Volkomen nutteloos: de ultieme puristencoupé is nu nog beter

Auteur: , 44 Reacties

Maar je gaat 'm toch niet kopen, toch?

Eigenlijk is het best wel grappig dat het juist het superbrave Toyota en Subaru waren die dachten: laten we een betaalbare rijdersauto ontwikkelen en produceren. Het resultaat zijn natuurlijk de Subaru BRZ en de Toyota GT86.

Vandaag behandelen we even die laatste. Want de Toyota ’86’ is namelijk lichtjes opgefrist. Het belangrijkste nieuws is dat er een ‘TRD Handling Package’ leverbaar is. De Toyota GT86 was altijd een auto met een geweldige wegligging, maar die is nu dus ietsjes beter. We zullen het even kort toelichten: bij de ontwikkeling van de Toyota GT86 wilde Toyota dat de grenzen niet zo ver lagen als het geval was (en is) bij heel erg veel sportieve auto’s. Daarom werden er de 17″ banden gebruikt die het Japanse merk ook onder de Toyota Prius legt. Minder grip = eerder de grens bereikt = meer lol.

Toyota GT86 TRD Handling Package '20

Althans, dat was de gedachte. Niet iedereen was daar een groot fan van, want zeker als je wat sneller (precies 80 km/u bedoelen we wij) over een B-weg stuurde, merkte je dat de grip er gewoon niet altijd was. Die tijden zijn nu voorbij dank zij het TRD Handling Package. Dit pakket is alleen leverbaar op het instapmodel met handgeschakelde versnellingsbak.

Toyota GT86 TRD Handling Package '20

De knetterharde Prius EcoEnergySavers (of hoe die banden ook heten) zijn bedankt voor hun diensten. Met het TRD Handling Package krijg je 18″ velgen met daaromheen de nieuwste Pilot Sport 4 banden van Michelin. Misschien nog wel belangrijker zijn de standaard schokdempers. Die zijn vervangen door exemplaren van de firma Sachs. We zijn erg benieuwd hoe dat rijdt, want de het waren Sachs-dempers die de Clio Renault Sport 182 tot een briljante auto maakte.

Toyota GT86 TRD Handling Package '20

Vervolgens krijg je met het TRD Handling Package ook Brembo remschijven met 326 millimeter schijven aan de voorkant en 316 millimeter aan de achterkant. In het interieur zien we een nieuw 7-inch scherm met bluetooth, USB en Apple Car Play. Of Android Auto, als dat jouw ding is. Dan het slechte nieuws, wij gaan deze update niet meer meemaken. De Toyota GT86 is onlangs van de Nederlandse markt gehaald. Wees niet boos op de importeur, overigens. Dit jaar werden er twee verkocht. In 2018 waren het er 3, het jaar ervoor 4 exemplaren. In 2016 slechts één en 2015 vonden slechts 6 exemplaren een nieuwe eigenaar.



44 reacties

De laatste brandstofpas van 3.500 euro wordt nu geveild Bepaal zelf wat je betaalt!.
Ik kan me een auto herinneren die ook een soort van TRD package had in het verleden :D
Die donkergroene kleur met gouden velgen doet mij denken aan de combinatie waarin het concept model voor de M8 Gran Coupé werd gepresenteerd. Hele chique combinatie!

Jammer dat het TRD Package maar op 1 uitvoering beschikbaar is.
Ik dacht dat deze Toyota uit het leverassortiment in Neederland was gestreept.
@spidermann: Ik zou zeggen, check de laatste alinea ;)
@spidermann: nee hoor, ligt gewoon op de vleeswarenafdeling bij de Appie.
Het enige wat deze auto nodig had is 300pk
@flatsixx:
Echt niet. Heb een GT86 en een weekendwagen met meer pk, maar de GT is zeker zo leuk en net zo leuk omdat hij licht en speels is.
@StijnB: echt wel. In Australië verkochten deze beter dan een Golf hier. En het merendeel hoorbaar getuned.
@dromedaris:
Als dat de reden zou zijn, zouden mensen hem ook hier kopen en tunen…
@StijnB: Wenbaar en speels is een mijn fiets ook. Nee, deze auto heeft zeker meer vermogen nodig. En al helemaal meer koppel.
@michaelb:
Als dat de enige belangrijke parameters zijn raad ik aan een vrachtwagen te kopen…
@StijnB: Kan je vinden, maar de auto mist echt net wat vermogen en zéker wat koppel om hem wat leuker te vinden.

Zie Honda S2000.
Ik knap af op dat klokje.
@staal:
Klokje is net een leuke knipoog naar de AE86…
Dit met een kuurtje veel liever dan de nieuwe Supra
We gaan m niet kopen. Er zijn genoeg redenen waarom niet.
– In Nederland door BPM al te duur
– Onzuinig en dus wordt je nogmaals gepakt met hoge benzineprijzen
– Een gemiddelde werkende in Nederland kan m nieuw niet betalen
– Niet geschikt als leaseauto vd zaak
– Niet geschikt voor mensen met kinderen
– Degenen die hem kunnen betalen en toyotas rijden zijn 50+ en kopen een prius.
@quotama: die rijden hun avensis eerst op
Ziet er nog steeds niet uit die tractor banden op die imitatie goud kleurige velgen, bah.
@android16: echt goud is ook veel te zwaar
Hoe groot kan het bord voor je kop zijn als fabrikant, als je de geluiden uit de markt niet hoort die schreeuwen om meer vermogen in deze anders erg leuke wagen?
@rs6avant:
Omdat er daarvoor de Supra is, overvloed aan vermogen is niet de bedoeling van deze lichtvoetige wagen…
@stijnb: Op de rollenbank doet de Supra 340pk. De GT86 heeft er 200pk. Dat is een flink gat.
@rs6avant:
Niet als je rekening houdt met het feit dat de Supra 300kg zwaarder is…
nooit goed begrepen waarom deze auto geen succes is. Lijkt me een hele toffe auto om te hebben. Misschien te duur????
@sonnybonds:
In België tweedehands vanaf 16k, ik kan het eenieder aanraden!
@stijnb: Staat op die manier ook hoog op mijn lijstje: tweedehands, vanuit het buitenland. Triest dat je in NL zover moet gaan om voor een redelijk bedrag wat leuks te rijden. Ik weet ook wel dat we het goed hebben hier, maar dat blijft als autoliefhebber toch altijd een beetje wrang…
@sonnybonds: Ik snap het wel. Ben er ook geen fan van. Gebrek aan uitstraling. Niet snel. Niet praktisch. En als je echt een fijne rijdersauto wil zonder al te veel vermogen dan is de Mx-5 waarschijnlijk beter.
@vondick: misschien is de mx5 beter maar die zie ik ook weinig. misschien is er gewoon geen markt voor in NL zou het niet weten. heeft weinig concurenten behalve de mx5
@vondick:
Sneller en praktischer (relatief ruime koffer en achterbank) dan een MX-5 alvast…
@sonnybonds: geen succes wellicht in NL…
Wat ik dus zo bizar vind is dat die energysavers überhaupt bestaan. Een auto is 3 keer zwaarder en duurder dan noodzakelijk omdat er persee vele duizenden euro’s aan veiligheid in moet. En dan verkoop je banden die gewoon veel minder grip hebben als noodzakelijk. Terwijl grip toch echt het aller belangrijkste is in een auto, zonder grip heb je niks aan een motor, stuurwiel of remmen.
@lekbak: Omdat het doel van deze auto puur rijplezier is. Hij is licht en hij drift extreem makkelijk, zo is hij ontworpen. Ik weet niet of je er ooit in hebt gezeten maar zoveel € aan veiligheid zit er ook niet in. Hij heeft 200pk wat tochwel genoeg is voor een plezier auto en zoals toyota verwachte is er een gigantische tuning scene rondom de auto. Meer vermogen? , turbo kit of supercharger kit erop, of een hele andere motor, te weinig grip? Grote velgen en je kan er talloze widebody kits op zetten. Deze editie is geïnspireerd door het talloze japanse straat racen door de bergen eind jaren 80 en 90. Alleen wij zuurpruimen snappen dat niet want het enige wat wij zien is een goedkoop plastic sportautootje met chinese prius banden die door een golf gtd eruit wordt gereden bij de nonchalante stoplicht 0 naar 60 drag race en ook nog door bpm onrealistisch ondenkbaar misselijk makend duur is gemaakt. Wij hebben tenslotte toch geen leuke b wegen waar geen fietsers zijn om de 10 meter. Kortom de auto is niet voor ons omdat wij hem toch niet begrijpen
@bauke_vandijk: ik heb het niet over de gt86 maar over de banden in het algemeen.

Maar ook die gt86 zit bomvol veiligheid. Zo niet dan was die maar 600kg geweest. Bijna alles is verplicht, van kreukelzone tot airbags en ABS achtige systemen.
Geweldige remmen upgrade, nu stopt hij helemaal 4 keer sneller dan dat hij optrekt…
Kwam er een paar jaar lang bijna elke dag 1 tegen richting het werk. Met m’n V40 reed ik ‘m elke dag zoek op de rotondes dus ja die Toyo kan wel een handling package gebruiken.
@clubbtraxx: This Toyo needs Toyo’s
@clubbtraxx:
Is een lichte (goede 1200kg) sportwagen met laag zwaartepunt en sper etc… Is gemaakt voor rotondes…
@stijnb: In elk geval niet met die prius banden :-) V40 is verguisd door het aantal D2 leasebakjes wat er rondreed maar was echt een goed sturende auto in de juiste uitvoering.
@clubbtraxx: als je hem tegen komt en hij de andere kant op rijdt is dat geen winnen hé?
@clubbtraxx: ik heb met een busje wel eens een Ferrari eruit gereden bij het stoplicht. Elke Mercedes sprinter is nu sneller dan een Ferrari!!!!!!!
Sachs is leuk, Öhlins is beter…
@Dizono: maar vergeleken met Reiger presteren ze voor geen meter… :) Beetje nationalisme!!
Altijd maar die reacties om meer vermogen… Dat ding rijdt leuker dan het meeste spul met veel meer vermogen. Dat is, als je van ‘sturen’ houdt, en niet enkel van ‘gassen’.

Mis de mijne na 4,5 jaar bezit nog steeds, in mijn ervaring stuurt veel leuker dan:
– 335i
– 400pk Cupra
– 458 Italia
– MX-5
En zelfs de Supra (geloof ik best): https://youtu.be/SJQo0tZ5Jmg

In NL jammer genoeg duur, maar alles was duur… Was leuk geweest anders met dit pakket.

PS: klein beetje meer vermogen en vooral koppel in het middengebied is wel leuker en makkelijk op te lossen….

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).