• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Deze Ferrari 250 TR was ooit een 250 GT Boano coupé

Auteur: sir_smokalot, gepost 21 januari 2014 om 19:30 – 7 Reacties

Afbeelding Deze Ferrari 250 TR was ooit een 250 GT Boano coupéAfbeelding Deze Ferrari 250 TR was ooit een 250 GT Boano coupéAfbeelding Deze Ferrari 250 TR was ooit een 250 GT Boano coupéAfbeelding Deze Ferrari 250 TR was ooit een 250 GT Boano coupéAfbeelding Deze Ferrari 250 TR was ooit een 250 GT Boano coupéAfbeelding Deze Ferrari 250 TR was ooit een 250 GT Boano coupéAfbeelding Deze Ferrari 250 TR was ooit een 250 GT Boano coupéAfbeelding Deze Ferrari 250 TR was ooit een 250 GT Boano coupé

Ferrari 250 GT Interclassics
Wat is er vreemd aan deze Ferrari die afgelopen weekend op de stand van het Britse veilinghuis Coys tijdens de Interclassics & Topmobiel in Maastricht stond? De typeaanduiding luidt 250 GT, maar hij ziet eruit als een 250 TR.

Geen serieuze klassiekerbeurs zonder een veiling erbij, maar deze Ferrari met chassisnummer #0611 kwam niet onder de hamer. Hij werd in opdracht van een klant getoond aan potentiële kopers.

Het blijkt een 250 GT Boano coupé uit 1956 te zijn, die in 1988 is omgebouwd naar TR-stijl. Ook de technische specs zouden bij die operatie naar TR, ofwel Testa Rossa-niveau zijn gebracht. Getuige het rode kleppendeksel op het motorblok lijkt dat inderdaad zo te zijn. Onbekend is wat er met de oorspronkelijke Boano-carrosserie is gebeurd. Deze is op zich al bijzonder genoeg om niet zomaar te verwijderen. De Boano coupé werd onthuld op de autosalon van Genève in 1956 en er zijn 74 van deze coupés gebouwd voordat collega-carrossier Ellena het overnam en nog eens 50 auto’s bouwde met een iets gewijzigde en verhoogde daklijn.

Misschien wilde de opdrachtgever van de verbouwing aanhaken bij de fameuze status van de 250 TR als oppermachtige racewagen in de late jaren vijftig en vroege jaren zestig, toen hij drie maal de 24 Uren van Le Mans wist te winnen.

Geprononceerde neus

Er zijn 34 echte 250 Testa Rossa’s gebouwd in de periode 1956-1961. De carrosserie van Ferrari #0611 GT heeft de pontoon fender-stijl van de vroege jaren, met de geprononceerde neus en de open ruimte achter de voorste wielkasten. Ferrari heeft tijdens de racecarrière van de Testa Rossa flink geëxperimenteerd met aerodynamica, zodat exemplaren uit de latere jaren er heel anders uitzagen.

Echte Testa Rossa’s brengen op veilingen astronomische bedragen op. In 2009, tijdens het Leggenda e passione evenement op Ferrari’s eigen testcircuit Fiorano, hamerde RM Auctions een zwart exemplaar uit 1957 met aantoonbare race-historie af op 12,4 miljoen dollar. Daarmee was het toen de allerduurste auto ooit op een veiling. Twee jaar later ging Gooding & Co daar overheen met 16,4 miljoen dollar voor weer een 250 Testa Rossa. Afgelopen jaar werd het record van duurste auto op een veiling scherper gezet door een volledig in originele staat verkerende Mercedes W196R uit 1954. Bonhams sloeg hem af op 29,6 miljoen dollar.

Misschien hoopt de huidige eigenaar van #0611 GT ook op een forse opbrengst. Maar omdat de historie van de auto na te trekken is, zal hij lang niet zoveel vangen als voor een echte Testa Rossa.

Met dank aan Robert van den Oever en Maarten van der Pas voor deze gastbijdrage!

Ook interessant!

  • Video: oude muzikanten rijden in Ferrari 250 GTO
  • Rijtest Ferrari 250 GTO
    Video: Een rondje met een Ferrari 250 GTO
  • GTO Engineering Squalo is de nieuwe Ferrari 250 SWB
  • Video: Ferrari 250 GTO en McLaren F1 rijden door Londen
    Video: Ferrari 250 GTO en McLaren F1 rijden door Londen

Nieuwste artikelen

  • Goed nieuws: EV’s zijn net zo dodelijk als benzineauto’s – hybrides zijn veel gevaarlijker
  • Lolbroek rijdt expres te hard langs politie en vraagt agenten om geinige flitsfoto
  • Volkswagen heeft goed nieuws voor de Polo met verbrandingsmotor!
  • Premium sedans verkopen voor geen meter in Europa, op deze EV na
FacebookTweetPinLinkedIn

250, 250-gt, Ferrari, Gastbijdragen, geel, interclassics, Klassiekers

Vorig bericht: « Polaris Slingshot driewieler: een nuttige toevoeging?
Volgend bericht: Canadese tuner meet BMW M4 een extra wijd lijf aan »

Lees Interacties

Reacties

  1. C6_R zegt

    21 januari 2014 om 19:42

    Over 250 GTO/TR gesproken, deze prachtige foto van mijn flickr vriend (pun intended) wil ik u allen niet onthouden:

    Login om te reageren
    • C6_R zegt

      21 januari 2014 om 19:43

      @C6_R: zo dan: http://www.flickr.com/photos/jeremycliff/12061165035/

      Login om te reageren
  2. mclarenf1lm zegt

    21 januari 2014 om 19:43

    Al mag hij niet ´´echt´´ zijn, blijft het een Ferrari, en zal ik er absoluut geen nee tegen zeggen.

    Login om te reageren
    • jlm83 zegt

      21 januari 2014 om 20:29

      @mclarenf1lm: Ja daar heb je gelijk in, als iemand hm aan mij cadeau doet zeg ik geen nee. Toch had ik liever gezien dat er in 1988 een replica was gemaakt vanuit niets, in plaats van het op offeren van een stukje automobiel geschiedenis puur om geld.

      Login om te reageren
  3. mdemooistelettervanhetalfabet zegt

    21 januari 2014 om 20:30

    Had hem dan gewoon standaard gehouden. Bijzonder genoeg van zichzelf.

    Login om te reageren
  4. rob68 zegt

    21 januari 2014 om 22:03

    Origineel was lelijk, nu is tie mooi,whats the fucking problem?

    Login om te reageren
  5. RobinM zegt

    22 januari 2014 om 09:24

    Een 250 GT Boano is mooi maar de TR en SWB zijn samen de mooiste en elegantste versies van de 250 serie :D

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North