• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Deze feature komt naar alle nieuwe auto’s

Auteur: RubenPriest, gepost 13 februari 2019 om 10:23 – 53 Reacties

Deze feature komt naar alle nieuwe auto


Ho, stop.

Het aantal assistenten in een auto nemen in rap tempo toe. Zeker bij de luxere auto’s zijn het aantal systemen niet meer op één hand te tellen. De autoindustrie kruipt langzaam toe naar meer autonome functies en dus zullen het aantal hulpsystemen alleen maar toenemen.

Dit komt mede door druk vanuit overheden om de verkeersveiligheid te verbeteren. Iedere dode of gewonde in het verkeer is er immers één teveel. 40 landen, waaronder lidstaten van de Europese Unie en Japan, zijn het eens geworden om een automatische noodstop bij alle nieuwe auto’s in te bouwen. De maatregel moet begin 2020 van kracht zijn. Bij ons in Europa spreekt men over 2022, aldus Reuters.

Tot en met een snelheid van 60 km/u moet de auto uit zichzelf een noodstop kunnen maken. Bijvoorbeeld wanneer radarsensoren personen in de verte voor de neus van de auto detecteren of als de auto op een obstakel dreigt te te klappen. De technologie, genaamd Advanced Emergency Braking Systems (AEBS), zit al op moderne vrachtwagens maar moet straks ook naar personenauto’s en bestelauto’s komen. Vandaag de dag beschikken diverse moderne auto’s al over dergelijke technieken. Vanuit de EU is er echter nog geen verplichting voor. Daar komt in 2022 verandering in.

Foto: RS 6 Avant op de rem via @hhitalia op Autojunk

Ook interessant!

  • Autoverkoop Europa op een dramatisch dieptepunt
    Autoverkoop Europa op een dramatisch dieptepunt
  • Video: dít is de nieuwe auto van Max Verstappen!
  • Europese autoverkoop in mineur
  • Goodyear ElectricDrive GT
    Echt stilte in je elektrische auto met nieuwe Goodyear band?

Nieuwste artikelen

  • BREEK: BMW iX3 komt volgend jaar ook met echte premium
  • Biem! Hoe vaak crasht die Tesla Robotaxi nu eigenlijk?
  • Gespot – Heerlijke Lancia Delta restomod in goed gezelschap
  • Waarom Lando Norris geen straf kreeg bij het inhalen van Tsunoda
FacebookTweetPinLinkedIn

europa-eu, remmen, Techniek, veiligheid

Vorig bericht: « De Renault R.S.19 nader bekeken
Volgend bericht: Opnieuw problemen voor Tesla met de Model 3 »

Lees Interacties

Reacties

  1. wahltiroler zegt

    13 februari 2019 om 10:32

    hopelijk zijn die systemen betrouwbaar.

    Er zijn almeer problemen met autonome auto’s geweest.

    Als zo’n ding onverwacht onnodig remt kan de achterligger daarop niet anticiperen en dan wordt het systeem dat een ongeval moet voorkomen de oorzaak van een ongeval

    Login om te reageren
    • gebruikersnaam3 zegt

      13 februari 2019 om 10:44

      @wahltiroler: Dat is natuurlijk niet de schuld van het systeem, maar van de achterligger. ALs het niet remt is de auto schuldig, als het wel remt de achterligger… Ik heb liever optie twee. Overigens kunnen veel van dit soort systemen ook al uitwijken als daar plaats voor is.

      Login om te reageren
      • wahltiroler zegt

        13 februari 2019 om 10:54

        @gebruikersnaam3: in principe heb je natuurlijk gelijk.

        Echter als zo’n auto in 1 keer onnodig vol op de remmen kan ik me voorstellen dat ook jij en ik ons misschien (onaangenaam) verassen laten…
        met alle volgen van dien

        Login om te reageren
      • b00m3rang zegt

        13 februari 2019 om 12:13

        @gebruikersnaam3: ofniet! Als ik in een oude alto op een gepaste afstand zit en een mercedes met dikkr banden doet zo’n noodstop zit ik er achterop hoor. Dat altootje remt echt niet zo hard. Zelfde met mijn citroen ax, dat remt niet zo hard.

        Login om te reageren
        • hiostu zegt

          13 februari 2019 om 14:18

          @b00m3rang: Dan zit je heel erg simpel gewoon niet op de gepaste afstand ;)

          Login om te reageren
          • b00m3rang zegt

            13 februari 2019 om 14:30

            @hiostu: nee, de gepaste afstand kunnen de simpele normale “niet van auto’s houdende” mensen niet inschatten. Dan moet je per auto die voor je rijd gaan kijken wat is de goede afstand. En alsje zelf de correcte afstamd houd duikt een of andere oetlul wel dat gat in, waardoor je weer af moet zakken enz…

            Login om te reageren
            • hiostu zegt

              13 februari 2019 om 15:16

              @b00m3rang: Je moet uitgaan van je eigen auto. Als jij een auto hebt die slecht remt, dan zul je dus meer afstand moeten houden. Dat bijna alle automobilisten tegenwoordig veel te dicht op elkaar zitten (onnodig), maakt dat nog niet anders. Als de auto voor jou ineens tegen een paal klapt en meteen stilstaat dan moet jij ook gewoon nog op tijd kunnen remmen.

              Login om te reageren
              • 560pk zegt

                13 februari 2019 om 23:57

                @hiostu: droomt u fijn verder : als ik in NL m’n actieve cruisecontrol aan heb staan, waarbij ik kan kiezen tussen 1, 1,5 en 2 seconden (=wettelijke norm) afstand van mijn voorligger, en ik stel deze in op 1 seconde (dus feitelijk in overtreding), dan duikt ongeveer iedere 10 seconden iemand in het gat dat ik open laat. De stelling dat iemand simpelweg niet genoeg afstand heeft tot z’n voorligger is wel erg kort door de bocht. Nou is er met mijn remmen, en m’n reactievermogen, niets mis, maar als de auto vóór mij, zonder ook voor mij zichtbare en/of aanwijsbare reden vol in de ankers gaat (en dat soort fouten maken de autonome systemen nog steeds), dan weet ik niet of ik altijd op tijd zal kunnen remmen. Vloeken lukt dan overigens wél zonder moeite.

    • fanboy zegt

      13 februari 2019 om 10:48

      @wahltiroler: Dan had die auto erachter ook maar dit systeem ook maar aan boord moeten hebben :P

      Login om te reageren
      • wahltiroler zegt

        13 februari 2019 om 11:05

        @fanboy: Super idee bij een dreigende aanrijding van achteren wordt de Launch Control aktiviert?

        Login om te reageren
        • frank2b zegt

          13 februari 2019 om 11:31

          @wahltiroler: Poefffff!

          Login om te reageren
      • Onehp zegt

        13 februari 2019 om 12:58

        @fanboy: ja, en nee. Fysica zegt dat als de afstand te klein is, dan zorg de onvermijdelijke vertraging in het systeem ervoor dat je toch een botsing hebt, ook al remmen ze even hard. Volgende stap is systemen die met elkaar kommuniceren en ze echt tegelijkertijd remmen…

        Login om te reageren
        • Esprit_de_Flandre zegt

          13 februari 2019 om 20:09

          @onehp: Bestaat al. Nu nog in de auto’s krijgen…

          Login om te reageren
          • Onehp zegt

            13 februari 2019 om 20:18

            @esprit_de_flandre: technologie die niet toegepast wordt is in de praktijk onbestaande ;)

            Login om te reageren
    • bassx zegt

      13 februari 2019 om 10:56

      @wahltiroler: Werkt middels radar en dit soort systemen heb ik nog niet van gehoord dat het niet zou werken. Zelf vind ik het super fijn werken en kan zelf aangeven hoe snel het ingrijpt.

      Angst voor nieuwe systemen is nou eenmaal menselijk. Zo was men bang voor spontaan ontploffende airbags of ABS systemen die spontaan zouden remmen.

      Login om te reageren
      • wahltiroler zegt

        13 februari 2019 om 11:22

        @bassx:Dat ik gelood ik. Ik denk dat als ik zelf zo’n, betrouwbaar, systeem zou hebben er ook blij mee zou zijn.

        en idd alles wat nieuw is wordt eerst zeer sceptisch bekeken.

        Ook de eerste Auto”s, die hadden soms trouwens ook remassistentie…

        hysterische bijrijd(st)er die
        KOETS KOETS REMMEN REMMEN schreeuwde ?

        Login om te reageren
      • b00m3rang zegt

        13 februari 2019 om 12:16

        @bassx: het gaat ook nket of goed werkende systemen. Maar als zon auto 10 jaar oud is kan er wel eens wat mis gaan in de electronica en dan heb je dus allemaal plotseling remmende autos op de weg. Hierom vind ik dat je dat systeem ook moeten uit zetten.

        Login om te reageren
        • bassx zegt

          14 februari 2019 om 18:11

          @b00m3rang: Al die auto’s uit de jaren 90 grijpt het ABS systeem ook constant in en faalt het systeem constant? Je kan denken in problemen maar je kan ze ook op voorhand oplossen. Wat te denken van de potmeter dat we gaspedaal noemen. Elke auto heeft er 2, 1 om mee gas te geven en een 2e om te controleren of de eerste potmeter goed functioneerd. Dit is om te voorkomen dat een kapotte potmeter niet voor “steekgas” kan zorgen en je achterop een voorligger knalt. Zo’n radar systeem kan je veilig maken op een soortgelijke manier.

          Login om te reageren
      • theblazerunner zegt

        13 februari 2019 om 19:22

        @bassx: ik heb een auto zonder ABS en airbags maar hij is wel goed uitgebalanceerd. Skills > Safety Features

        Login om te reageren
    • karhengst zegt

      13 februari 2019 om 11:05

      @wahltiroler: Precies hetgeen waar ik bang voor ben en waarom ik weiger duizenden euro’s te betalen voor systemen die nog niet dusdanig betrouwbaar zijn dat de ontwikkelaar zijn hand er voor in het vuur durft te leggen.

      Als ik de hoeveelheid spookmeldingen zie die mijn remassistent produceert in vergelijk tot valide meldingen, dan had automatisch ingrijpen zeker voor penibele gezorgd.

      Login om te reageren
    • allesmetturbo zegt

      13 februari 2019 om 19:55

      @wahltiroler: idd, al vaker gehad dat het systeem ook piepte en meteen ging remmen wanneer er vlot langs een paar struiken werd gereden. Zeer irritant

      Login om te reageren
  2. spykerboy zegt

    13 februari 2019 om 10:36

    Elke dode 1 teveel… en dan straks als er na tig jaar niemand meer overleid zitten we met overbevolking… tis of het een of het ander..

    Login om te reageren
    • wahltiroler zegt

      13 februari 2019 om 10:39

      @spykerboy:
      Dat slaat niet de spyker op de kop maar helemaal nergens op

      Login om te reageren
      • wahltiroler zegt

        13 februari 2019 om 10:51

        @wahltiroler: Maar ach we nemen het met humor ??

        Login om te reageren
    • melv zegt

      13 februari 2019 om 10:40

      @spykerboy: Dat zitten we nu toch ook al :p

      Login om te reageren
    • mr2red zegt

      13 februari 2019 om 10:50

      @spykerboy: aangenomen dat het absoluut aantal slachtoffers in het verkeer tot de beroepsbevolking gerekend kan worden, hebben deze systemen een remmende werking op vergrijzing. Wat jouw gestelde ‘overbevolking’ al wat verdraagzamer maakt.

      Login om te reageren
  3. kraakensmaak zegt

    13 februari 2019 om 10:39

    Ik dacht dat elke nieuwe auto het systeem al had.

    Login om te reageren
  4. rob636 zegt

    13 februari 2019 om 10:44

    Ik weet nist wie dit filmpje nog kent: https://youtu.be/eYHzBF-R6gE , maar ondanks de aanwezigheid van een dergelijks systeem als AEBS greep dit systeem niet in. Deze geslaagde noodstop was volledig te dqnken aam de chauffeur. Wat ik wil zeggen is dat ik bang ben dat men te overmoedig wordt en teveel op het systeem gaat vertrouwen, terwijl dit niet altijd waterdicht is.

    Login om te reageren
  5. kritisch zegt

    13 februari 2019 om 10:44

    Lijkt me erg enthousiast. Volgens mij is de wetgeving hier nog helemaal niet klaar voor. Er zijn nog teveel ethische kwesties, voornamelijk voor autonoom rijden. Een radar kan nooit een beeld hebben van de gehele situatie. Kan dus eigenlijk ook niet feilloos werken. Om gelijk een brug te slaan naar adaptive cruise, ook zo’n niet perfect werkend of shit werkend product. Er zijn zo ontzettend veel inefficiënte/onnodige ingrepen.

    Login om te reageren
    • potver7 zegt

      13 februari 2019 om 11:43

      @kritisch: Dit staat natuurlijk helemaal los van autonoom rijden, het is gewoon een hulpmiddel voor automobilisten van vlees en bloed.

      Login om te reageren
    • carman6 zegt

      13 februari 2019 om 17:41

      @kritisch: dit systeem is bij vrachtwagens al een tijdje verplicht

      Login om te reageren
  6. crashingduke zegt

    13 februari 2019 om 11:02

    Het schijnt, dat het op vrachtwagens niet perfect werkt en voor onverwachte situaties zorgt.

    Login om te reageren
  7. ghost zegt

    13 februari 2019 om 11:14

    Ik had dit systeem op een nieuwe A-klasse zitten die ik onlangs als leenauto had. Gekke ding ging midden in een winkelstraat vol in de ankers voor ???? Joost mag het weten. Maar de persoon achter mij was alles behalve blij en schold mij vervolgens verrot…doe mij maar zonder..

    Login om te reageren
    • kareljansen zegt

      13 februari 2019 om 12:46

      @ghost: zelf heb ik al zo’n 2ton afgelegd in diverse vag modellen met zo’n systeem. In al die tijd maar 1 spookmelding gehad bij het inrijden van een tunnel. Modernste versie houdt ook voetgangers in de gaten die je kruisen bij afslaan. Daar heb ik 1x een ingreep van gehad die ik ook niet helemaal begreep. Andere kant is dat hij mij minimaal 1x heeft behoed voor een serieuze klapper, doordat ik een stilstaande auto helemaal over het hoofd zag.

      Login om te reageren
  8. m_rick zegt

    13 februari 2019 om 12:07

    Fijn zo’n systeem… Sta je voor een slagboom, en gaat die na de auto voor je weer naar beneden, *bam* sta je opeens heel hard stil….

    Login om te reageren
    • donjunior zegt

      13 februari 2019 om 13:04

      @marsm104: Volgens mij rijd ja dan A: sowieso al niet zo hard en B: had je zelf ook al moeten stoppen voor een sluitende slagboom.

      Login om te reageren
      • sirprize zegt

        13 februari 2019 om 13:49

        @donjunior: klopt, maar ik herken zijn beschrijving uit de praktijk. Je schrikt toch enorm als je auto ineens automatisch remt, terwijl je de situatie gewoon onder controle hebt. De systemen werken nog niet foutloos.

        Login om te reageren
      • Gulli zegt

        13 februari 2019 om 14:47

        @donjunior: mijn ouders hebben zo’n zendertje voor de Franse Péages waarmee je gewoon door kunt rijden. Als je 30km/u rijdt gaat de slagboom nét te laat open om de noodrem van een V40 niet te triggeren ?

        Login om te reageren
  9. jerry zegt

    13 februari 2019 om 12:16

    Ik heb adaptive cruise control. Maar weet niet of dat systeem ook automatisch een noodstop maakt. Iets in mij zegt dat ik dat ook maar niet moet uitproberen.

    Login om te reageren
  10. faalhaas zegt

    13 februari 2019 om 12:19

    Zeg maar dag tegen je auto bij een kleine bumperschade. Niet alleen de kosten maar ook het afstellen van de sensoren, 1/1000 mis en hij herkent je tegenligger op een 80 weg als obstakel.

    Login om te reageren
    • potver7 zegt

      13 februari 2019 om 15:43

      @faalhaas: als dat zo is rijd je sowieso te langzaam op die 80km/u-weg

      Login om te reageren
  11. rs72 zegt

    13 februari 2019 om 12:28

    Slecht nieuws voor mensen met een vervelende ex.

    Login om te reageren
    • kareljansen zegt

      13 februari 2019 om 12:47

      @rs72: geef je toch juist dit systeem de schuld?

      Login om te reageren
      • rs72 zegt

        13 februari 2019 om 12:55

        @kareljansen: Hem/haar omver rijden lukt dan toch niet ;)

        Login om te reageren
    • berkay zegt

      13 februari 2019 om 13:15

      @rs72: Of je rijdt gewoon 61 km/h..

      Login om te reageren
      • rs72 zegt

        13 februari 2019 om 13:20

        @berkay: Wil me een beetje aan de snelheid houden anders valt het zo op.

        Login om te reageren
  12. lekkaah zegt

    13 februari 2019 om 12:32

    Ik maak mij zorgen over deze ontwikkelingen, mensen letten nu al amper op door zaken als cruisecontrol (denk aan de trajectcontrole op de A2) en ‘lane-assist’. Blind van de techniek uitgaan waardoor men nóg minder aandacht aan het rijden gaat spenderen dan het nu al doet.

    Login om te reageren
  13. henkhekje zegt

    13 februari 2019 om 13:11

    We hebben het over vooruitstrevende techniek en dan wordt er een Audi afgebeeld? Zou dan eerder iets van een Tesla of een ander product afbeelden. Audi is nogal ouderwets

    Login om te reageren
    • potver7 zegt

      13 februari 2019 om 15:46

      @henkhekje: als voorbeeld van een apparaat dat er met grote regelmaat voor zorgt dat zo’n systeem in actie moet komen.

      Login om te reageren
  14. baserace zegt

    13 februari 2019 om 13:31

    Heb het op mijn V60 (uit 2011); heeft me al paar keer behoed voor kop-staart botsing? ik houd echt voldoende afstand maar in en om Amsterdam wonen echt genoeg gekken die de auto/fiets/benenwagen er gewoon voor gooien…

    Login om te reageren
  15. lichtmetalenbelg zegt

    13 februari 2019 om 14:36

    Waarom toch altijd die clickbait titels zeg… Waarom niet gewoon ‘Automatische noodstopfunctie verplicht in EU vanaf 2022’. Zijn jullie echt zo onzeker over de inhoud van de artikelen?

    Login om te reageren
  16. basr32 zegt

    13 februari 2019 om 16:00

    Van mij hoeft het in ieder geval niet…

    Login om te reageren
  17. Thibaut zegt

    13 februari 2019 om 16:07

    Dus ook verplicht op goedkope modellen, waar mogelijks een goedkope versie van dit systeem in komt. Als je ziet wat parkeersensoren al niet doen bij wat regen of sneeuw…

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North