Deze Ferrari heeft een V12!

Auteur: , 34 Reacties

Een titel die normaal amper een wenkbrauw zal doen fronsen, maar in combinatie met een plaatje van een 308 GTS de nodige vragen oproept.

Op 8 maart 1985 neemt een gelukkige eigenaar zijn gloednieuwe 308 GTS Quattrovalvole in ontvangst. De auto is gespoten in de schitterende kleur Blu Chiaro en heeft een wit leren interieur. Toch slaat dat aanvankelijke geluk snel om in een kleine teleurstelling. De 308 is te langzaam.

Aanvankelijk krijgt de 308 een 3.0 V8 met carburateurs en een gezonde 255 pk. Zeker in combinatie met de lichte glasvezel body maakt dat van de 308 een vlotte auto. Het glasvezel moet echter wijken voor metaal en omwille van emissie-eisen worden de carburateurs vervangen voor injectie. Slechts 215 bleef er over, behoorlijk mager voor een Ferrari, zelfs in 1980. In 1982 krijgt de 308 vier kleppen per cilinder, waarmee de 308 Quattrovalvole geboren is. Deze heeft 240 pk en is dus iets vlotter, maar voor de kersverse eigenaar nog steeds niet vlot genoeg.

Nigel Hudson van Emblem Sports Cars (de toko van Nigel Mansell) weet wel een oplossing: de 3.0 V8 vervangen voor een 4.8-liter V12 uit de 400 GT. Er wordt in Maranello een gloednieuw motorblok besteld en deze wordt dwars achterin de kleine Ferrari gelepeld. Wereldwijd schijnen er slechts 4 308jes te zijn die deze conversie hebben ondergaan, wat ongetwijfeld te maken heeft met de hoge kosten die een dergelijke ombouw met zich mee brengen. Zo’n dikke V12 lepel je vermoedelijk niet in een middag achterin een auto die daar nooit voor is ontworpen.

Na tien jaar in een stalling te hebben gestaan, is de auto in 2013 grondig onder handen genomen door dezelfde man die de auto een kleine dertig jaar eerder bouwde: Nigel Hudson. Liefst twee jaar is hij bezig geweest om de auto volledig uit elkaar te halen en elk onderdeeltje te inspecteren en waar nodig te vervangen. Ongetwijfeld wederom een zeer kostbare klus en we zijn benieuwd of dat zich gaat uitbetalen. De auto wordt op 13 mei geveild door Silverstone Auctions, een geschatte opbrengst is niet bekend gemaakt.



34 reacties

2 jaar !!
Wat een prutser of wat een superslechte auto heeft die kerel ooit gemaakt ..
Zelfs een compleet weggerotte Renault fuego of lancia HPE is nog sneller in orde te maken ..

Een corvette ZR1 uit die periode zou nml een idiote vergelijking zijn ..

Gaan er maar vanuit dat het typisch Britse snobistische prietpraat is dan ..
@lincoln: Ik neem aan dat Dhr. Hudson dat buiten de normale werkuren gedaan heeft of zo eens tussendoor in een dood moment. Klanten die ‘betalen’ en voorgaan enzo …
@xiphias:

Een beetje de veilingprijs oppijpen denk ik meer ..
Anders heeft werkelijk iedereen er spijt van dat de eerste snob/yup/hipster eigenaar niet meteen een Porsche 928 gekocht heeft ..
@lincoln: De azijn smaakte weer voortreffelijk in huize Lincoln?
@nicolasr:

Klinkt misschien raar ..
Maar niet elk artikel gaat over mij ..

Lees het bovenstaande artikel maar eens .. en probeer daar een mening over te vormen ..
Want overal “Lincoln is zuur” bij kalken voegt zo weinig toe ..

Anyway .. ik wens u garage rekeningen met exorbitant veel arbeids-uren ..
@lincoln: Misschien bén je niet zuur, maar je reacties zijn dat (over het algemeen) wél.

Maar goed. Anderen vinden je wel leuk en da’s ook best mooi!
@nicolasr: ik denk dat hem leuk vinden vooral sarcastisch bedoeld is
@nicolasr: Je kan inderdaad onder vrijwel elk artikel op AB wel een troll of azijnpost van Lincoln lezen en van al die kortzichtige negativiteit wordt niemand beter…. Wordt zo langzaam ook een karikatuur van zichzelf; valt niet meer serieus te nemen; vooral niet als er ook nog ‘zogenaamd grappige’ verwensen in staan omdat meneer niet tegen kritiek kan.
@dawwg: dan moet je ze beter lezen, ik vind ze vermakelijk en leerzaam, met de nodige portie sarcasme. Niks mis mee!
@lincoln: “Want overal “Lincoln is zuur” bij kalken voegt zo weinig toe ..”

Jammer genoeg net als 90% van uw bijdragen..
“In 1982 krijgt de 308 vier kleppen per cilinder, waarmee de 308 Quattrovalvole geboren is. Deze heeft 240 pk”

Moet dit niet 340pk zijn?
@jannemaneke: Dat zou wel moeten, maar dat was niet zo. Vandaar ook deze conversie ;)
@jannemaneke: Yep. “Magnums Ferrari” heeft evenveel vermogen als een moderne GTI. Eigenlijk nog minder, want dat was een US-spec…
@turbotoll: En dat leverde dan weer een geinige scene op waar Magnum via z’n interne monoloog zit op te scheppen over het hebben van een snelle auto, om er daarna achter te komen dat de tegenstanders met een getunde Camaro ( o.i.d.) sneller zijn.
@dracae: Erg genoeg herinner ik me de scene zelfs. Als ik het goed heb, zei hij iets in de trant van ‘no matter how fast your car is, there’s always a car that’s quicker’. Vanille-gele Camaro?
@jannemaneke: met 4 kleppen was het 255pk. De 328 had 270pk en de 348 had 300pk.
Ik zeg niks
@v12powerr: dat doe je wel
@bartteeuwen: nee, hij typt wat. Tegenwoordig aangenomen voor hetzelfde maar er is nogal een verschil :)
Dat interieur, ik weet niet waarom maar naar mijn mening is het echt geweldig! Wat een klasse.
@pechweg: die middenconsole met die pook,,schakelaars en klokjes is echt mooi :)
Leuke anekdote en mooie conversie met een nieuwe motor nog wel. 👊🏻

Maar controleer dit deel van de tekst nog eens ‘hoge prijs die een dergelijke ombouw kost.’ 😂.
Nu een 312 GTS dus. Mooi ding! Die kleur staat ‘m goed.
@zwepp: nee, want die 30 stond voor de cilinderinhoud. Een Ferrari 4812 GTS dus ;)
Las elders dat ie tussen de £50.000,- en de £60.000,- op moet gaan leveren
Ik vind het een fraai model. En dan ook nog met een V12. Lekker hoor!
Die lelijke blauwe siliconen slangen zou ik nooit gebruiken. Zwart staat een stuk beter.
2 jaar? Dan had ik die tijd gebruikt om het witleren interieur wat te ontgroezelen. Ziet er niet helemaal top meer uit.
Wat een drama zal dat zijn als je aan deze auto moet werken. Ik denk dat het blok er elke keer uit moet.
V12 met handbak! Wauw!
Leuk project, maar ik zou er niet graag mee in de file staan. Lijkt me lastig te koelen, zo’n V12 in een ukkie als de 308.
Video??????
Deze motor is niet uit de Ferrari 400Gt maar uit de 400i. Oftewel geen carb versie met 6 dubbele webers maar injectie. Jammer , want de carb versie had, mits fatsoenlijk gesynchroniseerd meer power dan de injectie. Maar ja , dat was waarschijnlijk helemaal erg krap geworden !
Dus die quattrovalvole die als poster in mijn jongenskamer hing had minder vermogen dan de station met blauwe ovaal en centrale uitlaat van m’n buurman? Waar hij gisteren nog met het hele gezin en de hond mee naar Normandië vertrok?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).