De Audi A6 Avant e-tron is werkelijk een plaatje.
Elektrische auto’s en autoliefhebbers zijn niet altijd een gelukkige combinatie. Dat is ook niet heel erg vreemd. Auto’s als de G-Wiz, Th!nk City, Nissan Leaf en Mitsubishi i-MIEV spreken nu eenmaal niet zo heel erg tot de verbeelding. En een lading elektrische crossovers zijn goed voor de verkopen, maar daar kan je ook niet echt blij van worden.
Gelukkig komen er eindelijk EV’s aan voor de liefhebber. Denk aan diverse elektrische supercars, maar ook ‘gewone’ auto’s als de Tesla Model 3 of BMW i4. Het is een andere klasse, maar de Audi A6 Avant e-tron is ook zo’n auto. Gewoon een blubberdikke Duitse stationwagon, maar dan elektrisch.
Design
Waar sommige merken nogal moeite hebben om het design van EV’s voor elkaar te krijgen, heeft Audi dat absoluut niet. De voorwielen staan verder naar voren, voor minder overhang en beter ‘axle-to-dash’-ratio. De gekozen lijnvoering is beeldschoon, uiteraard is het subjectief, maar als je dit vergelijkt met de ‘gesmolten-concept-car’-look van de BMW iX bijvoorbeeld, is dit een plaatje.
Afmetingen Audi A6 Avant e-tron
De Audi A6 e-tron staat op het PPE-platform. Dat houdt in dat de auto ook daadwerkelijk als EV is ontworpen. Het is dus geen ‘omgebouwde’ ICE-auto. Zoals de Taycan, Kia EV6 en alles Tesla’s bewijzen zijn dat veelal ook de betere EV’s. Om een idee te krijgen van de auto, de elektrische stationwagon is 4,96 meter lang, 1,96 meter breed en 1,44 meter hoog.
Ter vergelijking, een Audi A6 Avant van de huidige generatie is 4,94 meter lang, 1,89 meter breed en 1,49 meter hoog. De elektrische versie is dus lager en breder, wat vaak zorgt voor een fraai ogende automobiel.
300 km in 10 minuten!
Zoals gezegd, de auto staat op het PPE-platform en dat heeft enkele voordelen, waaronder het 800 volt-systeem. De laadcapaciteit is 270 kW maximaal, waardoor je 10 minuutjes zo’n 300 kilometer aan actieradius erbij kunt laden. De totale range bedraagt 700 km, volgens de WLTP.
Kijk, dat zet tenminste zoden aan de dijk. Dat scheelt niet zoveel met bijvoorbeeld een Audi RS6 Avant, alhoewel die aanzienlijk dorstig is. In vergelijking met een S6 TDI zijn we erg benieuwd.
Prestaties Audi A6 Avant e-tron
Qua prestaties is het overigens duidelijk géén RS, alhoewel de Audi A6 Avant e-tron bijzonder vlot is. De auto is voorzien van twee elektromotoren die gezamenlijk 350 kW aan vermogen leveren, in ouderwetse cijfers: dat is 476 pk.
Het koppel is een volvette 800 Nm. Van 0-100 km/u sprinten is in ‘minder dan vier seconden’ achter de rug. De topsnelheid wordt niet vermeld, maar we gokken erop dat 250 km/u zeker mogelijk moet zijn.
Meer lezen? Dit zijn de gaafste snelle stationwagons!
vonklausenburg zegt
Prachtige wagen!
Het doet me van achteren wel denken aan de V60/V90 van Volvo, maar dat komt louter door de scherpere lijnen die ze delen.
Audi heeft het qua looks op de EVs wel echt dik voor elkaar. Doen ze beter dan hun kompanen bij Benz en BMW.
sportabgasanlage zegt
Ik dacht echt precies hetzelfde. Ik vind de stations van Volvo op dit moment ook de mooiste, en dat hebben ze bij Audi goed afgekeken. Hele mooie auto om te zien.
jaapiyo zegt
Gaaf hoor. Eigenlijk wordt het hele ding waarom Audi voor mij nooit een echte optie was (fwd, frontoverhang) in een klap opgelost met die RWD EV platforms…en dan blijft de bauhausesque styling over.
Als ze een beetje dimmen (har har) met de schermen en de range lekker voor elkaar krijgen, moet ik misschien maar een Audi fanb0i worden. Wie had dat ooit gedacht…
Robert zegt
@jaapiyo: zelf beschouw ik me als Audi fanboy van het eerste uur, maar ik was het merk qua ontwerpen (en, toegegeven, reputatie) al even ‘kwijt’. De EV revolutie zoals Audi dit gestalte geeft (ook met de ‘reguliere’ e-tron), heeft mijn aandacht en bewondering in het merk hersteld. Alleen die prijzen, man, man, man…
willeme zegt
@rrrobert: prijzen zijn nog niet bekend ;-)
Robert zegt
@willeme: och, als ik de prijslijsten van de andere modellen zo aanschouw, heb ik geen enkele reden om aan te nemen dat dit een prijspakker zal worden…
bobinthebottle zegt
@willeme: wat zal het worden, rond de 80k?
Lees niks over de range en wanneer die leverbaar zou moeten zijn. Is daar iets over bekend?
Dit zou weleens de auto kunnen zijn die mij over de streep trekt om volledig elektrisch te gaan…
ouwedibbes83 zegt
@bobinthebottle: “De totale range bedraagt 700 km, volgens de WLTP.”
karhengst zegt
De EQE begint in Duitsland bij de 67.500€
Een station van Audi, met meer PK, zal vast niet goedkoper worden. En dan moet je nog beginnen met vinken. Die 80k zal geen conservatieve schatting zijn.
tjorque zegt
@bobinthebottle
100kWh batterij…
Reken maar op 110k
wimof zegt
2024 en 100 kw batterij die na 350 km weer aan de stekker mag ( chris carmaniac)
wimof zegt
Iedereen heeft het recht zijn mening te herzien.
lekkerlinksrijden zegt
Achterkant had strakker gekund, onder de bumper iets te veel design
Variomatic zegt
@lekkerlinksrijden: sorry
bernoulli zegt
Het is nog een concept. Bij de Q4 zag je dat ook. Productieversie zal vast traditioneler ogen.
golf1985 zegt
Ik vind die difusser mwha denk ik. De rest van de achterkant en auto vind ik prachtig maar dat past niet bij een EV
flutterby zegt
@golf1985: doe diffusers zijn echt té, maar ik denk dat het ook voor de prijs geld.
boriske zegt
De juiste kleur kan hier misschien een oplossing bieden.
degrotemuis zegt
Wel een aardig model, prima als elektrische RS tegenhanger qua uiterlijk. Daar mag van mij ook wel een meer basis versie van komen zonder uitgebouwde wielkasten, enorme diffuser en met wielen die 2-3 inches kleiner zijn.
Ook prima specs qua laden. 270 kW is nog steeds serieus snel. Maar waarom kunnen die fabrikanten nou niet eens eerlijke waarden opgeven, of zelfs eens correct rekenen? In 10 minuten 300 km komt neer op een verbruik van 15 kWh /100 km. Misschien in de binnenstad of in de file, maar da’s geen reëel praktijkverbruik. Dat is een kwart minder dan Audi zelf opgeeft volgens WLTP voor de etron gt. En dat is alleen als je ook echt die 270 kW continu haalt, wat absoluut niet het geval is als de laadcurve die van de Taycan volgt. Die zakt rond de 30% SoC al naar onder de 200 kW. Met de ideale SoC, de perfecte temperatuur bij het juiste laadstation. In de praktijk zal 150 km meer in de buurt komen. Nog steeds niet verkeerd, maar rekening houdend met de laadcurve komt dat al snel neer op 25-30 minuten voor 300 km. Dat zou ik als klant niet waarderen als me beloofd is dat dit in 10 minuten kan.
Ram-G-maN zegt
Wat leven we toch in gekke tijd. De autogek van de toekomst zal niet meer over vermogens curves meer hebben maar over laadcurves.
jmeverts zegt
@Ram-G-maN: zeker een gekke tijd waarin de gemiddelde modale gezinsauto straks makkelijk onder de 5 sec op de 100 kan zitten
Matc zegt
Ach dat is helemaal niet het geval hoor.
De gemiddelde ev die nog enigszins betaalbaar zijn gaan allemaal niet veel sneller dan 8 sec naar de 100. Degene onder de 5 sec zijn zo’n beetje allemaal 60+k.
karhengst zegt
Jij doet hier dan ook iets wat ik in de media nog geen enkele keer heb gezien: de relatie leggen tussen verbruik en de laadcurve. Meestal gaat het over de capaciteit en de laadsnelheid, waarschijnlijk omdat het simpeler te begrijpen is (kilometers en tijdseenheden snapt iedereen) en makkelijker verkopen is want positiever.
Terwijl het eigenlijk niet zo complex is. Iedereen weet wat een kWh is, hoeveel er daarvan in zo’n auto passen, dus waarom wordt kWh/km nooit vermeld en binnen een realistische context geplaatst? (Zou wellicht ook helpen om mensen van de SUV/Crossover af te helpen)
wimof zegt
Zand in de ogen strooien, daar kunnen marketeers wat van.
En, ok, nog zoiets waar de “marketingboy’s” een patent op hebben is alle prijzen in de supermarkt op 0.99 € te laten eindigen. Ik voel mij instant bedrogen.
joki zegt
Doet me, zeker schuin achter, wat denken aan een optisch getunede Honda Accord station. Vooral als ik de foto’s zo eens snel bekijk lijkt de verhouding wat hetzelfde. Ik zeg ” getunede” owv die diffusor achter.
osmo zegt
Met alleen naar de foto te kijken zonder de hoofding te lezen dacht ik automatisch aan Peugeot.
golf1985 zegt
@osmo: ik snap de vergelijking wel ja met een 508 sw station
drdre1 zegt
Een EV station, da’s op zichzelf al een presentatie! Cartooneske diffusor en dito wielen, maar dat wordt vergeven door de rest van de vormgeving. Mooie auto.
Ram-G-maN zegt
Het lijkt er op dat Audi kiest voor wat meer afgeronde hoeken in hun nieuwe ontwerptaal. Het maakt ze waarschijnlijk efficiënter maar het maakt Audi wel aanzienlijk minder des Audi. Zo vind ik de Audi e-tron Q4 het minste Audi van hun huidige lineup. Wellicht is het een kwestie van gewenning.
Deze A6 Avant e-tron kan ook door als een Peugeot uit de periode 2005-2010 met zijn enorme muil. De diffusor is lachwekkend groot. Je zult waarschijnlijk weer van het interieur moeten hebben.
karhengst zegt
Beeldschoon wil ik hem niet noemen maar gelukkig wel flink minder plastic opzetstukjes dan de norm is geworden sinds de Q2-ficatie van het gamma.
Een EQE oogt nog wat cleaner, heeft een minder grote muil en geen vreemde diffuser. Maar van het interieur heb ik bij Audi hogere verwachtingen. Daar heeft Mercedes alles naar het niveau A-klasse gebracht wat kwaliteit betreft. Ziet er modern uit, klinkt/voelt 90’s Fisher Price.
mashell zegt
Die sideblades komen niet van de Q2 maar van de R8 en dat maakt het ontzettend cool, gewoon vanwege R8.
cloverleaf zegt
300 km in 10 minuutjes. Dat begint er op te lijken. Ligt het aan mij of wordt de range zelf nergens genoemd?
wimof zegt
Gisteren probeerden ze ons wijs te maken dat dat ding u (ons) 700 km verder ging brengen (op 1 laadbeurt)
Dieseltor zegt
De clowneske diffuser en het oplichtende logo hadden niet gehoeven.
bernoulli zegt
Concept-grapjes. Had de Q4 ook.
https://mundomotorescr.com/wp-content/uploads/2020/08/Audi-e-tron.jpg
Gulli zegt
Ik zag van de week een E-tron (gewoon die loeierd van een SUV dus) achter een BMW iX geparkeerd staan en ik lachte me de ballen uit de broek. Als je dan ziet hoe mooi, elegant, simpel en gestroomlijnd die E-tron is, naast die omgevallen koelkast (inclusief butsen van de val) van BMW dan snap je toch werkelijk niet dat mensen nog voor die laatste gaan?
Het design van BMW gaat al tijden achteruit, maar die iX is wel echt het toppunt, of eerder dieptepunt. Als je die 10 jaar geleden in Shanghai op de beurs had gezet met Qongqi op de neus ofzo dan zou iedereen hem totaal genegeerd hebben, of op zijn minst hebben afgedaan als een slechte Chinese kopie die de naam ‘ontwerp’ niet eens mocht dragen. De verhoudingen zijn totaal zoek, is het een SUV met lage heuplijn? Is het een station met een pausmobiel-conversie? Waarom is hij zo lang? Hoe hoog is hij eigenlijk? Welke gek heeft die neus getekend en werkt hij nog bij BMW?
Ik heb het merk altijd een warm hart toegedragen, vooral de snelle stations (335i/540i) hebben me altijd bijzonder begerig gemaakt. Met mijn eigen 1-serie (F21) deed ik een klein beetje mee in het BMW Freude Am Fahren plezier. Maar inmiddels laat ik het merk links liggen, wellicht wil ik de nieuwe 1-serie nog wel overwegen als er geen beter alternatief is, maar de rest doet me steeds minder.
Nu hopen dat er voor de A4 een deftige EV/PHEV versie aankomt!
drdre1 zegt
Ghehe… Omgevallen koelkast
ghini zegt
@willeme is het nou nog een concept of is dit definitief design? In die sheets van audi staat concept? Anyway, ziet er goed uit, al zijn die diffusers achter wel wat heftig, hoop maar dat ze echt effectief zijn ipv alleen voor de looks..
Dutchdriftking zegt
Hij is wel erg goed gelukt zeg! Wanneer leverbaar?
dalmore zegt
En niet geheel overbodig; wat gaat het kosten?
Gulli zegt
Ik las gisteren iets over een 1 met 5 nullen :(
willeme zegt
@gulli: Misschien voor een topmodel. Er zijn geen prijzen gecommuniceerd, ook geen richtprijzen. Zal wel A6 niveau zijn, denk ik. Kleine accu met 2WD instapper zal aanzienlijk goedkoper zijn dan grote accu met twee motoren. En uiteraard hangt het er van af hoeveel opties je durft aan te vinken ;-). Zal qua prijsniveau rond de e-tron SUV zijn, sowieso onder de e-tron GT.
erwingrunn zegt
Op het diffuser gedeelte na, vind ik dit een schitterende auto.
Echter, waarom moet die zo gigantisch breed worden. Nu heb je al moeilijkheden bij sommige parkeerplaatsen/garages.
mattr zegt
@willeme: Enige maar zeker niet irrelevante woord wat ik in het artikel mis is ‘concept’. Dit is toch een concept car?
willeme zegt
@mattr:
Heel scherp! Ja, het is heel erg officieel een concept car, net als de A6 e-tron van vorig jaar. Er zullen wat concept-achtige glimmertjes af gaan en er komen kleinere wielen op. Maar in grote lijnen gaat dit ‘m gewoon worden. Net als met de e-tron GT.
sntial zegt
@Mercedes: het hoeft geen banaan te zijn!
Roskampies zegt
Benieuwd wat ie gaat kosten.
Zit met schuin oog naar electrische suvs tr kijken. Echter nu de eerste electrische stations binnen beginnen te druppelen wacht ik nog even. Ben niet echt van de suvs. Alhoewel je wel bijna moet voor overzicht op de snelweg.
rogerzz zegt
Zijn er andere station EV’s op de markt? Niet dat ik weet.. en welke er aan gaan komen, BMW i4 station misschien?
En het ‘je moet wel een SUV met alle SUV’s op de weg’ is wel een redelijke facepalm, als alle Boomers in een SUV rijden voor het overzicht dan is dat met veel SUV’s op de weg uiteindelijk geen voordeel meer voor zover het al een (significant) voordeel te noemen was.
harrie zegt
Wat dachten ze, wat de F1 kan met grondeffect kunnen wij ook?
Ik weet dat het een concept is maar het is wel erg karikaturaal allemaal.
mashell zegt
Spiegels, deurklinken fatsoenlijke bumpers voor en achter, wielen tikkie kleiner en je hebt een nette auto. Die qua design toch niet helemaal zo sterk is als de huidige A6 avant.
Jagris zegt
Audi is erg goed bezig met zijn nieuwe elektrische modellen qua designtaal. De e tron suv en e tron gt zijn beide erg geslaagd imo. Maar deze a6 e tron doet daar nog een schepje bovenop. Wat een verademing tegenover bepaalde modellen van bmw. Als het design iets cleaner is bij de productieversie van de a6 e tron is dit wat mij betreft een van de mooiste elektrische auto’s die op de markt komt. Nu maar hopen op een gunstige prijs ( maar dat zal wel niet XD).
maroksahbe zegt
Vanafprijs 160.000 euro??? Het zal weer is niet.
doublechevron65 zegt
Van lelijkheid niet te overtreffen!
dree16v zegt
Beeldschoon? Nou hij is inderdaad niet lelijk maar de achterbumper en achterlichten mogen nog wel ff terug naar de tekentafel wat mij betreft.
tjorque zegt
Ik vind hem over het algemeen nogal “mwaaah…” en die diffusers in de achterbumper vind ik helemaal niks…
Maarrrr, jeej!!! Een dikke EV break!!&!!