto voor de massa. Er moet veel meer gebeuren. Een grote bron vervuiling is bijvoorbeeld zwaar transport over de weg. Vrachtwagens die dikke wolken roet de lucht in blazen, om maar iets te noemen. Ook daarvoor hebben ze nu een antwoord bij Tesla, want vannacht hebben ze de Tesla Semi gelanceerd. De Semi is een elektrisch aangedreven vrachtwagen met (zoals we gewend zijn van Tesla) futuristische looks. Dit is de toekomst van vrachtwagens, Tesla-style.

De Semi was al eens gesnapt en heeft los van z’n superstrakke, aerodynamische, futuristische uiterlijk een centrale zitpositie. Die positie geeft een betere kijk op de wereld, die je voortaan als trucker minstens semi-autonoom kan genieten. Uiteindelijk wil Musk natuurlijk volledig zelf rijdende vrachtwagens op de markt hebben. Ook opmerkelijk: de claim dat de Semi een actieradius heeft van 500 mijl (ruim 800 km) en dat de truck in dertig minuten een range kan laden van 400 mijl (ruim 640 km). Dat is fors meer dan in eerste instantie door Musk werd geclaimd. De batterij moet het mogelijk maken om in 5 seconden de honderd kilometer per uur te halen met een lege trailer. Met de maximale vracht van 36.000 kilogram moet dit in 20 seconden mogelijk zijn. Let wel, in Europa is die topsnelheid natuurlijk niet toegestaan. De accu’s zitten op de plek waar bij normale trucks de motor zit: onder de bestuurderscabine. In totaal zijn er vier motoren, allemaal gepositioneerd bij de vier achterwielen van de truck. Tesla claimt een lager zwaartepunt, wat de rechtuit-stabiliteit ten goede zou moeten komen.

Tesla Semi interieur

De bestuurdersstoel is centraal voorin de cabine geplaatst, met een tweede plek voor een passagier daar schuin achter. Aan beide kanten van het stuur zit een groot scherm voor bediening en entertainment. Een slaapplek is er niet. In plaats van buitenspiegels zijn er een hoop camera’s waarmee de omgeving van de truck goed in de gaten gehouden kan worden.

Tesla Semi

En nu afwachten hoe lang het duurt tot deze productieklaar is. Ze claimen nu dat de productie in 2019 start. Wil je er één reserveren dan mag je nu $5000 dollar inleggen.

UPDATE: we hebben nu ook een video van de acceleratie en de prijs is bekend. Tevens lees je HIER wat er allemaal mis is met het ontwerp van deze Semi truck.



92 reacties

Het is bijna vakantie in Italie, net voor de vakantie hebben ze nog een voordeelactie, kijken HIER!
Een vrachtwagen met ludicrous mode…
Klinkt als de ideale terrorist-tool; een vrachtwaggel die in 5s naar de 100 kan …
En Elon’s masterplan is natuurlijk om lithium duurder per gram dan goud te maken met dergelijk ziekelijk grote batterijen.
@dawwg: als je daaraan moet denken dan kan je meteen alles verbieden. Ook keukenmessen want een terrorist kan die kopen en…
@boomhauwer: Slechte vergelijking; het is eerder als een pistool vs automatisch wapen voor zelf-verdediging. Het is namelijk stukken gevaarlijker en efficiënter voor een terrorist… kun je Tesla fan zijn of niet; dat is gewoon een feit.
@dawwg: Er zal altijd een gevaarlijkste optie bestaan waar de terrorist naar grijpt.
@dawwg: Jezus. Dat je al meteen zo schakelt zegt al genoeg…
@chimaera: Inderdaad, dat betekent dat iemand die daadwerkelijk in dat wereldje zit die link nog veel eerder legt. ;)
@racerx: Oh? Dus nu moeten we bij alles wat we doen of maken denken: “Mmh, wat zou een terrorist hiermee kunnen?”. Komop zeg. Dat is juist waar die gasten naartoe willen.
@chimaera: Ik werk bij Defensie en heb opzich wel een beetje ervaring met gebiedsbeveiligingen. Een voertuig dat zoveel gewicht zo snel op gang kan brengen is gewoon een risico, hoe je het ook wendt of keert. Ik vind je reactie dan ook behoorlijk kort door de bocht, er zijn voorbeelden genoeg waarbij een apparaat als dit nog veel meer schade aan had kunnen richten dan een conventioneel voertuig. Betreft ook voorbeelden waar jij nog nooit van gehoord hebt omdat alleen ‘westerse’ gevallen in het nieuws komen.

Is dit een reden om te stoppen met ontwikkelen van mooie technologie? Voluit nee. Moeten we er rekening mee houden dat dit soort materieel misbruikt kan worden? Absoluut en zonder twijfel, Defensie en ook Politie zouden hun werk niet serieus nemen als ze niet vanuit vijandelijk oogpunt zouden denken. Vandaar dat de opmerking hierboven helemaal niet zo’n vreemde is.
@dawwg: Twee doemscenario’s in één reactie. Vrij pessimistisch.
@dawwg: De ideale terrorist tool is dan ala Fast & Furious alle Tesla Semis op afstand over te nemen, en dan daarmee je ding te doen.
@dawwg: wat een slechte opmerking zeg. Want als het waar is zouden terroristen nh allemaal teslas gebruiken ipv normale autos. En geloof me, een normale vrachtwagen wordt niet afgeremd door mensen ook al rijdt deze nog geen 100. Dus wat je zegt is complete onzin. En om zo een vergelijking te maken bij een nieuws over transport, je zou hulp moeten zoeken vriend
@dawwg: Even wat feiten. In de USA komen jaarlijks meer mensen om door obesitas dan door terroristische aanslagen. Veel meer zelfs. Ik denk ook dat er maandelijks meer mensen in de USA omkomen door “mass shootings” dan per 5 jaar door terroristische aanslagen. Maar over wapenbezit en -gebruik mag je niet praten. Want elke Amerikaan heeft het grondrecht elke andere willekeurige andere Amerikaan te vermoorden wanneer hij wil.
@dawwg: totdat die automatisch remt…
@dawwg:
1) jaarlijks zijn er wereldwijd (VEEL) meer doden te betreuren door slechte luchtkwaliteit dan door terrorisme.
2) 100km/u is letterlijk overkill als je iemand probeert dood te rijden.
3) deze truck met zijn autonome capabilities systemen om een aanrijding te voorkomen.

M.a.w.: wat een achterlijk argument.
Geen nieuws van de nieuwe Tesla Roadster die is voorgesteld? ;-)
@dimglor: ik gok op een apart artikel dat nog onderweg is
@winkeb: Daar is ie al ;-) Af en toe een beetje druk leggen op de redactie van Autoblog ;-) Moeten ze wat sneller van hun koffietje slurpen ;-)
Hij heeft zelfs een betere aerodynamica dan de Bugatti Chiron
@parttimeautospotter: Tja, mooi marketing praatje. De Chiron moet natuurlijk 450km/h kunnen halen en heeft dus mega veel downforce = hoge cd waarde. Neemt niet weg dat die truck best aerodynamisch is, maar hij voldoet dan ook absoluut niet aan Europese regelgeving, aleen al vanwege het ontbreken van spiegels….
@trustmeiamanengineer:
Ontbreken van spiegels is iets waar Orlaco in kan helpen ;-)
Hebben nu al Europese goedkeuring met hun camera’s voor weghalen front en dodehoekspiegel.
En met hun Mirroreye kunnen ze eigenlijk ook al de zijspiegels vervangen.
@dimglor: Jup, systemen bestaan wel en vrijwel elke truck fabrikant heeft het al zo’n beetje klaarliggen volgens mij. Maar ik dacht dat Europa nog niet zover is?…
@trustmeiamanengineer:
Orlaco is van Nederlandse origine en de camera’s van hen zijn allemaal Europees gekeurd.
Hieronder extra info in verband met CornerEye. Camerasysteem die de voorkant en zijkant van de trekker in beeld brengt.
https://www.orlaco.nl/product/orlaco-hmos-cornereye-digitale-hd-camera
https://www.youtube.com/watch?v=5POhjLyDQds
En ook de traditionele camerabolletjes waarbij de monitor en camera Europese goedkeuring hebben om bepaalde spiegels te vervangen.
https://www.orlaco.nl/visionsolution/frontzicht-camerasysteem-voor-uw-vrachtwagen
@Dimglor: jij bent enthousiast! Werk je bij Orlaco? Innovatieve toko thats for sure.
@galgootje:
Het bedrijf waar ik voor werk is partner van Orlaco in België ;-)
En los daarvan, gewoon interessante producten die ze maken (waarvan ik soms de bedenking maak dat die vaak al standaard zouden gemonteerd moeten worden ;-) )
@parttimeautospotter: een Chiron is natuurlijk ook niet echt een goed voorbeeld… een oude Alfa Giulia uit 1962 had een cW waarde van 0.32… waar is de vooruitgang?
natuurlijk is de luchtweerstand cWaarde * frontaal oppervlakte.. en dat is bij de Semi wel wat groter…
@hans75: Een Lexus LS uit 1994 heeft een CW waarde van 0,22…
Levertijd?
Wat een ding zeg. Ik vraag me toch af of dit iets gaat worden, specs lijken ok, maar prijs moet wel enorm zijn. Bovendien zie ik dit gevaarte nog niet zo snel in Europa op de weg rijden, alleen al vanwege het ontbreken van spiegels. DAF zou die er ook al jaren afgehaald hebben, als dat zou mogen. Zwaartepunt is natuurlijk ook nonsens als je 25ton lading achterin gooit.
@trustmeiamanengineer: Prijs is voor bedrijven met vrachtwagens irrelevant. Het gaat om de TCO. Door Musk is aangegeven dat de truck 20% duurder is dan een reguliere truck, maar dat de TCO per KM met 25ct (dollar) per km. Aangezien brandstof in de VS maar een fractie is van de prijs hier, zou dat in Nederland best wel eens het dubbele kunnen zijn. Daarboven (en dat is hier nog niet verteld), zouden de trucks door hun autonome functies, zeer dicht op elkaar als in een convoi moeten kunnen rijden, waardoor de kosten per km met bijna 70 ct omlaag gaan.
@pramm: Tja, als ‘ie echt maar 20% duurder zou zijn wordt het snel interessant ja. Ik weet niet met welke waarden Musk rekent voor zijn TCO, maar we moeten niet vergeten dat reguliere trucks ook steeds zuiniger worden, laatste gen DAF’s van dit jaar realiseren alweer een 6% lager brandstofverbruik. Ja dat autonome is ook allemaal leuk en aardig, platooning en dergelijke heeft DAF allemaal al klaarliggen, en Europawijd getest, het mag alleen nog niet…
@trustmeiamanengineer: Het is onvermijdelijk en het komt vanzelf.
@trustmeiamanengineer: Als je kijkt naar de kosten voor verbruik van een EV vs reguliere auto. Een Model S heeft een verbruik van ca. 5 km met 1 kWh. Als je zakelijk laadt (zoals de vrachtwagens dat ook zullen doen) komt dat neer op 11 ct per kWh (incl. btw) oftewel 2 a 2,5 ct per km. Een (qua formaat en prestaties) vergelijkbare auto als een panamera diesel, zit (fabrieksopgave) op 1 op 15, maar in de praktijk moet je je best doen om op 1 op 11 a 12 te komen. Met 1,359 als adviesprijs per liter kom je boven de 10 cent uit.

1 % besparing aan brandstofkosten scheelt een vrachtwagen al snel 500 euro per jaar http://gemiddelden.nl/verbruik/gemiddeld-verbruik-van-een-vrachtauto/

Laten we stellen dat bovenstaande berekening voor een auto niet helemaal kan worden doorgerekend, maar in het slechtste geval de besparing maar 50% is, dan hebben we het nog altijd over 25.000 euro per jaar, dus in 4 jaar tijd is dat 100.000 euro.

Ik weet niet wat een vrachtwagen normaliter kost. Maar ik schat dat ik met 200.000 euro ruim zit. Dus als de Tesla truck 40.000 duurder is, bespaar je in 4 jaar 60.000 euro. Belangrijk zal verder zijn hoe het met het onderhoud van de truck zit. Normaliter is het onderhoud bij een EV eenvoudig. Dus als dat ook voor de Tesla Truck geldt, zou dit best eens een flinke slag kunnen brengen in truckland.
@pramm:

Aan zo’n convoi heb je hier niks, dan kan het overige verkeer niet meer in/uit voegen.
@jack_abarth: In Nederland misschien weinig. Maar in veel EU landen heb je 20 a 30 km lange stukken zonder invoegstroken. Dan mooi dicht op elkaar rijden. En wanneer er een in-en uitvoegstrook heb, maak je ruimte.
@trustmeiamanengineer: en dan maar bullbars op de neus en lampbakken op het dak monteren. 6-8% hoger brandstofverbruik.
Nog 1,5 a 2 jaar en Tesla is history…
@crusader: Vooral blijven herhalen.
@fanboy: vooral blijven dromen…zoals Marco
Het grootste voordeel van een vrachtwagen is dat er relatief veel plek is voor accu’s
Het probleem is natuurlijk wel het basismateriaal, (prijs/ beschikbaarheid) en de oplaadtijd.
Solid state wordt een knaller en wellicht verzint een slimmerik een ander basismateriaal voor accu’s
Dan is het hek van de dam…
@lippie: en de chauffeurs moeten toch om de zoveel
Uur stoppen met rijden kunnen ze meteen opladen.
@lippie: half uurtje voor 600+ km.. ik zie die Oplaadtijd niet als een probleem. Je moet immers iedere 2 uur pauzeren.
Best interessant. De range is best oké, ivm de rijtijdenwet kun je toch maar maximaal 350 km non stop rijden. Daarna moet je weer 45 minuten pauze maken. Alleen zijn de oplaadpunten langs de snelweg in Nederland ongeschikt voor vrachtwagens ivm de hoogte…. En ik ben benieuwd naar het leeggewichy van de trekker. Bij 38 ton totaal gewicht is een laadvermogen van 25 wel wenselijk. Dus 8-9 ton maximaal zou handig zijn als het een serieuze concurrent moet zijn voor de huidige trekkers.
@rrk147: als deze en andere trucks eenmaal komen dan komt de oplaat infrastructuur ook wel. Straks geen truck stop zonder laat palen. Dit is de toekomst.
@sketcher: Daarnaast kan je ook oplaadpunten bij laad- en lospunten maken (bijvoorbeeld distributiecentra of magazijnen). Daar staat de vrachtwagen toch al een x tijd stil, dus kan je die net zo goed gebruiken om te laden.
Ergens anders ook gelezen dat door dat elk wiel individueel wordt aangedreven scharen kan worden voorkomen. En zo zal wel meer tech worden onthult komende maanden/jaaren.
@sketcher: Al met al zeer indrukwekkend. Jullie schrijven dat er geen bed is. Wat zit er achter de bestuurder dan? Daar lijkt toch nog een grote ruimte achter, en anders onder het dak. Slaapplek en woonruimte voor chauffeur lijkt me cruciaal, zeker in de VS waar ze meer ruimte gewend zijn dan hier.
@sketcher: achter bestuurder bevindt zich een schavot om straatprostituees tijdelijk te kunnen herbergen.
@racerx: LOL, ja dat gaat voor natuurlijk.
Magnetron op wielen. Veel mensen hebben al last van de straling van hun telefoonoplader naast het bed..
@xahc: ook veel mensen hebben laat van jou. Net goed wetenschappelijk onderbouwd.
@flutterby: last*
Wat een onwijs lelijk hok zeg. En die interieur indeling lijkt mij nou niet echt praktisch.
De range en laadcijfers zijn dan wel weer aardig te noemen. Maar zoals gewoonlijk wordt een laadtijd tot 100% niet genoemd (en hoogst waarschijnlijk is die dus gewoon om te huilen).
@robert110: 100 procent volladen is volledig irrelevant. Je laadt deze truck alleen maar vol als ie “thuis” staat te wachten gedurende de nacht. Als je moet superchargen is het niet relevant om tot 100 procent te laden. Je mag namelijk toch nooit meer dan 350 km achter elkaar rijden.

Daarnaast, het merendeel van de vrachtwagens in Nederland (>90%) rijdt per dag minder dan 400 km. Dus zonder deze vrachtwagen te hoeven snelladen kunnen we 90% van het vrachtwagenpark elektrificeren. Ook vrachtwagens staan veelal 6 a 8 uur stil per dag. Ja, er zijn er ook die wel nagenoeg continue door gaan (neem bijv. melktransport), maar die rijden weer relatief weinig km voordat ze weer retour zijn, en dan moet je er voor zorgen als bedrijf dat wanneer wordt gelost, de auto weer kan worden geladen.
@robert110: tot 100%opladen is gewoon dom dus niet interessant. 600+ km range binnen 30 minuten.. en je kunt weer 6,5 uur rijden…
@robert110: Zoals gezegd, 100% is niet relevant. 100% met accu’s is ook helemaal niet handig trouwens, het laatste stukje laden moet nou eenmaal secuur gebeuren.
Maar goed, als je 600km laad in 30 minuten, dat is al super goed. Pauzes zijn toch al verplicht, en er kan ook geladen worden tijdens het laden en lossen :P
Waar je bij de elektrische auto’s hier nog wat van kunt zeggen, zijn deze specs volgens mij al in 1 keer goed, mits de infrastructuur verzorgt wordt. In Nederland is dit al goed genoeg als je een distributiecentrum hiermee uitrust.
Klinkt goed, een extra batterijen pack onder de trailer lijkt me een serieus goede extra optie om de range te vergroten.
gaat em toch niet worden, 800km op een batterij met trailer? 2 trailers dan, 1 vol met accus’s…
Ik word een beetje moe van al dat tesla nieuws. Laat hem eerst maar eens wat goed afmaken voordat hij weer wat nieuws bedenkt
Gisteren vlogen de miljarden uit de luidsprekers van mijn auto.
Bij BNN was er een onderwerp over Elon Musk en dat hij spijt heeft van de beslissing ooit naar de beurs te zijn gegaan omdat men nu massaal short( kan iemand me uitleggen wat dat betekent) gaat met Tesla en de man nog miljarden wil ophalen (wie niet, ik hoor daar ook bij)
Het model 3 niet wil lukken en er zwaar werd gesuggereerd dat dit een rookgordijn is om problemen bij Tesla te verbergen.
Tevens was er een mijnheer van EMOSS aanwezig, een Nederlands bedrijf wat al JAREN elektrische bestel- en vrachtwagens levert, voornamelijk voor de distributiesector en quite successfull is.
Deze Emoss meneer wist veel wild Musk gebrabbel te pareren en Musk met keurige argumenten op zijn plek te zetten wat vrachtwagens en zijn wikde plannen betreft.
En die schijnt qua vrachtwagenboer zwaar onder het niveau van Emoss te zitten.
Oosterhout, Brabant de provincie waar het gebeurt, eerlijk is eerlijk!
Autoblog, ga eens bij Emoss langs en doet eens een leuk draadje over dit bedrijf, ze zetten per jaar 300 trucks wereldwijd weg, we mogen hier best weleens wat meer patriottisme tonen ipv klakkeloos anderen na te praten als Musk!
@desjonnies: Volgens mij hebben we ook veelvuldig de directieleden van de bestaande autofabrikanten in de afgelopen jaren aan het woord gehad. Wat Tesla deed kon niet, wilde niemand etc. En kijk eens waar ze 10 jaar later staan. Ja ze hebben nog veel te doen, maar het dwingt wel respect af.
@desjonnies:
Short gaan is als je een financieel instrument verkoopt dat je niet hebt.
In een makkelijk voorbeeld is het verkopen van een aandeel dat je niet hebt. Hierdoor staat er dus -1 (of -1miljoen) aandelen op je account. Het geld krijg je dan op je rekening.
Gaat de koers omlaag, kan je dat aandeeel dus goedkoper terug kopen = winst.

Het idee is dat ALS je short bent, je wel iemand moet weten die dat aandeel heeft (long). Want dat betekent dat je weet dat je het aandeel, als het moet, kan leveren. Hiervoor wordt vaak een bepaalde rente geheven. Waarom deze extra uitstap? De volgende term is de short-squeeze. Op het moment de mensen die LONG zijn, hun aandelen opeisen, moeten de mensen die short zijn die aandelen leveren. Als zij die niet meer kunnen leveren, moeten ze die op de markt terugkomen. Aangezien iedereen die short is in hetzelfde bootje zit, en iedereen die long is, dit snel door heeft, zie je dan dat de koers opeens als een malle stijgt; want ja, de Shorts MOETEN terug kopen. Dit is wat bij Volkswagen toen gebeurde (google volkswaren short squeeze).
Een andere manier van Short zitten, is via opties. Een optie is eigenlijk een afspraak tussen 2 partijen: 1 zit long, 1 zit short. In principe zit er geen aandeel aan vast (paar uitzonderingen op bepaalde manieren). 1 partij prifiteert als de koers omhoog gaat, de andere als ie omlaag gaat.

Hoe meer mensen short zitten, hoe meer mensen interesse hebben dat je bedrijf faalt. Als ondernemer vindt je dat dus niet leuk. In Amerika zijn er zefls hele beleggingsfondsen waarbij hun doel alleen maar is om bedrijven short te gaan en vervolgens via de media en dergelijke proberen om dat bedrijf in discrediet te brengen zodat zoveel mogelijk van de aandelen van dat bedrijf af willen = koersdaling.
Een goed voorbeeld hiervan is Bill Ackman. Hij deed het een keer zeer succesvol. Nu zit hij short in Herballife. Geweldig verhaal: tegen de grootste ponzi-scheme van de wereld gokken… en hij is nog aan het verliezen ook. Netflix heeft hier een zeer aan te bevelen documentaire over: Betting on Zero.
@gregorius: Ik moet toegeven (nav de docu) ik kan me niet voorstellen dat het niet zo is. Maar er zijn veel meer bedrijven zoals Herbal Life. De aandacht ligt op ‘intern verkopen’. Ik ben dan ook van mening dat als ze theoretisch gezien 12 maanden lang bijvoorbeeld geen aanmeldingen zouden krijgen, ze binnen no time failliet zouden zijn >> aangezien jij betaalt wordt door degene die onder je staan, tel daar de ‘instapkosten’ bij op en ze zijn goneeee

@desjonnies Ik vind het onwijs moeilijk te geloven dat Musk er spijt van heeft dat hij Tesla naar de beurs heeft gebracht. Er is destijds klaarblijkelijk geen andere mogelijkheid geweest om zoveel geld op te halen. Wat nodig was voor R&D. En de bouw van de megafactory had naar alle waarschijnlijkheid ook niet gefinancierd kunnen. (door een hoge koers konden ze meer lenen) En tot slot, en misschien wel belangrijker: Veel van de early investors (series a, b, c) leggen contractueel vast dat voor een bepaalde datum public gegaan dient te worden. Zodat zij evt. (massaal) hun aandelen kunnen verzilveren. En laat wel wezen, het heeft ze zeer goed gedaan: introductiekoers lag op circa 20 dollar, vandaag de dag staan ze op 312 dollar. En dat in een periode van ‘maar’ 7,5 jaar.
En ook hier zal Tesla zich volledig op stuk bijten. Een “simpel” volumeproduct weten ze niet eens op de rit te zetten. En dan wel denken dat ze het in de vrachtwagenbranche kunnen redden? Tesla wordt met de dag arroganter en zal kei- maar ook keihard ten onder gaan.
@rhellema: Het zit je echt diep he?
@quincy: hoezo zit het diep, mag ik dit niet zeggen ofzo?
@rhellema: Inderdaad, de arrogantie ten top. Andere merken kennen dat helemaal niet. Die roepen niet wat ze allemaal kunnen en de komende jaren willen gaan doen. Die komen niet met onhaalbare powerpoints met producten die nooit op de markt komen. Die realiseren altijd wat ze beloven, sterker nog tegen flink hogere prestaties en lagere prijzen. Tesla… Arrogant stelletje….
@pramm: vooralsnog leveren die andere fabrikanten wel de aantallen welke ze beloven aan de klanten, uitzonderingen daar gelaten. Tesla zou met de Model 3 de markt wel even doen opschudden, ze zouden voor het einde van dit jaar wel even 30.000 stuks produceren echter de waarheid is wel iets anders. De waarheid is dat er nog geen 1000 stuks geproduceerd zijn en iedere keer weer komt Tesla met een andere smoes betreffende de achterstand. En nu wil Tesla een truck gaan bouwen waarvan het productieproces wel even veel ingewikkelder is dan een “simpele” Model 3. Ja dat is arrogantie van een autofabrikant maar blijkbaar mag dit allemaal niet gezegd worden over Tesla, want Musk de oppergod kan nou eenmaal niets fout doen.
@rhellema: Gelukkig kennen de andere merken dat inderdaad niet. Ca. 10 jaar geleden koos ik als nieuwe lease auto een Audi A3 Sportback uit (was nieuwe versie met facelift). Levertijd: 6 maanden. Nou dat kwam prima uit, want mijn huidige contract liep nog een maand of 6. Na 6 maanden… zelf gebeld, nou… er waren wat problemen met de productie, maar binnen 1 maand zou ik hem wel krijgen. 1 maand later… weer zelf gebeld… er waren problemen met een van de leveranciers, dus de hele productie liep fors achter, maar echt, ik zou hem binnen 1 maand krijgen. Uiteindelijk werd het meer dan 6 maanden later dan de afgesproken.
Maar goed dat dat volgens jou bij de bestaande merken niet voorkomt.
@pramm: wat begrijp je niet aan het zinsdeel “uitzonderingen daar gelaten”? Jij hebt het toeval getroffen dat je met je bestelde Audi een achterstand gehad hebt, alleen bouwt Audi wel iets meer auto’s dan Tesla dus die vergelijking vind ik persoonlijk een beetje mank gaan. Tesla heeft het gewoon niet op orde zoals ze het beloofd hebben, dat kan je hier wel proberen te verdedigen maar het is gewoon een keihard feit. 300 auto’s produceren wat er 30.000 hadden moeten zijn is gewoon een serieus probleem. Helemaal als het je volumemodel betreft. En natuurlijk laten ze nieuwe modellen zien, dat is niet meer dan logisch, alleen als ze het probleem met de Model 3 niet snel op orde krijgen zal dit voorlopig zijn doorwerking nog wel vinden naar volgende modellen. De marketing van Tesla is briljant, zelfs te vergelijken met die van Apple en iedereen tuint er met open ogen in maar het merk is verre van perfect en ze zullen nog een hele lange weg moeten bewandelen willen ze de problemen oplossen die er nu zijn om er in de toekomst niet achteraan te blijven lopen.
@rhellema: Bij de audi destijds was het overigens ook een upgrade van het model, wat men vervolgens een aantal maanden helemaal niet kon leveren en pas 3 maanden later startte met de productie. Dat was overigens ook hun volume auto, en daar zouden er in die 3 maanden ruim 100.000 van de band hebben moeten rollen. En wat het meest vervelende was, was dat er een veelvoud aan redenen werden genoemd. Pas tegen het einde kwam aan het licht dat het aan een falende productielijn (en toeleveranciers) lag. Maar ja, daar heb je een punt. Je gaf inderdaad aan, “uitzonderingen daargelaten.
Het zou ook wel treurig zijn, als fabrikanten die al sinds jaar en dag nieuwe modellen brengen, dit minder goed zouden doen als Tesla, en nieuwe modellen zouden vertragen. Nee dat doen ze inderdaad veel beter dan tesla.

Of is het toch niet zo uitzonderlijk. In ieder geval weten ze het vanuit hun ervaring wel marketing technisch beter te brengen (sorry voor de VAG liefhebbers, in dit geval even alleen de focus op VAG, zonder daarmee VAG teniet te willen doen, de meeste andere merken doen het niet heel veel beter), maar dit zijn een aantal (unieke) voorbeelden van de vertragingen van de afgelopen paar jaar:

https://blog.caranddriver.com/audi-pushes-back-introductions-of-next-gen-a4-and-q7-again/
https://www.audiworld.com/forums/a4-b9-platform-discussion-212/production-delay-2904084/
http://www.autoexpress.co.uk/car-news/consumer-news/100150/audi-hit-by-sales-pause-on-a4-and-a5-models
https://www.motor1.com/news/127471/audi-a3-q4-launch-delayed/
https://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=4&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwjq0IH6nsbXAhXMtBoKHWPxBTAQFgg-MAM&url=http%3A%2F%2Fwww.carscoops.com%2F2015%2F03%2Fall-new-audi-a8-delayed-year-to-get.html&usg=AOvVaw0d4fsarsVWk9cu-XOy8DtB
https://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=9&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwjq0IH6nsbXAhXMtBoKHWPxBTAQFghkMAg&url=https%3A%2F%2Fblog.caranddriver.com%2Faudi-switches-focus-to-e-tron-delays-other-models%2F&usg=AOvVaw0CMJJrU18J9taWk4_0_isA
http://www.carbuyer.co.uk/news/159423/petrol-audi-a4-s4-a5-and-s5-sales-halted
http://www.thedrive.com/sheetmetal/8742/audi-a4-and-a5-production-disrupted-after-supplier-fire
https://www.motoring.com.au/volkswagen-t-roc-suv-delayed-109688/
http://www.carmag.co.za/news_post/rumours-vw-golf-8-delayed-but-gti-to-make-186-kw/
http://www.bbc.com/news/business-37154334
https://www.motorauthority.com/news/1085611_new-volkswagen-phaeton-delayed-again
http://www.foxnews.com/us/2017/01/26/slow-fix-vw-diesel-owners-complain-buyback-delays.html
https://www.tiguanforums.co.uk/viewtopic.php?t=1588
http://www.automobilemag.com/news/porsche-960-supercar-delayed-2026-vw-emissions-scandal-report/
https://www.audiforum.ca/2nd-gen-a3-typ-8p-8pa-2003%C2%96present-84/ridiculous-delivery-delays-2017-a3-e-tron-74108/
https://www.audiworld.com/forums/audi-a3-s3-rs-3-mkii-209/2018-a3-e-tron-production-delay-2930477/
@pramm: ik begin een beetje het idee te krijgen dat je bij Tesla werkt gezien je manier van verdedigen en het met andere voorvallen af willen leiden over de problemen die er heersen bij Tesla. Wellicht vergeet je misschien dat VAG al een geruime historie heeft met een behoorlijke winst. Tesla heeft sinds zijn bestaan nog geen jaar winst weten te draaien en dus is dit soort problemen veel gevaarlijker voor het bedrijf dan alle problemen die je hebt genoemd voor VAG. De Model 3 is het eerste volume model voor het merk en dan wil je dit soort problemen gewoon niet hebben. Je kan dit dan wel proberen te verdoezelen met de problemen van een ander, feit is gewoon dat Tesla een serieus probleem heeft en dat ze op dit moment niet bij machte zijn om het tij spoedig te keren. Deze problemen kunnen er zomaar voor zorgen dat dit invloed kan hebben voor de 2019 levering van de truck wat op zijn beurt als een domino-effect door kan gaan op de nieuwe roadster. Zeker bij een merk wat toch wel redelijk van de daken schreeuwt hoe innovatief ze zijn kan dit keihard terug keren. Alles wat Tesla doet wordt onder een vergrootglas gelegd, daar hebben ze zelf voor gezorgd en dat merken ze pas op het moment dat er problemen zijn zoals nu.
@rhellema: Ow ja, en denk je echt dat de R&D afdeling stopt met de doorontwikkeling van nieuwe auto’s omdat de productie van 1 model op dit moment nog onvoldoende op stoom komt? De eerste Truc moet geloof ik in 2019 op de markt komen en de sportwagen in 2020.

Andere merken laten nu ook concepts zien (zelfs wanneer deze nooit op de markt zullen komen), terwijl ze heel veel andere problemen hebben (VAG me diesels?). Of wat dacht je van de Bolt, kan ook niet geleverd worden levertijden zitten daar boven de 12 maanden. Of wat dacht je van de full electric Hyundai Ionic. Was te groot succes, dus onvoldoende batterijen op voorraad (ze hadden maar voor iets van 10.000 auto’s batterijen ingekocht), dus ook daar stokte de productielijn volledig. Maar de media duikt daar niet op.
Dit wordt de eerste en laatste semi-truck van Tesla waar nog een vrachtwagenchauffeur in zit.
Een prototype bouwen is een zaak. Een productie versie bouwen aan de lopende band is wel iets heel anders.
Ipv te dromen, bouw eerst uw huidige modellen op een deftige manier. Door enkele duizende mensen te ontslaan gaan je niet veel bouwen. Of verplaatst de productie naar China?
Trouwens, de sceptici van Tesla laten zich weer kennen. Musk is niet voor één gat te vangen en heeft voor hetere vuren gestaan dan de productieproblemen van de Model 3. Dit gepiep kwam ook voorbij toen Tesla de Model S ging bouwen en zal nog lang doorgaan.. Tevergeefs. Tesla is geen Lucid Air.
@jochempie: een auto bouwen is geen geen bijzonderheid, er worden er miljoenen per jaar gebouwd. Dat Tesla het niet voor elkaar krijgt op de productie van de Model 3 op te starten is daarom zeker wel bijzonder. En verdacht.
@mashell: “een auto bouwen is geen bijzonderheid”.

Behalve dat je anderhalf miljard voor de ontwikkeling nodig hebt en nog een half miljard voor de faciliteiten..?
@jochempie: Het begint anders aardig op ‘Fried Air Inc.’ te lijken…
Er is geen naam of merk dat zoveel uitgesproken meningen van voor- of tegenstanders uitlokt als de naam Tesla of Musk.
@desjonnies: Ook binnen het merk zelf.

Een vrij lelijke vrachtwagen presenteren en dan zo’n fantastisch mooie Roadster presenteren.
Indrukwekkende cijfers, alleen van die cabine zal geen enkele chauffeur vrolijk worden
@alfagtv6: mee eens. Zo een positie in het midden is vragen om problemen. In en uit stappen lijkt me lastiger. Een chauffeur wil soms even uit het raam kunnen hangen/kijken. Iets uit de raam afgeven/tolpoorten wordt lastiger.. Geen plaats voor de koelbox aan de passagierszijde.. etc. etc.
Hopelijk lukt het ook echt om dat ding te maken en verkocht te krijgen. Ik zie het wel zitten…
In vijf seconden naar de honderd met een vrachtwagen mét (weliswaar lege) trailer. Absurd. Dat is gewoon sneller dan een Golf GTI, Mercedes C400 of Nissan 370Z Nismo.
Eindelijk is de tijd dat je geen schietgebedje meer naar Christophorus hoeft te doen dat er geen vrachtwagen voor je op de invoegstrook rijdt. Dat die dingen zijn zo ongeloof traag op snelheid komen is best een ergernis. Ongetwijfeld voor de chauffeur net zo goed als voor het verkeer er achter en waar tussen de truck invoegt.
Een paar kanttekeningen:
– in 5 sec van 0 naar 100? Zitten we daar op te wachten? Vrachtwagenchauffeurs die zich gedragen als Max Verstappen?
– Op basis van het huidige verbruiksverschil tussen personenauto´s en vrachtauto´s moet je aannemen dat een voldoende grote batterij (ong 600 Kwh) tegen de € 100.000 productiekosten gaat opleveren. Wordt dus een dure vrachtauto. Om die in een half uur voldoende bij te laden heb je een stroomsterkte van 2.000 Ampère nodig (bij 400V). Daar moet je niet te dicht bij staan! Zou je om dat te mogen aansluiten niet moeten beschikken over specifieke sterkstroomopleidingen?
Hebben jullie ooit met de raam open op de snelweg een tesla gezien die je inhaalde en ook goed geluisterd? Gatverdamme wat een verrotte elektrische rare hoge vieze geluid pijn voor je oren, laat staan die vrachtwagen.

En denk je dat al die autofabrikanten die al meer dan een eeuw auto’s/ vrachtauto’s en alles ertussenin produceren/ontwikkelen niet weten hoe iets efficiënter of iets meer elektrisch (of helemaal) moet? Natuurlijk wel KENNIS van een eeuw. Zij lachen gewoon, pas wanneer het hem gaat lukken komen ineenkeer ook al die andere met al hun elektrische dingen. Tot die tijd houden ze het supergoed geheim en proberen ze overal geld aan te verdienen. Net zoals telefoons ze hebben allang iphone 20 maar eerst moet 10 tot en met 19 nog verkocht worden.
@bmwe46m3balling: Denk je echt dat een merk eenvoudig van conventioneel naar een elektrische aandrijflijn kan gaan. VAG en een aantal andere merken is op dit moment bijna wanhopig op zoek naar leveranciers van o.a. lithium en naar partijen die cellen kunnen leveren. Ze hebben erg lang gewacht en lithium leveranciers hebben hun productie niet uitgebreid, omdat de conventionele fabrikanten nog geen deals wilden sluiten. Nu willen ze het maar wat graag, sterker nog, liever gisteren dan vandaag.

VAG zelf heeft becijferd dat medio 2025 er ongeveer 40 Giga Factories nodig zijn om aan de productie te kunnen voldoen. Dat is 400 miljard aan investeringen, ook voor de grote autofabrikanten geen kattenpis. Daarnaast moeten ze versneld hun diesel en benzine technologie afschrijven. Dat is vele miljarden die ze nu snel uit de boeken moeten halen.

Het ombouwen van de productielijn van VAG in Belgie voor de nieuwe Etron modellen is al in 2016 gestart en moet leiden tot eerste productie eind 2018. Dat betekend dat productielijnen 2 jaar nodig hebben om omgebouwd te worden.
Een vrachtwagen zonder slaapcabine; topidee..
PR man Musk flikt het weer, geweldige reclame, nu nog uitleveren, de model 3 is niet eens leverbaar, laat staan de roadster en deze truck.
Sinds wanneer zijn we van Tesla ‘futuristische looks’ gewend?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).