Oh, verklappen we het gewoon in de titel! De Ferrari F430 F1 heeft een verrassing in de vorm van een handbak.
Je weet dat je oud bent als je de Ferrari F430 een relatief moderne Ferrari vindt. Voor wie de auto niet kent, het is eigenlijk een flinke facelift van de 360 Modena. Toch lijken de 360 en F430 niet veel op elkaar. De F430 kreeg van Frank Stephenson een uniek voorkomen. Uiteraard is ook het interieur afwijkend.
Ook in technische zin waren er flinke stappen gemaakt. De 3.6 liter V8 met 400 pk werd vervangen door een F136E V8 met een inhoud van 4.3 liter en een vermogen van maar liefst 490 pk. Een enorme sprong qua power. Voor lange tijd deed Ferrari 20-30 pk per generatie erbij, nu ineens was dat 90 pk. Toen vonden 490 pk nog echt veel voor een instap-Ferrari. tegenwoordig ben je boos als jij lease-EV het niet heeft.
F1 transmissie
Ook de transmissie werd aangepast. De auto is voorzien van de derde generatie F1 Superfast-transmissie. Dat is een sequentieel te bedienen transmissie ofwel een gerobotiseerde handbak. Deze laatste generatie daarvan vind je in de 612 Scaglietti, 599 GTB Fiorano en dus de F430. Destijds was het niet eens zo’n verkeerde transmissie. Maar weinig klanten kozen dan ook voor de handbak. ‘Schalten wie Schumacher’ was toen nog heet adagium.
Tegenwoordig vinden we een handbak cool en puristisch, dus die enkele exemplaren met handbak zijn aanzienlijk duurder. Wat heet: heel erg veel duurder. Er is echter een oplossing als je een F430 met handbak wenst die niet een vermogen kost. Je kan de oplossing zien op deze afbeeldingen.
Ferrari F430 F1 omgebouwd naar handbak
Er bestaat namelijk de mogelijkheid om de transmissie om te bouwen. Handig om te weten als je een F430 met handbak zoekt. Er is namelijk enorm veel keuze als je een F430 F1 wenst, maar nauwelijks keuze uit handbakken.
Deze F430 op Collecting Cars biedt soelaas. Want ondanks dat deze grijze F430 met een F1-transmissie de fabriekspoorten uit Maranello is komen rollen, zien we toch écht een handbak.
De auto is achteraf omgebouwd met originele Ferrari-onderdelen voor een handbak. Volgens de echte puristen is het dan niet zoveel waard als een originele F430 met handbak, maar dat is juist een voordeel. De bak is hetzelfde, evenals de rijbeleving. Dus je kunt je voordeel ermee doen. Wel even ons F430-advies checken.
Check hier de heren van AutoTopNL die dit exemplaar aan de tand voelen:
De veiling loopt zondag om 19:38 af. Je kan de advertentie hier bekijken!
Collecting Cars is een internationaal veilingplatform, dat ook in Nederland actief is. Veil je auto zonder kosten en zonder gedoe via Collecting Cars!
neal zegt
ook te zien in de laatste video van Tavarish
ouwedibbes83 zegt
Benieuwd hoeveel deze uiteindelijk qua verkoopprijs onder een originele F430 met handbak eindigt. Wat doen die coupe’s tegenwoordig in t rood? Nog steeds richting de 175-200K EUR?
tortuga zegt
Heb er al gezien van 90k maar dat is al even geleden.
petroldrinker zegt
ik denk dat hij doelt op een rode coupe met handbak…. 2ton+ is dan het antwoord volgens mij
ttr6 zegt
Ja, het ziet er geweldig uit , die schakel coulisse maar een super snel schakelende dubbele koppeling automaat is op de moderne Ferrari’s echt wel leuker. Ik spreek uit ervaring na 8 jr Modena en nu 488. Ik zou voor zo n F430 niet een vermogen willen neertellen voor een ombouw.
ptr zegt
Deze is omgebouwd voor de verkoop… The clutch was replaced by Engineering Garage while the manual gearbox controls were fitted, which took place in September 2023 at 69,233 kilometres.
Sinds vorig jaar in NL door bedrijf gekocht. 1e eigenaar in NL
Weet niet of dit nu slim is om te kopen.
Stefje zegt
Heeft iemand al eens geprobeerd een nieuwe ZF in te bouwen in zo’n F430, of misschien ook Gallardo oid?
Foramen zegt
Fantastische bak maar wordt alleen toegepast in auto’s met de motor voorin, om dat dan achter een blok van een middenmotor te krijgen wordt lastig.
Gulli zegt
360 Modena > F430 > F458 > F488 > wat is het nu? Die Roma? Oh nee je had ook nog de F8 toch? En die 296 waarvan niemand weet in welke categorie die nou past? Hoort de SF90 nou bij de mid-engine V8’s uit het rijtje of is hij daar te snel voor? Ik snap er geen fluit meer van bij Ferrari.
Doe mij maar een Modena, mag een CS zijn. In het geel.
petroldrinker zegt
Het is een 458 geen F458 en ook geen F488 maar 488 gewoon… de huidige is de F8 dan weer inderdaad
Gulli zegt
Bedankt, je illustreert mijn punt volledig :)
petroldrinker zegt
Ik dacht al de laatste dagen hoelang zal het duren voor deze auto hier verschijnt…..
Auto is zover ik weet is de auto vd jongens van AutotopNL, zij hebben de auto gekocht specifiek om deze swap te proberen, kit uit USA laten komen om te proberen hoe ingewikkeld de swap is, en om te kijken of er interesse is in europa/nl om dit voor mensen te gaan doen. Ik ben ook al door ze gevraagd tijdens de laatste coffeerun in zaandam, maar no way in hell dat ik onze ga butcheren, en de andere eigenaren die ik ken, denken er exact zelfde over…
wss nu verkopen om te zien wat de waarde dan is in EU voor zo een auto denk ik. ik verwacht niet bizar hoog, we zijn hier immers geen handbak fetishjen zoals in amerika, en OEM is hier altijd meer waard dan aangepast bij zowat elke auto die er is…
Richmond zegt
90% hier vindt toch dat alles 6 cil +, handgeschakeld en achterwiel aandrijving moet hebben anders is het geen propere auto
Joost zegt
De autosites afstruinend was mij idd al opgevallen dat een manual bijna niet te krijgen is. Daarbij is deze ook nog eens erg mooi!
Alleen, 62000 (op dit moment) min een beetje redenen waarom ik het nu niet kan betalen 😂
Dutchdriftking zegt
Ik vind hem gaaf. Ik heb ooit een dagje een 360 spider onder de bips gehad met die F1 transmissie, die vond ik eigenlijk dikke prima. Alleen vervelend dat bij één keer een tik tegen de flipper de bak meteen in manueel staat. Soms wil je gewoon de toeren even naar beneden hebben voor wat rust in de cabine, zonder dat je daarna zelf terug moet schakelen bij het volgende stoplicht.
petroldrinker zegt
Tip 1 bij deze bakken, uit automaatstand halen, koppelingen slijten al heel snel, maar in automaat nog eens stukken sneller als dat de bak in de flipper modus staat…
Dutchdriftking zegt
@Petroldrinker: Ik zal het onthouden, de betreffende 360 is helaas een jaar later door een andere huurder kort gereden. Hoe dan ook, de F1 in de 360 vond ik echt dikke prima, en in de F430 zal deze alleen maar beter zijn. Natuurlijk is een handbak leuk voor de puristen, maar de F1 bak levert voor mij genoeg emotie. Mede door de fantastische flippers. Bij een E60 M5 is het natuurlijk een totaal ander verhaal. Mocht ik die ooit aanschaffen dan gaat deze meteen naar Engeland voor lagerschalen en een handbak ombouw.
petroldrinker zegt
Geen haar op mijn hoofd dat mijn F1 geswapped word voor een handbak, ook niet als de F1 pomp vervangne zou moeten worden ofzo, in mijn optiek past een handbak totaal niet in dit soort auto’s,
Tja ook de SMG bakken van BMW M vind k niks verkeerds mee, tenzij je in automaat stand rijdt, maar dat doe ik in geen enkele auto zodra er flippers zijn zit ik altijd te flipperen, en dan zijn al die bakken in feite goed mee te rijden