Deze Lancia Thesis heeft 350.000 km op de teller

Auteur: , 52 Reacties

En hij staat er nog aardig netjes bij ook!

Hate it or love it, maar een mening kun je over de Lancia Thesis absoluut hebben. Dat is op zich al lovenswaardig, dus hij is okay in our book. Deze bad boy uit 2005 heeft maar liefst 359.506 aan levenservaring. Dat zou je op basis van de foto’s niet zeggen, afgezien van die ietwat verkreukelde nummerplaat voor. Gelukkig is dat nog wel te fixen.

Deze neef van de legendarische Alfa 159 heeft onder de kap een 2.4 JTD dieselaar, goed voor 175 pk en 225 keiharde km/u. Het 0-100 km/u-sprintje duurt 9,8 tellen. Geen overdaad aan waftability, wel ruimschoots voldoende om mee te kunnen komen in het verkeer van vandaag de dag.

Datzelfde verkeer zal je trouwens dankbaar zijn voor het aanschaffen van deze fraaie Italiaan, al is het maar voor wat afwisseling op de weg. Haal 2.499 euro uit je kontzak en koop ‘m hier.



52 reacties

Wie wordt er Vakantieauto van het jaar in de FUN categorie, bekijk het HIER!
Ach dat kan hij wel aan
@ritchie: mits regulier onderhouden en normaal bereden wel. Mooie auto om te zien ook.
Mijn Lancia Delta (III) heeft er 326.000. Is dat dan ook nieuws?
@JanC: gelijk uploaden op autojunk😉
@rob5nismo: Dat heb ik gedaan, eens zien wanneer deze goedgekeurd is
@JanC: ik heb mijn Kappa verkocht bij 275.000. Fris als een hoentje
Wat is hier zo raar aan, dat ie dat kan? Nou het dubbele aantal km heb ik ook al gezien bij deze Lancia.
@thomasthomas: het is Italiaans en het heeft meer dan 3 ton gedraaid. Dát is de nieuwswaarde. ☺
@borrelnoot: het is eerder nieuwswaarde als een Duitse diesel dit haalt. De diesel van Fiat en vooral deze zijn ontzettend betrouwbaar
@soulmaster: een duitse diesel met 3 ton nieuwswaarde? Kijk jij maar eens bij de km-standen van W123’s etc…😉 Dat de 1.9/2.4JTD’s hele sterke blokken zijn is waar en ze doen niet onder voor duitse diesels maar de rest erom heen faalt nog al eens…koppelingen etc. Ik weet dat het nog steeds steekt bij de italiaanse autoliefhebbers maar Duitsland heeft nu eenmaal decennia lang betere auto’s gebouwd (mooier is wat anders).
@skinnybmw: nou ik heb beiden gereden en de minste trammelant heb ik met mijn lancia kappa’s gehad
@soulmaster: ik heb net m’n Alfa GT verkocht (288.000), een 1.9 JTD…heb er 100.000 km in gereden, 45.000 per jaar…en het moet één van de beste Alfa’s zijn van de laatste 20 jaar, vandaar dat ik hem gekocht heb (en de looks natuurlijk). Maar ik vond ‘m ontzettend duur in onderhoud. De koppeling was net vervangen en toen ik hem verkocht was hij weer aan vervanging toe (1250 euro). Raammechanismes vervangen (650 euro) en heb een APK gehad van 1200 euro…ik was er wel klaar mee en heb veel betere ervaringen met oudere BMW’s en Volkswagens. Een maat van me is z’n hele leven al Alfa gek, z’n 1.8 156 kreeg bij 130.000 al een nieuw blok…Ik zou nooit en te nimmer een italiaan als daily rijden van 1970-2000, bij een goede duitser durf ik dat wel aan.
Bij die auto’s van 8 ton begreep ik nog wel dat ze erop kwamen maar zo’n kilometerstand vind ik reuze meevallen, de toyota van m’n pa toendertijd had ook gewoon 350,000 op de teller
@janmetdelangeachternaam: is ook zo, al ligt het bjj een Toyota meer voor de hand. Alleen om de vooroordelen van een lancia is het “speciaal”.
Een Lancia moet alcantara bekleding hebben, vind ik. Maar dat ben ik,
@beefcake: na 350.000 km is alcantara totaal versleten. Alcantara is een kunststof vezel.

Vele jaren heeft Alcantara kwaliteitsproblemen gehad! Alcantara uit de jaren 1995 – 2005 gaat altijd pillen.

Leder is veel mooier
@beefcake: eens
Familie van de 166 toch?
@E34M5Touring: Volgens mij stond de Thesis op zijn eigen chassis. De Alfa 166 deelde zijn platform met de Kappa, dacht ik.
@willeme: Wel? Electronica, navi en drivetrain deelt ie met de 166 als ik me niet vergis. Ik was altijd in de veronderstelling dat ze de bodemplaat ook deelden.
@E34M5Touring: Nee, Fiat was een beetje in platform dubio in die tijd. De 166 en Kappa staan op hetzelfde platform. Echter, de 166 is wat jonger dan de Kappa en kreeg gaandeweg ook modernere navi, elektronica en motoren.

Deze zag je ook terug komen in de Thesis. De Thesis stond op een nieuw ontwikkeld platform omdat de 166 gewoonweg te antiek was. Dit platform zou ook gedeeld worden met de opvolger van de 166 en een ingekort platform voor de opvolger van de 156.

Dat liep anders, de 159 kreeg ook zijn eigen unieke platform, terwijl de 166 nog steeds geen opvolger heeft. De Thesis kreeg deze wel, in de vorm van de Thema, maar dat was natuurlijk een Chrysler 300, welke op het platform van de Mercedes W210 staat.

Italianen en grote sedans…
@willeme: Partsbin special dus ;)
@E34M5Touring: Tsja… Helaas wel. Ze hebben het de Duitsers wel érg makkelijk gemaakt om dit segment te domineren.
@willeme: Snel kijken leert me enkel dat hij ‘diverse technische zaken’ deelt met de 166. Wat ik hierboven noemde, en blijkbaar ook de stoelen. Men omschrijft het als gemoderniseerde 166 onderdelen. Terwijl ze vanaf 2001 tot 2005 gelijk opliepen.
Elke 10 jaar oude auto die dit soort kilometerstanden niet kan halen is in mijn ogen een slechte auto. Pas bij het dubbele begint het interessant te worden.
@lekbak: Ik vraag me toch af hoeveel auto’s die op dit moment verkocht worden dit soort km-standen halen zonder motorblokwissel of revisie. Die 3-cilinder blokjes van tegenwoordig worden veelal tot op het randje van toelaatbaar geëngineerd.
@motoragent: ik vraag me dat ook af, maar ik ben dan ook niet te beroerd om dergelijke auto’s slecht te noemen. De hoogtijdagen wat betreft betrouwbaarheid en levensduur van de automobiel ligt helaas al achter ons.
@motoragent:

Tja wat is op het randje. Voorheen had een 3.0L diesel ca. 86pk. Toen die naar de 150pk gingen was het ook op het randje.
In mijn ogen is technologie/innovatie het randje verleggen en daar vervolgens op gaan zitten.
@jack_abarth: dat is allemaal heel leuk en aardig, maar ook die 86pk ging langer mee dan die van 150pk. Dat ze er nu 300+pk uit halen is erg knap. Maar ondertussen is die zelfde motor van 86pk uit de jaren ’70 nog steeds bezig ergens in Afrika. Dat zie ik de moderne motoren niet doen.

Daarbij heb je tegenwoordig vooral een hoop extra techniek die kapot kan en dus gaat. Vroeger was een diesel weinig meer dan een blok, krukas met zuiger en simpele kleppenbediening. Daarop/in zat een dynamo, waterpomp, oliepomp en brandstof pomp. Het meest kwetsbare waren de verstuivers!
Ging de dynamo kapot dan reed je gewoon verder, probeer dat nu maar eens.

Tegenwoordig heb je tientallen sensoren, enkele computers, vele relais en schakelaars. Één of meer turbo’s, intercooler etc. Het resultaat is dat de motor eigenlijk totalloss is, terwijl misschien het blok nog wel ok is.

Uiteraard hebben we daar een veel fijnere omgang voor gekregen dus het is niet alleen maar afzeiken en nadelig. Maar wat betrouwbaarheid en levensduur betreft absoluut wel.
Leuke wagen die kan gewoon nog ff mee. Terugkomen als hij op de 500k staat.
Prachtige auto, serieus waar! Het interieur even goed schoonmaken, een beurtje geven en je hebt een prachtauto.
@viezefreddyw: werk jij bij Jet Cars?
@thomasthomas: Is mooie auto meneer!
@schellekens006: Nee, hij lijkt op een gestorven konijn, van de voorkant dan.
“Bomvol” = wederom GEEN schuifkantel dak ..
@lincoln: was dat een optie?
Ik hou heel erg van italiaanse auto’s maar de Thesis staat bij mij toch echt hoog op het lijstje lelijkste auto’s ooit. Vooral aan de voorkant heb ik nooit kunnen wennen.
@phr34k: de achterkant daarentegen is toch wel mooi, toch?
@phr34k: ik vond m altijd mooi, maar de tijd knaagt niet positief aan de Thesis. Vooral vanwege de raamlijn en-profil.
Kan ik mijn auto hier ook pluggen als ik hem verkoop? Staat 760.000km op de teller… al klopt dat niet helemaal.
Auto’s met een luchtverfrissertje op het dashboard die vertrouw ik nooit zo
Hmmm, wat een hok.
Als het een vag was met deze km stand, dan was het wel een item waard, maar voor deze bella is het net ingereden.
Alhoewel de voorkant nooit heeft kunnen bekoren vind ik het toch nog steeds een sjieke bak.
Prachtige auto enorm luxe en comfortabel en met een door en doorbetrouwbare 2.4 jtd. Die je heel simpel kan tunen naar 225pk en bijna 500nm
@soulmaster: als je dat nu niet doet dan haalt ie ook de 5 ton waarschijnlijk.
@thomasthomas: nou ook met tuning is 500k geen probleem
@Soulmaster: gelijk heb je, heb een iets modernere variant van deze 2,4 in mijn brera zitten en het is een heerlijkheid. Gretig als een 5 cylinder kan zijn. Eenvoudig te tunen naar 550 nm. Solide, gebruikt een 0,3l olie op de 10000 km in de winter, in de zomer nul. Fijne autobahnsturmer..
@giulio: ik heb mijn diva verkocht aan iemand op het lanciaforum en in de tijd dat ik de thesis nog in mijn bezit had was 1 op 18 totaal geen probleem cruisend over landswegen met 140 op de teller. Maar ook 240 was geen probleem
Als niet al die tellerstanden massaal werden teruggedraaid zou snel duidelijk worden dat 350k echt een schijntje is voor normaal onderhouden auto’s van voor het downsizing tijdperk.
Prachtige wagen! One day….
@flik2punt0: Ik heb er een voor je te koop staan, met 325k op de teller. afgezien van wat storingsmeldingen (is gemeengoed bij deze auto) perfecte auto. € 1950,-.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).