• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Deze knappe sedan rijdt ook op zonne-energie

Auteur: willeme, gepost 22 juli 2019 om 20:00 – 14 Reacties

Afbeelding Deze knappe sedan rijdt ook op zonne-energieAfbeelding Deze knappe sedan rijdt ook op zonne-energieAfbeelding Deze knappe sedan rijdt ook op zonne-energieAfbeelding Deze knappe sedan rijdt ook op zonne-energieAfbeelding Deze knappe sedan rijdt ook op zonne-energieAfbeelding Deze knappe sedan rijdt ook op zonne-energieAfbeelding Deze knappe sedan rijdt ook op zonne-energieAfbeelding Deze knappe sedan rijdt ook op zonne-energie

Hyundai Sonata Hybrid '20
Dat is nog eens milieuvriendelijk!

Dat Hyundai tegenwoordig heel aardige auto’s bouwt, weten we. Sommigen (zoals de Ioniq en Nexo) zijn zeer vooruitstrevend. Andere (zoals i30N Performance) spreken weer juist de autoliefhebber aan.

Maar wat als je een dikke sedan wil? In Nederland was de i40 het maximaal haalbare. Deze is onlangs van de Nederlandse markt gehaald wegens serieus gebrek aan interesse. Op zich wel logisch, want je kon de i40 alleen maar krijgen met een atmosferische 1.6 of een 1.7 diesel. De roots van de i40 gaan terug naar 2011. In 2011 was de i40 voor ons Nederlanders (en Europeanen) de opvolger van de Sonata, maar die was eigenlijk een maatje groter.

In de Verenigde Staten wordt de Sonata nog gewoon geleverd. Sterker nog, het model is onlangs vernieuwd en fraaier dan ooit. Deze mag Hyundai wat ons betreft als ‘i40’ of ‘i50’ op de markt komen. Mocht je je zorgen maken over de motoren is er goed nieuws, want er is sinds vandaag een hybride!

Hyundai Sonata Hybrid '20

Het is een combinatie van een 2.0 viercilinder ‘Atkinson’-cycle viercilinder, die is gekoppeld aan een 51 pk sterke elektromotor. Het gecombineerde vermogen is 192 pk, meer dan zat dus. De Sonata Hybrid is voorzien van Active Shift Control, waarmee de acceleratie verbetert, evenals het verbruik. Je kan de Sonata Hybrid herkennen aan de aparte grille, achterspoiler en de niet al te fraaie lichtmetalen velgen. Deze meten 16″ en zorgen ervoor dat je 20,1 km op een liter haalt. Ga je voor de optionele 17″ jetsers, dan is 19,1 kilometer haalbaar op één liter.

Hyundai Sonata Hybrid '20

De meest bijzondere feature van de Sonata Hybrid is echter het dak. Het is één groot zonnepaneel dat daadwerkelijk de accu’s oplaadt. Volgens Hyundai kun je op jaarbasis zo’n 1.300 kilometer op zonne-energie rijden, mits de auto zes uur per dag in de zon staat. Er zijn vooralsnog geen plannen om de auto naar Nederland te halen, maar van ons mag ‘ie zo komen.

Ook interessant!

  • Video: Hyundai rijdt door slagbomen, springt over openstaande brug
  • AB-presentator spot retedikke Hyundai Kona
  • Ontwikkeling ICE Hyundai
    Ontwikkeling ICE Hyundai stiekem gestaakt
  • Hyundai IONIQ 5 rijtest video
    Hyundai IONIQ 5 rijtest video

Nieuwste artikelen

  • Video: Gefeliciteerd met je nieuwe auto
  • Renault 5 vs. Nissan Micra: zoek de verschillen
  • Deze peperdure Marktplaats-occasion is bekend van tv
  • Nu in vol ornaat: de nieuwe Volvo XC70
FacebookTweetPinLinkedIn

Hybrid, Hyundai, sonata, zonne-energie

Vorig bericht: « Deze Audi RS8 is hartstikke echt
Volgend bericht: Dit zijn 13 glorieuze en open Ferrari V12’s »

Lees Interacties

Reacties

  1. tkoote zegt

    22 juli 2019 om 20:11

    -edit: thanks! Is inmiddels gefixt-

    OT – op zich een fraaie auto maar dit soort modellen zijn gedoemd te mislukken in NL dus zal wel niet naar ons landje komen.

    Login om te reageren
    • Robert zegt

      22 juli 2019 om 21:54

      @tkoote: er is maar één reden waarom ook deze full size sedan in Nederland zou mislukken: het merklogo. Want niet Duits en niet premium.

      Wat dat betreft kunnen we nog veel van die Amerikanen leren. Tuurlijk, Johnny Sixpack laat zich niet snel uit z’n truck zetten, maar een average suburban bean counter ziet een luxe, betrouwbare en betaalbare sedan die niét meer op een archaïsch ladderchassis is gebouwd en koopt zo’n ding gewoon.

      Login om te reageren
      • wildewesten zegt

        23 juli 2019 om 12:08

        @RRRobert: net zoals Tesla een flop is in NL toch? Oh wacht…

        Login om te reageren
        • Robert zegt

          23 juli 2019 om 12:42

          @wildewesten: hoeveel particuliere Tesla-eigenaren ken jij? Ik ken best mensen die 60 tot 90k in euro’s willen stukslaan op een privaat aan te schaffen auto, maar dan is dat wel een auto met een otto-motor, en een Duitse, Italiaanse of Britse badge op de grille.

          Tesla is enkel een succes in Nederland omdat de auto een succes is in de zakelijke lease. Net zoals de Nederlanders vijf jaar geleden de Metsubsidie PHEV omarmden en tien jaar dáárvoor de Toyota Prius en Honda Civic Hybrid. Modellen waarvan we inmiddels weten dat 75-80% na afloop van het leasecontract wordt geëxporteerd omdat het aanbod op de tweedehands markt oneindig veel groter bleek dan de vraag.

          Login om te reageren
          • jpoers zegt

            23 juli 2019 om 21:27

            @RRRobert: nee omdat de fiscale voordelen van die auto’s in Nederland worden bestraft na 5jaar.

            Login om te reageren
  2. marinepower zegt

    22 juli 2019 om 20:15

    Zo mooi is het nou ook weer niet, zeker niet in vergelijking met pak ‘m beet een Camry of Stinger, als het dan toch Aziatisch moet zijn.

    Login om te reageren
  3. moveyourmind zegt

    22 juli 2019 om 20:19

    Best een knappe auto, alleen die achterkant vind ik niet zo.

    Misschien een idee om er ook een mooi gelijnde estate bij uit te brengen. Kan het oppervlak van de zonnepanelen gelijk ook minstens 1,5 keer zo groot worden.

    Login om te reageren
  4. civic1990 zegt

    22 juli 2019 om 21:50

    De achterkant lijkt wel heel erg op die van de Civic, hij lijkt alleen te zijn omgedraaid:

    https://www.odanielhonda.com/assets/stock/ColorMatched_02/White/640/cc_2019HOC02_02_640/cc_2019HOC020081_02_640_SI.jpg

    https://www.zimbrick.com/assets/stock/colormatched_02/white/640/cc_2017hoc020013_02_640/cc_2017hoc020013_02_640_wb.jpg?height=400

    Login om te reageren
  5. vpowert zegt

    22 juli 2019 om 22:14

    Maareh, een Camry is zuiniger, komt standaard op 17 inch wielen en heeft 26 PK méér. Buiten dat ziet dit Hyundai ding er prima uit, maar ik denk dat de markt voor zuinige D-segment sedans te klein is in Europa voor iets naast de Camry.

    Login om te reageren
  6. fyr0 zegt

    22 juli 2019 om 23:19

    Het is gewoon een Aziatische Audi a5

    Login om te reageren
  7. tjorque zegt

    23 juli 2019 om 00:28

    Doe dit met een turbo blok, in een break en ik ben geïnteresseerd…
    En zorg er ook voor dat er een trekhaak en een degelijke trekcapaciteit op zit.

    Login om te reageren
  8. Dutchdriftking zegt

    23 juli 2019 om 08:43

    Tja, en als dochterbedrijf Kia deze aandrijflijn eens in de schitterende Stinger stopt? Dan knapt ons straatbeeld wellicht toch nog op!

    Login om te reageren
  9. falcon zegt

    23 juli 2019 om 16:16

    1300 kilometer op jaar basis is niet veel, maar het begin is er!

    Login om te reageren
    • karhengst zegt

      23 juli 2019 om 17:00

      @falcon: 1300 km is net iets meer dan een tank diesel aan besparing. Op jaarbasis.

      Het concept is leuk maar het kostenplaatje valt niet te rechtvaardigen. Helaas.

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North