Deze Donkervoort op Autotrack is wél betaalbaar

Auteur: , 25 Reacties

Dit ding heeft de wereld gezien.

Tegenwoordig is een Donkervoort een zeer exotisch speeltje. De prijzen zijn te vergelijken met de aanschaf van bijvoorbeeld een instap-Ferrari. Wie een blik werpt op de occasionmarkt, ziet hele andere bedragen. Dit rode exemplaar bijvoorbeeld. Voor 26 mille staat ‘ie op de oprit.

Het betreft een Donkervoort S8 uit 1987 met maar liefst 203.409 kilometer op de teller. Met dit speeltje is dus serieus veel gereden. Onder de kap huist een 2.0 liter OHC Ford motor, gekoppeld aan een handgeschakelde versnellingsbak met vijf verzetten. De S8 was op enkele belangrijke punten een verbetering ten opzichte van de S7. Zo had de S8 een nieuwe, krachtigere motor, een dubbel uitgevoerd remsysteem en twee aluminium brandstoftanks.

De vraagprijs van deze Donkervoort bedraagt 25.950 euro. De rode kleur komt terug in het interieur in combinatie met zwart lederen stoelen. Ondanks het feit dat de auto twee ton heeft gelopen en dat de Donkervoort ruim 30 jaar oud is, lijkt het leer niet extreem versleten. Je checkt de advertentie op Autotrack.



25 reacties

Ik zag de buitenkant, daarna was ik verbaasd over het ‘ouderwetse’ interieur. Blijkbaar ontwikkelt en vernieuwt Donkervoort alles behalve het exterieur..
@dare2think: Paar mooie nieuwe carbon buckets er in en gaan
@dare2think: Volgens mij is deze aan de buitenkant ook niet helemaal origineel meer. Ik ben geen donkervoort kenner maar volgens mij horen op dit type grotere voorspatborden te zitten en de lampen hoger boven de motorkap.
Uit ’87?!?! Wat gaat het dan hard met de tijd. Nog altijd mooie wagentjes
Mooi hoor. Voor een daily driver wellicht te veel ‘hardcore’, maar als hobby auto ernaast zeker wel. Zo komt zo’n auto wel aan de 200dkm in 30 jaar. En daar komt nog eens bij dat de 2 liter Ford motor toch redelijk onverwoestbaar is; hooguit kan het olieverbruik een factor worden om rekening mee te houden. Donkervoort naam er pas afscheid van nadat de auto’s met een katalysator moest worden uitgerust, waardoor dit blok te veel vermogen zou verliezen.
@RRRobert: daarbij zijn de Ford onderdelen ook nog eens betaalbaar en overal te krijgen. Deze Donkey kan nog wel een generatie mee, en dan verkoop je hem weer voor dezelfde prijs.
Tja, wat kan er ook verslijten? Als de techniek goed is onderhouden dan kan je er volgens mij niet echt een buil aan vallen.

Nog altijd zeer begeerlijke wagentjes.
Tja, wat kan er ook echt aan verslijten? Als de techniek goed is onderhouden dan kun je er niet echt een buil aan vallen.
Verketter me maar hoor, maar waarom zou e hiervoor opteren en niet voor een Lotus Super Seven of Caterham als je deze stijl wilt hebben? Fors minder km’s op de teller, zelfde layout en zie er 3 te koop staan die een stuk moderner zijn. Of mis ik iets? Behalve wat chauvinisme…
@2wheeler: zo’n caterham was de droom van Donkervoort en toen hij er één had vond hij het maar niets. Wat hij niet goed vond heeft hij aangepast en volgens z’n eigen inzichten verbeterd. Het zou dus een betere wagen moeten zijn tegenover het origineel maar dat heb ik maar van horen zeggen.
@jerudo: klopt. De naamgeving is er ook van te herleiden. De eerste Donkervoort, de S7, impliceert met het typenummer ‘7’ een directe link met de Lotus Seven. De opvolger S8 en S8A waren de eerste auto’s die significant verbeterd waren t.o.v. z’n stamvader – en daarmee dus een hoger typenummer verdienden.

Dat de ‘S’ uiteindelijk werd opgevolgd door de ‘D’, is overigens weer omdat deze modellenreeks eigenlijk een geheel in eigen huis ontwikkelde Donkervoort is, waarbij feitelijk alleen het uiterlijk nog verwijst naar het oude model.
@jerudo: thanks, dat wist ik niet! Nieuw zal die vlag wel op gaan, maar ze zijn dan ook schreeuwend duur. Iets wat reflecteert op de tweedehands markt waar een oude Donkervoort met 2 ton op de teller nog steeds een stuk duurder is dan een modernere Caterham. Mijn voorkeur zou dan alsnog naar die laatste uit gaan…
@2wheeler: dat is toch wel een belangrijk stukje van de Nederlandse autogeschiedenis. Hier een filmpje over de (complete) geschiedenis over Donkervoort: https://youtu.be/sZNErmLzHno
@2wheeler:

je ziet waarschijnlijk een ouwe skelter met veel te veel km,s voor de vraagprijs ..

en dat heeft een rede ..
@lincoln: precies.. denk dat wij hier te nuchter voor zijn. Overal wordt de hoofdprijs voor gevraagd die puur gebaseerd is op de marktwerking, niet op de waarde van het ding zelf. Of het nu een huis of een klassieker is, de afgelopen jaren loopt het de spuigaten uit. Of misschien ben ik maar een sloeber, ook best. De charme verdwijnt wel met die achterlijke prijzen.
@2wheeler:

geld is gewoon goedkoper ..
ding kon je 8 jaar geleden zelfs voor 7 rooitjes niet kwijtraken ..

youngtimer markt is nog bizarder ..
alles wat ooit bij jetcars net niet de sloop op ging staat ineens als “Duitse import” voor serieus geld ..
@lincoln: ook zoiets ja! Zullen we een handeltje beginnen? FULL OPTIONS AMG MET ///M PAKKET EN PANO DAK!!1!!! Kan gewoon. Gaan we het youngtimerselect.nl eens goed zuur maken.
@2wheeler:

ik zou niet eens durven ..
zou voor die skelter ook geen 10 rooitjes durven vragen ..
Ik vind het eigenlijk nog best een bak geld voor een heel simpel voertuig van 30 jaar oud. Ik zou 26k hobby-geld niet snel aan zoiets uitgeven (zeg ik zonder er ooit in gereden te hebben).
@el-loco: maar wel een goede kans dat deze meer waardevast zal blijken dan een andere hobby auto.
@el-loco: als je hem goed onderhoudt, rij je waarschijnlijk gratis.
Als je het hebt over betaalbaar, hoeveel geld denk je dan dat een gemiddeld persoon op zijn spaarrekening heeft staan? Of hebben jullie daar 40.000 euro op de bank staan dat 26.000 een koopje is. Ja oké ik heb een verkeerde afslag genomen tijdens mijn carrière.
@maferick74:

ondanks alle wederzijdse investeringsadviezen die je hier boven kan lezen ..
komt ook deze auto niet bij een autoblogger terecht ..
@maferick74: Welnee, je hebt geen verkeerde afslag genomen. Maar 17% van de Nederlanders heeft meer dan 25.000 euro gespaard. Er wordt op deze website gewoon te gemakkelijk over erg veel geld gedaan.
87 is een automotief kutjaar ..
alleen een Porsche 928 in uitmuntende staat zou dit geld nog een beetje kunnen verantwoorden ..

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).