Knappe jongen die zich hiermee in kan houden.
Ter gelegenheid van het 90-jarige bestaan van Audi-dochter Ducati heeft het merk de 1299 Panigale S Anniversario op de markt gebracht. Deze raket op wielen is voor de gelegenheid uitgedost in een racy livery, maar de echte magie ligt tussen de kuipdelen.
De L-twin (desmodromische klepbediening, jazeker) met een cilinderinhoud van 1.285 cc heeft namelijk een boring van 116 mm bij een slag van 60,8 mm. De relatief grote zuigers hebben dus een extreem korte slag, om zo veel toeren te kunnen maken en vermogen te kunnen leveren.
Het rijwielgedeelte is uiteraard van hoog niveau met spullen van Öhlins en Brembo, maar de elektronica is pas écht bijzonder. De Anniversario heeft namelijk traction control die in een soort driftmodus kan worden gezet. Sturen met het achterwiel wordt daardoor een stuk eenvoudiger, want dat was voorheen alleen voor de échte cowboys weggelegd.
Er worden slechts 500 van deze beesten gebouwd, dus ga er maar van uit dat je achter het net vist. Voor de motor-leek: driften op tweewielers is echt ontzettend badass. Aussie Garry McCoy laat je even zien hoe het moet.
51 reacties
Mooie motoren altijd. Al blijft voor mij de 916 toch wel de mooiste.
1285cc,
bore x stroke 116×60.8,
Compression rate: 12.6:1,
Power: 150.8kW @10.500rpm,
Torque: 144.6 Nm @ 8.750rpm
Wat ik heb gehoord (met oudere blokken) is dat theoretische redline op 11.5k lag, maar dat bij 9.5k de brandstoftoevoer niet verder wou en dus geen meer winst is.
Dan nog hoef je natuurlijk niet volle bak aan het gas te gaan hangen, maar op rhodondendronsnelheid rondtoeren is best lastig.
heb wel eens het verhaal gehoord (heb het niet kunnen verifieren) dat als het regent de hoeveelheid beschikbare orgaandonoren hoger is omdat motorrijders dan vaker ongelukken maken.
vraag me wel af hoeveel er van je organen overblijft als je je met deze bike met 300+ onder een vangrail schuift.
https://imagescbs.blob.core.windows.net/images/6c6f6356662f7045636b66682f4633734e7575314e773d3d/900×450.jpg
Statistisch is dat ook niet te onderbouwen, want daarvoor is het aantal slachtoffers te klein ten opzichte van de rest. Onderzoek wijst ook uit dat veel ongelukken worden veroorzaakt doordat je niet wordt gezien, of verkeerd wordt ingeschat door het overige verkeer. In mijn ervaring is dat bijv. vooral in het voorjaar.
Als ik een VAG zou kopen, wordt het een 1299S om mijn S1000RR op te volgen.
heerlijk..
benieuwd hoe dat rijd..
dit soort motoren zijn echt > aim and shoot!
rij zelf 180PK op 190KG (Cbr 1000rr) en dat gaat al als een raket :-O
in frankrijk zijn motoren lange tijd gelimiteerd geweest op 100pk, is pas dit jaar verandering in gekomen.
Kan met zo’n 80 pk veel meer plezier hebben en nog enigszins binnen aanvaardbare grenzen blijven, al is ook dat relatief.
Ik heb een motorrijbewijs en kan mij aardig inhouden, maar met zo’n raket wil je toch even vol gas door trekken. En dat zal wel illegaal zijn in elke versnelling of wat voor weg ook.
Ik zou zelf eerder een chopper kiezen. Lekker rustig rondtoeren en lawaai maken.
Brute machine! Levensgevaarlijk voor de meesten :-)
En die honderdste sec minder snel(of niet..) ga je niet merken op de weg..op t circuit(misschien) wel.. maar dan neem ik de RSV4 wel in RF uitvoering..