• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Audi A6 Avant e-tron is beeldschone EV voor de petrolhead

Auteur: willeme, gepost 17 maart 2022 om 00:01 – 55 Reacties

Audi A6 Avant e-tron

De Audi A6 Avant e-tron is werkelijk een plaatje.

Elektrische auto’s en autoliefhebbers zijn niet altijd een gelukkige combinatie. Dat is ook niet heel erg vreemd. Auto’s als de G-Wiz, Th!nk City, Nissan Leaf en Mitsubishi i-MIEV spreken nu eenmaal niet zo heel erg tot de verbeelding. En een lading elektrische crossovers zijn goed voor de verkopen, maar daar kan je ook niet echt blij van worden.

Gelukkig komen er eindelijk EV’s aan voor de liefhebber. Denk aan diverse elektrische supercars, maar ook ‘gewone’ auto’s als de Tesla Model 3 of BMW i4. Het is een andere klasse, maar de Audi A6 Avant e-tron is ook zo’n auto. Gewoon een blubberdikke Duitse stationwagon, maar dan elektrisch.

Audi A6 Avant e-tron

Design

Waar sommige merken nogal moeite hebben om het design van EV’s voor elkaar te krijgen, heeft Audi dat absoluut niet. De voorwielen staan verder naar voren, voor minder overhang en beter ‘axle-to-dash’-ratio. De gekozen lijnvoering is beeldschoon, uiteraard is het subjectief, maar als je dit vergelijkt met de ‘gesmolten-concept-car’-look van de BMW iX bijvoorbeeld, is dit een plaatje.

Audi A6 Avant e-tron
Audi A6 Avant e-tron
Audi A6 Avant e-tron
Audi A6 Avant e-tron
Audi A6 Avant e-tron
Audi A6 Avant e-tron

Afmetingen Audi A6 Avant e-tron

De Audi A6 e-tron staat op het PPE-platform. Dat houdt in dat de auto ook daadwerkelijk als EV is ontworpen. Het is dus geen ‘omgebouwde’ ICE-auto. Zoals de Taycan, Kia EV6 en alles Tesla’s bewijzen zijn dat veelal ook de betere EV’s. Om een idee te krijgen van de auto, de elektrische stationwagon is 4,96 meter lang, 1,96 meter breed en 1,44 meter hoog.

Ter vergelijking, een Audi A6 Avant van de huidige generatie is 4,94 meter lang, 1,89 meter breed en 1,49 meter hoog. De elektrische versie is dus lager en breder, wat vaak zorgt voor een fraai ogende automobiel.

Audi A6 Avant e-tron
Audi A6 Avant e-tron
Audi A6 Avant e-tron
Audi A6 Avant e-tron
Audi A6 Avant e-tron

300 km in 10 minuten!

Zoals gezegd, de auto staat op het PPE-platform en dat heeft enkele voordelen, waaronder het 800 volt-systeem. De laadcapaciteit is 270 kW maximaal, waardoor je 10 minuutjes zo’n 300 kilometer aan actieradius erbij kunt laden. De totale range bedraagt 700 km, volgens de WLTP.

Kijk, dat zet tenminste zoden aan de dijk. Dat scheelt niet zoveel met bijvoorbeeld een Audi RS6 Avant, alhoewel die aanzienlijk dorstig is. In vergelijking met een S6 TDI zijn we erg benieuwd.

Prestaties Audi A6 Avant e-tron

Qua prestaties is het overigens duidelijk géén RS, alhoewel de Audi A6 Avant e-tron bijzonder vlot is. De auto is voorzien van twee elektromotoren die gezamenlijk 350 kW aan vermogen leveren, in ouderwetse cijfers: dat is 476 pk.

Het koppel is een volvette 800 Nm. Van 0-100 km/u sprinten is in ‘minder dan vier seconden’ achter de rug. De topsnelheid wordt niet vermeld, maar we gokken erop dat 250 km/u zeker mogelijk moet zijn.

Meer lezen? Dit zijn de gaafste snelle stationwagons!

Ook interessant!

  • Kijk nou, het is de Audi A6 Avant e-tron!
    Kijk nou, het is de Audi A6 Avant e-tron!
  • onthulling elektrische Audi A6
    Onthulling elektrische Audi A6 komt eerder dan verwacht
  • Audi A6 e-tron concept: 700 km range en supersnel laden
  • kaatsheuvel audi a6 brand
    Audi A6 brandt volledig af in Kaatsheuvel

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste Nissan GT-R R35 ter wereld heeft een nadeel
  • Huh? Keert dan alsnog deze leuke sportauto terug?
  • BMW onthult wat NOOIT achter een betaalmuur gaat komen
  • Deze auto’s worden volgend jaar helaas geen youngtimer
FacebookTweetPinLinkedIn

a6, Audi, avant, e-tron, Elektrisch, quattro, station, Video

Vorig bericht: « Kijk, een Porsche Taycan Harlekin
Volgend bericht: Instap Lotus Emira is nauwelijks trager (of goedkoper) »

Lees Interacties

Reacties

  1. vonklausenburg zegt

    17 maart 2022 om 00:48

    Prachtige wagen!
    Het doet me van achteren wel denken aan de V60/V90 van Volvo, maar dat komt louter door de scherpere lijnen die ze delen.

    Audi heeft het qua looks op de EVs wel echt dik voor elkaar. Doen ze beter dan hun kompanen bij Benz en BMW.

    Login om te reageren
    • sportabgasanlage zegt

      17 maart 2022 om 17:16

      Ik dacht echt precies hetzelfde. Ik vind de stations van Volvo op dit moment ook de mooiste, en dat hebben ze bij Audi goed afgekeken. Hele mooie auto om te zien.

      Login om te reageren
  2. jaapiyo zegt

    17 maart 2022 om 01:30

    Gaaf hoor. Eigenlijk wordt het hele ding waarom Audi voor mij nooit een echte optie was (fwd, frontoverhang) in een klap opgelost met die RWD EV platforms…en dan blijft de bauhausesque styling over.

    Als ze een beetje dimmen (har har) met de schermen en de range lekker voor elkaar krijgen, moet ik misschien maar een Audi fanb0i worden. Wie had dat ooit gedacht…

    Login om te reageren
    • Robert zegt

      17 maart 2022 om 08:01

      @jaapiyo: zelf beschouw ik me als Audi fanboy van het eerste uur, maar ik was het merk qua ontwerpen (en, toegegeven, reputatie) al even ‘kwijt’. De EV revolutie zoals Audi dit gestalte geeft (ook met de ‘reguliere’ e-tron), heeft mijn aandacht en bewondering in het merk hersteld. Alleen die prijzen, man, man, man…

      Login om te reageren
      • willeme zegt

        17 maart 2022 om 10:14

        @rrrobert: prijzen zijn nog niet bekend ;-)

        Login om te reageren
        • Robert zegt

          17 maart 2022 om 10:37

          @willeme: och, als ik de prijslijsten van de andere modellen zo aanschouw, heb ik geen enkele reden om aan te nemen dat dit een prijspakker zal worden…

          Login om te reageren
        • bobinthebottle zegt

          17 maart 2022 om 11:37

          @willeme: wat zal het worden, rond de 80k?

          Lees niks over de range en wanneer die leverbaar zou moeten zijn. Is daar iets over bekend?

          Dit zou weleens de auto kunnen zijn die mij over de streep trekt om volledig elektrisch te gaan…

          Login om te reageren
          • ouwedibbes83 zegt

            17 maart 2022 om 12:52

            @bobinthebottle: “De totale range bedraagt 700 km, volgens de WLTP.”

            Login om te reageren
          • karhengst zegt

            17 maart 2022 om 12:55

            De EQE begint in Duitsland bij de 67.500€

            Een station van Audi, met meer PK, zal vast niet goedkoper worden. En dan moet je nog beginnen met vinken. Die 80k zal geen conservatieve schatting zijn.

            Login om te reageren
          • tjorque zegt

            18 maart 2022 om 22:34

            @bobinthebottle
            100kWh batterij…
            Reken maar op 110k

            Login om te reageren
          • wimof zegt

            19 maart 2022 om 11:14

            2024 en 100 kw batterij die na 350 km weer aan de stekker mag ( chris carmaniac)

            Login om te reageren
    • wimof zegt

      17 maart 2022 om 09:20

      Iedereen heeft het recht zijn mening te herzien.

      Login om te reageren
  3. lekkerlinksrijden zegt

    17 maart 2022 om 05:34

    Achterkant had strakker gekund, onder de bumper iets te veel design

    Login om te reageren
    • Variomatic zegt

      17 maart 2022 om 07:19

      @lekkerlinksrijden: sorry

      Login om te reageren
    • bernoulli zegt

      17 maart 2022 om 08:26

      Het is nog een concept. Bij de Q4 zag je dat ook. Productieversie zal vast traditioneler ogen.

      Login om te reageren
  4. golf1985 zegt

    17 maart 2022 om 06:11

    Ik vind die difusser mwha denk ik. De rest van de achterkant en auto vind ik prachtig maar dat past niet bij een EV

    Login om te reageren
    • flutterby zegt

      17 maart 2022 om 07:30

      @golf1985: doe diffusers zijn echt té, maar ik denk dat het ook voor de prijs geld.

      Login om te reageren
    • boriske zegt

      17 maart 2022 om 09:01

      De juiste kleur kan hier misschien een oplossing bieden.

      Login om te reageren
  5. degrotemuis zegt

    17 maart 2022 om 06:24

    Wel een aardig model, prima als elektrische RS tegenhanger qua uiterlijk. Daar mag van mij ook wel een meer basis versie van komen zonder uitgebouwde wielkasten, enorme diffuser en met wielen die 2-3 inches kleiner zijn.

    Ook prima specs qua laden. 270 kW is nog steeds serieus snel. Maar waarom kunnen die fabrikanten nou niet eens eerlijke waarden opgeven, of zelfs eens correct rekenen? In 10 minuten 300 km komt neer op een verbruik van 15 kWh /100 km. Misschien in de binnenstad of in de file, maar da’s geen reëel praktijkverbruik. Dat is een kwart minder dan Audi zelf opgeeft volgens WLTP voor de etron gt. En dat is alleen als je ook echt die 270 kW continu haalt, wat absoluut niet het geval is als de laadcurve die van de Taycan volgt. Die zakt rond de 30% SoC al naar onder de 200 kW. Met de ideale SoC, de perfecte temperatuur bij het juiste laadstation. In de praktijk zal 150 km meer in de buurt komen. Nog steeds niet verkeerd, maar rekening houdend met de laadcurve komt dat al snel neer op 25-30 minuten voor 300 km. Dat zou ik als klant niet waarderen als me beloofd is dat dit in 10 minuten kan.

    Login om te reageren
    • Ram-G-maN zegt

      17 maart 2022 om 07:53

      Wat leven we toch in gekke tijd. De autogek van de toekomst zal niet meer over vermogens curves meer hebben maar over laadcurves.

      Login om te reageren
      • jmeverts zegt

        17 maart 2022 om 08:50

        @Ram-G-maN: zeker een gekke tijd waarin de gemiddelde modale gezinsauto straks makkelijk onder de 5 sec op de 100 kan zitten

        Login om te reageren
        • Matc zegt

          17 maart 2022 om 10:00

          Ach dat is helemaal niet het geval hoor.
          De gemiddelde ev die nog enigszins betaalbaar zijn gaan allemaal niet veel sneller dan 8 sec naar de 100. Degene onder de 5 sec zijn zo’n beetje allemaal 60+k.

          Login om te reageren
    • karhengst zegt

      17 maart 2022 om 07:55

      Jij doet hier dan ook iets wat ik in de media nog geen enkele keer heb gezien: de relatie leggen tussen verbruik en de laadcurve. Meestal gaat het over de capaciteit en de laadsnelheid, waarschijnlijk omdat het simpeler te begrijpen is (kilometers en tijdseenheden snapt iedereen) en makkelijker verkopen is want positiever.

      Terwijl het eigenlijk niet zo complex is. Iedereen weet wat een kWh is, hoeveel er daarvan in zo’n auto passen, dus waarom wordt kWh/km nooit vermeld en binnen een realistische context geplaatst? (Zou wellicht ook helpen om mensen van de SUV/Crossover af te helpen)

      Login om te reageren
    • wimof zegt

      17 maart 2022 om 09:23

      Zand in de ogen strooien, daar kunnen marketeers wat van.
      En, ok, nog zoiets waar de “marketingboy’s” een patent op hebben is alle prijzen in de supermarkt op 0.99 € te laten eindigen. Ik voel mij instant bedrogen.

      Login om te reageren
  6. joki zegt

    17 maart 2022 om 06:35

    Doet me, zeker schuin achter, wat denken aan een optisch getunede Honda Accord station. Vooral als ik de foto’s zo eens snel bekijk lijkt de verhouding wat hetzelfde. Ik zeg ” getunede” owv die diffusor achter.

    Login om te reageren
  7. osmo zegt

    17 maart 2022 om 07:40

    Met alleen naar de foto te kijken zonder de hoofding te lezen dacht ik automatisch aan Peugeot.

    Login om te reageren
    • golf1985 zegt

      17 maart 2022 om 08:35

      @osmo: ik snap de vergelijking wel ja met een 508 sw station

      Login om te reageren
  8. drdre1 zegt

    17 maart 2022 om 07:49

    Een EV station, da’s op zichzelf al een presentatie! Cartooneske diffusor en dito wielen, maar dat wordt vergeven door de rest van de vormgeving. Mooie auto.

    Login om te reageren
  9. Ram-G-maN zegt

    17 maart 2022 om 07:49

    Het lijkt er op dat Audi kiest voor wat meer afgeronde hoeken in hun nieuwe ontwerptaal. Het maakt ze waarschijnlijk efficiënter maar het maakt Audi wel aanzienlijk minder des Audi. Zo vind ik de Audi e-tron Q4 het minste Audi van hun huidige lineup. Wellicht is het een kwestie van gewenning.

    Deze A6 Avant e-tron kan ook door als een Peugeot uit de periode 2005-2010 met zijn enorme muil. De diffusor is lachwekkend groot. Je zult waarschijnlijk weer van het interieur moeten hebben.

    Login om te reageren
  10. karhengst zegt

    17 maart 2022 om 08:00

    Beeldschoon wil ik hem niet noemen maar gelukkig wel flink minder plastic opzetstukjes dan de norm is geworden sinds de Q2-ficatie van het gamma.

    Een EQE oogt nog wat cleaner, heeft een minder grote muil en geen vreemde diffuser. Maar van het interieur heb ik bij Audi hogere verwachtingen. Daar heeft Mercedes alles naar het niveau A-klasse gebracht wat kwaliteit betreft. Ziet er modern uit, klinkt/voelt 90’s Fisher Price.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      17 maart 2022 om 11:57

      Die sideblades komen niet van de Q2 maar van de R8 en dat maakt het ontzettend cool, gewoon vanwege R8.

      Login om te reageren
  11. cloverleaf zegt

    17 maart 2022 om 08:04

    300 km in 10 minuutjes. Dat begint er op te lijken. Ligt het aan mij of wordt de range zelf nergens genoemd?

    Login om te reageren
    • wimof zegt

      17 maart 2022 om 09:27

      Gisteren probeerden ze ons wijs te maken dat dat ding u (ons) 700 km verder ging brengen (op 1 laadbeurt)

      Login om te reageren
  12. Dieseltor zegt

    17 maart 2022 om 08:18

    De clowneske diffuser en het oplichtende logo hadden niet gehoeven.

    Login om te reageren
    • bernoulli zegt

      17 maart 2022 om 08:28

      Concept-grapjes. Had de Q4 ook.

      https://mundomotorescr.com/wp-content/uploads/2020/08/Audi-e-tron.jpg

      Login om te reageren
  13. Gulli zegt

    17 maart 2022 om 08:23

    Ik zag van de week een E-tron (gewoon die loeierd van een SUV dus) achter een BMW iX geparkeerd staan en ik lachte me de ballen uit de broek. Als je dan ziet hoe mooi, elegant, simpel en gestroomlijnd die E-tron is, naast die omgevallen koelkast (inclusief butsen van de val) van BMW dan snap je toch werkelijk niet dat mensen nog voor die laatste gaan?

    Het design van BMW gaat al tijden achteruit, maar die iX is wel echt het toppunt, of eerder dieptepunt. Als je die 10 jaar geleden in Shanghai op de beurs had gezet met Qongqi op de neus ofzo dan zou iedereen hem totaal genegeerd hebben, of op zijn minst hebben afgedaan als een slechte Chinese kopie die de naam ‘ontwerp’ niet eens mocht dragen. De verhoudingen zijn totaal zoek, is het een SUV met lage heuplijn? Is het een station met een pausmobiel-conversie? Waarom is hij zo lang? Hoe hoog is hij eigenlijk? Welke gek heeft die neus getekend en werkt hij nog bij BMW?

    Ik heb het merk altijd een warm hart toegedragen, vooral de snelle stations (335i/540i) hebben me altijd bijzonder begerig gemaakt. Met mijn eigen 1-serie (F21) deed ik een klein beetje mee in het BMW Freude Am Fahren plezier. Maar inmiddels laat ik het merk links liggen, wellicht wil ik de nieuwe 1-serie nog wel overwegen als er geen beter alternatief is, maar de rest doet me steeds minder.

    Nu hopen dat er voor de A4 een deftige EV/PHEV versie aankomt!

    Login om te reageren
    • drdre1 zegt

      17 maart 2022 om 09:45

      Ghehe… Omgevallen koelkast

      Login om te reageren
  14. ghini zegt

    17 maart 2022 om 08:35

    @willeme is het nou nog een concept of is dit definitief design? In die sheets van audi staat concept? Anyway, ziet er goed uit, al zijn die diffusers achter wel wat heftig, hoop maar dat ze echt effectief zijn ipv alleen voor de looks..

    Login om te reageren
  15. Dutchdriftking zegt

    17 maart 2022 om 08:38

    Hij is wel erg goed gelukt zeg! Wanneer leverbaar?

    Login om te reageren
    • dalmore zegt

      17 maart 2022 om 08:52

      En niet geheel overbodig; wat gaat het kosten?

      Login om te reageren
      • Gulli zegt

        17 maart 2022 om 09:56

        Ik las gisteren iets over een 1 met 5 nullen :(

        Login om te reageren
        • willeme zegt

          17 maart 2022 om 10:16

          @gulli: Misschien voor een topmodel. Er zijn geen prijzen gecommuniceerd, ook geen richtprijzen. Zal wel A6 niveau zijn, denk ik. Kleine accu met 2WD instapper zal aanzienlijk goedkoper zijn dan grote accu met twee motoren. En uiteraard hangt het er van af hoeveel opties je durft aan te vinken ;-). Zal qua prijsniveau rond de e-tron SUV zijn, sowieso onder de e-tron GT.

          Login om te reageren
  16. erwingrunn zegt

    17 maart 2022 om 08:49

    Op het diffuser gedeelte na, vind ik dit een schitterende auto.
    Echter, waarom moet die zo gigantisch breed worden. Nu heb je al moeilijkheden bij sommige parkeerplaatsen/garages.

    Login om te reageren
  17. mattr zegt

    17 maart 2022 om 09:09

    @willeme: Enige maar zeker niet irrelevante woord wat ik in het artikel mis is ‘concept’. Dit is toch een concept car?

    Login om te reageren
    • willeme zegt

      17 maart 2022 om 10:41

      @mattr:

      Heel scherp! Ja, het is heel erg officieel een concept car, net als de A6 e-tron van vorig jaar. Er zullen wat concept-achtige glimmertjes af gaan en er komen kleinere wielen op. Maar in grote lijnen gaat dit ‘m gewoon worden. Net als met de e-tron GT.

      Login om te reageren
  18. sntial zegt

    17 maart 2022 om 09:44

    @Mercedes: het hoeft geen banaan te zijn!

    Login om te reageren
  19. Roskampies zegt

    17 maart 2022 om 10:07

    Benieuwd wat ie gaat kosten.
    Zit met schuin oog naar electrische suvs tr kijken. Echter nu de eerste electrische stations binnen beginnen te druppelen wacht ik nog even. Ben niet echt van de suvs. Alhoewel je wel bijna moet voor overzicht op de snelweg.

    Login om te reageren
    • rogerzz zegt

      17 maart 2022 om 11:58

      Zijn er andere station EV’s op de markt? Niet dat ik weet.. en welke er aan gaan komen, BMW i4 station misschien?

      En het ‘je moet wel een SUV met alle SUV’s op de weg’ is wel een redelijke facepalm, als alle Boomers in een SUV rijden voor het overzicht dan is dat met veel SUV’s op de weg uiteindelijk geen voordeel meer voor zover het al een (significant) voordeel te noemen was.

      Login om te reageren
  20. harrie zegt

    17 maart 2022 om 10:16

    Wat dachten ze, wat de F1 kan met grondeffect kunnen wij ook?
    Ik weet dat het een concept is maar het is wel erg karikaturaal allemaal.

    Login om te reageren
  21. mashell zegt

    17 maart 2022 om 10:24

    Spiegels, deurklinken fatsoenlijke bumpers voor en achter, wielen tikkie kleiner en je hebt een nette auto. Die qua design toch niet helemaal zo sterk is als de huidige A6 avant.

    Login om te reageren
  22. Jagris zegt

    17 maart 2022 om 11:07

    Audi is erg goed bezig met zijn nieuwe elektrische modellen qua designtaal. De e tron suv en e tron gt zijn beide erg geslaagd imo. Maar deze a6 e tron doet daar nog een schepje bovenop. Wat een verademing tegenover bepaalde modellen van bmw. Als het design iets cleaner is bij de productieversie van de a6 e tron is dit wat mij betreft een van de mooiste elektrische auto’s die op de markt komt. Nu maar hopen op een gunstige prijs ( maar dat zal wel niet XD).

    Login om te reageren
  23. maroksahbe zegt

    17 maart 2022 om 12:09

    Vanafprijs 160.000 euro??? Het zal weer is niet.

    Login om te reageren
  24. doublechevron65 zegt

    17 maart 2022 om 12:23

    Van lelijkheid niet te overtreffen!

    Login om te reageren
  25. dree16v zegt

    17 maart 2022 om 12:58

    Beeldschoon? Nou hij is inderdaad niet lelijk maar de achterbumper en achterlichten mogen nog wel ff terug naar de tekentafel wat mij betreft.

    Login om te reageren
  26. tjorque zegt

    18 maart 2022 om 22:43

    Ik vind hem over het algemeen nogal “mwaaah…” en die diffusers in de achterbumper vind ik helemaal niks…

    Maarrrr, jeej!!! Een dikke EV break!!&!!

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North