• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Minister: gewoon “vol gas” langs natuurgebieden

Auteur: Michel, gepost 25 april 2025 om 12:30 – 9 Reacties

snelheid natuur

Goed nieuws, we hoeven niet van het gas bij natuurgebieden! Gewoon op volle snelheid langs kwetsbare natuur.

Nou ja, goed nieuws, dat is maar net vanuit welk perspectief je kijkt natuurlijk. Als je de natuur voorrang geeft boven alles dan is het geen goed nieuws. Voor wie pro doorrijden is, is het wel goed nieuws.

De minister van Infrastructuur Barry Madlener heeft voor ons al op drie trajecten in heel Nederland geregeld dat we de hele dag 130 kilometer per uur mogen rijden en een vierde stukje snelweg is in aantocht.

Op de A7-Afsluitdijk, tussen Stevinsluizen en Lorentzsluizen, de A7 tussen de aansluiting Winschoten en de grens met Duitsland, en de A6 tussen Lelystad-Noord en de Ketelbrug mag het inmiddels. Het is de bedoeling dat voor de zomer er ook op een vierde traject, de A37 tussen knooppunt Holssloot en aansluiting Zwartemeer, 130 km/u mag worden gereden. Daar worden nu voorbereidingen voor getroffen. In totaal gaat het om 117 kilometer aan asfalt.

Niet van het gas voor natuurgebieden

Voor dat doorrijden is kennelijk stikstofruimte gevonden. Nou zijn er landelijk nog wel meer problemen met stikstof en daar moeten maatregelen voor worden bedacht. Zo lagen ook snelheidsbeperkingen bij natuurgebieden op tafel.

Voor aanvang van de ministerraad meldt de minister echter tegenover RTL Nieuws dat dit plan om extra snelheidsverlagingen door te voeren bij kwetsbare natuur in ieder geval niet doorgaat.

Gewoon op snelheid langs de natuur dus!

Het kabinet kijkt nadrukkelijk naar andere maatregelen om de stikstofuitstoot van de snelwegen naar beneden te krijgen. Zo wordt er bijvoorbeeld gekeken naar meer trajectcontroles op diezelfde snelwegen langs kwetsbare natuur. Zoals de minister zegt: alle beetjes helpen.

Maar niet langzamer rijden langs kwetsbare natuur. Dat helpt dan misschien wel, maar past niet bij het vroem vroem gevoel dat dit kabinet ondanks alles ook nog wil uitstralen. Met de fijnstof gaat het in ieder geval alvast de goede kant op.

Foto Minister Madlener via Rijksoverheid.nl

Natura 2000 logo via: European Comission – https://ec.europa.eu/environment/nature/natura2000/resources/logos.htm

Ook interessant!

  • Autoblog Podcast#77: Minister Madlener + meer BMW en Porsche
  • Minister Madlener wil tolwegen in plaats van rekeningrijden
  • Tolplannen van minister worden keihard gekraakt door eigen partij
  • PVV-minister: 'We kunnen niet overal terug naar 130'

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Heerlijke Lancia Delta restomod in goed gezelschap
  • Waarom Lando Norris geen straf kreeg bij het inhalen van Tsunoda
  • LANDO NORRIS IS DE F1 WERELDKAMPIOEN VAN 2025
  • De enige Bugatti EB110 op Nederlands kenteken is gespot!
FacebookTweetPinLinkedIn

Barry-Madlener, maximumsnelheid, overheid, Rijksoverheid, snelheid

Vorig bericht: « Dieselauto’s schoner dan plug-in hybrides?
Volgend bericht: Deze EV is spotgoedkoop én cool »

Lees Interacties

Reacties

  1. vondick zegt

    25 april 2025 om 12:54

    Dat is nou het enige dat ik juist wel doe (of schakel over op elektrisch). Dit helpt namelijk precies wel.

    Ik rij overal op de snelweg (veel harder) dan die achterlijk limiet van 100. Maar de natuurgebieden zijn VEEL belangrijker dan hard rijden, dus daar doen we rustig aan.

    Login om te reageren
    • kniesoor zegt

      25 april 2025 om 13:32

      Wetende, dat hetgeen er uit de uitlaat komt niet op de plek blijft hangen wáár het eruit komt, is dit nogal een paradoxaal statement.

      Login om te reageren
      • melcon zegt

        25 april 2025 om 15:22

        In tegenstelling tot landbouw is de stikstofdepositie van verkeer juist wel lokaal en blijft inderdaad praktisch hangen waar het er uit komt. Dan nemen we nog even niet het feit mee dat het verkeer maar verantwoordelijk is voor 6 procent (Verkeerskunde 2/2023, met het dossier ‘klimaat’) van de totale stikstof uitstoot (50% verdeling tussen personen vervoer en transport, dus auto’s maar 3%). Dan zou je zelfs nog kunnen beargumenteren dat veruit het grootste deel van die 3% niet uitgestoten wordt in natuurgebieden en dan denk je waar hebben we het in vredesnaam over…..

        Login om te reageren
        • mashell zegt

          25 april 2025 om 17:03

          De regering moest iets doen nadat de rechter hen had terecht gewezen. Met de staart tussen de benen het ontslag aan de koning aanbieden was logisch geweest, de veestapel snel 10% krimpen was ook logisch geweest. Maar ze kozen om automobilisten overdag 100 te laten rijden.
          En nu zitten we met de gebakken peren.
          Tot maart 2027 heeft de BBB een grote fractie in de eerste kamer en gebeurt er dus niets wezenlijks op het gebied van stikstof.

          Login om te reageren
          • maotje zegt

            25 april 2025 om 17:53

            Alles wat ze verzinnen mbt verkeer of industrie is slechts een druppel op de gloeiende plaat mbt ruimte om te kunnen blijven bouwen. Het hele probleem wordt hier niet mee opgelost. Om het probleem structureel op te lossen is rigoreus snijden in de veestapel de enige oplossing.

            Login om te reageren
      • verdebosco zegt

        25 april 2025 om 16:48

        Dat ligt er aan: de vervuilende stoffen die wel dichtbij neerslaan zijn m.n. stikstofoxiden en fijnstof. Alleen CO2 verspreidt zich wereldwijd, maar heeft ook geen noemenswaardig direct effect op het milieu en de natuur. Wel natuurlijk op de mondiale opwarming van de Aarde.

        Login om te reageren
    • gekkehenk zegt

      25 april 2025 om 14:30

      Hmmm… dus “jouw” stikstof blijft waar het is?
      En op de andere wegen waar jij rijdt is geen natuur?
      Bijzondere “kijk mij het eens goed doen” gedachte…

      Login om te reageren
  2. launchcontrol zegt

    25 april 2025 om 14:30

    Als 100 km/u al vol gas is tegenwoordig denk ik dat Autoblog ook wel een beetje aan z’n eind begint te komen….

    Login om te reageren
  3. Jopie zegt

    25 april 2025 om 22:03

    Ach die Madlener, aan de ene kant gekneveld door de rest en aan de andere kant niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
    Een andere aanname die ik betwist:” we moeten bouwen bouwen bouwen”.
    Helemaal niet, problemen moet je bij de bron aanpakken. Ik hoef geen volgebouwd Nederland.
    Dus stap 1 is het afschaffen van kinderbijslag en kindgebonden budget. Stap 2 is kinderopvang nooit gratis laten worden want gratis bestaat niet.
    Stap 3 is het overgebleven budget steken in de natuur en je bent klaar.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North