Deze Italiaanse asfaltvreter kun je op je rug tillen

Auteur: , 31 Reacties

Alleen wel even een riempje aan vastmaken.

Italië heeft er weer een pareltje bij hoor! Ditmaal geen buitengewoon smakelijke supercar of een pittige hot hatch, maar een heuse motor die is bedacht door een aantal ex-Ferrari ingenieurs. Deze flitsende tweetakt komt vandaan bij het team van Vins, die hun rappe snorfiets toepasselijke doopten tot de Duecinquanta.

De motor dankt zijn naam aan het feit dat hij wordt aangedreven door een 250cc blok. De Duecinquanta (wat letterlijk ‘250’ betekent) is een gigantisch lichte motor die praktisch volledig bestaat uit koolstofvezel onderdelen. Naast het frame en de monocoque zijn o.a. de wielen en voorvork van het vederlichte materiaal gemaakt. Hierdoor weegt de lichtste variant van de motor, die voor het circuit is bedoeld, slechts 85 kg. Dat is wel wat anders dan zo’n dikke Ducati!

Deze Italiaanse asfaltvreter kun je op je rug tillen

Het is dus niet vergezocht om te bedenken dat de machine ongelooflijk snel zal zijn, zeker omdat het motorblok goed is voor ruim 80 pk. Deze Competizione heeft overigens een nog net iets grotere inhoud dan de versie die ze plannen voor de straat. Dit model heeft, in tegenstelling tot de straatversie, een blok met een inhoud van 288cc.

De straatversie zal volgens de berichten wel een stukje zwaarder worden. Dit ondanks zijn 250cc blok, waarover nog geen precieze prestatiecijfers bekend zijn. De Duecinquanta voor dagelijks gebruik zal zo rond de 100 kg moeten wegen; een cijfer waarover het bedrijf zich overigens absoluut niet voor hoeft te schamen.

Voor wat betreft de prijzen van hun motoren mogen ze dat misschien wel doen. Naar verluidt zal de machine tenminste 40.000 euro kosten. De Competizione doet er met 50.000 euro nog een flinke schep bovenop.



31 reacties

Onder elke voet 1 binden en dan gezellig gaan rolschaatsen.
Wat een cijfers! Een Atom V8 met 2 wielen.
Tweetaktmotoren, worden die niet verboden binnenkort? ;-)
@mmbderksen: Ze hebben deze Euro4 compliant gekregen, de geldende maatstaf voor motorfietsen. Mag gewoon dus.
@mmbderksen: KTM heeft dit jaar een enduro met spoelpoort injectie geïntroduceerd (KTM EXC 250 TPI en 300 TPI) om, te voldoen aan de euro 4 regels. 2 takt olie pompen ze door de krukaslagers heen geloof ik (je hoef geen mengsmering te tanken, is een apart tankje voor).

Zelf groot liefhebber van 2 taken voor cross/offroad gebruikt, vooral door het lichte gewicht en betaalbare onderhoud (rij een EXC300, nog met carburateur….). Overigens werden deze motoren (mijne komt uit 2014) zwaar terug getuned uitgeleverd en staan als ~7KW op kenteken; vervolgens zet je er een andere uitlaat op en vervang je de sproeiers, gasnaald en gasschuif stop en levert hij zijn volle vermogen gewoon (~50pk oid). Wordt allemaal netjes meegeleverd…..
@Rudy: heerlijk! I love The smell of two stroke in the morning!

Ik heb zelf een 300exc uit 2017 :)
@napo: met balansas; die mis ik wel in mijn 2014er (ding trilt behoorlijk). Jaartje afwachten om te zien wat die TPI doet qua betrouwbaarheid etc. Misschien dat ik 2019 model wel koop :).
Als of 100 kg niets is anno nu. Dat woog een brommertje als de Honda MT25 jaar geleden ook maar dan zonder al carbon.
@dirkv: en die trok zo krom als een hoepel met een 80cc setje en misschien 15pk, zeulde geen radiateur mee, had trommelremmetjes en had meestal niet meer dan een halve uitlaat. Goeie tijden waren dat…
@dirkv: een brommobiel vergelijken met een sportwagen 👍🏻
@dirkv: mijn rd 350 ypvs maakt 91 pk op een gewicht van 126 kilo! En kost de helft :)
Ah wat lijkt me dat fantastisch om te rijden. Net als de tweetakt racemotoren van weleer. Ik denk dat iedereen die wel eens op een tweetakt heeft gereden boven de 85cc het wel met mij eens is dat dat een hele andere ervaring is dan een viertaktmotor. Overigens wel verassend dat er in deze tijd nog wordt gekozen voor tweetakt.
@janmetdelangeachternaam: Mee eens, lijkt me geweldig! Een modernere, snellere Aprilia RS250, joepie. Wel wat aan de prijs… Overigens heeft lang niet elke wat grotere tweetakt een racy karakter. Ik had tot voor kort een 350cc Jawa twin, het zal niemand ontgaan dat het geen viertakt is, maar sportief is anders…
Wat een bruut ding. Best mooi vakwerk eigenlijk. Alleen til ik het niet op en draag het niet op mijn rug
Zieke specs maar kan hem niet mooi vinden…
Wat heb ik een spijt dat ik mn mooie Aprilia RS 250 verkocht heb…:( Op het moment zo zeldzaam aan het worden dat ze voor €10.000 te koop staan. Niet helemaal relevant voor dit artikel, maar moest even mn hart luchten
@shadowbroker: Mijn vader wou de zijne (1994, toch wel een van de mooist versies als je het mij vraagt) een paar jaar geleden ook verkopen na een aantal jaar stil te hebben gestaan. Toen hij na een dagje sleutelen het weer beter deed dan ooit en weer een ritje maakte, bedacht hij zich meteen en de RS staat nu al 21 jaar in de schuur, met dik 30 duizen kilometer. Nu word hij vaker geleend door buurmannen en vrienden dan dat hij er zelf op rijdt, maar als ik m’n motorrijbewijs heb…. En mijn moeder vind nog steends dat hij verkocht moet worden. (P.s., als iemand een RD500 wilt ruilen, kan hij wel weg)
@87tb: Nooit naar moeders luisteren natuurlijk!
Wat een gaaf ding zeg!
Ik vind de techniek erg gaaf, maar het ziet er wel een beetje uit als een veredelde schakelbrommer. En daarvan heb ik nou nooit begrepen waarom iemand daarop wil rijden. Dat is pas echt een schaap in wolfskleren.
Bij deze een verzoekje aan de Autoblog redactie:
Op zich sta ik hier niet te springen om te lezen over motorige tweewielers maar als het enigszins auto gerelateerd is, vooruit dan maar. Ik scan de tekst van de artikelen vervolgens snel door naar een specifieke ontwikkeling bij motoren die ik wel interessant vind namelijk; SCHAKELEN OP HET STUUR, ff schreeuwen om aandacht ;) Lijkt mij geweldig op een superbike ook al rij ik zelf geen motor. Kan Autoblog daar niet eens een gerelateerd artikel over schrijven?
@gallardogt: Schakelen op het stuur?! Je hebt toch voeten, mooi om die ook te gebruiken dan (tenzij je een “veteraan” bent). Je handen hebben ‘t al druk genoeg hoor, moet er niet aan denken om ook nog te gaan schakelen met de hand eerlijk gezegd.
@trustmeiamanengineer: Wellicht gaat het om op- en terugschakelen met respectievelijk tenen, hak van de rechtervoet of zo, weet ik veel. Maar in ieder geval zonder te hoeven koppelen.
@gallardogt: Ja de Africa twin het zonne dct bak of zoiets erin daarmee kende schakelen op het stuur
@bartjeeh: Klopt, VFR1200 heeft ook zo’n bak.
@racerx: dct… wat een prut systeem is dat :(
Ik heb ook ooit met ee Yamaha crosser 250cc tweetakt gereden.
+-40pk op 80kg. Krijg je volgens mij erg sterke kringspieren van op termijn.

Dit ding, is beestig, en zou mijn dood worden vrees ik.
Ik kan me nu al met 76pk op 192kg niet erg goed beheersen 🙄
@tjorque: ok.. schot voor de boeg: sv 650?
@baasbas: klopt! Nieuw model van 2016.
RIIIIIIING DING DING DING
Het is eigenlijk gewoon een heel dure bromfiets.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).