De Donkervoort D8 GTO-40 is de allersnelste Donkie

Auteur: , 57 Reacties

Klappen voor deze sigaar.

Spyker mag dan min of meer deaud zijn (schrijf ‘m nooit af die Vic), maar gelukkig hebben we in Nederland nog voldoende auto-gerelateerde bedrijven om trots op te zijn over. Limbo’s schroeven de hele dag BMW’s en MINI’s in elkaar, tuners mogen projecten doen van Jon Olsson en dan is er natuurlijk ook nog Donkervoort. De sigarenmaker uit Lelystad heeft de originele Lotus 7 inmiddels doorontwikkeld tot een wereldveroverende carbon supercar in de vorm van de D8 GTO RS.

Ondanks de forse prijs van deze blepper werden de aanvankelijk geplande veertig stuks binnen no-time verkocht, wat Donkervoort ertoe bracht nog wat speciaaltjes te bouwen. Inmiddels is het echter alweer tijd voor de volgende evolutie, die wederom in een oplage van veertig units gebouwd zal worden. Dit keer met goede reden: Donkervoort wordt binnenkort namelijk veertig.

Het feestnummer heet de D8 GTO-40 en is lichter en sneller dan alle voorgaande GTO’s. Donkervoort gebruikt hiervoor de eigen EX-CORE koolstofvezeltechnologie en lekker sterk en licht staal van TATA voor het buizenframe. Zelfs de velgen zijn van carbon, een gegeven dat tegenwoordig nog steeds weggelegd is voor alleen de heetste onder de hypercars. De tweezitter weegt in zijn lichtste spec slechts 678 kilogram. De 415 pk sterke vijfpitter in het vooronder heeft daar geen enkele moeite mee en catapulteert de Donkie in 7,7 seconden naar de tweehonderd.

De berg power en het lage gewicht zijn prima startpunten, maar je moet al dat potentieel vervolgens wel kunnen benutten om topprestaties neer te zetten. Zoals de slogan van een bekend bandenmerk luidt: “Power is nothing without control”. Zodoende heeft Joop’s toko nog even kritisch gekeken naar de aerodynamica van de D8 GTO om deze meer downforce te geven. Tevens is er gezorgd voor extra koeling voor de aandrijflijn middels de extra luchtkanalen in de neus, achterspatborden en bumper.

Toch draait het niet alléén om de prestaties bij de D8 GTO-40. Voor het eerst evah biedt de auto klanten namelijk de kans af fabriek airco te bestellen. Het betreft uiteraard wel een speciale lichtgewicht unit. Of dat betekent dat het voelt alsof iemand door een rietje koude lucht op je blaast zoals Jeremy Clarkson ooit beweerde over de Lamborghini Countach weten we niet. De prijs daarentegen is wel bekend: 159.600 Euro exclusief belastingen. In Nederland een tonnetje of twee mét belastingen dus. Geen peanuts, maar het houdt klanten niet tegen: ongeveer de helft van de veertig units zijn al besproken…



57 reacties

krijg je ook een jaar lang gratis onderbroeken erbij???
@thefmanl: voor je “donkey farts” ?
Airco? Misschien wel verstandig tegen het zweten gezien de aard van de auto…
Volgens mij kreeg je, als je er in het verleden een kocht, optioneel ook schoenen aangemeten omdat de ruimte bij de pedalen zo klein was. Misschien hebben ze de kledinglijn wel uitgebreid? ;-)
 heeft daar geen enkele moeite mee en catapulteert de Donkie in 7,7  ik las dit en dacht, dat is niet snel. Tot ik verder las naar de 200 :) snelle jongen
@seanxtype: in 7.7 seconden naar 100?
Zelfs met een F1 lukt het je niet in Nederland. Ik moet het nog zien.
@licht: hmm hmmm… heb jij nou te veel gedronken gisteren of ik?
@2wheeler: hij.. juiste plaats en tijd is 300kph ook gewoon mogelijk
@focusrs1: ja tuurlijk, ik dacht dat ik z’n reactie verkeerd begreep maar het is gewoon onzin.
@focusrs1: nee. Nederland grossiert in 30 km-zones bij de start en vervolgens de 50 km-zones en daarna pas de 80-100 km wegen.

Ik vind dat die acceleratie-tijden niets toevoegen aan een auto in Nederland en buitenland. Een auto als Donkervoort moet comfort bieden en daarop beoordeeld worden. Een donkervoort is vaak een fun-auto. Daarom zijn rijgedrag en comfort belangrijker dan die acceleratie-tijden.
hzr via Android app
@licht: ? Je koopt een hard core sportwagen en je wilt comfort? Koop dan voor hetzelfde geld een S klasse ofzo…
@licht: 7.7 naar de honderd? dikke amg, golf r, kom maar door!
@gwnbmw: Een 320i touring haalt dat ook tegenwoordig..
@licht: 0 – 200 in 7,7 seconden. Als je dat ff door een calculator haalt heeft deze D8 minimaal 215 meter nodig om die snelheid te halen.
Als je je in Nederland geen recht stuk weg van het viervoudige van die afstand kunt voorstellen zonder zijwegen kan ik me niet voorstellen dat je uberhaubt wel eens zelf gereden hebt.

F1 auto’s bij evenementen als Bavaria city racing hebben wel hogere snelheden gehaald in de binnenstad.
Stel je dat even voor op een verlaten N-weg.

Verder heb je het over comfort bij Donkervoort. Een merk dat skelters met een motor en een voorruitje bouwt.
En als je carbon niet mooi vind dan laat je het toch meespuiten als je je D8 besteld.
Wel echt een heel gaaf apparaat, ik snap wel dat mensen dit kopen
Donkervoort is een mooie auto. Als ik geld zou hebben, zou ik zeker een kopen. Ik vind het wel erg triest dat zij tegenwoordig teveel carbon gebruiken. Het is wel nog een mooie auto zonder die lelijke beeldschermen zoals in Tesla’s, MClaren enzo.
@licht: appels met peren vergelijken.
Daily vs track toy.
Maar is wel indrukwekkend apparaat!
@licht: Iemand met de nickname licht die tegen teveel carbon is.
@berlinetta: hij moet het “licht” nog zien denk ik.
@berlinetta: Wat heeft “licht” met Carbon te maken dan?
@Donstil: vanwege het lichte gewicht wellicht? 😉

Koolstof – Carbon

Waarom koolstof vezels in lichtgewicht composiet materialen worden gebruikt:
https://compositesplaza.com/nl/producten/koolstof-carbon

@donstil: leuk al die grappen. Ik vind gewoon carbon lelijk. Hoe je keert of wendt: carbon ziet er niet uit en past zeker niet op een Donkervoorts auto.
@licht: ik heb de foto’s nog even zitten bekijken maar het past anders prima.

Maar even zonder dollen…ik kan me voorstellen dat je niets hebt met Carbon maar dat is je persoonlijke smaak. Een D8 is van nature al een bijzonder lichte auto, om die dus nog lichter te maken moet je toch wel in dit soort materialen gaan denken. In mijn ogen heeft het op deze auto dus echt een functie en hoe jammer voor jou, Donkervoort zal het niet aanpassen omdat jij het niet mooi vindt.
@rhellema: +1 voor je inhoudelijke reactie. Het is inderdaad een kwestie van smaak. Echter, als men alles aan mijn smaak zou passen, dan zou de wereld saai zijn. Het is gezond voor een mens om iets te hebben waar hij over kan zeiken.
@licht: uiteraard moet je iets te zeiken hebben…dat betekent dat je bepaalde dingen vanuit een andere hoek bekijkt en dat is helemaal niet verkeerd. Ik hou daar wel van.
Helder@licht:

“Als ik het geld zou hebben zou ik er ZEKER een kopen” ..

Als je te dom ben om te kunnen bedenken dat je Carbon gewoon in kleur kan spuiten ..
Zal je nooit 3 stuivers bij elkaar kunnen sparen ..
@licht: juist op een Donkervoort is carbon zuiver functioneel en niet tuning opsmuk.
Ik vraag me altijd af of t nou merendeels NL’ers zijn die dit kopen of over de hele wereld als trackday speeltje, zie er ook nooit een rijden. Ja ik weet, ze zijn zeldzaam, maar toch, ze worden ook bijna nooit door anderen gespot heb ik t gevoel.
@panam1: Omdat je er geen reet aan hebt, niet de snelheid van de auto maar het in de weg rijden van medeweggebruikers is de beperkende factor hier in NL om echt vaart te maken. Je bent hier in de praktijk niet sneller mee van Groningen naar Maastricht gereden dan met bv een Golf GTI, en die laatste is dan toch veruit de beste koop, praktischer en vooral stukken goedkoper.
@panam1: heb me laten vertellen dat er veel naar de oliestaten in het midden-oosten gaan.
@panam1: gisteren was er een klantendag (denk ik), want gisterenmorgen zag ik zowaar twee binnen anderhalf uur. En rond 18:00 was het lekker druk bij de fabriek in Lelystad met allerlei moois. Dus er rijden er wel degelijk een aantal rond in ons kikkerland
@crosscabouter: jup, ik was er even langs en er deden tientallen Donkervoorts mee aan de rally. Merendeel kwam uit NL, ook aardig wat Duitsers, een Luxemburger en iets verlaat nog een verdwaalde Fransoos
@panam1: gaan echt ook de wereld over. Japan is een goede afzetmarkt bijvoorbeeld.
Ze hadden ook een boek uit kunnen brengen om het 40 jarige bestaan te vieren en de historie van het merk te beschrijven…

Maar deze D8 GTO 40 is natuurlijk een veel mooiere manier om het verhaal van Donkervoort te vertellen. Het verhaal van een een man die een ongekende passie heeft voor techniek, het lef heeft gehad zijn eigen sportwagenmerk op te richten.

Deze GTO vertelt over een man die bijna overdreven perfectionistisch is, en bij de ontwikkeling aan ieder onderdeel en elk detail enorm veel tijd en aandacht besteedt voordat het op een productieauto mag komen. En als hij niet tevreden is van voor af aan begint en vastberaden weer doorgaat.

Maar het mooiste van het verhaal is dat al dat harde werken niet onbeloond is gebleven. Het bedrijf is gezond, en is nog steeds een familiebedrijf, met een zoon en dochter die net zo bevlogen zijn als hun pa.

Je zou maar één van de gelukkigen zijn die op deze GTO 40 mag passen en iedere keer weer dit schitterende verhaal aan de lijve mag ondervinden.
@moveyourmind: dat heb je mooi verwoord.
@moveyourmind: er is ook een boek. Kost je 99 piek uit mijn hoofd.
2 ton inclusief belasting is vergelijkbaar met bijvoorbeeld een AMG GT R. Ik zou het wel weten.
@tvklarenbosch: die heb je dan al….
With all due respect, maar kom er met mijn gezond verstand niet bij dat je hier 200K voor moet aftikken.
@sezz: 200K is inderdaad een enorme bak geld en als je kijkt wat je er voor krijgt dan zou je inderdaad kunnen denken dat je veel te veel betaalt, echter de sensatie die een Donkervoort teweeg brengt zodra je alleen al in de auto gaat zitten is al onbeschrijfelijk. Het voelt alsof je de auto aantrekt als een maatpak, perfect passend zonder het gevoel dat je uit je voegen bast. Zodra je de motor start gaat de roffel van de motor dwars door al je botten, schakel de eerste versnelling in en je voelt de adrenaline door je aderen gieren zonder dat je überhaupt nog maar een meter gereden hebt. En dan het gevoel wat je krijgt zodra je de koppeling op laat komen, binnen een meter weet je dat je in een Donkervoort rijdt en als je dan bedenkt dat er een team van meer dan bevlogen mensen, je mag het bijna freaks noemen, iedere dag weer van dit soort automobielen bouwen dan weet je en dan snap je waarom dit heerlijke Nederlandse product zoveel geld mag kosten.
@rhellema: Maar in hoeverre is de kwalitatieve meerwaarde van de rijdbeleving onderscheidend t.o.v. een solide Super Seven met bv een 250 pk blok? Die zal er heus zijn, ik hoor je al, maar dusdanig dat je er drie keer zoveel voor wil betalen? Lijkt me echt sterk.
@sezz: ik snap niet helemaal wat je bedoelt.
@rhellema: Is niet erg hoor.
@sezz: beetje hetzelfde als dat jij niet snapt waarom een Donkervoort zoveel geld kost. Geeft niet, komt wel als je groot bent. Dan leer je ook beter vragen stellen.
@sezz: onvergelijkbaar. Een Seven kloon is een kloon. Dit is totaal nieuw, alles is anders, alleen de vorm heeft wat van een Seven. Veel beter chassis, handgemaakt, veelvuldig instelbaar onderstel met hoge en lage frequentie demping (instelbaar natuurlijk) en aerodynamica in en onder de auto. Allemaal eigen (door) ontwikkeling.. en in zeer lage aantallen. Dat kost dus geld.
@sezz:

Materiaal hooguit 40 rooitjes ..
De rest man-uren garanties man-uren winst man-uren ..
En nog een zwikkie man-uren ..
@lincoln: tijdens de rondleiding zaterdag gaven ze aan ruim 1.000 manuren in een auto te stoppen. Steeds meer delen worden daar op locatie in Lelystad uit “prepeg” carbon gemaakt, bv de schaal vd stoel. Weegt haast niets, wel superstijf. Zodat je ontzettend goed meekrijgt wat er onder je kont gebeurt.
Wat een heerlijk apparaat is het toch. Het ultieme speeltje, als je toch 2 ton wilt stukslaan.
Een Caterham heb je voor de fractie van de prijs. Dan zou ik dat toch eerder overwegen.
@baklava: ik heb zelf een Caterham. Daarbij vergeleken lijkt zelfs een Elise een limousine.
Een Donkervoort is veel verfijnder en sneller. Daar kan je je vriendin wel in meenemen. Heel ander niveau.
Iedereen in Lelystad klagen over laagvliegroutes haha
Dit is wel de gaafste Donkervoort tot nu toe, Ik ben erg benieuwd naar de Donkervoort toekomst.
Blijven ze de huidige 5 cilinder turbo motor gebruiken, of stappen ze binnen afzienbare tijd over naar de 26 kg lichtere nieuwe aluminium 5 cilinder, of gaan ze een grotere motorstap maken naar de geheel nieuwe 2.9ltr Audi V6 Bi-Turbo TFSI motor zoals die gebruikt wordt in de RS4 Avant.
@hzw: Die 26 kilo zou fraai zijn. de vraag is hoeveel ze moeten investeren om te wisselen.
Richting een V6 gaan lijkt me totaal niet nodig. Die heeft hele andere afmetingen en voor de PK’s hoeft het niet.
Je zou in theorie met de huidige motor ook naar een PK/KG verhouding van 1 kunnen gaan.
Als ik de velgen bekijk, heb ik het idee dat die bij “Carbon Revolution” vandaan komen.
Dat is de enige fabrikant die serieus bezig is met deze velgen en al jaren samen werkt met TüV om aan alle eisen te voldoen.
Ha, gisteren nog naar een video van Carfection zitten kijken die het verhaal van Donkervoort vertelden en eindigde met de hoop dat ze voor hun 40e weer een feestmodel uit zouden brengen
@gulli: en ze zeggen dat het eerstkomende filmpje over deze GTO zal gaan.
Schitterend!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).