• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Deze duivelse V8 heeft 666 pk en was nog nooit zo licht!

Auteur: Michel, gepost 14 november 2025 om 10:56 – 6 Reacties

bentley supersports

Voor het eerst weegt deze auto minder dan twee ton, ondanks zijn duivelse 4.0 liter V8 met 666 pk!

Het is alweer honderd jaar geleden dat Bentley voor de allereerste keer een “Super Sports” lanceerde. Nu komt het merk met pas het vierde Supersports-model in de geschiedenis. En wat voor één? Er werd eerder al geteased maar nu weten we meer.

Deze nieuwe Bentley Supersports brengt voor het eerst achterwielaandrijving én een gewicht van minder dan twee ton naar de Continental GT. Daarnaast lepelt Bentley een niet-hybride 4.0 liter V8 met dubbele turbo onder de kap. Die motor levert een duivelse 666 pk en heeft een maximum koppel van 800 Nm.

bentley supersports

Niet de sterkste, wel de lichtste

Omdat er dus geen elektromotor aan boord is, zijn de paardenkrachten wel minder dan bijvoorbeeld de plug-in varianten van de Continental GT, die tot 782 pk op de weg leggen. Maar laten we wel zijn: al die elektrische componenten wegen ook weer! Dus laat het allemaal lekker achterwege en die 666 pk uit de V8 zijn meer dan genoeg.

bentley supersports

De Supersports is bijna een halve ton lichter dan de Continental GT en duikt daarmee onder de 2.000 kilogram. Die aandrijflijn zorgt voor de meeste besparing op het gewicht. Alleen een brandstofmotor en achterwielaandrijving leevren de grootste gewichtsbesparing op voor de Bentley Supersports. Het aluminium dak is vervangen door een koolstofvezel paneel wat gewicht bespaart en ook meteen het zwaartepunt van de auto verlaagt. Dat carbon vinden we ook terug in de buitenspiegels en de motorkap overigens.

bentley supersports

Cockpit Bentley Supersports is ook licht

En dan bedoelen we niet persé van kleur of dat er zoveel grote ramen in zitten. Nee, de auto heeft slechts twee zitplaatsen die bestaan uit twee nieuwe lichtgewicht sportstoelen die ook gedeeltelijk uit koolstofvezel bestaan. Achter die stoelen een lichtgewicht koolstofvezelkuip, afgewerkt met leer. De gewichtsbesparing gaat door tot in de de carbon dashboardpanelen.

Een lichtere auto heeft natuurlijk ook downforce nodig en dus is de auto uitgebreid getest op aerodynamica. Een vaste spoiler op de achterkant en een “vorm die de functie volgt” zorgen voor 300 kilogram meer downforce dan een Continental GT Speed.

bentley supersports
bentley supersports

Exclusief

De nieuwe Bentley Supersports wordt wel een exclusieve aangelegenheid. Er worden 500 stuks gebouwd en elke koper kan een specifiek nummer aanvragen, alvorens de auto met de hand in Crewe gebouwd wordt.

Je kunt dan kiezen uit 22 hoofdkleuren, elf secundaire kleuren en negen verschillende kleuren voor de accenten. Elke koper kan dus zijn unieke Bentley Supersports creëren.

Nog wel even geduld hebben, de auto zit nog in de preproductiestatus. Vanaf maart 2026 neemt Bentley bestellingen aan voor de Supersports en in het vierde kwartaal gaan ze bouwen. Begin 2027 kan de auto dan op je oprijlaan staan.

Wat de auto moet gaan kosten is nog niet bekend, maar laten we eerlijk zijn: als je naar de prijs moet vragen, dan kun je hem waarschijnlijk toch niet betalen.

Ook interessant!

  • Dit wordt de ultieme Bentley met V8 en achterwielaandrijving
  • Er komt een achterwielaangedreven coupé met V8 van VAG!
  • Bentley gaat aan de stekker: dit is de nieuwe Continental GT!
  • Vrijwel nieuw Mercedes-busje verbergt AMG-V8 met 585 pk

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Zeldzame Aston Martin met een 1.3
  • Nissan heeft een nieuwe strategie: twee keer zoveel Nismo’s!
  • Video: tof doen met de motorfiets
  • Nürburgring Touristenfahrten 2026: de prijzen en veranderingen!
FacebookTweetPinLinkedIn

Bentley, supersports, V8

Vorig bericht: « Tesla Model Y goedkoper dan Model 3
Volgend bericht: Video: Nog een paar rijlesjes kan geen kwaad »

Lees Interacties

Reacties

  1. minimoke1984 zegt

    14 november 2025 om 11:14

    Bentley; ondanks dat het misschien minder status is dan een RR, verkies is toch 100x liever deze auto.. Net als Aston Martin overigens. Maar ok, ieder zijn ding.

    Login om te reageren
  2. drdre1 zegt

    14 november 2025 om 12:13

    De Bentley Beëlzebub! 😊 Wel een mooie kar zo. 👍🏻

    Login om te reageren
  3. iphonistvongates zegt

    14 november 2025 om 13:10

    Persoonlijk ben ik van mening dat het merendeel (94,67%) van de Bentley cliënten baat hebben bij actieve 4-wielaandrijving en elk elektronisch rijhulpmiddel denkbaar om henzelf en andere biologische levensvormen op hun pad een grotere kans op een langdurig, veilig en vruchtbaar leven te geven.

    Login om te reageren
  4. potver7 zegt

    14 november 2025 om 13:33

    “Licht” kan bij deze kamerolifant alleen slaan op datgene wat de lampen produceren, niet op de massa die op de weegbrug gemeten wordt.

    Login om te reageren
  5. 727pk zegt

    14 november 2025 om 18:35

    “Aluminium dak” vervangen door “Carbon dak”. Hoeveel gewichtsbesparing levert dat op?? Mijn persoonlijke ervaring met Carbon daken is niet heel positief: lekkage, delamineren. Geef mij maar een stalen of aluminium dak, kan je tenminste ook nog een open dak in bestellen. (Oh ja, ik ken het argument “lager zwaartepunt”, maar ga je dat bij dit soort auto’s, van rond, en boven, de 2 ton echt merken?)

    Login om te reageren
    • Edge zegt

      14 november 2025 om 21:06

      Blijkbaar toch genoeg, want door het weghalen van het hybridesysteem en de toepassing van carbon overal en nergens duikt de Continental Supersports net ónder die 2 ton.

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North