Tweewielig snoepje: de Ducati Panigale V4

Auteur: , 67 Reacties

Direct vanaf de EICMA.

Motorblog! Jawel het is weer zover, we zijn naar de darkside gestruind om je wat te vertellen over een tweewieler. Zoals bekend doen we dat niet zomaar, om deze site te halen moet een motor wel echt tof zijn. Elk wiel moet zogezegd voor twee tellen. De Ducati Panigale V4 die gepresenteerd is op de Milaanse motorbeurs EICMA past wat ons betreft goed in deze categorie.

Kijk even naar dit ding in al zijn roodheid, het is letterlijk net een snoepje om op te vreten. Maar de opvolger van de 1299 Panigale heeft ook wat mooie techniek in huis om de looks waar te maken. Het zal voor Duc-fans wel even wennen zijn, want in plaats van de gebruikelijke tweepitter, huist er nu een V4 met een blokhoek van 90 graden in de buik van deze blepper. Volgens Ducati is de motor geïnspireerd op het blok dat ze gebruiken in de MotoGP. Vanwege het nieuwe geluid dat de motor maakt heeft Ducati het over ‘een nieuwe opera’. Puristen zullen echter blij zijn te lezen dat de desmodromische klepbediening (techniek special) in ieder geval gebleven is.

motor

Dat je hard kan gaan met de buikschuiver is ook niet veranderd. Harde cijfers zijn er nog niet, maar als je de specs leest weet je voldoende. De motorinhoud meet wel wat kleiner dan voorheen, namelijk 1.103 cc. Het vermogen is met 214 pk bij 13.000 toeren per minuut echter gezond te noemen, vooral als je bedenkt dat de nieuwe Panigale droog maar 175 kilo weegt. Het koppel bedraagt 124 Nm bij 10.000 toeren per minuut. Los van wellicht een Koenigsegg Agera RS kan je dus zo’n beetje alle vierwielers afdrogen met deze Duc.

De Panigale V4 komt op de markt in drie verschillende varianten. Naast het standaardmodel is er de ‘S’, met Öhlins goodies, gesmede aluminium velgen en een lichtere lithium-ion accu. Daarnaast is er ook nog de gelimiteerde ‘Speciale’, die een aparte livery krijgt en een speciale titanium uitlaat om nog wat extra pk’s uit de motor te peuren. De laatste wordt gemaakt in een oplage van 1.500 stuks. Prijzen zijn nog niet bekend, maar verwacht ongeveer dezelfde vanafprijs als bij de oude 1299 Panigale, die begint/begon bij 24.890 Euro. Hieronder kan je vast inspiratie opdoen om net als @dizono je elleboog tegen het asfalt te drukken.

Pani

Dank Marc voor de tip!



67 reacties

Wauw, wat een apparaat… Gelijk de geilste Audi aller tijden!
Grappig dat ze de weg volgen welke Aprilia al veel eerder ingeslagen heeft. Een V4 met véél pk’s in een heel klein jasje. Met het verschil dat deze 10x beter gaat verkopen. Want Ducati ;-)

Overigens vind ik al die kleine fietsjes van de laatste jaren een heel slechte trend. Het ziet er niet uit. Bij een beetje gezonde Hollander lijken het net mini-bikes. Tien tot vijftien jaar geleden waren alle supersport fietsen veel groter en daar door beter geproportioneerd. Ik kan niet wachten tot men uitgekeken raakt op die baby fietsjes en weer eens normale motoren gaat ontwikkelen.
@poes: Precies dit.
@poes: mwah vind ik niet, de wat oudere als de 999 zien er ongelooflijk groot en log uit. Zal vergeleken met deze denk ik ook zo zijn want hoe kleiner je ze maalt hoe lichter ze worden
@poes: Met je eerste alinea ben ik het helemaal eens! Maar de rest is natuurlijk nonsens, die motoren van nu rijden oneindig veel beter dan die logge hokken van vroeger. Het zag er misschien wel beter uit met een lompe boer erop, maar daar zijn ze niet voor gemaakt.
@trustmeiamanengineer:

Motorrijders komen toch altijd bij lompe BMWs uit ..
Althans .. de motorbezitters die er dan ook daadwerkelijk mee rijden ..
@lincoln: ik heb geen BMW, en rij wel met mijn motor +-11000km per jaar… (veel meer dan met de auto) maar toegegeven ik wíl wel een BMW.
@poes: Honda was er nog eerder, na de VTR kwam de VFR. En kleine bikes vind ik met mijn lichaam dan weer heerlijk. Smijt zo fijn😁
@suheyl: De VTR kwam niet na de VFR. Die werden tegelijk verkocht. De VFR als sportieve toerfiets en de VTR als tegenhanger van de Ducati (racer dus).
@bugboy: je hebt bijna helemaal gelijk. De VFR was er inderdaad veel eerder. Daarna kwam de VTR-F. Ook een sportstourer, als laatst de VTR als racer in de vorm van de SP1 en SP2.
@suheyl: ja de VTR en de VFR zijn naast elkaar verkocht. De VTR is er geweest van 1997 tot 2005. De VFR ervoor, tijdens en erna
Prachtig ding om binnen te laten staan ..
Wel elk jaar een buurtje natuurlijk ..
En poetsen .. lekker poetsen ..
@lincoln: Whahahaha hahaha, wat ben je weer grappig!!! Fantastisch!
@henk_he:

Welkom bij de Lincoln fanclub ..
Je kan je voegen bij mijn andere slaafjes ..
@lincoln: je zou lincoln ook niet zijn met zo’n weer typerende opmerking, net een klein kind toch even het laatste woord willen hebben.
@bmwfreak038:

OK .. en dat is je uitgesproken mening over deze motorfiets ..
Bijzonder poëtisch en kunstzinnig ..
@lincoln: de motorfiets is niets mis mee, al jaar prachtige motoren bijna alle lijnen zowel de monster als de panigale.
@lincoln: Cheers mate.
@lincoln: Al die insectenlijken maken poetsen veel intensiever.
Moet je niet willen. Lekker in de garage laten staan.
Da’s een beste brommer
Doe mij maar zo’n “S” aub.
2 stuks
Hee, motorblog! in 3, 2, 1…

OT: motoren kan ik eigenlijk altijd wel waarderen, los van het feit dat het me doodeng lijkt om zo’n snelle te hebben. Wel leuk om eens te ervaren, denk ik.
@720s: Als je niet weet hoe je moet rijden dan is het wel eng. En altijd rijden als je 100% fris bent in je hoofd!
@shadowbroker: Sinds ik een filmpje heb gezien van een motorcrash op 300 km/h+ waar je darmen zag rondvliegen weet ik genoeg… Nou is meer dan 200 rijden met alles gevaarlijk maar toch, het is gevaarlijker dan autorijden.
@720s: Ja daar heb je gelijk aan. Maar wat heeft het al voor zin om 200+ te gaan rijden op de openbare weg. Ga gewoon circuitdagen rijden…
Een Ducati purist die begint te zeiken moest maar weer snel eens opstappen op zijn ’98’ als hij/zij al überhaupt weet wat dat is. Verders een ‘kekke’ motor!
Zijn we al klaar voor een Autoblog motor-advies?
@Gulli: jazeker! Dat wordt veel tunneltjes pakken. Alleen ik denk niet dat @Wouter hier epische drifts mee kan maken.
@banaan7: Ik zie hem al staan, strak in het leer in de meest rare kleuren, met zo’n kekke bult in zijn nek!
@gulli: Dat moet een Kameleon zijn!
Wat een belachelijk bruut ding. Als ik zoiets zie begint het toch heel erg te kriebelen om ook m’n motorrijbewijs te halen. Alleen wel even tot volgende zomer wachten, zodat ik meteen voor A kan opgaan en niet eerst A1 en/of A2 hoef te nemen.
@edge: niet doen.. zo’n ding is niet “normaal” te rijden.. onder de 75km/h pleurt zo’n ding bijna uit elkaar
@lekkaah: dat valt tegenwoordig wel mee gelukkig ik kan rotondes ook normaal nemen op m’n Ducati :’) maar je hebt wel een beetje gelijk hahaha!
@lekkaah: betekent natuurlijk niet dat zijn eerste fiets meteen een Panigale is, maar ik kan wel aanraden om rustig te beginnen idd :) Ik les nu op een Yamaha XJ6 met 75pk op +/- 180kg (416pk per ton!) en dat is voor mij nu ff vlot zat, en dan heb ik nog niet eens het volledige potentieel aangedurfd. Maar ik kan me wel voorstellen dat je daar snel aan went en uiteindelijk iets dikkers wil hebben.
@Gulli: ik ben begonnen met een Yamaha R6!
@dromedaris: je hebt natuurlijk altijd dromedaris boven dromedaris 😉
@dromedaris: Mijn 1e motor is een GSX-R 1000 :D
@edge: regels zijn weer veranderd he ;)
@edge: Doen! En uiteraard gewoon rustig beginnen en niet meteen op zo’n kanon stappen. Maar ik moet wel zeggen dat ik mijn 50pk/50Nm een beetje zat begin te raken nu. Al is het voordeel wel dat je dat ding bijna overal volledig kan opendraaien zonder dat je meteen TBS opgelegd krijgt.
@trustmeiamanengineer: ouwe 600 kopen, Voortandwiel vervangen door eentje met een tandje minder, paar knappe bandjes en dan het circuit op. Kan het je van harte aanraden!
@dizono: Circuit brommertje erbij is misschien wel een goede optie ja! Scheelt ook een hoop geld vergeleken met een andere straatfiets, en je kan hem natuurlijk onbeperkt uitwringen.
@trustmeiamanengineer: ik heb hem voorlopig nog even voor allebei, maar ik ben wel rustig aan het kijken naar een andere straatfiets om dan de oude Yamaha voor het circuit te gaan gebruiken. Zitten al wel een paar leuke upgrades onder, andere vork, Thundercat-achterveer, R6-remmen en heel erg fijne Pirelli-bandjes.
@Dizono: heb nog een gsxr 600 k6 staan. Interesse?
@fouadski: neen, ik wil een driecilinder :)
@dizono: Nice, kiezen uit een Daytona en F3 is geen straf
Jammer dat er vaak geklaagd word als er een keer motornieuws te vinden is. De naam ‘auto’blog suggereert inderdaad naar autonieuws, maar ik vind het persoonlijk wel fijn, af en toe nieuws van de motorwereld. Keep going !

PS: misschien een idee om een extra webpagina aan te maken, net zoals Groen7 en Apparata?

Is maar een idee.
@mrboombastic: best een goed idee ;)
@dizono: ik weet niet of je een beetje leuk kunt schrijven maar misschien kun je aan de redactie vragen of je daar een motorbijdrage kunt leveren?
@gulli: nee, schrijven kan ik helaas niet
@dizono: nieuw projwct?
@mrboombastic: jammer dat het maar mogelijk is om 1 like te doen.
@mrboombastic: bij elk motor artikel wordt er gevraagd om een “motorblog”, maar helaas komt het er maar niet van ;-(
Binnen 3 sec mijn rijbewijs kwijt, dan nog een half uur voor ik door heb, dat er een Horch met zwaailichten achter me rijdt. Maar verder een heel goed idee.
@crashingduke: +1 voor de Horch referentie.
Gaaf ding. Maar Aprilia maakt ze zo al jaren!
Ducati was altijd idd van de 2-cilinders (op enkele uitzonderingen na) en gaat nu dus ook overstag. Aantal van mijn vrienden zweerden altijd bij de “twee cilinder” maar persoonlijk heb ik altijd dat “bokkige” minder prettig gevonden. Klaarblijkelijk Ducati nu zelf ook.. Ben wel benieuwd wat de Duc rijders nu gaan zeggen.. nu hun merk ook van hun voetstuk gevallen is.. Blijven ze door rijden op 2 cilinders? gaan ze op zoek naar andere merken die dit nog wel leveren? of toch ook maar overstag? Persoonlijk ben ik wel altijd een “jappen” rijder geweest en ook wel is “duits” maar nog nooit Italiaans.. Misschien is dit een mooi moment om na alle jappen is een ritje te maken op een Duc.. Nb ben alleen geen fan van Rood dus hoop dat ie ook in ander kleurstellingen verschijnt.
Het zal voor de Ducatisti wel wennen zijn, zo’n V4, maar dat zijn wel heerlijke blokken.
Mijn 1100 V4 heeft weliswaar maar 121pk, maar met 98Nm loopt-ie niet eens heel ver achter die Duc aan qua koppel.
Maar behalve dat een V4 heerlijk klinkt, heeft zo’n blok ook een heerlijk romig karakter.
Niet bokken, maar gewoon al trekken vanuit de kelder en qua geluid alle stadia van diep donkere klappen tot een gillend metalig gehamer tegen het rode gebied aan.

Ja, ik ben enorme fan van een motor met een V4.
@sabrerator: Kinkt goed. Als deze v4 uit is eens op youtube opzoeken hoe dat klinkt. Vond de desmocedici rr altijd brilliant klinken, heel benieuwd naar deze v4.
Ja dit is fijn.
Geen dank, ik zat al met smart te wachten op de onthulling zondagavond. Daarnaast al begonnen met sparen om de S1000RR te vervangen voor dit uitermate fraaie projectiel.
Ben benieuwd hoe ze deze goedgekeurd krijgen voor het WSBK. Toch een speciale 1000cc versie, of toch versoepeling van de regels.
@petachterstevoren: er komt in 2018 een 1000cc ‘R’ versie.
Wel weer een lekker apparaat
Zojuist live bekeken, leuk ding, de motorfiets er onder ook!
Ik zou hier niet lang mee kunnen rijden vrees ik. Met m’n sv650 is het al moeilijk om niet tegen 180 over de Antwerpse ring te vliegen… en die heeft maar 76pk voor 198+100kg…
Dit soort machine is zonder kalmeermiddelen volgens mij niet legaal te rijden op de openbare weg… :)
Hmm…in het filmpje bij 0.40 lijkt het geluid wel op die van de oudere F1 V8 tijdens onboard beelden. Of is het heimwee :)
Motoren = puberale waanzin

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).