Lezersvraag: wat vond je van de Lancia Thesis?

Auteur: , 114 Reacties

Gaat het over Lancia, dan gaat het vrijwel uitsluitend over klassiekers. In een recent verleden bouwden de Italianen echter nog geen omgekatte Chryslers, maar eigen auto's.

En misschien zijn die eigen auto’s (échte Lancia’s, zo u wilt) wel de reden dat het roemruchte merk amper nog een rol van betekenis speelt in autoland. Juist daarom vonden we het een mooi moment om nog eens wat aandacht te besteden aan de Thesis, die van 2002 tot en met 2009 werd gebouwd.

Voor we het obligate rijtje specs te voorschijn halen, eerst nog even dit. De achterlichten van de Thesis staan samen met de exemplaren op de Maserati 3200 GT op eenzame hoogte wat betreft originaliteit en elegantie. Geen wonder dat Morgan ze ook gebruikte voor onder meer hun Aero8.

Overigens is de Lancia Thesis hier al eens eerder voorbij gekomen. Het ging toen om een knaloranje exemplaar dat ooit toebehoorde aan ’s lands opperstoeipoes: Kim Holland. Over endorsements gesproken…

Lancia Thesis

Deze opvolger van de Kappa had onderhuids nogal wat gemeen met de Alfa Romeo 166. Onder de kap lag desgewenst een 3.0 of 3.2 V6, onderin het gamma zaten een 2.4 vijfcilinder, een geblazen 2.0 en een 2.4 JTD. Met een vanafprijs van ruim 50.000 euro was de Thesis niet bepaald goedkoop, wat misschien ten grondslag lag aan de tegenvallende verkoop.

Want laten we wel wezen: je komt of kwam ze niet bepaald dagelijks tegen op de weg, tenzij je buurman er eentje had. Buiten Italië werd de Thesis dan ook amper verkocht en dus werd de opvolger een Chrysler 300C met een Lancia-badge.

Zonde, maar was de Thesis wellicht iets té apart om een succes te worden? Wij hebben geen idee, dus we vragen het jullie.



114 reacties

Wie wordt er Vakantieauto van het jaar in de FUN categorie, bekijk het HIER!
Ik vond het het wen geweldige auto om te zien. Ik reed zelf de delta rond die tijd. Design was geweldig of hik verder goed was weet ik niet . Mijn delta was als hij het deed geweldig maar als hij stuk was vervloekte ik hem;)
@rolov: vaak vervloekt dus
@suheyl: ja
Prachtig! Toen ik op zoek was naar een grote auto met diesel stond deze ook op mijn lijstje. Ben eigenlijk afgehaakt op het enorme gewicht.
Over de kwaliteit weet ik weinig. Misschien moet ik hem nog maar eens overwegen.
Niet mijn auto hahahaha gelukkig maar
ik vind het een supergave bak… kan alleen niet goed wennen aan de koplampen.. die hebben een wat hoog scorpio, kijk mij eens zielig kijken, gehalte… hij heeft dus nooit op mijn oprit staan pronken…
@hans75:

Een gympie ..
En dat werd het familie gezicht van lancia ..
Allemaal gympies ..

Zoek er nog steeds 1 met schuif/kanteldak ..
Heb er ooit eentje te koop zien staan ..
@lincoln: http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/search.html?isSearchRequest=true&scopeId=C&damageUnrepaired=NO_DAMAGE_UNREPAIRED&features=SUNROOF&makeModelVariant1.makeId=14700&makeModelVariant1.modelId=16&maxPowerAsArray=KW&minPowerAsArray=KW

Hier al 17 stuks in een simpele zoekdracht, dus niet lullen kopen!!
@bofkont:

Top .. Dank je ..
Tis nooit in mij op gekomen om in D te zoeken ..
Eerste suggestie is direct de goede kleurstelling en motorisering ..
@lincoln: Geen dank mijn beste :)
@hans75: als je nu nog steeds niet aan de koplampen kan wennen, zou ik de de moed maar opgeven
@jorden: klopt… heb ik ook….
@hans75: de koplampen hebben die vorm niet voor niets. Het is de vorm van het logo van het merk.
Bij McLaren pakt het wat beter uit, dat zie ik ook wel.
Lacia rijders. Tegenwoordig een volk apart.
@clarkson: dat past perfect bij een apart volk.
Ik vind het een prachtige auto, ook altijd al gevonden. Jammer dat je ze zo weinig ziet
Euthanasie
Ik vond dit zelf altijd een erg mooie wagen. Weer eens wat anders dan een E, 5 of A6. Net als de Citroën C6.
@deora: Helemaal mee eens, samen de C6 één van de weinige sedans die in het dagelijks leven mijn hoofd doen draaien.
@opgooier: de c6 vond ik toch wel een dikke klasse boven deze lancia hoor. Die was ook eigenaardig, maar dan mooi. Dat vind ik van deze niet
@deora: weer wat anders idd… Met dashboard waar allemaal gaatjes in zitten voor evenwichtige verdeling van aircolucht?!
De moderne Lancia vind ik niet mooi alleen de thema wat een rebage van de 300C was die vond ik wel mooi
Prachtig! Briljante wagen, alleen al die achterlichten. Zou er graag nog een willen hebben, met de 3.2V6. Mijn vader had een tijdje de voorganger, een Kappa SW, met de heerlijke 2.4 vijfcilinder, was ook een fantastische auto.
Niet Duits, niet héél erg premium en waarschijnlijk niet superbetrouwbaar, maar wel elegant en speciaal. Daarom dus niet populair.

Want een Golf is natuurlijk wél spannend…
@nemus: de eerste modeljaren hadden wat elektronische probleempjes (je verwacht het niet van een Italiaan ;) ) maar latere jaren waren kwalitatief zeker niet slecht. Een vriend van mij heeft er jarenlang in rondgereden en had eigenlijk zelden echte problemen.
Op zich een mooie statige wagen, maar net zoals een flesje wijn in Frankrijk beter smaakt als in je eigen achtertuin, is deze wagen het meest indrukwekkend in de straten van Rome. Met een klein blauw zwaailampje op het dak!
@WoutH:

Wat mooi omschreven +1 ..
@WoutH: onzin, staat prachtig hier in het landschap en dan vooral een zwaailicht.
Heb een kennis met een thesis, geweldige wagen!
@bofkont: Zonder zwaailicht
Ik vond het een mooie auto, maar hij was inderdaad aan de dure kant. Zijn voorganger vond ik ook zeer fraai en qua design wat meer een allemansvriend.
Volgens mij was de betrouwbaarheid ook wel een issue.
@danmar: nu kosten ze geen hol meer…..
De thesis was een prachtige wagen!

Chique uitstraling, zeker in een donkere kleur door het goede gebruik van chrome accenten. Al helemaal i.c.m. met de soms prachtig vormgegeven lichtmetalen wielen.

De achterkant is simpel doch stijlvol, door de zeer opvallende achterlichten. De voorkant is naar mijn mening de zwakke kant van het ontwerp.

Lancia was in de tijd ook één van de laatste welke blauw getint glas gebruikte, i.p.v. het standaard groen. Dat geeft een hele frisse uitstraling.

Het interieur was eigenzinnig, maar toch ook zeer sfeervol. Zeker i.c.m. alcantara. bekleding. De stoelen waren overigens wel dramatisch, zelden zo weinig steun gehad, zat voor geen meter.

Al met al wellicht net iets te eigenzinnige auto. Wat i.c.m. met Italiaanse imago genoeg is om (binnen de luxe lease klasse) keihard te floppen.
tof tof masseltof
Vind t een gedrocht. En niet omdat ie anders dan anders is, dat vind ik top. Maar hij is gewoon lelijk.
Het lot van merken als Saab en Lancia, lovende kritieken, maar niemand wil er in gezien worden, als je althans de verkoopcijfers erbij ziet.
“Het ging toen om een knaloranje exemplaar dat ooit toebehoorde aan ‘s lands opperstoeipoes: Kim Holland. ”

Deze zin beantwoord je vraag al. Dit ding was gewoon een miskleun van jewelste. Als je zo’n auto aanschafte deed je dat omdat je geen smaak had of een aandachtshoer was die gewoon “anders” wilde zijn.

Na de Delta I is alles bergafwaarts gegaan en hebben ze in Italië het merk te grabbel gegooid.
@Rick-dos: Nou, als je je auto knaloranje met zwarte details maakt val je sowieso wel op, daar heb je geen Thesis voor nodig.
@Edge: Das gewoon extra aandacht op je aandachtshoererij willen vestigen.
Hij is dan ook gewoon erg lelijk….
Prachtige auto! Kwalitatief schijnt nog slechter dan de kappa, met name electronica. Dealers wilden er niet aan sleutelen, bang dat er meer kapot ging dan gerepareerd werd. Het magazine CorsaItslia heeft er deze maand een leuk artikel over, voor wie alsnog voor de charmes van de Thesis valt.
@eaudi: Kappa was juist kwalitatief zeer goed, zelfs zo goed dat hij on Italiaans goed werd geprezen alom destijds.
@bofkont: Klopt. Heb een K Coupe 2.4 met handbak gehad. Bijzonder fijne cruiser. Misschien een rare vergelijking, maar ik heb het altijd gezien als een Bentley Continental T (maar dan kleiner, lichter en veel goedkoper). Qua kosten veel het heel erg mee. Het was de auto naast de leasert en heb hem tot ver over de 3 ton gereden zonder noemenswaardige problemen. En verkocht voor maar 500 euro minder dan dat ik er voor betaald had :-D.

Destijds ook wat andere Kappa eigenaren gesproken, en tuurlijk, er waren wel wat euvels, maar over het algemeen genomen niet noemenswaardig minder betrouwbaar dan een Audi A6 of iets dergelijks.
@gtwillem: Idd Willem, vooral veel geblaat van mensen die totaal deze Lancia niet kennen.
@eaudi:
De Kappa staat juist bekend om het feit dat het een erg degelijke en betrouwbare auto is. Buiten de borrelpraat om dan hè, want daarin wordt iedere Italiaan direct af geserveerd.
@poes: het zal wel komen dat ik een vroege Kappa had als 1e eigenaar (2,4 td zonder j). Prachtige auto, met blauw velours binnenbekleding. Wat er van die auto is afgevallen.. drama. Waterpompen, airco’s, schokbrekers, veel mechanisch dus. Bij 90000 begroting laten maken voor ‘werk’ dat de komende 20000 gedaan moest worden. Bedrag was hoger dan restwaarde. En dealers wisten zich geen raad. Zonde, t was een heerlijke reiswagen, niet voor niets uitgekozen. Daarna werd t (je raadt het al) Audi.
Ongetwijfeld heeft de nieuwe eigenaar hoop probleemloze km’s gehad, de kosten waren gemaakt en alles was vervangen…
@eaudi: dat is ook zonde, investeren voor een ander… Begrijp je keuze. Zelf iets vergelijkbaars met een Peugeot gehad en toen uit pure wanhoop een Volkswagen aangeschaft.
@eaudi: Ik heb zelf een K Coupe 2.4 gehad. Heerlijke auto (donkergrijs met paars alcantara…). Eigenlijk niet zo veel mee gehad, eigenlijk. Hele fijne auto’s om lange stukken kilometers mee te rijden.
@gtwillem: de coupe, prachtige auto
Ik ben hier echt verliefd op. Het liefst een 2.0 turbo. Helaas staan ze niet bekend als zeer dergelijk…. Ik kon mijn vrouw niet overtuigen destijds… Ik vermaak mij goed in de 159, maar dit blijft een droom. Net zoals de Peugeot 607, Citroën C6….. Alfa 166. T leven is te kort, en de portemonnee te klein.
@Jansen:

Zuidelijke sleeën ..
Allemaal auto’s die ik ook graag koop ..
Helemaal blij mee ben en na 2 maandjes weer verkoop omdat ze me vervelen of tegenstaan ..
@jansen: in t zelfde genre, ook een Rover 800 (liefst de coupe) of 75 staat op t lijstje. De laatste Saab 9-5, zou ik ook graag hebben, citroën xm. Had ik maar een golfplaten schuurtje.
@jansen: Als je de Rover 75 kiest zou ik goed opletten op lekkage’s bij de kofferbak van het reserve wiel. Pas op met de 1.8 motoren die houden wel van kapotte koppakkingen. De 2.5 V6 blokken houd heel erg veel van benzine :) spreek uit ervaring ik zelf heb er 1 en die wilt wel 1 op 4/6 rijden in de bebouwde kom. De Rover 75 heel veel mankementen denk dubbel na en kijk goed voordat je er 1 koopt. Mijn motor is al reeds vervangen door een ander blok. Als je voor de diesel kiest heb je Duitse kwaliteit;) BMW 2.0 diesel blokken zijn oer sterk.
@Jansen: Die motor past absoluut niet bij deze wagen kwa formaat, de souvereinne 3.0 V6/3.2 V6 moet je hebben,
@Jansen:

Voor de C6 is geen portemonnee te klein. Alleen de goesting en de garages.
@Jansen: 607 blijft de mooiste. Wordt ooit een mooie klassieker…
Ik heb de Thesis altijd een gaaf ding gevonden, ook best mooi wat mij betreft. Tot een paar jaar terug stond er altijd eentje hier in de wijk, altijd als ik ‘m zag staan moest ik even goed kijken.

Maar buiten dat zal ik er nooit eentje kopen. Ik doe al het onderhoud zelf en ik sleutel niet graag Italiaanse auto’s. En eerlijk is eerlijk, sleutelen is iets wat je bij zo’n Thesis regelmatig moet doen. Dat is best jammer want ik zou ze graag vaker willen zien op de weg.
In Italië zie je ze vergeleken met Nederland vaak rijden. Blijft een heel bijzondere auto
@apriliarsv: en in Frankrijk zie je een c6 vaker rijden.. Gek hè?
Ik vind het een aparte auto (=pluspunt voor mij) en draag Lancia een warm hart toe, maar ik zou als ik voor de keuze stond geen Thesis kiezen. Ik heb nooit kunnen wennen aan die koplampen. Een Lybra of Kappa vind ik geslaagder als geheel.
Fantastische auto, eentje die vanuit het conceptmodel bijna ongewijzigd op de markt kwam. Vond het toen en nu nog steeds een erg elegante en fraaie wagen. Heb er vijf jaar geleden serieus naar gekeken toen we een grotere wagen nodig hadden (geboorte zoon…).
Schitterend interieur, prachtige achterkant, maar die voorkant…
Veel teveel ruimte tussen de grille en de koplampen, en daarbij vind ik die lampen ook nog eens lelijk. Geen auto voor mij.
Thesis zag er veel beter uit in de Sportiva uitvoering, al zijn die helaas schaars
Mooiste auto aller tijden, naar mijn mening
De Thesis is een gemiste kans van Lancia geweest.
Lancia, dat met de Thema (1984 – 1995) de spijker op de kop had geslagen en het ding serieus als alternatief tussen de gevestigde orde had weten te plaatsen, mede door een uitgebreid palet aan motoren, waaronder een meer dan uitstekende Diesel en -niet des Lancia’s- een stationwagen, echter was diens opvolger een armzalige en saaie auto, die de mensen net zo hard scheen weg te jagen bij het merk als de Thema ze had aangetrokken.
Van de Thesis heb ik altijd begrepen dat Pininfarina een soort spiritueel opvolger van de legendarische Aurelia B20 wilde maken.
Wel , dat was zeker en vast gelukt, als ze die schele (wie het precies is weet ik niet) of die blinde (idem dito) de voorkant NIET hadden laten ontwerpen.
Aan de hand van hier onderstaande foto’s zal ik u één en ander uit de doeken doen.
wat neuzificatie voor een automobiel betekent !


Eigenlijk is het triestig-iig . Als je de tijdslijn neerzet dan :

– Was de Thema Spot -on

– Was de Kappa te saai te veel NIET Italiaans

– Was de Thesis weer over the top Italiaans, Bruno Banani,

Jammer want de motorisatie van Lancia durf ik als meer dan buiten gemeen goed te omschrijven, de stijl van een Lancia als oud – geld, stijlvol en niet opdringerig, kortom Lancia is eigenlijk altijd samen met de OUDE André Citroën gewoon DE klassebak geweest.


En toch, het toeval wil dat ik van de week werd voorbij gelopen door een donkerblauwe Thesis, en dat heeft me weer eens aan het twijfelen gebracht, laat ik het zo zeggen : Toen het ding me voorbij was, kon ik alleen maar denken : Die wagen was zijn tijd gewoon 6 – 7 jaar vooruit !
Heb een beetje een haat liefde verhouding met deze auto. Ik vind hem Fantastisch mooi! Nee hij is echt hondslelijk. Nee hij is mooi. Ag ik weet het gewoon niet.
Lancia flikte het decennialang om steeds weer auto’s te ontwikkelen die nét niet pasten in een marktsegement, zeg maar een groepje merken en modellen in x prijsklassen waar kopers en leasers uit kiezen. De Kappa was de laatste die nig enigszins in het ‘gewone’ premium segment paste. Dus (DUS) bleef Lancia de status van “exoot” houden: aantrekkelijk voor een enkeling, maar voor de volumemarkten té apart, té complex, té duur qua onderhoud en afschrijving. Net als de C6 zeg maar… en daar kan een moderne autofabriek niet van leven
Volgens Pininfarina is de neus van de Thesis hierop geïnspireerd, ik zie het eerlijk gezegd niet :

https://revsinstitute.org/wp-content/uploads/2014/05/Lancia-Aurelia-OA-front-900×600.jpg
@desjonnies: ik zie het ook niet. Wel zie ik een error 404.
@desjonnies: nou, als ik dit zie, snap die voorkant opeens wel! Tx.
Mijn baas heeft een aantal jaar geleden een gebruikt exemplaar op de kopt getikt onder het mom van veel auto voor weinig. Toch gaat dat bij deze auto(s) niet helemaal op want hij heeft er weinig plezier aan beleefd. Werkelijk alles aan deze auto begaf het. De navigatie kapte er vrij snel mee, vervolgens zijn snelheidsmeter, de ramen gingen niet meer open, de stoelen konden niet meer versteld worden en ga zo maar door. Drie maanden later blies de auto zijn laatste adem uit. Eeuwig zonde, want het was een prachtige auto om te zien (chique donkerpaars), maar de electronica was erbarmelijk slecht. Van buiten een auto met een luxe uitstraling, maar vanbinnen bleek alle luxe schone schijn. Zonde zonde zonde…
In donkerblauw en met lichtkleurig leder zal dit tot in de eeuwigheid een stijlvolle auto blijven. Met recht een toekomstige klassieker, als zij het niet al is. Naast de Thema!
Magnifieke auto de thesis, heb een collega/kennis met eentje, het design is zo eigenzinnig.
Compleet foutloos is hij niet, maar dat is bijna geen enkele Thesis.
De Thesis is nooit goed ontwikkeld en is daarmee eigenlijk een rijdend experiment wat nog in de testfase zat destijds, veel Lancia dealers zaten met de handen in het haar als de klant weer terug kwam met een vage elektronische storing.
Ik kan hem zeer waarderen, comfort is van een zeer hoog niveau.
Prachtig! Ben alleen bang dat hij niet erg betrouwbaar is, maar als toekomstig klassieker…
Ooit vond ik dit een schitterende auto…

Maar ik reed toen zelf Lancia, dus alles van dit merk vond ik mooi…

Totdat na drie jaar de einddatum van de garantie van mijn eigen Lancia bereikt was. Toen kwam de klad er een beetje in. De dealer wist het gebrek aan kwaliteit al die tijd te compenseren door een meer dan uitstekende service en vakmanschap. Helaas ging de dealer failliet, en als ik die Lancia gehouden had was ik op een gegeven moment ook bankroet geweest…

Met de beste wil van de wereld kan ik Lancia sindsdien niet meer mooi vinden, ook deze Thesis niet. Slechts voor één model wil ik een uitzondering maken en dat is de Lancia Delta die een onuitwisbare indruk heeft gemaakt in de Rallyesport…

Daarbij is de Thesis ook niet echt mooi oud geworden, hij komt net iets te compact over voor een auto in dit segment. Dan zie ik liever auto’s als de Rover 75, of de MG versie daarvan. Die zijn na al die jaren nog steeds mooi en hebben niets aan klasse ingeboet…
Een enkele keer ingezeten bij een college die er helemaal verliefd op was. Toegegeven van binnen was het een fijne plek om te zijn, met alle luxe die je maar kan wensen. Ook was hij standaard erg luxe uitgevoerd, dat moest ook wel aangezien dat de auto moest concurreren met de E klasse en 5 serie.

Van buiten heb ik hem altijd bijzonder lelijk gevonden. Het was een comfortabele auto maar hij miste toch wat verfijning ten opzichte van zijn concurrentie. Bovendien was hij gemaakt van beton. Hij was minstens 200kg zwaarder dan al zijn concurrenten en bij de 5 Serie gaat dat zelfs richting de 300kg.
Net zo lelijk als de Ford Scorpio.
Mijn oom en tane hadden een 5 cylinder benzine, heerlijke bak met alles er op en er aan.
Zo nu en dan weigerde de navi, radio en climate control en had hij nog andere eigenaardige trekjes maar het reed heel fijn.

Toen ingeruild op een Accord van 2010 en na 2 jaar waren ze er erg over te spreken dat ze maar één keer in het jaar naar de dealer moesten gaan…
Wel was de Accord niet zo mooi aan binnen en buitenkant.

Ps. Toen wij de Thesis aan een handelaar verkochten kwam er nog wel een drijfstang naar buiten kijken btw…

Toch was een betrouwbare auto wel fijn en rijden ze intussen tevreden een nieuwe CR-V.
Heb hem wel er eens een keer gezien maar een gedrocht op wielen.
Guilty pleasure!
Ik heb dit altijd een prachtige slee gevonden. Hij was eens wat anders en daarom veel leuker om te zien dan een E-klasse, 5-serie en A6. Heb eens mogen meerijden in een 3.2 V6. Was heerlijk toeven op de snelweg. Zo zijn er meerdere sedans die ik erg begeer. Denk bijvoorbeeld aan die prachtige C6 van Citroën en de 607 van Peugeot. Met name de C6 en Thesis vind ik ontzettend stijlvol. De Phaeton van Volkswagen mag je ook in dit rijtje plaatsen. In vergelijking met alle andere Volkswagens is de Phaeton ontzettend stijlvol, valt ook wat voor te zeggen.
@viezefreddyw: Ik ga met je mee wat betreft de Phaeton, nog altijd een van mijn favoriete auto’s. Het interieur is zeer fraai, het rijdt zeer comfortabel, de motoren zijn uiterst fijn en de bouwkwaliteit is was bizar goed. Daarbij heerlijk onopvallend. Ik kan een C6, Thesis, Vel Satis of 9-5 waarderen. Maar ik bewonder de Phaeton. Het is dat de A8 net even een betere keuze is, maar elke kaar als ik een Phaeton zie baal ik ervan dat ik de ballen er niet voor heb…
@gtwillem: Ik vind de Phaeton echt schitterend. Op mijn werk heeft iemand er onlangs eentje gekocht, echt een zeer fraai en bijzonder mooi exemplaar. Mooi zwart, de juiste velgen, mooi beige interieur met de juiste houtinleg. Een prachtige auto, een van de laatste bouwjaren. Ik snap je keuze voor de A8, maar zijn ze kwalitatief zo verschillend van elkaar qua betrouwbaarheid? Het lijkt mij mee te vallen, ook de kosten van reparaties lijken mij gelijk of heb ik dat mis?
@viezefreddyw: De A8 heeft een gigantisch groot voordeel: gewicht. Niet dat het een lichtgewicht is, maar de Phaeton is zo 300kg zwaarder. Zeker bij de 3.0 TDI merk je dat. De A8 stuurt directer en preciezer. Daarbij is de A8 merkbaar sneller en ook nog eens zuiniger. Qua topsnelheid scheelt het niet eens zoveel, maar de A8 komt er wat eerder.

Maar qua design en bouwwijze vind ik de Phaeton mooier. Daarbij is de A8 gewoon een A8. Er is een nieuwe en de volgende zal bijna in de startblokken staan.

Dat gezegd hebbende, beide zijn fantastische occasions. Vergeet een tweedehands SUV of een bijna nieuwe Insignia. Voor 30-40k heb je een pareltje, en zelfs voor de helft kun je een prima exemplaar vinden. Ga wel voor de 3.0 TDI: deze is snel genoeg en het verbruik van 1 op 13 is te doen. Knallen over de Autobahn doe je 1 op 7, en dan kun je redelijk mee komen met het snellere spul. Voordeel: je hoeft minder vaak te tanken. Vorig jaar met de wintersport om half vijf zondagochtend weggereden uit Oostenrijk, vijf uur later reden we over de grens bij Arnhem…
@gtwillem: Dat verklaart een hele hoop, dat verschil in gewicht. Ik wist niet dat het verschil zo groot was. Dat de Audi directer en preciezer stuurt kan ik me wat bij voorstellen. Ik denk dat de Audi ook wat minder zal afschrijven, dus je keuze voor de A8 is rationeel gezien de beste keuze. Maar het is inderdaad ‘maar’ een A8, precies zoals je zegt. Daarom is de Phaeton specialer, evenals ik een C6, 607 en Thesis ook zo speciaal vind. Het zijn de enigen binnen het merk, zonder echte en directe opvolgers.
Een voor mij prachtig ontwerp met een ongelooflijk mooi interieur. Dit wordt zeker een toekomstige klassieker! Voor mij een heerlijke 2.0 cinque cilindri met een beige leder interieur. Grazie!
Achterkant en interieur zijn prachtig, maar de voorkant vind ik niet de mooiste
Wel eens naar gekken en gereden met een 2.4JTD. Vond hem minder fijn sturen dan een 166. Die is het destijds dus ook geworden. Vind het wel een mooie auto. Vooral in die paarsige kleur met licht interieur.
Mijn vorig jaar aan een lancia thesis fanaat verkochte 2.4 JTD 20v met chiptuning ..

http://i.imgur.com/XwW1d78.jpg

het verschil met de veel duurdere A8 is niet eens zo groot.

http://i.imgur.com/z1qesb6.jpg
Bloemendaalse Fiat Marea met DGB-sticker. Meer karakter dan een S-type Jaguar, maar ik kijk liever naar een Lancia Gamma. Had ook door Amerikanen ontworpen kunnen zijn en voorzien van een Chrysler-badge.
Leuk om te zien (net als Citroën C6) maar hoef hem zelf niet te hebben
Het was een beetje een alles of niets auto. De Lybra sloeg niet goed aan, de Delta was uit productie en had nog geen opvolger. De Phedra was een 807 en de Musa was eigenlijk een Idea. De Thesis moest de halo auto voor Lancia worden. Het barokke uiterlijk vond net als bij de Renault Vel Satis aftrek bij een select groepje liefhebbers.

Ik vond de Thema en de Kappa veel fraaier, eigenlijk. Ik kan de Thesis zeker waarderen, en voor 5-10k heb je een zeer fraai exemplaar. Maar als ik het geld had, had ik hem tussen 2004 en 2009 nooit nieuw besteld.
Vele kappas gehad van coupe tot SW. Van 2.0t tot 3.0. Fantastische auto?!! Daarna thesis, mooi interieur maar rijdt als een boot. Waardeloos die vering. Nu maar BMW gaan rijden bij gebrek aan fatsoenlijke Lancias. Zonde….
Een kansloos hok.
Vies lelijk hok
@MauritsH: Topartikel! Mag vaker terug komen. Neem een aparte auto uit het niet al te verre verleden. En laat reagurend Nederland er over kletsen. Perfect recept. Op de laatste bovenstaande reacties ook allemaal goede respons :-D
@gtwillem: thanks, mooi compliment! Vind het fascinerend dat grijs en saai nu eenmaal beter verkoopt dan auto’s waar je een mening over kunt hebben.
En kom op man, die achterlichten…

Zal eens nadenken over vergelijkbare auto’s! Tips zijn welkom :)
@MauritsH: Graag gedaan ;-). Over auto’s kletsen is het mooiste wat er is (tenzij vrouwlief mee leest, dan is ‘samen zijn’ het mooiste!)

Ik zal een paar tips naar je mailen. Ze slaapt bijna, en ik heb nog een uurtje.
Een auto die voor mij aan schoonheid geeft gewonnen in de loop van de tijd! Het mooiste in een bordeaux of donkerblauw of iets. Zou er graag nog eens een rijden. Lancia was altijd een soort van maatstaf van klasse, helaas hebben ze het zo te grabbel gegooid. Eeuwig zonde!
Vind m persoonlijk niet mooi maar ook niet hellemaal lelijk beetje haat liefde verhouding kan hem ergens wel waarderen
Horen Lancia sedans niet altijd op zijn minst discutabel te zijn qua uiterlijk? De tegenwoordige gangbare mening dat Italiaanse auto’s vooral wat betreft het design de toon moeten aangeven strookt niet met het verleden. Italiaanse auto’s en vooral Lancia’s waren zeker ook technisch toonaangevend en vernieuwend. Het komt mede daardoor dat ze soms een wat onbetrouwbaar imago hadden. Dit is overigens ook van toepassing op Engelse en Franse auto’s. Duitse merken op een zijn wat dat betreft conservatiever en misschien wat betrouwbaarder maar in mijn optiek weinig interessant.
Prachtigw bak, ik zou ‘m graag hebben! In het zwart, met multispaak wielen.
Statig ding, maar hoe betrouwbaar is het? Iemand ervaring? In het zwart is het echt een geweldig ding ..
mooie 6pitter en.. nee dat was het..
Wat een gedrocht!!
Zag er afgelopen week twee verschillende voorbij rijden. In een mooie donkere kleur vind ik ze wel wat mooier omdat dan die koplampen ietsjes beter eruit komen. Die achterkant is uiteraard 1 van de mooiste. Zou zelf liever een Kappa coupe kopen.
Zonde dat Lancia er niet meer is. Thema was prachtig en daarop hadden ze met design op door moeten bouwen. Dan zouden ze denk ik succes hebben kunnen houden. Die gesplitte koplampen van de facelift waren ook slim en iets wat Volvo na bijna 20 jaar ook oppakt. De Kappa was saai en de Thesis waren drie auto’s: van voren, van de zijkant en van de achterkant. Dat kan nooit iets worden dan. Toen Lancia aankondigde met de Chrysler 300 als basis te komen dacht ik even nog dat kan iets worden gezien model, de lage daklijn die wonderbaarlijk veel leek op die van de aurelia, maar de auto werd nauwlijks aangepakt. Zelfs de grille werd iets anders. Ik denk dat ze daar echt heel stom aan hebben gedaan. Naast de fout met het zwabberende design beleid, meer evolutie en gedegen en duidelijke modellen filosofie had Lancia kunnen redden. De Delta en Yspsilon is ook om zeep geholpen terwijl ze erg succesvol waren.
Het is een kunstwerk! En mits goed door de dealer geserviced, een hele fijne en betrouwbare reisgezel.
Weet je, ik vond het eigenlijk maar niks toen ie uitkwam… Oké, ik vond die smalle achterlichten super chique en het blauwe (alcantara?) interieur geweldig. Maar dat was het wel. Vond het verder maar een raar ding.

Nu jaren later vind ik ‘em niet perse mooi, maar het heeft wel flair. Zet ‘em naast zijn beoogde rivalen uit die tijd en je verbaasd je over de saaiheid van al die auto’s… Alleen daarom had de Thesis een beter lot verdiend.

Nee, ik hoef ‘em nog steeds niet (een véél saaiere Kappa, met blauw interieur, is meer mijn ding), maar ik begrijp de mensen die er eentje hebben nu wél ;-)
Het smoelt niet naar mijn mening… Geen enkele recente lancia wat mij betreft. Zonde want in het verleden hebben ze vette dingen gemaakt… Maar het oog wil ook wat.
De eekhoorn van Ice Age.
Ik vind hem geweldig.
Over een paar jaar willen alle “trendy” mensen zo’n Lancia hebben.
Dit gaat echt een klassieker worden…..🚗 💨💨💨

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).