• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Deze Golf heeft 225 pk, per voorwiel!

Auteur: willeme, gepost 7 september 2019 om 09:05 – 36 Reacties

Afbeelding Deze Golf heeft 225 pk, per voorwiel!Afbeelding Deze Golf heeft 225 pk, per voorwiel!Afbeelding Deze Golf heeft 225 pk, per voorwiel!Afbeelding Deze Golf heeft 225 pk, per voorwiel!Afbeelding Deze Golf heeft 225 pk, per voorwiel!Afbeelding Deze Golf heeft 225 pk, per voorwiel!Afbeelding Deze Golf heeft 225 pk, per voorwiel!Afbeelding Deze Golf heeft 225 pk, per voorwiel!

BB Golf GTI TCR
Arme, arme voorbanden.

Er is een tijdje geweest dat 200 tot 225 pk een beetje werd gezien als het maximum voor een voorwielaangedreven auto. Auto’s als de Alfa Romeo 164 3.0 V6 24v, Saab 9-3 Viggen en Volvo 850 T-5 toonden aan dat meer vermogen echt niet nodig was. Beter gezegd, meer was gewoonweg niet mogelijk.

Voor een lange tijd heeft de autoindustrie zich daaraan gehouden. Echter, dankzij ontwikkelingen op het gebied van ondersteltechniek (RevoKnuckle systeem), sperdifferentiëlen en banden waren voorwielaandrijvers in staat om meer vermogen goed kwijt te kunnen. Echter, het onderwerp van vandaag tart wel een beetje de grenzen, op zijn zachtst gezegd.

Het is namelijk de Golf GTI TCR, maar dan onder handen genomen door de Duitse firma B&B Automobiltechnik uit Siegen-Birlenbach. Er zijn diverse paketje leverbaar. Het begint heel eenvoudig met een motoroptimalisatie van 310 pk en 400 Nm. Dan begint officieel Stage 1: waarbij de ECU wordt aangepast. Het resultaat is 340 pk en 450 Nm. Stage II is hetzelfde, maar dan met een andere uitlaat, goed voor 360 pk en 470 Nm.

BB Golf GTI TCR '20

Stage III is ook mogelijk, dan krijg je onder andere een grotere turbo. Het resultaat is dan 400 pk en 520 Nm. Stage 4 is een nog grotere turbo in combinatie met een grote intercooler en nog een hoop klein grut. Dan zit je op 450 pk en 580 Nm, in een voorwielaangedreven Golf. Het is als een veertienjarige puber met meerdere gewillige fotomodellen, het idee is leuk maar het is te veel van het goede. Toch is de Golf GTI TCR met dit pakket aanzienlijk sneller naar de 100 km/u volgens B&B: 4,5 seconden. De topsnelheid is meer dan 280 km/u.

BB Golf GTI TCR '20

Uiteraard is het ook mogelijk c.q. noodzakelijk om de rest aan te pakken. Natuurlijk laat deze Duitse tuner je niet in de steek staan. Je kan kiezen voor een setje verlagingsveren, maar beter is het om in combinatie te doen met nieuwe dempers. Wat bijna verplichte kost zou moeten zijn, is de remmensen. Wat ons betreft kun je de B&B-velgenset overslaan. Velgen van 20″ onder een Golfje is gewoon gekkenwerk en het model van de velgen lijkt op dat van een Opel Vectra OPC uit 2006. Wat dat betreft kun je het geld dat je daarmee bespaart, beter investeren in nieuwe voorbanden. Een hele hoop nieuwe voorbanden. Je zal het nodig hebben.

Ook interessant!

  • Officieel: Volkswagen Golf GTI Clubsport 45
  • Wat zou deze Volkswagen Golf GTI Mk1 moeten opleveren?
    Wat zou deze Volkswagen Golf GTI Mk1 moeten opleveren?
  • Volkswagen presenteert: een getunede Golf GTI
  • Video: Volkswagen Golf 8 R Variant met 320 pk in beweging
    Video: Volkswagen Golf 8 R Variant met 320 pk in beweging

Nieuwste artikelen

  • Lexus LFA is terug als gelikte coupé
  • Zo stel je de goedkoopste Tesla Model 3 Standard van je dromen samen
  • Toyota GR GT is hier: V8, 650 pk, 850 Nm en een aluminium frame
  • Wat als je een supercar als schilderij gebruikt?
FacebookTweetPinLinkedIn

golf, gti, TCR, tuning, turbo, uitlaat, velgen, verlaagd, Volkswagen

Vorig bericht: « Autoblog Garage: 5 voor- en nadelen Mazda MX-5 (ND)
Volgend bericht: Volkomen nutteloos: de ultieme puristencoupé is nu nog beter »

Lees Interacties

Reacties

  1. kniesoor zegt

    7 september 2019 om 09:12

    Nog een paar snelle stickers erop en je zit zo aan de 500 PK ?

    On a more serious note : kan me niet voorstellen, dat 450 PK / 580 Nm op de voorwielen prettig rijdt.

    Login om te reageren
    • Stefje zegt

      7 september 2019 om 09:23

      @amghans: zal afhangen van de instelling. Als dat vermogen goed opgebouwd wordt en je er veel toeren voor moet draaien geloof ik het wel. Bij stilstand vol gas zal lastig worden als al het vermogen meteen beschikbaar is.

      Login om te reageren
    • autodrome zegt

      7 september 2019 om 14:24

      @amghans: zonder diff wordt het zeker lastig, lichte voet is noodzaak anders bomen splijten en weilanden ploegen ..

      Login om te reageren
      • Onehp zegt

        8 september 2019 om 00:22

        @autodrome: auto heeft een VAQ sperdifferentieel.

        Login om te reageren
  2. freekje zegt

    7 september 2019 om 09:23

    Rij met 304 pk op de voorwielen, het is niet helemaal gemaakt voor de rechte lijn van 0-100. Ook niet met het standaard vermogen. Het kan wel maar het resultaat is veel wheelspin en wheelhop daarom gewoon lekker de weggetjes pakken waar je wat kan gummen en geen stoplicht sprintjes. Vanaf 50km/u gaat het overgens prima, mits er geen regen is.

    Login om te reageren
    • W211E500 zegt

      7 september 2019 om 10:32

      @freekje: Ik heb 306 pk op de achterwielen, ik herken je probleem haha! Zeker met regen is het soms lastig wegkomen, zelfs met 265er banden achter.

      Login om te reageren
    • unknown32 zegt

      7 september 2019 om 11:13

      @freekje: Mijn insignia, die ik godzijdank maar een jaartje heb gehad, met 160pk op de voorwielen was een nachtmerrie. Reed echt voor geen meter. Ik hoef enkel nog achterwielaandrijving, zelfs voorkeur voor 4×4… Nu oa 256pk en 620nm 4×4, never of te nooit wielspin, ideaal. Zelfs in de sneeuw is het moeilijk om hem weg te krijgen:-D

      Login om te reageren
      • cossiekiller zegt

        7 september 2019 om 11:35

        @unknown32: Ik rijd nu met de Astra opc met 320pk, 490Nm op de voorwielen. Een sper (mechanisch bij de mijne) en deftige banden zijn wel een noodzaak om het vermogen op de grond te krijgen. Zelfs op nat wegdek/ winter heb ik weinig of geen wielspin.

        Maar bij de gemiddelde auto met voorwielaandrijving ga je met 150pk al veel wielspin krijgen omdat die chassis’ en differentiëlen daar niet op aangepast zijn.

        Login om te reageren
      • johnhert zegt

        7 september 2019 om 12:21

        @unknown32: Ja, je hebt het over een Opel… Nuff said…

        Login om te reageren
        • hotze zegt

          7 september 2019 om 17:31

          @johnhert: haha inderdaad. Wel lef om er voor uit te komen, of een betonnen plaat veur de kop.

          Login om te reageren
      • gtveej zegt

        7 september 2019 om 23:56

        @unknown32: zo een insignia loopt sowieso al voor geen meter!

        Login om te reageren
  3. luckyluck zegt

    7 september 2019 om 09:39

    Lol @ de fotomodellen :)

    Login om te reageren
  4. HIM zegt

    7 september 2019 om 10:16

    Je leert er wel mee rijden, doseren en nog eens doseren. Geldt ook bij achterwiel aangedreven high performance cars. We hebben hier vaak genoeg gulzigheid crashes posts gezien.

    Login om te reageren
  5. Dutchdriftking zegt

    7 september 2019 om 10:25

    Altijd fijn. Doe mij dit maar in een Leon.

    Login om te reageren
    • hotze zegt

      7 september 2019 om 17:33

      @dutchdriftking: ?maar dan zonder die lelijke velgen ?

      Login om te reageren
  6. spacemoon24 zegt

    7 september 2019 om 12:00

    Doe mij dan maar een Golf R met hetzelfde vermogen

    Login om te reageren
  7. kennone zegt

    7 september 2019 om 12:05

    280kmh vind ik voordat vermogen nog best laag, ik deed met de 850R 265 op de GPS en dat met ongeveer 290pk. Zal ook wel met de CW waarde temaken hebben, maar had eerder 300kmh verwacht met een 450pk golfje

    Login om te reageren
    • kareljansen zegt

      7 september 2019 om 13:47

      @kennone: Meer dan. Betekent dat hij harder kan dan 280km/u.

      Login om te reageren
      • kennone zegt

        7 september 2019 om 17:10

        @kareljansen: ja maar als hij 290 of 300 kon hadden ze dat wel opgegeven.

        Login om te reageren
        • kareljansen zegt

          7 september 2019 om 19:35

          @kennone: waarom? Misschien gaat hij wel 400?

          Login om te reageren
          • kennone zegt

            7 september 2019 om 23:14

            @kareljansen: 491 dan. Puur om Bugatti te stangen

            Login om te reageren
    • hotze zegt

      7 september 2019 om 17:35

      @kennone: en de bakverhouding?

      Login om te reageren
    • mc96 zegt

      7 september 2019 om 17:56

      @kennone: den dat de bakverhoudingen ook een flinke rol spelen.

      Login om te reageren
      • kennone zegt

        7 september 2019 om 23:12

        @mc96: ja dat zou idd wel de boosdoener kunnen zijn (enkel voor de topsnelheid dan)

        Login om te reageren
  8. kroelkip zegt

    7 september 2019 om 13:46

    Mooi petje op en toeteren in je trouwstoet.

    Login om te reageren
    • hotze zegt

      7 september 2019 om 17:36

      @kroelkip: krijg je wel een teaser in je nek binnenkort ;-)

      Login om te reageren
  9. loserboi932 zegt

    7 september 2019 om 13:48

    Zo dom altijd dat “per voorwiel”
    What’s next? Deze auto heeft 30pk per velgmoer?

    Login om te reageren
    • willeme zegt

      7 september 2019 om 13:59

      @loserboi932: Dat is wel een goed idee, thanks!

      Login om te reageren
    • 911targa zegt

      7 september 2019 om 20:43

      @loserboi932: je kunt ook zeggen: deze auto heeft nul pk per achterwiel, maar gaat desondanks…etc.

      Login om te reageren
  10. tfsi zegt

    7 september 2019 om 23:24

    JD pakt met stage 2 ook al 400 pk met oem turbo.

    Login om te reageren
    • Onehp zegt

      8 september 2019 om 00:25

      @tfsi: die soms ook kapot draaien…

      Login om te reageren
  11. Onehp zegt

    8 september 2019 om 00:31

    Rij met hetzelfde platform nu even rond met ~400pk en een dikke 500Nm en ik vind het nu wel teveel op enkel de voorwielen. Met tractiecontrole af dan spinnen de voorwielen tot in zen drie. Pas vanaf zen 4e versnelling en 100km/h kan je volgas.
    Nu mappen met minder laaddruk zodat het inkomende vermogen de tractie niet verstoort, dan is het vermogen meer in balans met de grip/onderstel, helpt ook de levensduur van de turbo als is minder hard moet blazen en minder warm wordt….

    Login om te reageren
    • rickvanbuuren zegt

      8 september 2019 om 07:51

      @Onehp: ben je voor Stage 2 gegaan? Mijn Cupra ST gaat over 2 wkn naar JD voor de Stage 1 naar 365. Afstelling gaat op de rollerbank gebeuren. Nog advies dat ik wellicht kan meegeven?

      Login om te reageren
      • Onehp zegt

        8 september 2019 om 09:48

        @rickvanbuuren: rijd al 3 jaar met stage 2 hardware en software 0,5…

        Login om te reageren
      • Onehp zegt

        8 september 2019 om 09:55

        @rickvanbuuren:… Je hebt dus voorwielaandrijving? JD weet wat ze doen motorisch.
        Qua motorbeweging met extra koppel een dogbone insert doen, de beste zijn van Powerflex vind ik:
        – Gewone op dsg
        – Track insert of hybrid op manueel

        VCDS/ODBeleven de Start vibration reduction op normal (met insert) of strong (zonder), en vooral Torque reduction AAN zetten als je geen trappelende vooras wilt.

        Login om te reageren
  12. iaccaloco zegt

    9 september 2019 om 11:18

    -edit: nutteloze bijdrage-

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North