Opnieuw problemen voor Tesla met de Model 3

Auteur: , 67 Reacties

Werk aan de winkel voor Musk en zijn medewerkers.

Opnieuw problemen voor Tesla met de Model 3

Het gaat Tesla eindelijk voor de wind, zo lijkt het. De productie van de Model 3 loopt op rolletjes, er komt een nieuwe fabriek in Shanghai en de nieuwe elektrische sedan verschijnt inmiddels ook in het Nederlandse straatbeeld. Toch heeft de Amerikaanse autofabrikant met een nieuwe uitdaging te maken.

Nu de Model 3 op grote schaal geleverd wordt zijn er problemen met betrekking tot de onderdelen, schrijft The Wallstreet Journaal. De Amerikaanse krant stelt dat Tesla niet voldoende reserveonderdelen kan leveren. Meer Model 3’s op de weg betekent immers meer kans op ongevallen en dus zijn er meer onderdelen nodig. Tesla’s service centers zijn niet altijd in staat om direct bijvoorbeeld een nieuwe bumper te leveren. Daardoor komt de Model 3-eigenaar voor een onbepaalde periode zonder zijn auto te zitten, aangezien de service center in afwachting is van het specifieke onderdeel.

De krant sprak met een Model 3-rijder die maar liefst drie maanden moest wachten op een simpele bumper. Het is niet de eerste keer dat Tesla en leveringsproblemen aan het licht komen. In het verleden hadden ook de Model S en Model X te maken met wachttijden voor specifieke onderdelen. Musk is op de hoogte en stelt dat de leveringsproblemen dit kwartaal topprioriteit hebben bij Tesla.

Foto: Tesla Guangzhou, China via Autojunk



67 reacties

wat een faal merk, zonder subsidies van iedereen, dus ook via burgers die er nooit een zullen kunnen betalen, had dit merk niet meer bestaan.
@Jantje_555: Goed argument! Moet je voor de grap eens opzoeken hoe gigantisch veel overheidssteun traditionele automerken hebben gekregen in vergelijking tot Tesla. Altijd dit argument, terwijl Musk zelf ook tegen subsidies is.
@funkiejopie93: Elon heeft tesla gewoon nodig als geldkoe voor zijn veel-uitstoter programma genaamd Space X. Als je de c02 uitstoot daar van op jaarbasis berekent én dan nog is heel dat elektrische hypocriete gedoe er bij dan laten zijn bedrijven een enorme ecologische voetafdruk na!
@Jantje_555: laten we ontwikkelingen op het gebied van ruimtevaart inderdaad maar staken vanwege alle uitstoot. Wie heeft uberhaupt ontwikkeling nodig?
@2wheeler: ontwikkelingslanden, die zijn daarin gespecialiseerd
@jantje_555:

Hij staat soms langer dan 3 minuten onder de douche ..
@Jantje_555: Tesla nodig als geldkoe?

Tesla heeft (bijna) alleen nog maar verlies gemaakt en heeft dus alleen nog maar geld gekost.

Je argument klopt dus niet
@phevtreb: zolang de kosten cq investeringen gebackt worden door waardering van het bedrijf en de vraag en cashflow op stoom blijft is er niks aan de hand. Onder de streep negatief draaien wordt vaak geframed als een failure – maar het ligt nogal wat genuanceerder. Ergo: Een bedrijf die een miljard verlies draait kan gezonder zijn dan 1 met 2 miljard winst – het is relatief.
@bmohnee: je hebt de klok wel horen luiden, maar weet niet waar de klepel hangt oid?
@phevtreb: nee hoor, als je iets koopt voor 2 euro, er 100 euro in stopt om op te knappen en de waarde van het object wordt daarmee 250 euro waard, dan heeft het je netto geen geld GEKOST, je hebt het alleen niet liquide. De waarde zit in het object. Je kan ook iets kopen voor 10 euro en er 50 euro bij krijgen en het item een beetje oppoetsen waardoor het 100 waard is- op korte termijn lijkt dit de beste keus – maar niets is minder waar.
@bmohnee: da’s heel leuk, maar voorlopig moet Tesla nog heul veel oppoetsen willen ze de balans in het groen krijgen… Ik begrijp je punt, je hebt kosten en uitgaven, je hebt ook schulden… En daar weet Tesla genoeg van.
@jantje_555: Ja! Doe dat eens! Reken uit hoeveel CO2 SpaceX uitstoot. Ik hoor het graag!
@jantje_555: Zelden zoveel onzin in een bericht gelezen. Ga je huiswerk eens doen voor je maar wat roept.
@funkiejopie93: als ”god emperor musk” tegen subsidies is waarom is hij nu aan het bedelen dat subsidies nog even door gaan?
@basjaski: link naar dit artikel?
@jantje_555:

Italiaanse passie en Franse hartstocht ..
@lincoln: Ik mis de Duitse degelijkheid, ook bij Tesla trouwens.
@jantje_555: er zijn geen subsidies, er is wel een lagere bijtelling. Dit is geen subsidie, maar minder geld afstaan aan overheid. Er bestaan dus ook geen “burgers die de subsidie betalen”, dit is een hardnekkig misverstand.
@jag1960: juist en elke Tesla rijder had anders zeker een Benz of Bimmer van 130.000 euro gereden tegen 22% bijtelling, tenminste zo rekent overheid uit wat ze mislopen.
@kobus1967: exact, zo is dit uitgerekend, en door enkele politici (Menno Snel, Sybrand Buma, etc) de wereld ingeslingerd. En het gaat er in als zoete koek want “wij de burgers moeten die mooie auto betalen” toch? Maar nee dus, het zijn gewoon hardwerkende mensen die m ZELF betalen. “Al is de leugen nog zo Snel… “
@jag1960:
In het recente verleden bij aankoop van een tesla oa:
Geen BPM, geen MRB, VAMIL, MIA, KIA, 150% aftrekbaarheid, etc, etc.
De overheid is hierdoor heel veel geld misgelopen en dat hebben ze elders gehaald, het grootste gedeelte bij niet-tesla rijders.
@kempenaer: de meeste van deze voordelen zijn per 1 jan 2014 afgeschaft, toen reden er een paar Teslas. Thans alleen nog geen BPM (en terecht, want geen CO2), geen MRB (zou gewoon toegepast moeten worden, maar dan voor gereden km graag want ik pak ook vaak de trein) en lagere bijtelling.
@jag1960: geen co2 bij een elektrische wagen…kom eens van je roze wolk af man!
@jag1960: dat klopt wel, maar het is meer een soort mazzeltje waar een hoop mensen geen gebruik van kunnen maken. Denk dat dat speelt. Als je geen optie tot leasen hebt, betaal je altijd het volle pond. En zeker op de occasionmarkt is er 0 stimulans, en dat vind ik best kwalijk.
@davelepeef: dat vind ik ook. Die hele bijtelling is een rare vorm van geld ontfutselen aan mensen. De bijtelling bestaat dan ook in bijna geen enkel land.
@Jantje_555: een collega heeft een performance model 3 gekocht. Privé. Op €75k aftikken is de vrijstelling peanuts..
Niet botsen met je Tesla dus…
…maar daar zorgt je autopilot toch wel voor?!
Verder zijn ze zo superieur dat er natuurlijk niets stuk gaat, want er zijn maar zo weinig bewegende delen en onze Musksias zegt dat het top is… dus dan geloven we dat!
@gebruikersnaam3: nee niet botsen inderdaad, gewoon beter anticiperen en anders even wat langer rijden met een deukje of een scheurtje… kan geen kwaad. pff maak je niet zo druk er zijn ergere dingen in de wereld!
@gebruikersnaam3: je sarcasme is lek…
@gebruikersnaam3: Ai Ai… over een tijdje zien we ze dus weer staan; auto’s waar in de nacht onderdelen van worden ‘geleend’.
Net als de koplampen van Porsche en de navigatiesystemen van BMW.
@ukbob: Ach, ze werden eerst gestolen voor accupack! En alarm inbouwen kan wel, maar mag niet? Tesla alles zelf doen!
Als je maar een schoon geweten hebt!?
Altijd wat met die Tesla’s…maar ja kinderziektes horen nou eenmaal bij nieuwe innovaties..Tesla heeft dit duidelijk niet voorzien..
@ghost: Maar is dit niet ook bij andere merken. Dan is het alleen geen nieuws. Ik bedoel; als ze bij Tesla een scheet laten is het ook nieuws.

https://www.autoblog.nl/nieuws/teslas-kunnen-nu-ook-scheten-laten-118306
@reactief: maar als het dan geen nieuws is, hoe weet u dat het dan ook bij andere merken voor komt?😉😁👍🏻
@reactief: Nee, er zijn bij AUTO merken wel eens delen niet voorradig door vele oorzaken.
Oud model, wijzigingen, verbetering, auto specifiek (sloten), kinderziektes etc…
Maar niet vaak omdat de productie in gevaar komt (vanwege geld problemen, die al voorspeld waren toen productie van nr3 moest beginnen)!
@ghost: Een bumper of een raam is nou niet echt een bepaald nieuwe inovatie. Of zelfs de elektrische auto, de eerste auto was eenmaals elektrisch…in 1834!
@basjaski: precies!! Zonde van het algehele verbod op autopilot sinds 1834, het had zoveel moeite had te anticiperen op losgeslagen paarden. OTA updates gingen ook bijzonder omslachtig – daar de telefoon nog reeds geintroduceerd moest worden.
Dit is bij de S en X al, dus ja, dan ook bij de 3. Helaas wel.
@stfu: gelukkig wel! Ik wil niet aangereden worden door zo’n pakhuis en niet eens de schuld bij bestuurder kunnen leggen!
Ik moest bij m’n Volvo ook 2 maanden wachten op een nieuwe vooruit. En 6 weken op een spanrol voor m’n Daihatsu. Dit is geen uniek probleem voor Tesla.
@dondeboer: Hadden ze wel begrepen dat het een vooRRuit moest zijn want Zweden houden er niet van opgejaagd te worden.
@dondeboer: ha, nou bij Japanners komt alles met de boot en duurt vaak 8 weken(als ie niet zinkt?) M.a.w. dan is 6 weken snel!
@dondeboer: nee maar een bericht over een Daihatsu geeft nu eenmaal minder clickbait hits…
En hoezo is dit ‘nieuws’? Dit is al langer een probleem dat niet uniek is voor de 3 maar ook bijv bij de S bestaat (X weet ik niet).

En dit is niet uniek voor Tesla (maar omdat zij lekker tegen de gevestigde orde schoppen is het zo lekker om dit soort berichten uit te vergroten), elk nieuw model heeft in de eerste maanden een significant probleem met het leveren van reserve onderdelen (zeker aftermarket, maar ook via het eigen dealerkanaal). Logisch omdat er voorrang wordt gegeven aan onderdelen voor de productie en er nog geen voorraad opbouw heeft plaatsgevonden. Zijn zat voorbeelden van, ook mainstream als Volvo, Mitsubishi etc.

In het geval Tesla is dit extremer want hun modellen zijn bovengemiddeld gevraagd, maken vaak van nieuwere materialen gebruik en hebben een harde sturing op de eigen outlets. Ook moeten toeleveranciers nog bijschakelen op de volumes. Is nou eenmaal inherent aan een grow-up als Tesla.

Ik stoor me aan de negatieve berichtgeving rondom Tesla. Misgunning. En nee, ik heb er (helaas) geen onder de bips. In de afgelopen jaren heb ik – ook hier op dit forum – nauwelijks negatieve berichten over de dramatische motoren van de samenwerking tussen BMW/PSA voorbij zien komen. Of wanneer er iemand een ontgrendelingshendeltje in zijn hand hield bij een gloednieuwe Ford Focus of een kapotte waterpomp had bij de nieuwste Yaris.
Sorry, frustiemodus gaat nu weer uit.
@bischero: ik moet eerlijk zeggen dat AB best wel “fair and balanced” nieuws over Tesla brengt. Zowel het positieve als het negatieve nieuws. Een paar dagen geleden stond op AB ook het bericht dat Tesla een enorme voorsprong heeft op Audi en Porsche. En dat werd uitgesproken door iemand van Audi zelf.

Ik heb helaas ook geen Tesla, zou er graag een hebben, het lijkt me een fantastische auto, maar 3 maanden wachten op een bumper is qut. Dat andere fabrikanten het ook niet voor elkaar hebben is toch geen reden om hier over te berichten?
@pomoek: tegen dat balanced kijken we anders aan. Ik vind het een verschil van nieuwswaarde wanneer een directe concurrent een uitspraak doet over de voorsprong van Tesla op hun ontwikkeling dan dat een berijder op twitter loopt te klagen over lange levertijden van onderdelen.

En dan inhoudelijk over dit dossier nog wat: is bekend of meneer / mevrouw naar de tesla outlet mag voor herstel of door de lease/verzekeringsmaatschappij alleen zich bij de goedkoopste franchisehersteller mag melden?
@bischero: Prima, dan verschillen we daarin van mening. Het bericht is overgenomen uit de WSJ, dus niet direct door AB van twitter opgepikt. Hoe dan ook. Tesla, en Musk, staan in de spotlights. Tesla is bijna een synoniem voor de elektrische auto. Ik denk dat er veel mensen zijn die nog nooit van een Nissan Leaf, De Hyundai Kona of de Renault Zoe hebben gehoord. Die publiciteit is fijn, mensen willen een Tesla net als een I-phone, en soms minder fijn, als dit soort zaken zich voordoen. Het leuke aan Tesla is dat ze, tot nu toe, vaak die negatieve publiciteit goed weten te tackelen. Een half jaar geleden was, als je de negatieve berichten las, Tesla op sterven na dood. Inmiddels draaien ze een bescheiden winst en lijkt het weer goed te gaan.
@pomoek: altijd goed om opinies uit te wisselen, tof 👍
@pomoek: Ik hoop toch echt dat ie oprot met die ellende! Laat ie het lekker aan Trump verkopen! Lukt hem vast niet!
@pomoek: Waarom bij auto’s wel verwachten (eisen) dat er elke 3 jaar een nieuw model is, maar bij Tesla lijkt alles op een Ford Focus, het ziet er niet uit, barst van de klachten voor een kar van 1,5 ton wat je zelfs van Renault niet zou accepteren, maar wel bij Tesla???
Nou ga jij van de zomer lekker met je schone geweten op pad! (uren accu laden, 100 km vanwege stroom verbruik, storing en op de autoambulance, geen onderdelen, hoge garagerekeningen want Musk bepaalt)
Je gaat eigenlijk een eeuw terug naar de eerste T Ford! Lekker veel keuze!?
@bischero: Volledig eens met vooral dat laatste; ik snap die negatieve berichtgeving ook niet. Tesla is een nieuw merk wat nu eenmaal nog veel moet leren ja, en wat dan nog? Het zijn veelal zaken die bestaande fabrikanten ook nog niet op orde hebben. Als je dat niet aanstaat koop je er toch gewoon geen? En altijd dat argument over vervuiling: EV’s zijn nu al veel efficienter dan verbrandingsmotoren in elke auto, en zonder pioniers zoals Tesla komt die auto die nóg veel beter voor het milieu is er nooit.

Ik vermoed dat de werkelijke reden dat mensen zitten te azijnzeiken op Tesla gewoon ouderwetse jaloezie is. (en nee, ook ik heb geen Tesla; maar ik kan innovatie en techniek wel waarderen )
@trasimo:
Nou, let op! De heer Musk ontneemt je een deel vrijheid! Je hebt weinig keuze, je mag niks customizen, alleen Tesla mag er aan zitten =cartelvorming! Ding is achterlijk duur, zeker in verhouding tot kwaliteit! Je wordt beperkt ivm capaciteit/opladen! Is nu ouder en saai model. EN Musk is een Creep uit een Bond film, die ik me hond niet toevertrouw!
Nee, maak je echt de blits mee met zo’n rijdende bom! Ach, als t maar DUURzaam is!
@bischero: wij hebben een dramatische Mercedes… Dus ik sta open om een Tesla aan het wagenpark toe te voegen en de Mercedes ergens in een greppel te dumpen, maw slechter als Mercedes en de bijbehorende service vd dealer zal het niet worden..
@toyotaprius: Heb je alle klachten van zo’n rijdende bom wel eens gelezen?
Als er storing is sta je letterlijk stil en kan abonnement op sleepdienst nemen! Lang hard rijden kan niet, raakt ie oververhit! En je rijd eigenlijk nu al in een oud model invalide kar waar je niks aan mag/kan veranderen!
Nou dan nog liever een Kia, maar ik wil niet dood gevonden worden in zo’n ding!!!
Ik heb helaas bij BMW ook 3 maand moeten wachten op een nieuwe performance voorbumper, terwijl ze zelf de schade hadden gereden tijdens het onderhoud.
@b00st: Faalmerk!!!!
@b00st: een grote bubbel dat bmw, staat op knappen ik zeg het je!
@bmohnee: Liever een slecht rijdende BMW dan een goede Tesla! Fik erin
De VAG groep heeft dit ook met EGR koelers van de aangepaste sjoemel motoren, kunnen ook niet geleverd worden. ik weet niet of dit nog steeds zo is maar enkele maanden geleden stonden er ook legio auto’s op stil.
Ook de gevestigde orde heeft hier last van.
En maakt niet uit welk merk je ook bedenkt maar als er een type net uit is en je zet hem tegen een muur zijn de vervangingsdelen ook langere tijd niet voorradig.
Dit is ook de reden dat users met een tegoed aan tesla credits deze moeten opgebruiken voor 28 Feb. Zo kan Tesla zich daarna volledig richten op productie en logistiek van de auto’s (ipv de veel bijzaken als extra wielen, wall connectors e.d.)
Komt van zelf goed neem ik aan? Een dag zonder bericht over Tesla is een dag niet geleefd..
Kom regelmatig langs een schadebedrijf in Zevenaar. Daar staan op dit moment een stuk of 8 Model S en X’en te wachten op onderdelen. En die staan er al ff. Blijkbaar dus niet alleen met de Model 3.
@e34m5touring: haha, mooi! Kunnen er niet lang genoeg staan!
@ RubenPriest. DE service center ? echt ?
Dit herken ik direct, maar dan van de Model X. Ik wacht al sinds levering in september(!) 2018 op een nieuw stuur, omdat de stiksels erbij hangen alsof ze door een 9-jarige zijn aangebracht. Komt. Gewoon. Niet. Dus. En de rest van de lijst zal ik hier maar niet noemen, om het imago niet nog verder naar beneden te halen.
@dick1980: ? Wel zolang op onderdeel van te dure invalide wagen wachten! Maar bij die Audi (zie je foto) moet alles er gisteren zijn??? In zee dumpen dat ding!
@rob_guit: …? Right…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).