![](https://www.autoblog.nl/files/2022/11/Tesla-Model-X-Falcon-Doors.jpg)
Een EV als ideale trekauto? Jazeker.
Als je een puike trekauto zoekt is een EV waarschijnlijk niet het eerste waar je aan denkt. Niet geheel onterecht, want de range kan er zwaar onder lijden. En onderweg opladen is met een caravan of aanhangwangen ook niet je van het. Daar komt bij dat EV’s vaak niet eens een trekhaak hebben.
Toch is een elektrische auto voor kortere afstanden (binnen Nederland) juist wel een hele geschikte trekauto. Je hebt namelijk direct een berg koppel. De EV’s die een trekhaak hebben zijn vaak ook vierwielaangedreven. Het hoge gewicht is in dit geval ook gunstig. Wat wil je nog meer bij een trekauto?
Het aanbod van auto’s die echt grote aanhangwagens mogen trekken is beperkt, maar ze zijn er wel degelijk. We hebben drie EV’s opgezocht die ideaal zijn als trekauto.
Audi e-tron
![](https://www.autoblog.nl/files/2022/11/Audi-e-tron-55-grijs-Auto-nl.jpg)
De Audi e-tron was een van de eerste EV’s waar je een serieuze aanhangwagen achter kon hangen. Met deze auto kun je tot wel 1.800 kg trekken en uiteraard heb je altijd quattro. Je moet er natuurlijk wel eentje hebben die is uitgerust met trekhaak, zoals deze grijze e-tron 55 die voor €79.940 te koop staat. En anders kun je altijd nog een officiële Audi-trekhaak bijbestellen voor €1.948.
Mercedes EQC
![](https://www.autoblog.nl/files/2022/11/Mercedes-EQC-wit-Auto-nl.jpg)
De Mercedes EQC is een maatje kleiner dan de e-tron, maar doet qua trekcapaciteiten niet onder voor de Audi. Ook met deze EV kun je gewoon een aanhanger of caravan tot 1.800 kg sleuren. Met 760 Nm aan koppel komt de EQC altijd goed van zijn plek, wat er ook achter hangt. Voor €71.845 kun je dit witte exemplaar met AMG-styling én trekhaak op de kop tikken.
Tesla Model X
![](https://www.autoblog.nl/files/2022/11/Tesla-Model-X-trekhaak-Auto-nl.jpg)
Tesla scoort niet alleen hoog als we het hebben over actieradius en acceleratie van EV’s. De Model X is ook een uitblinker als gaat om trekgewicht. Dit is een van de weinige EV’s die meer dan twee ton mag trekken. 2.268 kg om precies te zijn. De afneembare trekhaak is standaard inbegrepen. Kijk maar naar deze zwarte Model X 90D, die te koop staat voor €73.895.
Heb nooit zo goed gesnapt waarom de model X zo veel mag trekken en de (onderhuids gelijke) model S helemaal niks. Niet weinig, nee niks.
Koop de (refresh) Model S Plaid, 1600kg trekgewicht, 1000+pk en 300km/h. Waarschijnlijk met trailer ook wel 300km/h, aangezien de top op 350 km/h ligt (onbegrensd).
De model S had voor de facelift ook al 1600 kg trekgewicht
Het delen van het platform tussen de S en X is al benoemd als een ontwerpfout. Vermoedelijk speelt dat een rol en mogelijk ook om de X wat aantrekkelijker te maken. De Y heeft bijvoorbeeld ook een hoger trekgewicht dan de 3, als er op de 3 tenminste nog een trekgaak mogelijk is.
Redelijk wat ervaring met de Etron als trekauto.
De auto is zeer stabiel icm met mijn tandemasser ook als het gewicht wat hoger ligt dan 1800kg.
Het verbruik is inderdaad zo dramatisch als iedereen aangeeft. Afhankelijk van de omstandigheden moet je niet staan te kijken van een halvering van de range. Voor mijn typische ritjes met een aanhanger geen probleem. Als caravan trekker moet ik er niet aan denken (aan kamperen trouwens ook niet)
Met een B rijbewijs alleen voor een fietsendrager. Om er iets achter te trekken heb je altijd een B+ (code 96) of BE rijbewijs nodig. Het maximaal toegestaan beladen gewicht van dit soort kiloknallers (+3.000kg!) plus het maximaal toegestaan gewicht van de aanhanger is opgeteld meer dan 3.500 kg.
Er mag altijd 750kg achter..
Maar wat doet het verbruik? Denk toch wel dat je met een kleine 1500kg op de haak je al behoorlijk wat gaat in leveren op je kilometers.
Het is vooral de luchtweerstand die killing is.
Vrij weinig want een elektromotor is ontzettend efficient en een echte krachpatser. Het is met name de luchtweerstand die verpest wordt met een aanhanger.
M.a.w. de gemiddelde huisvader en moeder mogen de vakantie met sleurhut opbergen, als dit de selectie is binnen EV’s. Ze kunnen toch alles hé, die electrische dingen, perfecte reisauto’s als ik sommigen moet geloven.
Als ik het goed heb, komt vinfast met een grote suv die nog wat meer mag trekken.
kun je dan met de caravan in zo’n oplaadstation terecht?
Als je geluk hebt wel maar meestal kan het niet en op sommige plekken langs de snelweg kun je ook niet eens de caravan afkoppelen voordat je gaat laden. Eigenlijk is het simpel, reis je met een EV dan laat je de caravan thuis.
Zijn ook wel goed betaalbare modelletjes zodat iedereen met een caravan ook makkelijk kan overstappen naar elektrisch.
In de tijd van “lekker gratis bijtelling” leken dit soort mastodonten waren dit opeens de nieuwe Golf en Astra’s. De parkeerplaats van de hockey club staat er vol van. We gaan het meemaken, denk toch dat ze snel uit het straatbeeld gaan verdwijnen.
De EX90 doet het met zijn 2.200kg ook niet verkeerd.
XC40 is met 1800 kg trekgewicht wat “gunstiger” geprijsd
Met EV6 (mag 1600kg) en (geen kleine) caravan 1600km naar Italië geweest…super trekauto !
Nice! 👍
De BMW iX M60 mag 2.500kg trekken dus die is volgens mij nu koploper, totdat de F150 Lightning hier ook verkrijgbaar is.
Ja; gewicht is volgens mij bijna geen beperking meer bij EV’s.
Range is een ander verhaal. Maar ook dat wordt snel beter.